Az olaszok legnevesebb gyártója, a Ducati nem hagyhatta figyelmen kívül a négyütemű gépek számára kedvező szabályváltozást a Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság királykategóriájában. Már egy ideje készítgette az ebbe a kategóriába szánt versenymotorját kisebb-nagyobb titkolózások közepette. Végre az Olasz Nagydíj alkalmával bemutatta a versenygép prototípusát.
|
Ha röviden akarnám jellemezni, akkor csak
annyit írnék, hogy gyönyörű. De komolyan,
kevés ennyire szép négyütemű GP motor készült, pedig a Honda
és az Aprilia darabjai sem csúnyák. Eddig a Ducati csak a
részletekről közölt fényképeket, azonban most a teljes motort
megcsodálhatjuk a maga valójában.
A Desmosedici-t kifejezetten az Olasz Nagydíj időpontjára időzített sajtókonferencián mutatták be. A helyszínen, Mugello-ban, óriási érdeklődés övezte a bemutatót mind a média, mind a motorsport fanatikusok, és természetesen a leendő versenytársak részéről. A Ducati főnökei kéz a kézben mutatták be az újdonságot a várakozó tömegnek. Az eseményen megjelentek az alapító Ducati család képviselői is, az unoka Sebastiano Cavalieri Ducati és az alapító fia, Antonio Cavalieri Ducati.
A Ducati Corse (a versenyrészlegük)
elnök-vezérigazgatója, Claudio Domenicali elmesélte mekkora volt a
projektbe fektetett erőfeszítés azóta, hogy a jerezi GP futamon
tavaly a Ducati bejelentette részvételi szándékát a MotoGP
sorozatában. A Desmosedici projekt a valaha létező legnagyobb
kihívás, amivel a Ducati szembenézett a motorkerékpár-versenyzés
során.
A versenymotort a Desmosedici néven ismerhettük meg a korábbi hírekből. Az elnevezés a szelepek számára utal. Ez egészen pontosan 16 darab, a V4-es hengerelrendezésnek (pontosabban 90 fokos L4-es) köszönhetően. Az elnevezésben természetesen felbukkan a Ducati által használt speciális Desmodromic szelepvezérlés, amelyet az olaszok a Superbike gépeiknél is alkalmaznak.
A nagyon kicsi, kompakt,
989 köbcentis motorblokk a tervek szerint 220 lóerőt présel a
hátsókerékre 16000 percenkénti fordulatszámon. Természetesen az
üzemanyag ellátást Magneti-Marelli befecskendező rendszerre bízták.
A kenőanyagokat és az üzemanyagot a Shell biztosítja a csapat
számára.
A gép súlya a MotoGP jelenlegi szabályzatában engedélyezett minimális 145 kg üzemanyag nélkül. A Ducati mérnökei szerint a tesztelés alatt álló erőforráson a sikeres beüzemelés után a fordulatszámhatárt akár 18.000-es percenkénti fordulatig is emelhetik.
Az olaszok nem alkalmazták a márkára oly
annyira jellemző, egy oldalas hátsó lengővillát, hanem helyette a
jól ismert, konvencionális két oldalas szerkezeti elemet
választották, azért hogy súlyt tudjanak megtakarítani, valamint a
minél nagyobb merevség elérése érdekében. A lengővilla csatlakozása
közvetlenül a blokk házába van beágyazva.
A futómű az Öhlins cégtől érkezett. Előre 42mm átmérőjű
fordított teleszkópvillák kerültek, hátul mono rugóstag látja el a
rugózás-csillapítás összetett feladatát. A magnézium ötvözet
kerekek a Marchesini cég darabjai, a fékberendezést pedig a Brembo
szállítja. Elől a dupla, szénszálas féktárcsákra hatalmas 4
dugattyús Brembo féknyergek vigyáznak, hátulra az egyetlen
öntöttvas féktárcsa is bőven elegendőnek tűnik.
A gyár a 2003-as MotoGP Világbajnokságon
rajthoz szeretne állni új fejlesztésével, aminek úgy tűnik nem lesz
akadálya. A Ducati Corse 30 millió eurós költségvetéssel
rendelkezik a 2003-as szezonra, demonstrálva ezzel a szándékot,
miszerint mindenképpen az élcsapatok közé szeretnének kerülni.
A Ducati Corse versenycsapatban ezen 100 ember dolgozik,
amelyből 45 ember mérnök, 40 fő szerelő. Ez azt jelenti, hogy a
Ducati gyár közel 10%-a a versenyosztályon tevékenykedik. Csak a
szélcsatorna modellezéssel eddig 80 munkaórát töltöttek el a
mérnökök, de a jövő év elejére ez elérheti a 120 órát.
Domenicali szerint készek bármilyen változtatás végrehajtására a prototípuson, amely a pályatesztek után szükségesek. A tesztek hamarosan megkezdődnek, és nem kevesebb mint 1000 órát töltenek el 10 különféle pályán, ahol kb. 20.000 kilométert tesznek meg a prototípusokkal. A tervek szerint a Ducati első rajthoz állása a MotoGP-ben a 2003-as idény első versenyén lesz, a Suzuka-i versenypályán Japánban.