2002. június 9-én a japán nemzeti superbike verseny 4. fordulóján rántották le a leplet a Kawasaki MotoGp versenymotorjáról. A különböző tervezői elképzelések közül az az alak valósult meg, amelyik a legközelebb van az aerodinamikailag ideális formához. A látvány megdöbbentő. Szögletes formák, merész élek és igen kompakt felépítmény. Kár elrontani a felmatricázással.
A Kawasaki, ahogy több nagy
motorkerékpár-gyártó cég is, a 2002-ben érvénybe lépő
versenyszabályzat módosítás engedményeit és lehetőségeit
kihasználva, nyitott a MotoGP felé. Az elkészült prototípussal már
folynak a versenypályás tesztek, természetesen Japánban, ahol a
versenygép született.
A motor lelke a vadonatúj,
soros, négyhengeres motorblokk, melynek építésekor számos új
technológiai eljárást használtak. A tervezés korai stádiumában a
mérnökök különböző motorelrendezési lehetőségeket vettek
számításba. A GP motorok között manapság trend V4-es és V5-ös
elrendezéssel szemben a soros négyhengeres építési forma sok
technikai előnnyel jár, ezért ezt a hengerelrendezést tartották a
Kawasaki mérnökei a legalkalmasabbnak.
A soros elrendezés mellett szólt többek között,
hogy összehasonlítva a V-motorral, a szívó és kipufogó-rendszer
tuningolása jóval egyszerűbb. A választott megoldás
másik nagy előnye a balanszírozásnál jelentkezik: a jó
kiegyensúlyozottság a soros elrendezésű blokknak szinte
veleszületett tulajdonsága.
Ahhoz, hogy a lehető legtöbb erőt
csikarhassanak ki egy négyütemű motorból, meglehetősen hosszú
kipufogórendszert kell építeni. A V-motorok esetében az első és a
hátsó hengerek körül nem egyforma a hely, ezért igen bonyolult
kipufogórendszereket kell készíteni, hogy minden henger megkapja a
maga megfelelő hosszúságú kipufogócsövét. Nyilvánvaló a soros
négyes elrendezés előnye a V-motorhoz képest, ugyanis
ez az építési mód kiküszöböli a kipufogókönyökök elvezetésének
problémáját. A kipufogórendszer felépítése és elhelyezése
egyszerű, nem ütközik akadályba a későbbi módosítás, így a
legoptimálisabb teljesítménygörbét képesek kihozni a motorból.
További előny, hogy a V-motorokkal
összehasonlítva a soros négyes blokk hengerfejét sokkal egyszerűbb
fel-leszerelni a vázban.
Vadontúj fejlesztés eredménye a könnyű és vékonyfalú alumíniumöntvény váz és még számos egyéb alkatrész.
Az edzett öntvények általában vastagok és
nehezek. Ezzel szemben a Kawasaki új Gp motorjában könnyű és
vékonyfalú ötvözeteket használnak fel. Az öntési eljárás
fejlesztésével olyan kiváló anyagot használnak a vázhoz, amely
mindamellett, hogy erős és szilárd, a kívánatos határig rugalmas
is.
A hagyományos motorvázakkal összehasonlítva, ennél az új
vékonyfalú alumíniumöntvény váznál jóval kevesebb helyen kell
hegesztést alkalmazni, ami bizony egyik gyenge pontja a
motorvázaknak.
A Kawasaki GP motorjához fűződő újdonság a
nagysebességű generátor alkalmazása is. A benzinbefecskendező
rendszereknek meglehetősen nagy az elektromos áram szükségletük.
Azonban, ha nagyobb generátort építenek a motorba, azzal a motor
súlya is megnövekszik, nem is beszélve arról, hogy értékes helyet
foglal el.
Hogy a relatíve kisméretű generátorból mégis elérjék a
szükséges áramkimenetet,
a versenymotort nagysebességű, a kuplunggal hajtott generátorral
szerelik. Ezzel a megoldással hagyományos felépítésű, de mégis
kicsi és könnyű generátorok használatára van mód, ugyanis a nagyobb
kerületi sebesség miatt magasabb fordulatszámon működő generátor
nagyobb kimeneti áramot képes produkálni.
A hagyományos generátorok meghajásához szükség van közlő
fogaskerékre vagy láncra is. Ebben az esetben azonban a generátort
közvelenül a kuplung fogaskereke hajtja, ezzel nincs szükség plusz
alkatrészre, amivel további súlyt spóroltak meg.
A GP-motor üzemanyag-ellátásáról Keihin FCR-i
üzemanyag-befecskendező rendszer gondoskodik. Ez a meglehetősen
kifinomult benzinbefecskendezési rendszer
egyesíti a karburátorok és a benzinbefecskendezők előnyeit.
A Keihin FCR-i rendszer felépítésében hasonlít az FCR
karburátorokhoz. A hagyományos befecskendező rendszerekkel
ellentétben, amelyeknél a szívótaktusban helyezkedik el a
pillangószelep, tehát teljesen nyitott állapotban is van akadály a
benzináram útjában ez a rendszer síktolattyút használ. (Ebben
hasonlít az FCR karburátorokhoz.) Így aztán, amikor a gáz teljesen
nyitva, nincs semmiféle akadály a szívócsatornában, ezzel
jelentősen javul az üzemanyag-áramlás.br> A benzinbefecskendezés
előnye, hogy könnyebben szabályozható az üzemanyag fogyasztás. Ez
2004-től lesz igazán lényeges szempont, amikor életbe lépnek a
benzintank térfogatát korlátozó szabályok.
2002. június 9-én a japán nemzeti superbike verseny 4. fordulóján rántották le a leplet a Kawasaki MotoGp versenymotorjáról. A különböző tervezői elképzelések közül az az alak valósult meg, amelyik a legközelebb van az aerodinamikailag ideális formához. A látvány megdöbbentő. Szögletes formák, merész élek és igen kompakt felépítmény. Kár elrontani a felmatricázással.