Batman legújabb játékai

2007.05.07. 07:49

Nagy ínyenc ez a denevér ember. Mindenből a legfinomabb verseny cuccokat rakja a gépeire, hogy ha esetleg a járgányok kinézetétől nem riadnának meg a rossz életűek, akkor se tudjanak meglépni előle. A macskanő – Éva, a KTM csinos osztrák marketingese - kölcsönadta Batman motorjait a Pannóniaringen.

Super Duke R

Először a nemrég felújított szuper herceg vadított változatával, a Super Duke R-rel ismerkedtem meg közelebbről. A személyes találkozás előtt kicsit tartottam tőle, mert egy ezres csupasz mindig tekintélyt parancsoló, pláne ha egy reklámfilm szerint csakis egykeréken tud közlekedni a városban… Na, gondoltam, brutális erő egy magas és széles kormányhoz, majd biztos lobogok a célegyenes végén!

A Duke azonban élőben kisebb, mint a képeken, sokkal kompaktabb és barátságosabb. A KTM-ek formája eléggé megosztja az embereket, de nekem az első lámpa kivételével nagyon tetszik a herceg. A fejidom - illetve a fényszóró, hiszen idom nem nagyon van körülötte - szebb, mint az elődjén, de még mindig van mit faragni rajta. A gép oldala, hátulja, alja azonban remek. A hegyes élek morcosan futurisztikusak, a lapos farokidom, a ledes zárófény, a felhúzott kipufogók, a szögletes ülés, a rikító narancs váz és a fekete villák nagyon eltaláltak.

Hátsó ülés nincs az R változaton, a vezetőülés pedig a versenyzést tartva szem előtt alig párnázott, mégis kényelmes. A motorra ülve alig ért le a lábam, pedig 188 cm vagyok, szóval Pedrosa hátrányban, de Deák Bill hosszú lábú asszonya előnyben! A kormány kellemes távolságban, de szokatlanul magasan, a lábtartók kényelmes magasságban. Ergonómiából ötös.

A műszerfal teljesen új, és jól is néz ki, pláne sötétben a narancssárga háttérvilágítással. Szokatlan, hogy a levegő hőmérsékletét mutatja, de a hűtővíz hőmérsékletét nem. A víz melegségét elvileg nem Celsius fokok formájában, hanem digitális rovátkák formájában kapjuk meg a műszerfalon, de ezeket sem sikerült kicsalogatnom kedves segítőmmel a boxban, így nem volt meg a KTM marketingesei által hangoztatott „Ready To Race” érzésem pályára lépés előtt. Valószínűleg nagyon bénák voltunk, vagy fagyos volt még a hűtővíz.

A szép Dainese, Kushitani és egyéb csili-vili ruhás kollégák gyorsan kigurultak a depóból, követtem volna őket én is, de a rendezők esés nyomoktól nem mentes öltözékemet meglátva sorra ugrottak oda hozzám, hogy vigyázzak az első futamban, csak lassan menjek, mert újak a gumik... még jó hogy fél napot tisztogattam a felszerelésemet tesztelés előtt. Egy óvatlan pillanatban elengedték a karomat, és már húztam is a gázt.

A pályára kigurulva nagyon furcsa volt a magas kormány és a blokktól rezgő lábtartó, valamint a hirtelen gyorsan felpörgő motor. A fordulatszámmérő tizenkétezerig tart, tízezertől kezdődik a piros zóna, de nem sokkal ezután le is dadog a motor. V2-eseknél ez nem meglepő, de kicsit szoktatnom kellett magam az alacsonyabb fordulatszám-tartományhoz, mert nem egészséges, ha kigyorsításkor ledöntött motornál kezd tiltani a motor. A blokk kellemesen nyomatékos, így már 6000-től szépen lehet használni a pályán, de 4000-től is kellő erővel tol, ha valamit elbénázunk.

Az első tesztmotor, amin ültem, picit rakoncátlanul vette és engedte el a gázt. Kanyarokban különösen figyelni kellett rá, hogy ne mozgassam a jobb csuklómat. A többi tesztmotornál ilyesmit egyáltalán nem éreztem, így egyszerűen arról lehet szó, hogy megtanultam megfelelő fordulatszám-tartományban pörgetni a blokkot, így pár perc múlva már kifejezetten finoman tudtam adagolni a gázt a befecskendezős blokknak.

Vadonatúj Dunlop 208RR gumik feszültek a Brembo által kifejezetten a Super Duke R-hez tervezett könnyű alufelniken, így először csak lassan körözgettem. Két kör után már meg volt a tapadás, és nagy biztonságérzetet adtak a kiváló utcán és pályán egyaránt használható gumik, valamint a remek, teljesen állítható WP rugós tagok (hátul a gyors és lassú sebességű csillapítás külön állítható).

Először a magas kormánycsutkákat folyamatosan le akartam hajlítani, hogy a sportmotorokon megszokott üléspozícióban körözgethessek, de később könnyen hozzászoktam a streetfighteres testtartáshoz, és nagyon jól szórakoztam. A Super Duke a szuper könnyű és nagyon masszív térhálós váznak és a jól eltalált futómű geometriának és komponenseknek köszönhetően könnyen dönthető. Az alul felül radiális, fémhálós fékcsövekkel szerelt Brembo fékek meggyőzőek és jól adagolhatóak. A WP gyártmányú kormány-lengéscsillapító pedig akkor is biztonságérzetet ad, ha a Super Duke nyomatékos motorja egy erősebb kigyorsításkor emelgeti az elejét.

Ahogy hozzászoktam, hogy nem kell pörgetni a blokkot nagyon megszerettem a denevér ember játékát. Folyamatosan a Super Duke-kal akartam menni minden futamban, és biztos voltam benne, hogy a sajtótájékoztatón őszintén lelkesnek tűnő Hermann, aki a Super Duke R projektet vezette, tényleg szeretheti a kicsinyét.

Műszaki adatok: 990 SUPER DUKE R

Motor: vízhűtéses, 75° V2-es, négyütemű, négyszelepes, DOHC
Hengerűrtartalom: 999 cm 3
Furat x löket: 101 x 62,4 mm
Max. teljesítmény: 120 LE (88 kW) 9000 1/min-nél
Max. nyomaték: 100 Nm 7000 1/min-nél
Kompresszióviszony: 11,5:1
Váltó: hatsebességes váltó
Kuplung: több tárcsás, hidraulikusan működtetett
Keverékképztés: elektromos benzin-befecskendezés
Primer áttétel: 67:35
Szekunder áttétel: 16:38
Váz: króm-molibdén térhálós csőváz, alumínium segédváz
Kormány: Renthal
Első futómű: 48 mm-es fordított WP teleszkópvilla, 135 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: WP Monoshock felfüggesztés,150 mm-es rugóúttal
Első fék: 305 mm-es dupla tárcsa, négy dugattyús Brembo úszó féknyergekkel, radiális fékmunkahenger
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsa, kétdugattyús Brembo úszó féknyereggel
Kerekek: elöl 3,5 x 17'', hátul 5,5 x 17'
Gumik: elöl 120/70 ZR 17'', hátul 180/55 ZR 17''
Villaszög: 67,3°
Utánfutás: 93,9 mm
Tengelytáv: 1450 mm
Szabad magasság: 140 mm
Ülésmagasság: 865 mm
Üzemanyagtank térfogata: 18,5 liter
Menetkész tömeg, üzemanyag nélkül: kb. 186 kg

Az oldalról ajánljuk

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

8 órája
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25