Miután a megrendelés beérkezett, a szerződések elkészültek, valamint a 86000 Euro is megjelenik a számlán, a leendő tulajdonos kap egy belépési kódot az Interneten elérhető webkamerához, amin élőben kísérheti végig motorkerékpárja épülését. Ha pedig valami gond adódna a felhasználás során, az úgynevezett "Net Service" lehetővé teszi, hogy a szerviz munkatársai mobiltelefonon és Interneten keresztül vizsgálják meg a motort és adott esetben ki is javítsák a hibákat.
Friedl Münch 1927. február 6-án született Dom Assenheim-ben,
Németországban. 1948-ban építette meg első motorkerékpárját, apja
autószerelő-műhelyének pincéjében. A Münch Speciált egy 500 ccm-es
Horex S 5-ből, és házi készítésű alkatrészekből állította össze.
Ugyanez év tavaszán nagy sikert aratott gépével a Hockenheimringen
megrendezett versenyen.
1955-től a Horex műveknél dolgozott. Az itt
szerzett tapasztalatok birtokában megvásárolta az Imperátor motorok
és kiegészítők teljes gyártósorát. Miután átment a mestervizsgán,
megalapította saját műhelyét 1962. július 15-én, ahol megépítette a
legendás Münch Mammutot -
az első személyautó-motorral szerelt motorkerékpárt egy NSU
blokkja köré 1966-ban. Mivel a küllők nem tudták volna elviselni a
hatalmas teljesítményt, ez lett az első öntött kerekes
motorkerékpár.
A Mammut történelmet írt nem csak
Németországban, hanem az Egyesült Államokban is: ez volt az egyik
legnagyobb, a legerősebb, a leggyorsabb, és persze a legdrágább
kétkerekű, amit szériában gyártottak. Minden egyes motorkerékpár a
legjobb minőségű alkatrészekből,
kézzel készült. A Mammut minőségért olyan hírességek
fizettek vagyonokat, mint Luigi Colani, Malcolm Forbes és Günter
Sachs. Mindenesetre a tervező motorkerékpárját újra és újra
átalakította, új blokkal, vagy újonnan kifejlesztett tuninggal
szerelte évről évre.
1972-73-ban Friedel Münch műhelyében elkészült
a következő motorkerékpár, hogy legyőzze az ellenfeleket az utakon.
A Münch-4 TTS-E 1200 nagy lehetőségekkel kecsegtetett: ez volt
az első befecskendezős motor, amely az NSU TT 1200 blokkjára
épült. Később Münch, a Horex Motorcycle Development védjegye alatt
megépítette a Horex 1400-at, amelyet 1973-tól 1977-ig gyártottak.
A Titan 1800, amelyet a tervező kifejezetten
egy amerikai Münch rajongónak - Paul Watts-nak - készített
1984-ben már 150 lóerős, 1,8 literes blokkal és kompresszorral
készült. 1987-ben a Titan 1600-ast melyet szériában is
gyártottak, már az 1800-as alapjaira tervezte át. 1989-ben pedig
bemutatta a kor legmodernebb motorját, a Titan 2000-et, amely 154
lóerős volt és természetesen 2000 köbcentiméteres blokk hajtotta.
Ezzel a Titan új kihívásokat állított fel a nagyteljesítményű
motorok gyártói számára.
Ezután szinte semmit nem lehetett hallani a
motorépítő zseniről egészen mostanáig. Tíz évnek kellett eltelnie
ahhoz, hogy a legenda újra feléledjen. Friedl Münch megalkotta a
Mammut legújabb verzióját Münch Mammut 2000 néven, amelyet már a
Münch Motorrad Technik GmbH gyártott. Ezzel a motorral a
72 éves tervező létrehozta azt, amiről egész életében
álmodott.
A Münch Mamut minden bizonnyal
megéri azt a 86000 Eurót, amit elkérnek érte. A látványos
négyütemű, kereszben soros, négyhengeres, vízhűtéses motorblokk már
első ránézésre megragadja a tekintetet, ahogyan beleolvad a dupla
bölcsővázba. A motorblokk hengerűrtartalma 1998 ccm, 16 darab
hidraulikusan állítható szeleppel, és intercoolerrel szerelve, a
motorház alumínium ötvözetből készül.
A vezérműtengelyt bordás szíj hajtja, a lánc a
baloldali lengővillába építve juttatja el a motor erejét a 200-as
Pirelli hátsókerékhez. A futóművet erősítik a 43 mm-es, első Öhlins
teleszkópok, a 62°-os villaszög, a 115 mm-es utánfutás, és az 1540
mm-es tengelytáv. Az ülésmagasság mindössze 780 mm,
a lábtartókat, a tulajdonos méretéhez szabottan készítik, a
karok pedig szintén méretre állíthatók. A kétliteres motor 250
lóerőt tud, maximális nyomatéka pedig 295 Nm 3500 1/min-nél. A
mérnökök a végsebességet 250 km/h-ban maximálták. Szándékosan
fojtották el magukban a vágyat, hogy elérjék minden motorépítő
álmát, a 300 km/h-t.
Thomas Persch és tervezőcsapata kapta a
feladatot, hogy a legfejlettebb technológiákat alkalmazza az új
motornál. Így került a gépre katalizátor, és 4:1 kipufogórendszer.
Az első fék dupla, úszó tárcsás 320 mm átmérőjű féktárcsával és
8 dugós fékmunkahengerekkel, hátulra kevésbé látványos fék
került, de a fékhatás így is tökéletes a 280 mm átmérőjű úszó
féktárcsával és a négydugós fékpofával. A váltó hat sebességes, és
hidraulikus vezérlésű, többtárcsás, olajban futó kuplung segíti a
váltást, kerámia betétekkel. A Mammuton minden egyes idom karbon
szálas anyagból készült.
A sofőr és partnere között kialakuló későbbi
viták elkerülése végett egy személyesre tervezték a gépet. A motor
szárazon így 354 kg-ot nyom. A szénszálas tankba 26,5 liter
ólommentes üzemanyag fér, ami már tekintélyes méretnek számít.
Azonban ha figyelembe vesszük a 8,8 literes,
nem éppen takarékos fogyasztást, ez a mennyiség csupán 300
kilométernyi útra elegendő. Az akkumulátor 33 Ah-ás, ami elég szép,
ha azt vesszük, hogy a Suzuki Banditban például csupán 14 Ah-ás
akkumulátor van. A biztosítékcseréltől is megóvták a tervezők a
tulajdonost, ugyanis automata kapcsolók helyettesítik a kis gonosz
hibaforrásokat. Akinek pedig ez sem elég, az örvendezhet a
szériatartozékként beszerelt riasztórendszer fölött.
A Münch Mamut 2000-et limitált kiadásban, 250
példányban gyártják. Ára magába foglalja a világ bármely részére
történő házhozszállítást, és az egyéni betanítást is. A
motorkerékpárokat a megrendelések sorrendjében, egyedileg készítik
el, külön
kívánságra a tankon Friedel Münch aláírásával. Miután a
megrendelés beérkezett, a szerződések elkészültek, valamint a pénz
is megjelenik a számlán, a leendő tulajdonos kap egy belépési kódot
az Interneten elérhető webkamerához, amin élőben kísérheti végig
motorkerékpárja épülését. Ha pedig valami gond adódna a
felhasználás során, az úgynevezett "Net Service" lehetővé teszi,
hogy a szerviz munkatársai mobiltelefonon és Interneten keresztül
vizsgálják meg a motort és adott esetben ki is javítsák a hibákat.
A motor megrendelhető a gyár címén...
A Münch Motorrad Technik a technikai változtatás jogát
fenntartja.
Foto: Münch Motorrad Technik GmbH