Kétszázzal a havon

2005.02.21. 16:52

Eddig azt hittem, utálok minden téli sportot. Erre itt ez a szánkó, ami gyakorlatilag mindenre jó, főleg arra, hogy bebizonyítsa: a motoros télen is létezhet. Több elvetemült próbálkozás is bizonyította, hogy akár vízen, akár betonon is tökéletesen megállja helyét. Mi mégis a hagyományokat ápolva meleg ruhát húztunk, és a hazai Polaris kereskedővel a Börzsönybe indultunk szánkázni.

A snowmobilt, vagyis a hószánkót a jet-ski, a quad, a robogó és a harckocsi elemeiből állították össze. Csodálatosan egyszerű, de mégis modern, strapabíró elemekből áll. A technika nem hibázhat, nem maradhat a hómezőn a sofőr. Csupán néhány gyártó foglalkozik motoros szánnal: kanadai Polaris mellett a Yamaha, a Ski-Doo és az Arctic Cat lehet még ismerős. Mi két viszonylag új modellt, a Polaris VES 600 Classicot és a Polaris VES 700 SwitchBack-et próbáltuk. A két jármű néhány formai különbségtől eltekintve gyakorlatilag azonos volt.

Magyar is volt!

A hószánkó Magyarországon sem ismeretlen. Az ötvenes években készült egy prototípus a Pannonia motorblokk felhasználásával. Az akkor bemutatott szánkó 65 km/h-s sebességre is képes volt. Ma a magyar Gaia motorkerékpár gyártója tervezi a Gaiara szerelhető szánkótalp elkészítését.

A szánkó egy U vagy inkább egy "n" alakú profilú alumínium vázra épül, ezen van az ülés, és alatta fut a meghajtó gumitalp. Az első futómű független felfüggesztésű, leginkább a Forma1-es autók futóműveire hasonlít. Ezt az állítható fesztávú hidraulikus lengéscsillapítású első futóművet a Polarisnál EDGE IFS-nek hívják. EDGE futómű rendszer jóval könnyebb felépítésű, és 150-nel kevesebb alkatrészből áll, mint az előd modellek futóművei, továbbá az EDGE IFS a legnagyobb rugóutat szolgáltatja kategóriájában: 216 mm-ével kivételesen kimotorozható, könnyen kezelhető és a hosszú rugóút a hosszú tengelytávval kombinálva stabilabbá teszi a hószánt. Két masszív, fém betétes, szénszálas sítalpszerű alkalmatossággal (Accu-Trak� ) irányíthatjuk a szánkót.

A hajtó gumitalp különböző karomnagysággal készül a hó mélységének megfelelően. A talp kiviteltől függően egy vagy két állítható, hátsó gáztöltésű rugóstaggal (Fast M-10) készül. A pozícióérzékeny hátsó rugóstag automatikusan lágyítja a csillapítást a használati középtartományban, de azonnal bekeményít, ha szélsőségesen nagy ütések érik a futóművet. A talp élettartama a gyötréstől függően akár a szánkó élettartamával is megegyezhet. A 600-as gépen rövidebb, kisebb karmos, a 700-ason mélyhavi hosszabb talp volt. A rövidebb talpkanyarodáskor a hosszabb a gyorsabb haladáskor előnyösebb.

Nem csak a külsején a gumitalp belső felületén is vannak karmok, amibe - akár egy fogaskerék - kapcsolódik a meghajtó dob. Valahogy úgy, mintha a robogó kereke helyén egy karmos duplatárcsa lenne. A hasonlat nem is áll nagyon távol a valóságtól, ugyanis a váltó a robogóknál megszokott Variomatic rendszerrel működik, csak nincs annyira beburkolva. A hószán esetében az erőátviteli rendszer egyetlen kopó alkatrésze az ékszíj. A szán hosszabb álláskor lefagyhat, és ilyenkor a hirtelen indulás megeheti a szíjat. Igazából akkor sincs gond, ugyanis minden szerszám nélkül két perc alatt cserélhetjük. A váltót takaró lemezen a tartalék szíjnak is van hely.

A nyitott váltón kívül azért akad néhány hószánra jellemző technikai megoldás. Például a motor vízhűtője hátra, a meghajtó talp alá került, hogy a felcsapódó hó hűteni tudja, miközben a hűtővíz az ülést melegíti. A hűtő kiképzése sem hagyományos, leginkább az elektromos hűtőbordákhoz hasonlít. Fékezéskor a közvetlenül a meghajtásra erősített féktárcsát szorítja a hidraulikus rendszer. Míg hagyományos használat esetén a féket hűteni illik, addig a hószánok esetében fűteni kell. A motor hűtési rendszere meleg vízzel melegíti a fékmunkahengereket.

A féket a bal oldali karral aktiválhatjuk. Lehet, hogy furcsán hangzik, de még én is meglepődtem, milyen szépen adagolható, és hogy egyáltalán van hatása. A kivitel egy kicsit hasonló egyes quadokon alkalmazott megoldáshoz, amikor a kézifék egy retesz segítségével rögzítőfék gyanánt is üzemel. A gázt szintén a quadokhoz hasonlóan egy jobb oldali karocskával adagoljuk. A markolat és ez a gázkar külön-külön fűthető, nehogy kihűljön a hüvelykujj a gázadáskor. A markolat vége egy kicsit kanyarodik. Ez azért szükséges, mert éles kanyarokban néha ki kell állni a nyeregből, és súlypontáthelyezéssel kell be segíteni, ilyenkor jó, ha nem csúszik le a kezünk a markolatról. A nagyobb gépre - hasonló okok miatt - a kormányra egy félkör alakú kapaszkodó is került.

Kapaszkodnunk pedig kell, és nem csak kanyarodáskor. A Polaris Liberty motorja megdöbbentő dolgokat produkál. Érezhető a különbség a 600 és a 700 cm 3 között, de nekünk gyakorlatilag mindegy volt. A kéthengeres, folyadékhűtéses motor VES power-szelepes kipufogórendszerrel erősített, az alsó és közepes fordulatszám-tartományokban leadott nyomatéka, nagyon meggyőző.

A gyakorlatban képzeljünk el egy dragstert, amint egy havas erdei úton pillanatok alatt száz fölé gyorsul, és a végsebessége közel 200 km/h. Amikor először próbálgattuk a szánkót, és pirosló arccal újságoltuk, hogy milyen ügyesek voltuk, mert hatvannal is mentünk, akkor a forgalmazó finoman közölte, hogy az a hatvan mérföldben volt. És valóban, félelmetes a gyorsulása. Érdemes megnézni a csatolt filmecskét , amint egy száraz utcai használatra alakított motorosszán csúnyán megaláz egy Pontiac TransAmet.

A lendületben lévő szánkó nyugodtan elvesztheti a talajt a lába alól, mert akár vízen is közlekedik, csak vigyázni kell, nehogy elvegyük a gázt. Szerencsére ezt nem próbáltuk ki, de már belegondolni is hátborzongató.

Közlekedés

Bár léteznek kétszemélyes szánkók, és a tesztelt járműveken is kényelmesen elférnek ketten, a gyártó külön piktogrammal figyelmeztet, hogy szigorúan egy személyes. A jelenlegi hazai közlekedési szabályok nem szabályozzák a motoros szánkók közlekedését. Sem tiltó, sem engedélyező határozatok nem léteznek. Ezért elviekben akár közútra is mehetnénk. (A forgalmazó várva várt egy nagy havazást, amikor Vácról elmennének a 2-es úton Budapestre, a Hősök terére.)

Olvasónk helyreigazító levele: Tisztelt Szerkesztõk!

A Kétszázzal a havon címû cikkükben olvastam a következõ sorokat: "A gyakorlatban képzeljünk el egy dragstert, amint egy havas erdei úton pillanatok alatt száz fölé gyorsul_"

Szeretném tájékoztatni Önöket, hogy Magyarországon a hatályos jogszabályok értelmében az erdei utak általában nem vehetõk igénybe ilyen célra. Az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló 1996. évi LIV. törvény 82. § (2) bekezdése kimondja: Az erdõterületen kerékpározni és lovagolni, motorral, illetõleg gépkocsival közlekedni csak az arra kijelölt úton szabad. Javasolnám, mielõtt bárki nekivágna a hazai rengetegeknek, hogy szenvedélyének hódolhasson, tájékozódjon az adott terület erdõgazdálkodójánál, vagy az Állami Erdészeti Szolgálat illetékes Igazgatóságánál a lehetõségekrõl!

Üdvözlettel:

Dr. K. Z. okl. erdõmérnök

Az üzemanyag-ellátásról síktolattyús karburátorok gondoskodnak, ezek (TPS) gázállás-érzékelő szenzorral is rendelkeznek (ilyen van a Hondákban is), mely csökkenti a gáz hüvelykujjra ható erőhatását, így kisebb erőfeszítéssel lehet gázt adni. Mivel elég kevés a benzinkút északon, ezért az üzemanyagtartály tisztességes méretű, 44,7 literes. Mindkét szánkó nagyon komoly világítással készül. A Classic hátsó lámpájára a Golf-tuningolók is csak irigykedve nézhetnek.

A Classic típusnál alapfelszereltség része az elektromos önindító és a PERC (Polaris Electric Reverse Control), vagyis a hátramenet. Mivel nincs semmiféle mechanikai megoldás a hátramenet kapcsolására, ezért a Polarisnál a legegyszerűbb megoldást választották, amit annak idején a Welorexeknél is alkalmaztak: fordítva indítják be a motort. Mielőtt tolatnánk, le kell állítani és a kormányon lévő sárga gomb megnyomásával egyidejűleg újraindítani.

A sok technikai adat mellett a végére lassan elfelejtek a vezetési élményről írni. Pedig az felejthetetlen. Nem voltunk radikális terepen, de azt a rövid próba után is leszögezhetem, kevés jobb szórakozás létezik. Motoros tudás nélkül is nekivághatunk, sőt - ahogy a quadozásnál - néha hátrányunkká válhat a motoros rutin. A szánkó magától nem dől, a súlypont radikális áthelyezésével tudjuk különleges manőverekre bírni. Ez azt jelenti, hogy magas hóban az egyik oldali trepnire állva, a lábat kilógatva megpróbálhatjuk dönteni. Láttam olyan filmet, amikor a sofőr szinte feküdt a havon, a szánkó meg az oldalán állt.

Egyébként aggodalomra semmi ok, a borulást szépen viseli a szán. Oldalirányú csúszáskor a feltúrt hó megakaszthatja a talpat, és akkor előfordulhat a bukfenc. Ezért kell óvatosan bánni a kézifékes fordulóval is. Mi már az első körben felborultunk.

Ha valaki azt kérdezi, milyen hátránya van a motoros szánkónak, nem tudnám megmondani. Persze lehet, hogy egyes rosszindulatú hangok a forró júniust emlegetik, amit viszont nem vagyok hajlandó meghallani. Mi már megállapodtunk, valahonnan kerítünk egy hasonlót. Legfeljebb szerzek egy másik gumitalpat, és kereket szerelek a sítalp helyére. Aztán nyáron azzal járok be Pestre Biáról. Az autópályán úgyis letolok mindenkit, tél meg lesz minden évben.

Műszaki adatok

Polaris VES 600 Classic és Polaris VES 700 SwitchBack

Motor: Liberty folyadékhűtéses, kéthengeres, kétütemű
Lökettérfogat: 593 cm 3
Gyújtás: digitális CDI
Kipufogórendszer: egydobos, VES szelepes
Keverékképzés: 2 TM38 w/TPS karburátor
Váz: EDGE alumínium váz
Hossz: 2870 mm
Szélesség: 1219 mm
Magasság: 1245 mm
Üzemanyagtank térfogata: 44,7 liter
Fékrendszer: Polaris HPB, hidraulikus folyadékhűtéses tárcsafék
Első rugózás: EDGE, CRC, állítható nyomócsillapítású rugóstagok
Első rugóút: 254 mm
Sítalp típusa: szénszálas kompozit
Sítalp csúszósín: Accu-Trak
Hátsó rugózás: Fast Ž M-10
Hátsó rugóút: 356 mm
Fényszóró: halogén, 120/110W
Ülés: Polaris állítható ülés
Szélvédő magassága: 381 mm
Lánctalp méretek (hossz x szélesség x magasság): 381 x 3073 x 25,4 mm
Színek: metálkék és nap piros
Polaris VES 600 Classic nettó ára: 1 600 000 Ft*
Polaris VES 700 SwitchBack nettó ára: 1 800 000 Ft*
* ezek az árak használt árak, de mindkét modell mindössze 300-400 km-t futott.

Kéne-nem kéne? Egyszerre minimum kettő az igazi, ha vesz a haver is, akkor mi se sajnáljuk rá a pénzt.

Alapfelszereltség:

Elektromos önindító
Hátramenet
Állítható markolatfűtés és hüvelykujj-melegítés
Sebességmérő
Fordulatszámmérő
Üzemanyagszint-jelző
Hűtőfolyadék-hőfokjelző
Olajnyomás-visszajelző fény
Tükrök
12V egyenáram kimenet.

Választható tartozék:

Csomagtartó rács
Vonóhorog
Deréktámasz