TL 1000 reinkarnáció

2003.02.24. 13:48

Ki ne vágyna a száműzött TL1000 után? Nem kell majrézni, a Suzuki TL visszatért. Pestiesen szólva nem is egyszerűen. Az egykerekező bajnok nem csak újra köztünk van, hanem könnyebb is lett, meg olcsóbb is, csak az állatsága maradt a régi.

 
 
 
   
   

A kérészéletű utcai harcos, a Suzuki TL1000 gyártását tavaly végleg befejezték. Az egykerekezési hajlandóságáról hírhedt gép motorját már tavaly is felhasználták egy másik stílusú motor, a DL1000 V-Strom túraenduró erőforrása gyanánt, de 2003-tól végre megérdemelt helyére, egy teljesen új modellbe építik. A Suzuki megpróbálja kihasználni az SV650 népszerűségét, és bízva a jelenlegi tulajdonosok által jelentett keresletben megalkotta az emberes méretű verziót, az SV1000-t.

 
   
 

Választhatunk: Idomos vagy idomtalan - na jó, idom nélküli. Mind a két verzió a legutolsó divatot követi. A ruhás SV1000 azaz az SV1000 S a plusz betűvel együtt cápaorrot és cicaszem ikerfényszórókat kapott. A csupasz csak egy szép, nagy, kerek lámpát. Az S modell dicsekedhet még egy alsó blokkspoilerrel is, ami a csupasz verzióról értelemszerűen hiányzik. A műszerfal is nagyon trendi, a kerek fordulatszámmérő alatt egy LCD gondoskodik a folyamatos műsorszórásról, körülöttük pedig mindenféle visszajelző lámpák színesítik a show-t. A kilométer-számláló mellett van itt napi számláló, sőt több is. Megtudhatjuk, hogy éppen hány fokos a hűtőfolyadék, de rendelkezésünkre áll itt óra és a benzinszint vészes csökkenésére figyelmeztető fény.

 
   
   

Az első fényforrás méltó párja a Star Trek-et idéző, ülésidom alatt futó LED-sor pár, amely egyszerre és igen rövid reakcióidővel képes ellátni a hátsó helyzetjelző és a féklámpa feladatát.

A 996 köbcentis kéthengeres, 90 fokos TL motor jó választás. A nagy furatú, rövid löketű, hengerenként négyszelepes, vízhűtéses blokk megbízható, nyomatékos és erős, főleg az alsó és középső fordulatszámtartományban. Ehhez a Suzuki által kifejlesztett SDTV digitális benzinbefecskendező utolsó inkarnációját építették be. A hengerelrendezésnek köszönhetően hangja - főleg egy kevésbé zajszint-korlátozott, utángyártott kipufogódobbal - könnyen összetéveszthető egy Ducati kidörgésével.

 
   
 

Kijavították a TL egyik gyenge pontjaként emlegetett kuplungszerkezetet is. A nyomatékhatárolt kuplungban lassításkor kisebb a kuplungtárcsákat terhelő nyomás, ezzel a hatsebességes váltóval finomabb a visszaváltás, és nem füstöl el olyan hamar a kopófelület. A kuplungkart könnyebb behúzni, mivel a hidraulika rendszert is áttervezték.

A váz minden porcikája új. Az egyre jobban elterjedő új könnyűfémöntési eljárást alkalmazták az SV1000 alumínium vázához is, a súlycsökkentés oroszlánrésze ennek a módszernek köszönhető. Remélhetőleg az új váz javított torziós merevsége révén sokkal stabilabban viselkedik a kanyarokban, mint erről nem igazán híres TL1000-es előde. Javulás az egyenesfutásban is várható, az SV-t ugyanis a TL-nél hosszabb tengelytávval építik.

 
   
   

Meglepő módon az első villa nem egy szuperagresszív fordított teló, hanem egy teljesen hétköznapi első futómű, mindamellett minden tulajdonsága állítható. A hátsó, progresszív rugózásnak is három tulajdonságát tudjuk változtatni.
És az SV-nek persze vannak fékei is. Elöl a két 320 mm átmérőjű tárcsa egy-egy négydugattyús féknyereggel állítja orra a feltöltetlenül 185 kilót nyomó vasat. És még egy aprócska, ám okos dolog: a hátsó kerékre a divatos megalomán gumi helyett a jóval használhatóbb - és olcsóbb - 180-as abroncsot választották.

 
   
 

Az SV 1000-ben talán az ára a legjobb. A csupasz verziót 2 348 000 Ft-ért szerezhetjük meg, míg az idomos változatot mindössze 50 000 Ft-tal drágábban, 2 398 000 Ft-ért vehetjük át a magyar márkakereskedőknél. Hogy valójában mit tud a Suzuki új meztelen gépe - az első tesztmotorok érkezésekor megtudjuk. Az biztos, hogy konkurenseit, az 1000-es Yamaha Fazert (2 560 000/2 650 000 Ft) és a Honda 900-as Hornetet (2 480 000 Ft) veri az árversenyben.

Műszaki adatok:

Motor: 4 ütemű, V-kettes, 90o, DOHC, vízhűtéses motor
Lökettérfogat: 996 cm 3
Furat x löket: 98 x 66 mm
Kompresszió viszony: 11,3:1
Maximális teljesítmény: 115 LE ( 71 kW) 8500 1/min
Maximális nyomaték: 102 Nm 7000 1/min
Üzemanyagellátás: 52 mm-es SDTV benzinbefecskendező
Tanktérfogat: 17 liter (ebből 3,3 liter tartalék)
Gyújtás: számítógép vezérelt digitális gyújtás
Kuplung: hidraulikus irányítású, többtárcsás, olajos kuplung
Váltó: 6 sebességes
Váz: alumínium ötvözet
Futómű: 46 mm-es teljesen állítható hagyományos teleszkóp elöl, teljesen állítható központi rugóstag
Gumik: elöl 120/70ZR17, hátul 180/55ZR17 Kerekek: 3,5x17" elöl, 5,5x17" hátul
Fékek: elöl két 310 mm-es tárcsa, négydugattyús féknyergekkel, hátul 220 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel
Hossz x szélesség x magasság: 2130 mm x 730 mm x 1170 mm
Tengelytáv: 1435 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Száraz tömeg: 185 kg, S verzió: 189 kg
Színek: fekete, kék, gyöngyház fehér, high-tech szürke