A legkisebb R

2008.05.16. 11:04

Szemem karikás a kialvatlanságtól, orromból kikívánkozik a massza, torkom összeszorult a gyulladástól, izületeimben tompul a hullamerevség előhírnöke. Éjjelenként orvul rám tör a láz, hogy izzadt álmaimban valami aprócska kis motort forgassak üveghangig. Beteg vagyok, ez van. Az Yamaha YZF R125 tett azzá.

Régi mondás, hogy legyen nálad kabalából esőruha, ha ott van a táskádban, akkor sosem esik. Három évig igaz is volt a legenda, de az R125 bemutatójára igyekezve, még a narancssárga kezeslábas sem segített. 200 km volt hátra az Euroringig, mikor hirtelen nyakamba szakadtak a felhők. Mire ki tudtam sorolni az autópályán az első kúthoz, már alaposan átáztam. Mikor az M1-M0-M5 vonalon megérkeztem Örkénybe, már rég kifagytak a hátamon a szőrtüszők. Akkor azonnal egy intravénás C-vitamin bomba kellett volna – elmaradt – én pedig szépen belecsúsztam a nyavalyába.

A Yamaha magyarországi képviselete nem csak a YZF család bébijével várt minket múlt héten, hanem bemutatta volna a Mesterkurzusukat is a sajtónak. Sajnos az öklömnyi vízcseppektől az alföldi homokkal befújt aszfalt takonnyá változott, ezért a gyakorlati prezentáció elmaradt. Helyette a bokszutcában mesélték el mi vár a leendő Yamaha tulajdonosokra: kanyartechnika, fékezés, és a helyes gondolkodás. A régi és leendő Yamahásoknak kedvezményes áron indul vezetéstechnikai oktatás a biztonságos és balesetmentes kilométerekért.

Mindenki húzta-halasztotta a Yamaha YZF R125 kipróbálását, aggódva néztük a felhőket. A horizont végéig vastag szürkeség adta meg a motivációt a döntéshez: minek várni, úgyis vizes mindenem. Magamra húztam az átázott kabátot, beindítottam a gépecskét, és a vízcseppektől bugyborékos aszfaltra szabadítottam 15 lóerőt.

A motor mérete korrekt, formája és arányai abszolút igazodnak az R családhoz. Agresszív orr, hetyke segg: a kamaszoknak is kijár a vagányság. Deltabox alumíniumvázba ültették a vízhűtéses egyhengerest. Felülvezérelt, négyszelepes blokk, amelyre hatsebességes váltót tettek. Nem is kell spórólni a kapcsolgatással, a 9000-es fordulatnál kicsúcsosodó lóerő-maximumhoz használni kell a lábfejet. Ha azt akarjuk, hogy valami történjen, kegyetlenül ki kell forgatni a 125-öst.

Az Euroringet mintha szappannal kenték volna be: a kanyarok közepén gázt adva meg-megindul a gép segge. A GP125 életérzést nem kell nagyon erőltetni, jobb töretlen motorral visszagurulni a bokszba. A filmrétegként aszfaltra tapadó homok valós krízishelyzeteket képes szimulálni a zárt pályán: aki ezt uralni tudja, a közúton is mester lenne - kurzussal vagy anélkül. A viszontagságos körülmények ellenére a motort dicséret illeti: a csúszások korrigálhatók, a fékek jól adagolhatóan segítik a célcsoportot, a kezdő motorosokat.

Ritka vendégei lesznek az YZF R125-ök az országútnak, a 15 literes tartály maximálisan elég a városi használathoz. A 126-kg nem jelenthet terhet a kezdőknek sem, aki ilyen gépel kezdi a motorozást, jó alapot nyer a későbbi nagymotoros jövőjéhez.

Kamaszok álma? Tinédzser bandázások királya? Igen, elsősorban nekik szól a Yamaha 998 ezer forintos aprósága, amely egy jól megtervezett belépő a nagy ’R”-ek világába.

Műszaki adatok:

Motortípus: Folyadékhűtéses, négyütemű, négy szelepes, egyhengeres, SOHC

Hengerűrtartalom: 124.66 cc Furat x löket: 52.0 x 58.6 mm

ompressziós arány: 11,2:1

Maximális teljesítmény: 11.0 kW (15 PS) @ 9,000 rpm

Maximális nyomaték: 12.24 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 rpm

Üzemanyagkeverés: Benzin befecskendezés

Kuplung típusa: Olajban úszó, többtárcsás

Gyújtásrendszer: TCI

Indítás: Elektromos

Váltórendszer: Vonóékes, 6 sebességes

Szekunder hajtás: Lánc

Üzemanyagtank kapacitás: 15 L

Olajtank kapacitás: 1,15 L

Váz: Acél deltabox

Első felfüggesztés: Teleszkópvilla

Első rugóút: 130 mm

Hátsó felfüggesztés: Lengőkar

Hátsó rugóút: 125 mm

Első fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 292 mm

Hátsó fék: Szimpla úszótárcsás, Ø 230 mm

Első gumi: 100/80-17 M/C

Hátsó gumi: 130/70-17 M/C

Hossz: 2,015 mm Szélesség: 660 mm

Magasság: 970 mm

Ülésmagasság: 818 mm Tengelytáv: 1,355 mm

Minimális hasmagasság: 155 mm Saját töme: 126,5 kg

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.