Miért ejtették el Tomizava hordágyát?

2010.09.07. 17:12 - Hírszerkesztő

3
Élete utolsó versenyén

Sokkal nagyobb port kavart a gyorsasági motoros világbajnokság vasárnapi Moto2-es futamán halálos balesetet szenvedő Tomizava Soja esete, mint amire számítani lehetett. Valami nincs rendben itt - valami nem úgy működött, ahogyan kellett volna. A nézők ebből csak egyvalamit láthattak: a pályáról való elszállítás közben fejre ejtették a japán versenyzőt.

Rimini főügyésze vizsgálatot indít az esetben – de nem ő az első, aki a versenybírókat és a pályán szolgáló orvosokat felelősségre vonja az ügyben. Rengeteg kérdés hangzott el a vasárnap esti különleges sajtótájékoztatón is: a bírók védekeznek, a mentősök állítják, helyesen jártak el.

1
A pillanat, amikor a japán hordágyát tartó pályabíró megbotlik

Egyszerű baleset volt, mondja a két bíró, akik még a pályáról való leszállítás közben ejtették el a tizenkilenc éves japán hordágyát, aki így a tragikus baleset után még egyszer a fejére esett. Szerencsétlen dolog az összes érintett részéről, azonban a hibára nincs mentség: halált okozó, gondatlanságból, foglalkoztatási körében elkövetett veszélyeztetés a vád kettejük ellen. Ez ügyben csak az igazságügyi boncolás után lesz eredmény, ahol kiderülhet, volt-e köze Tomizava halálához a malőrnek.

2
Eszméletlenül feküdt a pályán, mégsem intették le a futamot

Erős kritika érte a mentőszolgálatot is, amiért sokkal később értek a sérülttel az ellátó helyre, mint ahogy az elvárható lett volna. „Nem akartuk megvárni, hogy még rosszabb állapotban legyen. Van olyan eset, amikor az időnek kitüntetett szerepe van” – magyarázta Claudio Macchiagodena, a világbajnoki sorozat vezető orvosa. „Véleményem szerint ebben a szituációban a gyors mentés volt a legfontosabb dolog. ... A pálya kerítésén kívül, már a biztonságos zónában ott állt a mentőautó, benne a lélegeztető géppel: Tomizava minden lehetséges intenzív ellátást megkapott. Ekkor már nem kértem piros zászlót, hiszen nem volt rá szükség.”

„Sokan kérdezgetik, miért értünk oda olyan későn. Egyszerű: az intenzív ellátást már ott, a helyszínen, a mentőautóban megkezdtük. Egy átlagos esetnél, ha eltörik a versenyző karja, vagy a lába, a rohamkocsit csupán taxinak használjuk, aztán a központban kezdjük el a kezelést. Ebben az esetben azonban nagyon fontos volt, hogy minél előbb megkezdjük a lélegeztetést, és a beteg teljes körű kivizsgálását.”

„Amikor beértünk a pálya kórházi ellátó egységéhez, Tomizava kritikus állapotban volt. Az intenzív kezelést természetesen tovább folytattuk, kértünk neki egy hasi CT-t, hiszen a koponya- és mellkassérülésein túl a hasi traumája is aggasztó volt.”

„A szíve is összezúzódott, legjobbnak láttuk a közeli kórházba szállítani. Mivel két orvos folyamatosan vele tudott lenni, és folytatni tudták a lélegeztetést, ez volt a legjobb megoldás: a helikopteres transzfer ennél sokkal több időt vett volna igénybe, és azon nem lehetett volna a légzésfunkcióit biztosítani. Az osztályra való beérkezés után még nagyjából tíz percig folytattuk az újraélesztést, de akkor már semmi nem változott Tomizava állapotában...”

4

Tomizava Soja a múlt hétvégi gyorsasági motoros világbajnokság Moto2-es futamának tizenkettedik körében szenvedett halálos balesetet, amikor egy jobbos kanyarban szélesen futott, elcsúszott, majd ketten áthajtottak rajta. Ő volt a kategória legelső futamgyőztese, mindössze tizenkilenc éves volt.

Szóljon hozzá!

Kommentek

  • 2010.09.07 19:26:18szalai

    Itt most nem a motoros nevének írásáról van szó!

    Azért pedig mert a mentős elesett miközben a hordágyat vitte és ezért még felelősségre ia vonni nevetséges. Ő is emberből van. Ha rossz helyre szúrta volna az infuziót vagy a szvmaszázsd végezte volna rosszul megérteném, de ezért. A cikket valaki olyan írhatta akinek gőze sincs a sürgősségi ellátásról.

  • 2010.09.07 19:33:15Tahaa

    Ja. Szegénynek a sírjára valószínűleg úgy lesz felírva a neve, hogy egyik itt hozzászóló sem fogja tudni elolvasni.

  • 2010.09.07 19:34:13Sieg

    A kedves nagyon okos névelírásért vért követelők egy kicsit tájékozódhatnának.

    A versenyző családneve helyesen: 富沢

    A Tomizawa Shoya az angol átirat, és nem a "helyes". A magyar sokkal jobb egyébként japán átiratokhoz, a magyarul kiejtett Tomizava Soja valószínűleg sokkal közelebb áll az eredeti nevéhez, mint ahogy azt az angolok az ő transcript-jük alapján.

    Ha valaki még mindig nem értené az átiratokat: Csajkovszkij vs. Tchaikovsky. Itt most a népek hörögve követelik a módosítást, mert szerintük a "Tchaikovsky" az igazi. Nem.

  • 2010.09.07 19:38:39efi

    Moskau

  • 2010.09.07 19:39:02Tahaa

    富沢 祥也

  • 2010.09.07 19:39:32efi

    vagy Moscow ?

  • 2010.09.07 19:43:08Tahaa

    Valszeg azért folyik a polémia itt erről a faxságról (név-helyesírás, agressor69, stb.) mert az eredeti kérdéskört egy mondatban (szóban) ki lehet vesézni.
    Miért ejtették el...? Mert megbotlott a jobb hátsó ember... Ennyi.

  • 2010.09.07 20:05:55motorosvokbazzeg

    mint ha egy picit énis meghaltam volna:S velem egy idős..:S

  • 2010.09.07 20:11:36Nszabi

    Agressor 69:Te vadbarom,tudod mit beszelsz??Mondd hogy te soha nem ultel meg motoron!Na mondd!Vagy hol nottel fel,valami zacskoban?A hozzaszolasodhoz mast nem is tudok hozzaszolni,ne haragudj ha megbantottalak,TE BAROM!!

  • 2010.09.07 20:19:42Daniel David

    Azért a bírók eléggé bizalomgerjesztő alkatok: elhízott, nem valami jó formában lévő személyek, akik közül a megbotló még idősebb is. Lehet ez volt a baj? Nem bírta az iramot?

  • 2010.09.07 20:20:52tónik

    Méltatlan a társalgás a témához. A provokátorokkal nem kell foglalkozni (az anyjuk sem tette), a nyelvészek meg igazán választhattak volna más cikket az elméjük csillogtatásához...

  • 2010.09.07 20:23:54tibita

    Még mindig a hatása alatt vagyok Tomizawa tragédiájának.......

    Főleg, ha arra gondolok, hogy tulajdonképp már megvannak a megfelelő védőfelszerelések és ruházatok.
    Emlékezzetek csak vissza, hogy még Talma a 125-ben versenyzett, (úgyemlékszem 2008-ban) és valamelyik futamon egy KTM-es, úgyrémlik Ranseder vagy Krumenacher perecelt egy "betyárosat" és már akkor a bukója aljából egy "nyakvédő lufi" robbant ki.
    Tavaly meg, mintha Lorenzo-t láthattuk volna "Michelin-baba" jelmezben, mert már akkor is viselte, a baleset esetén felfújódó, az egész felsőtestet védő lufiruhát.
    Itt a kép Lorenzo tavalyi (!!!) airbag mellényéről:
    [link] ... airbag.bmp

    A Dornának nem szabad tovább hezitálnia, kötelezővé kell tennie a fentemlített védőfelszereléseket.
    Tomizawa ezekkel is rommá törte volna magát, de biztos vagyok benne, hogy életben maradt volna.

    Azt kel csinálni mint a F1-ben. Ott is "rinyált" a versenyzők fele, hogy kényelmetlen, felesleges a HANS., de bevezették és kész.
    Az idő meg fényesen igazolta az ötletet, olyan rommátört autókból szállnak ki nyak és gerincsérülés nélkül a pilóták, amikből régebben tolókocsiba vezetett az út, rosszabb esetben, a halottkém szedte ki őket.

    Nagyon sajnálom Tomizawát, valamiért átok ül a japánokon.....ahogy felbukkan egy óriási, kiugró tehetségük, tragédia történik. (pl. Katoh)

    Tomizawa, már a neki kiszabott rövid időben is legendás lett, hiszen ő nyerte az első moto2-es futamot a GP-k történetében.

    Nyugodjék békében.

  • 2010.09.07 20:25:14zoli76

    Azt én sem értem miért nem lehetett azonnal leinteni a futamot és egy ilyen hordágyas bodicsek hogy történhet meg!?

  • 2010.09.07 20:27:21Nszabi

    tonik:Hogy neked milyen igazad van,meg el is mosolyodtam!Csak hat ami ki akar gyunni,az nem maradhat benn!:-)Bocsi az ekezet hianyaert,nekem csak tonik vagy,nem magyar billentyuzettel.

  • 2010.09.07 20:32:36kkrampusz

    Monarch! Attól, hogy nem használsz ékezeteket, remekül el tudtam olvasni, amit írtál, sőt, meg is értettem...

  • 2010.09.07 20:33:02gezakekazeg

    szunyii

    TB kérdése: ,,Miért ejtették el Tomizava hordágyát?"
    Én kérdésem:
    Legalább TI tudnátok leírni rendesen a nevét, ugyanis Shoya (NEM Soja) Tomizawa (duplavé, tetszik érteni?)



    Nem, nem tetszik erteni.

    Okostojas vagy az latszik, csak epp buta mint a fold. Honnet veszed te ezt a baromsagot?? A TV-bol?

    Legkozelebb iskolaban tanulj. A TV-kozvetites soran a feliratozas nyelve ilyen esemenyeken angol. A NEM LATIN betukkel irt neveket HANGZAS ALAPJAN irjak at ANGOL-ra. Mi, ha magyarul beszelunk, magyar fonetika szerint irjuk at SZABALY SZERINT.

    A cikkironak gratula, tisztaban van vele. Az okoskodoknak iskola, van meg mit tanulni.

  • 2010.09.07 20:33:18tónik

    2010.09.07 20:27:21Nszabi
    Hát, ha ilyen akar kigyünni, akkor inkább a budiba engedné...Az ékezet nem érdekel, tonic akartam lenni, de az foglalt volt...:(

  • 2010.09.07 20:34:31belekotty

    Agressor69 - Remélem téged egy kutyával temetnek el, ki ne vessen a föld.

  • 2010.09.07 20:36:25Sieg

    @tónik: nem kell ehhez nyelvésznek lenni, én sem vagyok az. A nem latin betűs neveket az egyes országok jobb híján, ahogy tudják, a saját betűkészletükből kiejtés alapján átírják.
    Ez nem atomtudomány, erről illene tudni, ha máshonnan nem, hát a sok cirill betűs átiratból.

    De nem is szóltam volna egy szót sem, akár az angol, akár a magyar átiratot használják, ha nem követelnék hangosan a pontosabb magyar átirat lecserélését a gyakran esetlen angolra.

  • 2010.09.07 20:40:50Rocso Cafe

    Tibitta!
    Arra azért kiváncsi lennék milyen védőfelszerelés véd meg attól, hogy neked megy egy motor 120mm széles elsőkereke 150-el. Az F1-ben ott van még egy autó a sportoló körül. A nyakvédő csak a túlzott kilengéstől véd meg, a lámpaoszloptól nem.
    Sajnos a motor veszélyes üzem.

  • 2010.09.07 20:43:45tónik

    Sieg
    Az élcelődő megjegyzést egyáltalán nem Neked szántam. Azoknak, akik a vélt ismereteik alapján nekiállnak nyelvészkedni egy ember halálhírén...

  • 2010.09.07 20:44:22pretend

    Agressor69-nak tök igaza van, nemtom mit kell itt jönni a hülyéző kommentekkel. Az egyik, ha nem a legveszélyesebb sport, aki ezt választja az nyilván tudja mire vállalkozik. Persze sajnálom meg minden, dehát ez van sajna. Golfozhatott is volna...

  • 2010.09.07 20:45:04tónik

    Na, nicket váltott a troll...

  • 2010.09.07 20:45:58belekotty

    Sieg - Az baj hogy ha magyar átírattal írod és nincs meg neked az eredeti angol, akkor aztán kereshetsz a goooglen!
    Tomizawa Shoya
    356 000 találat
    Tomizava Soja
    48000 találat

    Vagyis amit nem a magyarok írnak azt nem találod meg.
    Olyan szép lenne amikor a magyar neveket az angol média angol átirattal írná le?
    Kossuth - Kossooth Mit szólsz?

  • 2010.09.07 21:03:13tibita

    Rocso Cafe@:
    "Tibitta!
    Arra azért kiváncsi lennék milyen védőfelszerelés véd meg attól, hogy neked megy egy motor 120mm széles elsőkereke 150-el."

    Rocsóka! (ha már így nyomod)

    Ha tanultál volna fizikát akkor tudhatnád.....

    Amennyiben a 120mm-es elsőkerék becsapódása nem néhány cm2-re öszpontosul (jelenesetben pont a szívtájékra), hanem mondjuk egy, már Tomizava földetérésének pillanatában felfújódott légpárna vette volna fel, és osztotta volna el nagyobb területre a hatalmas ütést, nagyságrendekkel nőhetett volna a túlélési esélye Sojának.

    Nem olyan bonyolult ez.......remélem neked sem.

  • 2010.09.07 21:09:16Hidromachus Flagizallusz

    én maradok a 16 keréken se többen se kevesebben.....

  • 2010.09.07 21:11:17dzsonikes

    Szegény Shoya, nem hiszem, hogy értelmes dolog felelősöket keresni egy ilyen bukás után. Szegény srác már nem is mozgott mire Redding is átment rajta. 2 motor kb 100-120-as tempóval telibetalálta. Szerintetek ti túlélnétek?
    Nyugodjon békében!

  • 2010.09.07 21:15:04buggyant

    Tudjátok: 69 azokra vonatkozik, akik:
    "50Ft-ért szopok, szopatok"
    (mélymagyar éa vadkelet egyben)

    Rohanjon csak, már várják a veséjét!

  • 2010.09.07 21:17:09Bambano

    Legyen neki könnyű a föld...
    Én nem látok abban semmi problémát, hogyha kételyek merülnek fel, kivizsgálják. Tételezzük fel, hogy a vizsgálat objektív lesz...

    Egyébként meg aki zárt pályán, ilyen cuccokkal, ilyen ruhákban száguldozik, messze nem olyan őrült, mint az utcán kaszkadőrködők.

  • 2010.09.07 21:19:33szamok ember

    " halált okozó, gondatlanságból, foglalkoztatási körében elkövetett veszélyeztetés a vád kettejük ellen. "

    Az is bolond, aki ezeknek a vesedonoroknak segíteni próbál.

  • 2010.09.07 21:21:39zsolt701

    Agressor 69!!!

    Valószinűleg nem motoroztál életedben még
    kétszáz métert se.
    Fogalmad nincs,milyen motorozni.
    Sajnos anyagiak miatt nem motorozok most.
    De azon vagyok hogy újra száguldjak autópályán 290-el az ilyen suttyók mellett és utána este megdugjam a csajukat és utána borozgassak.
    Ja és menj az anyukádba hogy finom legyek.
    PANCSER

  • 2010.09.07 21:22:27Garbai Sándor

    Valamelyik főokos írja már le a nevét helyesen, és indokolja meg, hogy miért gondolja helyesnek.

  • 2010.09.07 21:22:31BMW4ever:)

    Mu Dengnek nagyon igaza van szerintem. Nem szoktam követni a motorversenyeket de a srácot nagyon sajnálom:( iszonyú, hogy ebben a fejlett technikában és biztonságban ilyen előfordulhat.

  • 2010.09.07 21:23:30mzperxx

    bírom, amikor külföldi jogi szöveget a magyar Btk. fogalmai szerint fordítanak.

    ha jó a fordítás, akkor gáz, mert a gondatlanságból akkor követhette el, ha nem tett meg mindent az elkerülésére. Azaz például direkt kibontva hagyta a cipőfűzőjét. Ugye ezt enm gondolja senki.

    érdekes, ha a valakik által istenített őrült meghal saját hibájából (ja, bocs, ha nem a mentős ahibás, amjd kiderítik, hogy olajfolt volt) és utána mindenféle indokot keresnek, hogy szegény miért halt meg. Akin átmegy két motor kb 200-al, azt talán nem 5 perccel utána a fejreeséstől fog meghalni.

  • 2010.09.07 21:24:25konti10

    Gyerek volt még. Az is egy ökör aki a tizenéveseket kiengedi 300-al a pályára. Biztos jók a reflexei, és jó időt fut, de még nem tudja felmérni, hogy mi a tét. Nem az aranyérem.

  • 2010.09.07 21:25:17Hetman74

    Sajnálom szegény fiút, de ez a sport arról szól, hogy minél könnyebb, erősebb gépekkel gyorsabban vedd be a kanyarokat mint a többi versenyző és akkor nyersz. Semmivel sem biztonságosabb mint az öreg szadista, aki kaszákkal telerakott kormány nélküli kerékpárral gurul le a hegyről. Az ilyen baleset hozzá tartozik a versenyekhez, ez szerencsétlenség volt. Hogy átmentek rajta, hogy leejtették az itt már nem számít. 6 évesen amikor feltette a gerincvédőt és belebújt a protektoros ruhába már felkészült a súlyos sérülésre vagy a halálra. Ők a korunk gladiátorai, mindent kockára tesznek a győzelemért.

  • 2010.09.07 21:25:31tónik

    Írd le anyád nevét, és indokold meg, miért kellene a világ minden pontján ugyanígy leírni...

  • 2010.09.07 21:26:46Garbai Sándor

    Látom, már jogi szakértők is érkeztek...

  • 2010.09.07 21:28:34Noinfo

    Tahaa: Milyen E=mc2??? Talán a motort termonukleális robbanásban megsemmisítik?

    Inkább E=1/2mv2, azaz a sebesség négyzetével és a tömeggel egyenesen arányos a mozgási energia. A fenti einsteini képletnek ehhez igen csekély köze van!

  • 2010.09.07 21:28:48Garbai Sándor

    II. Erzsébet. Helyesen írtam le?

  • 2010.09.07 21:34:37tónik

    Garbai Sándor
    Igen, de nem erről szól a történet...

  • 2010.09.07 21:36:04scorpyo

    Zsolt701 Vigyázz az ilyeneknek fiújuk van...

  • 2010.09.07 21:42:27tónik

    zsolt701
    Erre mondják, hogy lesüllyedsz a szintjére. Az indulatod jogos, a stílus felejtendő.

  • 2010.09.07 21:49:58lakovacs

    Nem olvastam végig a kommenteket. Bocs, ha volt már! Csak én érzem úgy, hogy a piros zászló hiánya erősen befolyásolta a mentés gyorsaságát? Én biztos nem mennék be a mentősként arra a pályára, ahol 200-zal mennek a motorok. Úgy láttam, még a bukótérbe is alig mertek bemenni.

  • 2010.09.07 21:51:33Delilah

    Sziasztok,
    én itt a magyar fonetika szerinti átírásra szeretnék feldobni néhány kérdést :
    Nyú Jorkot miért nem Nyú Jorkkal írjuk, ha Karacsit Karacsival, és nem Karachi-val. De ennyi erővel mondhatnám Csikágót is. Ezeket miért kell akkor amerikásan írni, magyar fonetikus helyett, tudja valaki ??

  • 2010.09.07 21:52:14BMW ///

    Na látom megjöttek a Dr Főokosok.

  • 2010.09.07 21:56:35Noinfo

    Delilah: azért mert az eredeti nyelv is latin betűs, ha esetleg ez eddig még nem esett volna le.

    Ez csak nem latin betűs nyelvekre vonatkozik.

  • 2010.09.07 21:59:01tónik

    Na most már tényleg az apátok faszát...

  • 2010.09.07 21:59:08Delilah

    Nem okoskodni jöttem, lehet hogy hülye vagyok, de a kérdésem komoly. Ez már többször felötlött bennem, míg egyik várost teljesen máshogy ejtjük, Beijing - Peking, addig a másikat totál ugyanúgy.

  • 2010.09.07 21:59:50Delilah

    Aha... ok, értem... bocsi a zavarásért akkor.

  • 2010.09.07 22:00:50tónik

    És hogy ejtik Rijekát a magyarok? Fiume.

  • 2010.09.07 22:01:17Delilah

    Még egy kérdés : Paris nem latin betűs ?

  • 2010.09.07 22:01:29kenesur

    Magam is motoros vagyok, szörnyű látvány, amikor valaki a szemed előtt veszti életét (bárhogy). Itt néhány nagyokos azon elmélkedik, hogy hogyan kell írni a japán neveket? Hihetetlen! A cikkíró, meg nem cikkíró, 'csupán' hírszerkesztő. Nem olvashattok véleményt a cikkben, mert nincs is. Ez hír!
    A nyelvi dolgokat, meg az adott helyen tárgyaljátok! Nyugodjon békében Tomizava! Remélem odafönt széles út vár rá!

  • 2010.09.07 22:04:51Delilah

    Tomizavát nagyon sajnálom, évek óta versenyez. Szerintem 19 évesen még nem tudja valaki felmérni a veszélyt.
    Továbbá sajnálom a nemrég elhunyt 13 éves kisfiút is, aki 6 évesen kezdett versenyezni. Ő sajnos nem kérdezheti már meg a szüleitől, hogy miért engedték meghalni.... sőt, miért kényszerítették a halálba...

  • 2010.09.07 22:05:55kenesur

    Delilah! Ajánlok két nevet, ezekből az első közismertebb:

    -Grétsy László
    -Hőnyi Ede

    Olvass el egy-két könyvet tőlük és megkapod a választ!
    Üdv!

  • 2010.09.07 22:07:32Mikrobi

    A nem latin betűs nyelven írott szavakat fonetikusan kell átírni. Régen a görög szavakra volt az a szabály, hogy latinosan kell átírni, tehát pl. Hephaistos, de ma már azt is Héfaisztosznak kell mondani. Mostanában az orosz és kínai nevek átírásával vannak gondok. Az a baj, hogy ha azokat, főleg a pin-jinnel írott szavakat olvasom és nem egyértelmű, hogy fonetikusan, vagy angolosan vannak írva, nem tudom kiolvasni. Szóval ragaszkodjunk a szabályokhoz.

  • 2010.09.07 22:13:46BocaNegra

    Ha gyilkosság történt volna megérteném, h keresik a felelőst, de így? Ez egy borzalmas balszerencse. Kár lenne rábökni egyik pálya mellett álló fickóra és azt mondani: miattad volt.

    Inkább hagynák a családot nyugodtan gyászolni...

  • 2010.09.07 22:27:32s0nik

    A történtek után tényleg egy ilyen mondat kívánkozik a TC főoldalra? Tényleg ez az a hír, vagy kérdés amiből olvasottságot kell kovácsolnotok? Ha a kedves cikkíró hasonló esetben a személyzethez tartozik, vajon mennyire nyugodt lelkiállapotban közelítené meg a segítségre szoruló versenyzőt? Eszelős, beteg állatok..

  • 2010.09.07 22:45:07tónik

    És a megoldás: "Azért ejtették el a hordágyat, hogy a tb-n jó sok anyázós komment szülessék..."

  • 2010.09.07 23:14:48Bambino

    Sajnálom a fiút, a hordágyas dologról annyit, hogy szerintem akin két motor 200+ tempóval átmegy, nem az a kis bénázás fogja megölni, természetesen nincs rá mentség.
    A kiszolgáló, mentő személyzet felkészületlen, és amikor baj van, csak kapkod mindenki, szerencsére nem sűrűn történik ehhez hasonló súlyos baleset, ezért nem sok tapasztalattal rendelkeznek.

  • 2010.09.07 23:46:28csupee

    Csak annyit tennék hozzá,hogy az agresszor69 nevű faszfejek ha nem szeretnek motorozni ill. nem is szeretik a motorokat és motorosokat akkor mit keresnek ezen az oldalon?

  • 2010.09.08 00:00:25TheElf

    Helyesírás: Akik a cikkírót kritizálták azok többnyire kétféle írásmódot idéztek a cikkből, nem lehet mindkettő helyes egy azon cikken belül.

    Felelősség: Valóban nem ideálisak a körülmények, ha verseny van a pályán, de ezért kellene minden versenyen az egyértelműen életveszélyes helyzetekben AZONNAL piros zászló, hiszen akkor nem kell előbb kicipelni, nincs esés (fejre ejtés), gyorsabban lehet stabilizálni az állapotát, több esély van a "csodával határos módon megmenekültre".

    Ráadásul a "rajtbalesettől" való félelem nem az igazi, mert a piros zászló alternatívái nem biztonságosabbak, azért nem szeretik a piros zászlót, mert a TV közvetítéseknek, betesz, a hirdetőknek baromira nem érdeke.

    Ergo pénz beszél, a versenyző pótolható...

    Aki szerint a pénz fontosabb, a hirdető a TV érdeke fontosabb és ezért nem szereti leinteni a futamot és ezzel más életét veszélyezteti, az bizony megérdemli, hogy eljárás induljon ellene.

  • 2010.09.08 00:37:01killermókus

    Ha nem volt piros zászló, akkor igen, ez akadályozhatta a mentést. A mentés egyik alapszabálya, hogy nem hozod magad veszélyes helyzetbe, nem viszi előrébb az ügyet, ha téged is menteni kell.
    Az, hogy a mentős elesett az pedig egy újabb balesetként értékelendő, nem pedig gondatlanságként.

  • 2010.09.08 00:41:40killermókus

    A mentőautónak pedig a beteg szállítható állapotának eléréséig állnia kell. Vannak dolgok, amit mozgó autóban szinte képtelenség megoldani.

  • 2010.09.08 02:57:22ReRoncs

    A név leírása ügyében igazából nem értem, hogy min vitatkoztok. A cikket magyarul írták, tehát a magyar nyelv helyesírási szabályait kell betartani. Tehát jól írta le, teljesen tiszta a szabály erre vonatkozóan. Mit lehet ezen vitatkozni?!

  • 2010.09.08 04:42:31Leoalo

    Nyugodjék békében!

  • 2010.09.08 06:55:08közlekedési bűnöző

    "2010.09.07 18:31:21Tahaa
    Iszonyú energia az, ami képes egy több(mint)száz kilós motort még 2-300 méterre elhajítani, miután nekicsapódott egy embernek. E=mxc2 Qva nagy energia. Nem lehet túlélni ! (Legfeljebb ha nem pont hason/mellkason kap.)"

    Jézusom bazmeg!!! Fizikaórán mikor voltál utoljára???

    E= m x c2? Bazmeg az a maghasadásos láncreakcióra vonatkozik! Vagy lemaradtam valamiről és nukleáris meghajtású motorok vannak a Moto2-ben? :-)

  • 2010.09.08 07:25:54!MegaStorm

    tibita
    150km/h-nál megb@szhatod te a légpárnádat...

  • 2010.09.08 07:51:02faszOmmm-ba

    2010.09.07 18:31:21Tahaa
    Neked fingod sincs a fizikáról, azt nem a rajzfilmekből kell tanulni, mikor prérifarkas az út mellett a táblán krétával számol, balfasz...

    Traktor báttya, pontosan az a helyzet, atommeghajtású motorok vannak, a tengeralattjárók után, és Tomi-t egy elkóborolt uránizotóp találta fejbe amitől meghalt.

    Komolyan egy tömény vicc hogy ezen a gyökér oldalon ennyi balfasz tud összejönni egy cikk alatt. szánalom-emberek vagytok!

  • 2010.09.08 08:14:55AkosBakos

    Ha a gyereked lett volna és a Kiss Pistát egy s-el írnák neked a legfontosabb a gyereked nevének írása lenne?
    Hát gratulálok.

  • 2010.09.08 09:09:16Tahaa

    közlekedési bűnöző
    Na idefigyu kis népművészeti agyagedény

    Tényleg 22 éve voltam utoljára fizikaórán és nem tagnap, mint te. A megjegyzés arra vonatkozott, hogy az energia a sebesség négyzetével arányos. Gondolom ezt nem vitatod. Mégha fakult is az emlék 22-23 év távlatából, akkor megszereztem az összes lehetséges pontot az ország egyik legnehezebb egyetemére fizikából. Mindet, b+... csont nélkül. Bocsi, hogy azóta csak ilyen hülyeségekkel tömtem az agyam, hogy sebészet, traumatológia, stb, ami valóban kissé megfakította a fizikát. Na majd ha ezt utánamcsinálod, akkor jöhetsz ide károgni a fizikai képleteken. Megeszlek b+ reggelire.

  • 2010.09.08 09:24:34Tahaa

    faszOmmm-ba
    (szép, neved van)
    rád is ugyanez vonatkozik
    Témához, esetleg, valamit ?
    Vagy csak a klaviatúra biztos fedezékéből tudod osztani az észt, kis kövér pattanásos, marokmarcsi...

  • 2010.09.08 09:28:13tomwar

    Delilah, en lattam par interjut Peter Lenz-cel...hidd el, nem a szulei kenyszeritettek, csak lehetoseget adtak neki. Jo srac volt (o is), nagy kar erte.

  • 2010.09.08 09:29:22baxigáz

    A motorversenyzés is egy hivatás, ugyanúgy tele van veszéllyel, mint az életben bármi más, meg kell nézni, hogy melyek a legveszélyesebb szakmák (az USA-ban minden évben közzéteszik, hogy mi a veszélyességi sorrend, hányan haltak meg az előző évben), a kőműveseké, a kukásoké sokkal veszélyesebb, mint a motorversenyzőké. A versenyző kirakatban van, így őt látjuk. Sajnos a mentősnek peche volt, hogy megbotlott és ugyanígy a versenyzőnek is. A Traumatológiának megvan a szakmai protokolja az elsődleges ellátásról, így ha azt betartották a mentősök, orvosok nem tehetnek szerencsétlen srác haláláért....Itt azt kellene megnézni, hogy pl. milyen protectort kellene még viselniük,mivel a mellkasán kétszer is átmentek. Ergo ha nem csak a hátán van gerincvédő, hanem elől is valami egymásba csúszó kevlár védő talán nem zúzódik össze a szíve.Kár ért nyugodjék békében....: - (((

  • 2010.09.08 09:43:20Űrhajós

    azért Agressornak van némi igazsága, mégha elég fájdalmas is ez.

    Mindenesetre sajnálmo a srácot, bélyeget is gyűjthetett volna...

  • 2010.09.08 09:49:36esef

    Szegény gyerek így járt. Ha nem ejtik el és még túl is éli a bukást, akkor sem biztos, hogy valaha még motorra ülhetett volna. Így legalább "boldogan", a pályán, verseny közben halhatott meg. Sajnos.

  • 2010.09.08 10:17:15Haji

    A cikk értelmes szerzője járt már versenypálya kavicságyában? Abban hordágy nélkül is nehéz menni, majdnem úgy süllyed, mint a homok. Ez a lényege ugyanis. Így van kitalálva, lazítva, stb. Két felháborító dolog van a cikkben.
    1. Egy külföldi barom újságíró leírta.
    2. A magyar barom gondolkodás nélkül átvette az írást.
    Egyre több, szánalmas bulvár cikk jelenik meg az indexen...

  • 2010.09.08 10:56:22freddynemkrueger

    Tahaa: Ez tetszett: "A megjegyzés arra vonatkozott, hogy az energia a sebesség négyzetével arányos." Abban a képletben a "c" a fény sebessége, ami ugye egy állandó, azaz semmi köze nincs a motoros sebességéhez. Nem tudom milyen egyetemre járhattál, de nagyon megfakultak az emlékeid.

  • 2010.09.08 11:12:16ferkóöcsi

    Üzenem a sok önjelölt nyelvészprofesszornak, hogy a magyar fonetikai szabály nagyon logikus. Ha ezt valaki azért nem látja be, mert anglomán, vagy egyébb idegenajlkúságban szenvelgő embertársunk, akkor tegye fel magának a kérdést : magyar vagyok -é, avagy nem!
    Ha nem, akkor meg miért nem megy másik országba-nyelvterületre lakni és élni, miért ad tanácsot, hogyan beszéljünk és írjunk magyarul?! Nem kötelező itt élni!!!
    Az még nem baj, ha valaki születése ellenére nem érzi itthon magát,
    akkor őt úgy kell kezelni, mint egy "vendéget", de azt tudnia kell, hogy a vendégjoggal nem élhet vissza, és a magyar állampolgárságáról nyugodtan lemondhat, nem leszünk megsértődve.

  • 2010.09.08 11:31:27tibita

    !MegaStorm@:

    "tibita
    150km/h-nál megb@szhatod te a légpárnádat..."

    Milyen 150 km/h-ról beszélsz????

    Legalább néznéd meg a videót!!!

    Igaz,hogy abban a pillanatban amikor Soja leért a földre rohamosan lassult DeA-hoz és Reddinghez képest, de mivel azok közvetlen mögötte jöttek, a relatív sebességkülönbség nem volt olyan nagy mintha már egy mozdulatlan tesbe rohantak volna bele 200-al.
    Hál'istennek a mai pályákon már nem nagyon vannak olyan részek, ahol nagysebességű ütközések történhetnének a pálya tartozékaival.
    A baleset azért lehetett halálos, mert a legrosszabb helyen, (szívtájékon és a mellkason) találták telibe kétszer is az utána jövők.

    Pont ebben az esetben lehetett volna egy esély a túlélésre a "lufimellény", amit Lorenzo már a tavalyi szezonban és azóta is végig hordott.

    Azzal is az évet vastüdőn és az intenzíven töltötte volna , de élhetne.

    Meghalt egy versenyző, úgy , hogy létezik olyan felszerelés, amivel esélye lehetett volna a túlélésre, ez itt a fő probléma, szerintem.

    A Dornának kötelezővé kell tenni az airbag mellényt, legalább ezután.

    Ebben az egyben példát vehetne a F1-ről.
    Ott a HANS: bevezetésével nem várták meg amig valaki meghalt. Elkészült, tesztelték, bevezették, kész.
    Lehet vitázni azon, hogy amikor már beszakadt mellkassal, szivébe állt bordával, tulajdonképp menthetetlenül, holtan feküdt, lekellett volna-e fújni a versenyt vagy nem.......értelme???

    A lényeg, hogy lett volna esélye túlélni, ez az igazán szomorú.

  • 2010.09.08 11:37:19TUDOD, A CSIBE

    TIBITA

    FIGYELJ TE OKOS. SZERINTED MENNYIVEL TALÁLTÁK EL SZEGÉNY SHOYA-T? 10 KM/H-VAL?

  • 2010.09.08 11:47:57Tahaa

    freddynemkrueger

    Hallgatólagosan elismertem, hogy a képlet,- amin már 6-an rugóztatok - nem idevaló volt, de a beidézett állításon (tehát a LÉNYEGen) még nem talált fogást senki. Olyanok vagytok, mint a helyesírás-nácik: ha valaki rossz helyen ír j helyett ly-t, akkor tök hülye. Függetlenül a mondat tartalmától. Ha már képtelen vagy a cikk tartalmára koncentrálni, akkor legalább az én mondandómra figyelhettél volna (ha már belekötöttél). AZ ENERGIA (ill. impulzus) A SEBESSÉG NÉGYZETÉVEL ARÁNYOS: Kiváncsi vagyok ti mire fogtok 20 év múlva emlékezni egy soha nem használt tantárgyból. Faxfejek. Sose' élvezzetek nagyobbat !

    A lényeg: akit egy gyors (majdnem) egyenesben (tudom, jobbkanyar)elcsap 2 versenymotor, azt nem menti meg semmilyen lufi. Ha nincs rajta, az meg pláne nem.

  • 2010.09.08 12:25:15tibita

    TUDOD, A CSIBE@:

    TIBITA

    FIGYELJ TE OKOS. SZERINTED MENNYIVEL TALÁLTÁK EL SZEGÉNY SHOYA-T? 10 KM/H-VAL?

    Nem 10km/h-val.......30000-rel!!!, te ostoba.

    Fogd már fel, Tomizava is haladt még, nem állóhelyzetben mentek neki a közvetlenül mögötte jövők 200-al!!!egy mp-vel előtte még ő is ugyanannyival ment......érted már?

    Azokon a métereken, Tomizava a földreérése után, nem lassulhatott többet DeA meg Redding becsapódásáig, hogy 50-70 kmh-nál nagyobb sebességkülönbség alakuljon ki.

    Ez is bőven elég ahhoz, hogy mindenféle védelem nélkül, a becsapódó 120 mm széles kerék, pár cm2-re összpontosuló ereje beszakítsa a mellkast.

    De ha ezt az energiát egy airbag mellény sokkal nagyobb területen oszlatja szét, lehetett volna esélye a túlélésre.

    Elárulok neked egy titkot.....az autókban lévő lévő légzsákot sem azért találták fel, hogy 200-al történő ütközésektől megvédjen, mert attól már semmi sem véd meg, de pont az említett sebességkülönbségű ütközéseknél ,nagyságrendekkel növeli a túlélés esélyét.

    Érted már.....(a te megszólításodhoz igazodva), te oktalan???

  • 2010.09.08 13:03:57scorpyo

    Fizikusok, csak még egy gondolat. Lehet vitázni, hogy mennyi volt a sebességkülönbség, de figyelembe kellene venni azt is, hogy az ütközés a versenyzőt motorral együtt más irányba térítette el. Már ez lehet halálos. A légzsákocskák ilyen esetben semmit sem érnének.

  • 2010.09.08 13:13:09freddynemkrueger

    Tahaa: Én is 20 éve jártam egyetemre, de azért tudom, hogy melyik képlet mire jó. A "nem menti meg semmilyen lufi"-hoz meg annyit, hogy láttam Spektrumon egy filmet, ahol a partra fennakadt több száz tonnás uszályt emelte le egy speciálisan erre szakosodott cég, na találd ki mivel, lufival. Szóval lehet egy lufi baromi erős is. Amikor a légzsák kinyílik mondjuk 50 km/h sebességű ütközésnél és te 80 kilós súllyal beleesel, az is hatalmas erőt tart meg, legalább akkorát, mint amikor egy pár száz kilós motor
    átmegy valakin.

  • 2010.09.08 13:28:37faszOmmm-ba

    2010.09.08 09:24:34Tahaa
    Ne pattogjál kisnigger, mert megárt annak a túlterhelt agyadnak, és még jobban meghülyülsz. hatökör...

  • 2010.09.08 13:29:48faszOmmm-ba

    2010.09.08 13:13:09freddynemkrueger
    Járt egyetemre hát, mint takarító, vagy legfeljebb népművelő levelező tagozaton. Te tényleg képes vegy ilyen balekkal leállni?! :)

  • 2010.09.08 13:46:17labi

    "Olyan szép lenne amikor a magyar neveket az angol média angol átirattal írná le?
    Kossuth - Kossooth Mit szólsz?"

    Hát, pedig az eredetiben nem latinbetűs neveket pont olyan átirattal írják, mint amit kifogásolnál a Kossooth esetében. Ha nem úgy tennék, akkor azt írnák, hogy 富沢 祥也.

    És fent már írtak erre egy jó példát, ennek alapján visszakérdeznék a te logikád mentén, hogy neked mennyifre tetszik, hogy Чайковский -t Csajkovszkijnak, Tchaikovsky-nak (és még sok más nyelven sokféleképpen) írják.

    Felesleges ezen rugózni, az ilyenfajta átiratoknak nincs "helyes" megfelelője, illetve minden nemzet kiejtés szerinti átirata helyes.

  • 2010.09.08 13:58:39labi

    @Tahaa: "Kiváncsi vagyok ti mire fogtok 20 év múlva emlékezni egy soha nem használt tantárgyból. Faxfejek. Sose' élvezzetek nagyobbat !"

    Nekem is több mint 20 éve volt, de csak azért nem írtam neked hogy mekkora baromságot írtál, mert már megtették előttem hatan. :)

    Amúgy ilyenkor nem az a helyes reakció, hogy "kapjátokbegyíkok, 20 éve én voltam a fizika-isten, de 20 év múlva te is ilyen hülyék lesztek", hanem a "ja bocs, ezt tényleg benéztem". :)

  • 2010.09.08 17:19:27tamagaba

    Miért van az, hogy minden magyar hírtopic így ér véget?
    A fizikás rész vicces volt! :) aztán a f@szozás meg a k@cs@gözés ... ezek vagyunk mi Magyarok!

  • 2010.09.08 19:56:20soleeroo

    nekem is egybol daijiro kato jutott eszembe, mikor a hirt hallottam :-(

  • 2010.09.08 21:36:06aszabaduszo

    A motor szomorú, áll a sarokban,
    erős fémszíve nem dobban.
    Mit sem ér tömítés, gyűrű, csavar
    a lényeget elvette egy végzetes kanyar.

    Álma szép, útját semmi nem állja
    és a fényárban kockás zászló várja.
    Minden kamera őket mutatja
    de ha felébred újra fivérét siratja.

    Nevet nem írok, mert mindenki tudja kiről is van szó, gondolkozzon bármilyen dialektusban.

  • 2010.09.08 21:40:37aszabaduszo

    [link]

  • 2010.09.08 22:32:06vtx18

    en meg ennyi low iq, sertett egoju szerencsetlent nem lattam egy oldalon. megyek vissza a kulfoldiekre ott meg tudjak mire valo a blog, mert ezt itt olvasni nem lehet...

  • 2010.09.08 22:34:37vtx18

    csak hogy ne legyek hangulatronto, belepisaltam en is 1et a bodonbe :))

  • 2010.09.09 11:54:29Beast80

    BMW///, és a többiek, akik nem értik, hogy miért kéne a magyar szabályok szerint irni a nevet, egy magyar nyelvű oldalon.: Pont ez a baj a mi kis országunkban. Ha már mi sem tekintjük értéknek a több mint 1000 éves nyelvi kultúránkant, akkor ki a szar fogja? Gondolom szívesen látnád a versenyek alatt azt a nevet, hogy Talmatschi Gabor. Mert ugyebár a cs betű, nem jellemző egy nyelvben sem. Menj ki Angliába, vagy Amerikába, és olvasd ott a híreket, ha angol fonetikára vágysz, itthon pedig békélj meg a magyar szabályok szerinti írással, ha már jó esetben ezt tanultad vagy 12 éven kersztűl.

  • 2010.09.10 23:58:08Delilah

    Tomwar !!
    "Delilah, en lattam par interjut Peter Lenz-cel...hidd el, nem a szulei kenyszeritettek, csak lehetoseget adtak neki. Jo srac volt (o is), nagy kar erte."

    Hat éves a fiam. és odavan a motorokért. hidd el, ha lehetőséget adnék neki, ő sem állna meg 200 alatt. és szerinted egy 6-7 éves gyerek fel tudja fogni a sebesség veszélyét ???? Az apukájának két haverja is meghalt úgy motorbalesetben, huszonévesen, hogy nem voltak vétkesek az ügyben, csak figyelmetlenül hirtelen eléjük kanyarodott valaki....
    Uramisten, hogyan gondolhatja valaki komolyan azt, hogy egy 6-7 éves gyereket ráteszünk egy igazi motorra, hadd menjen. ennyi erővel átadhatjuk a repülőgép irányítását is, ugyanaz. Egy ennyi idős gyerek még rendesen a realitást sem tudja szétválasztani a mesevilágtól. Igenis, a szülei a hibásak, hogy egy 6 éves gyereket beleengedtek ebbe. ez őrültség. vagy vicc. de semmiképp sem felnőtt, felelős szülő.

  • 2010.09.11 23:59:31tomtyi

    az átírás kérdéséhez: nem olvastam végig.
    magyarra persze Tomizava Soja, vagyis inkább Sója, angolra Shoya Tomizawa, de a japán hivatalos latinbetűs átírásban az angol abc-t és a hangkészlet leírásához tartozó betűkombinációkat használják, azonban neveknél természetesen a helyes, saját maguk által használt sorrendben, mely azonos a magyar átírással, ráadásul azonos a magyar névsorrenddel: családnév+személynév formában, azaz japán hivatalos átírásban Tomizawa Shōya.
    amúgy mélységesen sajnálom, hogy ez történt, de Rossi reakciója teljesen igaz: bármelyikükkel bármelyik versenyeen előfordulhat ugyan ez.
    tavaly élő közvetítésben láttam a brit supersport egyik versenyén, mikor egy eleső srác fejének ment az utána jövő. ő is meghalt pár nappal később.

  • 2010.09.13 16:49:36Alfonz83

    Üdv minenkinek!
    A versenyt sajnos nem láttam , a kommenteket viszont nem volt idegzetem végigolvasni.Először is: verseny balesetben meghalt egy remek srác , nyugodjon békében. A mentés körülményeit valószínű azok fikázzák a legjobban ,akik még soha életükben nem próbáltak kavicságyban csomaggal mozogni még egyedül sem.A kibicnek persze semmi sem drága! A helyesírási vitáról ( nem is értem ,hogy mit keres itt) pedig az észkombályn politikusaink magasröptű anyázása jutott eszembe.Méltatlan egy ilyen szomorú esethez!

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.