Ilyen egy szerencsés esés a Dakaron

2016.01.12. 13:37

Három győzelemnél járt a Honda, amikor a pihenőnap után nekivágtak a Saltát és Belént összekötő nyolcadik szakasznak, ráadásul az ő pilótájuk vezette az összetett listát. Az elmúlt héten kiválóan vizsgázott a CRF450 versenymotor, a versenyzők pedig brillíroztak, ám Barreda a hatodik szakaszról alig tudott célba érni műszaki hiba miatt, aztán a hetediken már el sem indult: ezzel Goncalves lett a Honda egyetlen esélye a győzelemre. Goncalvest Ricky Brabec és Michael Metge segítik, ők egyébként a 12. és 16. helyen álltak. És ott van még Kevin Benavides, a dél-amerikai Honda csapat versenyzője, aki hazai pályán megy, és folyamatosan az élmezőnyben motorozik.

A Honda folyamatos térhódítása értelemszerűen a KTM rovására ment - ráadásul nagy a nyomás most az osztrák gyártó pilótáin, hiszen zsinórban 14-szer nyerték meg egymás után a Dakart - már gimnáziumba jár az a generáció, akik életükben nem láthattak más motort nyerni. Ugyanakkor az idén fontos változás következett be, Marc Coma visszavonulásával, és az idős pilótákat a Husqvarna csapathoz átirányítva a KTM-nél egy nagyon durva generációváltás történt: idén egy kizárólag fiatal motorosokból álló gárdával álltak rajthoz.

Ez egy merész döntés volt, de úgy tűnik, működik: Toby Price folyamatosan tapadt Goncalvesre, Walkner is remekül ment, míg össze nem törte magát és a Dakar-újonc, ötszörös enduró világbajnok Antoine Méo is zseniálisan motorozott - mindenkit meglepett, hogy mennyire gyorsan alkalmazkodott a szokatlan körülményekhez. És ott van még Stefan Svitko, a szlovák zseni, aki rengeteg gyári pilótát maga mögött hagyva ostromolja a dobogót.

A tegnapi szakasz némi késéssel indult, ugyanis a Los Cardones nemzeti park előtt a rendőrök miatt kisebb dugó alakult ki. Azonban amint helyreállt a rend, a versenyzők nekivágtak a 766 kilométeres útnak, amiből 393 km volt a mért szakasz. A korábbiakhoz képest a terep is változott, a sziklás hegyi utakat felváltották a dűnék, ahol egészen más vezetési stílus szükséges.

A napot Goncalves kezdte a legjobban, együtt ment Benavides-szel, a pályát nyitó Méo viszont némileg lemaradt. Ezalatt Michael Metge műszaki gondokkal küzdött, már a speciál szakasz első pár kilométerén háromszor is félre kellett állnia.

Az első check point-nál Goncalves vezetett, Price tartotta a pozícióját, Méo viszont a nyolcadik helyre esett vissza, közben pedig a a husqvarnás Quintanilla egészen a harmadik helyig jutott. A hazai pályán motorozó Benavides is folyamatosan javította pozícióját, sőt, rövid időre át is vette a vezetést.

"A mai etap két részból állt: az első a saltai régió, a másik Belén környéke - az elsőn voltak nyomok és földes volt az út, a második részen viszont nem volt semmi, csak homok és sziklák, ez utóbbin lényegesen nehezebb volt tájékozódni. A rekkenő hőség és a folyós homok egyaránt tovább nehezítették a dolgunk. Nekem könnyebbség volt, hogy erről a vidékről származom, itt élnek a rokonaim, ismernek az emberek, és ez sokat számított" - mesélte Kevin Benavides a nap végén.

Míg a Hondák és a KTM-ek kőkemény csatát vívtak, Harite Gabari egy esésnél eltörte két bordáját - csapattársa, David Casteu így egyedül folytatja a versenyt.

A dűnékhez érve Toby Price az élre tört, az ausztrál elképesztő tempóban vitorlázott a homok tetején, át is vette a vezetést Goncalvestől. Méo viszont a sok időt veszített, neki a technikásabb szakaszok feküdtek. Price viszont elképesztő tempót diktált, már nem is a napi győzelemért hajtott, hanem az összesített tábla átrendezéséért húzta a gázt.

"Az első részen nagyon jól mentem, csak húsz másodperccel maradtam le Benavides-től, a második felében viszont lassítottam, hogy biztos legyek a navigációban" - nyilatkozta Méo.

Goncalves nehéz helyzetbe került, amikor egy esésnél összecsukta a műszereket és a navigációs berendezését - a huplis nyomon nagyjából autópálya-tempónál betáncolt alatt a motor, hatalmasat repült, de egyből felpattant, fél perc múlva pedig már újra a nyeregben volt, húzta a gázt, de az előtte haladókra kellett támaszkodnia a tájékozódásban.

Price ért be elsőként, és át is vette az összesített lista vezetését. A második helyen Goncalves végzett, a harmadik pedig a a Husqvarna chilei versenyzője, Pablo Quintanilla lett. A negyedik helyet Stefan Svitko, az ötödiket Benavides szerezte meg. A hetedik szakaszon magára találó Helder Rodrigues (Yamaha) tegnap is jól ment, övé lett a hatodik hely, mögötte végzett Farres Guell, míg Meo egészen a nyolcadiknak csúszott vissza a nap végére - majdnem tizenegy percet veszített a dűnék között.

"Jó érzés átvenni a vezetést, de még korai örülni: Goncalves nagyon rutinos pilóta, sokkal jobban navigál nálam, szóval van miért igyekezni. Mivel jön a maratoni szakasz, nagyon vigyáznunk kell majd a motorra, hiszen elég egy hiba, és vége. Vigyázni kell a következő két napban" - vázolta a helyzetét Toby Price.

Az összesítést tehát Price vezeti, két perc hátránnyal követi őt Goncalves, majd a portugál mögött 12 perc lemaradással érkezik Svitko. A negyedik helyet Quintanilla őrzi, de elég közel áll hozzá Benavides, aki duplán is riválisa: egyrészt a KTM-Honda csata miatt, másrészt pedig a legendás argentin-chilei ellentét miatt - fociban pl. olyan a két ország közti hangulat, mint egy magyar-román esetén.

"Valahol az etap közepén volt egy rész, ahol nagy huplik jöttek egymás után, ott sajnos volt egy balesetem. Én megúsztam sérülés nélkül, a műszerek viszont kaptak, emiatt lassabban tudtam csak haladni, és reménykedtem, hogy nem szakadnak el a nap végéig a fejidomban futó kábelek. Visszacsúsztam egy kicsit, de ez még mindig jobb, mintha megállt volna a motor. Szerencsére a gép erős és strapabíró, én meg készen állok a maratoni szakaszra" - nyilatkozva optimistán Paolo Goncalves.

A mai, kilencedik szakasz egy rövid kör Belén körül, 285 kilométer speciál és 111 kilométer összekötő vár a versenyzőkre. Ettől viszont ez egyáltalán nem lazítós: elég nehéz lesz, és ez a második maratoni etap kezdete, vagyis a nap végén megint magukról kell gondoskodniuk a motorosoknak.

Nyolcadik szakasz:

1 PRICE AUS KTM 04:33:14 
2 GONCALVES PRT HONDA 04:38:31 (+00:05:17)
3 QUINTANILLA CHL HUSQVARNA 04:39:46 (+00:06:32)
4 SVITKO SVK KTM 04:41:16 (+00:08:02)
5 BENAVIDES ARG HONDA 04:41:20 (+00:08:06)
6 RODRIGUES PRT YAMAHA 04:42:33 (+00:09:19)
7 FARRES GUELL ESP KTM 04:44:01 (+00:10:47)
8 MEO FRA KTM 04:44:04 (+00:10:50)
9 PEDRERO GARCIA ESP SHERCO TVS 04:44:22 (+00:11:08)
10 VAN BEVEREN FRA YAMAHA 04:48:21 (+00:15:07)

Összesített állás:

1 PRICE AUS KTM 27:28:56
2 GONCALVES PRT HONDA 27:31:01 (+00:02:05)
3 SVITKO SVK KTM 27:43:10 (+00:14:14)
4 QUINTANILLA CHL HUSQVARNA 27:50:22 (+00:21:26)
5 BENAVIDES ARG HONDA 27:54:51 (+00:25:55)
6 MEO FRA KTM 27:57:40 (+00:28:44)
7 RODRIGUES PRT YAMAHA 27:59:47 (+00:30:51)
8 FARRES GUELL ESP KTM 28:06:28 (+00:37:32)
9 PEDRERO GARCIA ESP SHERCO TVS 28:08:37 (+00:39:41)
10 DUCLOS FRA SHERCO TVS 28:14:07 (+00:45:11)