A tavalyi bajnok összetörte magát, a Hondát csaláson érték

2017.01.06. 12:27

A tegnapi negyedik szakasz legnagyobb drámája egyértelműen a tavalyi győztes Toby Price kiesése volt. Az ausztrál KTM-es nem sokkal a szakasz vége előtt hatalmasat bukott, és eltörte a combcsontját.

A mezőny 521 kilométeres utat járt be, amire döbbenetesen hosszú, 416 kilométeres speciál jutott. A nyomvonal 3500 méter körüli magasságban haladt, a köves-sziklás terepet pedig dűnék váltották. A nap végén megérkeztek a Bolíviába.

A reggel mindenkinek nehezen indult, az eltelt idő közel sem volt elég az akklimatizációhoz. A KTM-es pilóták alacsonyabb pulzussal kezdhették a szakaszt, hiszen Price az előző napon jelentős előnyt szedett össze.

Az előző, harmadik szakasz alaposan megtépázta a mezőnyt, nyolc motoros - köztük a magyar Horváth Lajos - és négy quados kényszerült feladni, valamint három autó is hiányzott a rajnál. Az ötszörös győztes Marc Coma, aki most a Dakar sportigazgatójaként dolgozik, előre szólt, hogy ez lesz minden idők legkeményebb ralija, és az első négy szakasz alapján nem hazudott.

A hondás Joan Barreda óvatosan kezdte a napot, külön utasításba kapta, hogy a szokásosnál is figyelmesebben menjen, mert a sok hibázási lehetőség.

A nap nehézségeit Sunderland foglalta szépen össze: "Megint az eleje volt az igazán trükkös, mentem is pár felesleges kört, ami elég frusztráló volt. A navigáció sokszor zavaros volt, néha úgy éreztem, hogy hiányoznak információk, a szervezők ezzel nehezítették meg a dolgom. Utána viszont szép tisztán tudtam menni. Tehát a nap első részén csomó időt elpazaroltam, utána viszont jó volt a sebességem. Nem szabad navigációs hibát ejteni, mert azt tempóból visszahozni nagyon veszélyes. És ha már veszélynél tartunk, tényleg nagyon nehéz koncentrálni, ha előtte négyezer méteren, éjjel 3:30-kor kellett kelned."

A Husqvarna két pilótája, a chilei Pablo Quintanilla és a krossz és enduró világbajnoki címet egyaránt birtokló Pierre-Alexandre Renet együtt motoroztak - a francia bátran támaszkodhatott társa navigációs tapasztalatára. Az első waypointnál Barredáé volt a legjobb idő, egy percet adott a KTM-es Sunderlandnek és Price-nak - ők hárman szinte végig együtt mentek, és folyamatosan nyomás alatt tartották egymást.

Joan Barredán egyáltalán nem látszott, hogy nehézséget jelentene neki elöl menni, egy idő után viszont Matthias Walkner elkezdte beérni. Végül a hondás érte el először a bolíviai határt, de Price és Walkner 2-3 perc lemaradással ott lihegtek a nyakában.

A határ túloldalán a párban, csapatként motorozó Husqvarnások feljöttek a Barreda-Price-Walkner trió mögé - ekkor nyolc perces hátrányban voltak, ami pont azt jelentette, hogy a dobogóra csak akkor férnek be, ha valaki hibázik előttük.

A határ után Barreda kezdett fáradni, ami nem csoda, hiszen szinte végig ő nyitotta az utat, nem voltak előtte nyomok, amiket lehetett volna követni, így teljesen magára és a navigációra volt utalva. Bolíviában a dűnéket meredek, sziklás nyomok és folyómedrek váltották, ezért Barreda biztonsági motorozásra váltott - úgy döntött, hogy nem éri meg kockáztatni a szakaszgyőzelemért.

"Az első 70 kilométer volt a legnehezebb. Csodálatos tájon mentünk keresztül, két pontnál nem voltam biztos a navigációban, de bíztam magamban, és megtaláltam az utat. A sziklás-medres szakaszt nagyon veszélyesnek találtam, ezért ott lassítottam. Sokat dolgoztunk a csapattal a stratégián, és ez volt a jó döntés" - nyilatkozta Barreda.

A két KTM-es ezt kihasználva átvette a vezetést, Toby Price ment elöl, mögötte egy perccel lemaradva Walkner érkezett. Ekkor már borítékolni lehetett Price szakaszgyőzelmét, ám az ausztrál a 371. kilométernél kiesett. Az orvosi csapat ellátta, az állapota stabil, de számára ennyi volt az idei szezon.

A sérült Price-t a hondás Paulo Goncalves találta meg, aki megállt, és értesítette a mentőhelikoptert - aztán többen is is félreálltak segíteni. Az így kiesett időt a szervezők jóváírják.

A Honda mind a négy pilótáját csaláson érték, Barredát, Goncalves-t, Metge-t és Brabec-et egy-egy óra büntetéssel súlytották, mert tiltott helyen, szabálytalanul tankoltak. Honda fellebezett a döntés ellen, de a Dakar képviselői szerint egyértelmű volt a szabálytalankodás. Később két másik, nem gyári hondásnál is bebizonyosodott, hogy tankolási zónán kívül vételeztek benzit, így Franco Caiminek és Pedro Bianchi Pratának is röppent az egy-egy óra bünti. Ez így együtt nagyon úgy tűnik, hogy nem egyedi renitenskedés volt, hanem a csapat által alaposan megszervezett csalás.

A nap leggyorsabbja a KTM-es Matthias Walkner lett, aki ezzel a KTM első számú reményévé lépett elő. A második helyen a yamahás de Soultrait ért be, a harmadik a pedig a szlovák Stefan Svitko lett. A negyedik helyen Pablo Quintanilla végzett a Husqvarnával, az ötödik Farres Güell lett.

"A tizenegyediknek rajtoltam, de így sem volt könnyű, a navigáció nehéz volt, sokan eltévedtek, így előttem is sok nyom ment mindenfelé. A századik kilométer után elkezdtem magam jól érezni a motoron, de nem hiszem, hogy ez elég lett volna a szakaszgyőzelemhez. Toby esése elég rosszul érintett, megálltam vele, aztán mutatta, hogy számára vége" - foglalta össze Walkner a napot.

Az összesített táblázatot a husqvarnás Quintanilla vezeti, mögötte következik Walkner, Svitko, Sunderland, Farres Güell - mind a négyen KTM-esek. A hatodik a yamahás Van Beveren, a hetedik Barreda, de ebben még nincs benne a begyűjtött büntetése.

A mai, ötödik szakasz végig a bolíviai Altiplanón vezet keresztül, a Tupizából Oruróba tartó út 692 kilométeréből 447 a speciál. Egész nap a hegyekben és a fennsíkon motoroznak, 3600 és 4500 méter közti tengerszint feletti magasságon.

4. szakasz eredmények

1. WALKNER (AUT) KTM 04:57:22
2. DE SOULTRAIT (FRA) YAMAHA 05:03:20 (+00:05:58)
3. SVITKO (SVK) KTM 05:05:55 (+00:08:33)
4. QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 05:06:44 (+00:09:22)
5. FARRES GUELL (ESP) KTM 05:07:46 (+00:10:24)
6. RENET (FRA) HUSQVARNA 05:09:52 (+00:12:30)
7. VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 05:10:33 (+00:13:11)
8. SUNDERLAND (GBR) KTM 05:13:40 (+00:16:18)
9. RODRIGUES (PRT) YAMAHA 05:17:20 (+00:19:58)
10. SMITH (AUS) KTM 05:20:33 (+00:23:11)

Összesített eredmény:

1. QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 12:54:02
2. WALKNER (AUT) KTM 12:56:09 (+00:02:07)
3. SVITKO (SVK) KTM 12:59:54 (+00:05:52)
4. SUNDERLAND (GBR) KTM 13:00:14 (+00:06:12)
5. FARRES GUELL (ESP) KTM 13:06:04 (+00:12:02)
6. VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 13:08:52 (+00:14:50)
7. BARREDA BORT (ESP) HONDA 13:35:43 (+00:41:41)
8. JAKES (SVK) KTM 13:39:45 (+00:45:43)
9. RODRIGUES (PRT) YAMAHA 13:51:09 (+00:57:07)
10. GONCALVES (PRT) HONDA 14:01:28 (+01:07:26)