Danuvia: partizánharc a motorért

2010.09.22. 12:28
Kémkedni a magyar motorgyártás után embert próbáló feladat. Nem elég, hogy súlyos titkokat kell megszerezni: ismét csak extra bögre kávé után pillanthatok be a fejlesztésébe. Ha a szívlapátnyi koffein nem repesztené végig az érfalat, elég ránézni a szálcsiszolt alumínium faridomra: vér helyett ismét benzint nyom a szívizom.

Tavaly óta nem írtunk a Danuviáról. A csend nem azt jelenti, hogy meghalt az ügy. Vlado dolgozik, fejleszt, tervez és szétszed. Majd újratervez és keresi a jó megoldást. Kicsit a szélmalomharc huzatát érezni, de a Magyarországon élő horvát mögött már alakul a nemzetközi háttér.

A korábban bemutatott SupeRetro 510 prototípus szinte teljes egészében megváltozott. Maradt a francia Sherco blokk, de tárgyalások folynak új beszállítókkal is. A váz és a futómű friss. A különbség első pillantásra látszik: a korábban is kecses lengővilla még karcsúbb lett, az idomok mellett szebben futnak a fémcsövek.

Nincs még kész, de Vlado Kovacevic elárulta: ez már az első, tízes széria előkészítése. Ezért volt szükség az újratervezésre: gyártáshoz optimalizálták a vázat. Az alumíniumtartály és faridom szívbemarkolóan szép, a már ismert piros mellett ígéretes, új verziónak kínálkozik. Ezzel még inkább versenyhagyományokat idéz a SupeRetro. A koncepció érthető és szerethető: a vevők igényei szerint alakítható és gyúrható forma, egyszerű felépítés és kis tömeg.

Vlado fekete szemében fény gyullad: „A hagyományos motorgyártásnak vége. Csak az igazán nagyoknak működhet a tervezés-csarnoképítés-raktározás-gyártás modell – a válság idején viszont nekik sem könnyű. A kicsiknek marad a partizánharc.

Csak az irányítás állandó meg a parancsnoki bunker: a szabadcsapatok változhatnak, mozoghatnak és újraszerveződhetnek. Amit lehet, külső cégekkel kell legyártani, minimalizálva a befektetést és a terheket. Erre törekszünk a közeljövőben: jó konstrukció, megfelelő szervezés és remélhetőleg kész Danuviák. Nekünk a boldog motorosok jelentenék a sikert."

Tényleg partizánharc: szerszámok, fémreszelék, számítógépek és tervrajzok között ülünk. A munkaasztalokon különböző motorok, különböző fázisban. Lézerre vágott alkatrészek várnak beépítésre: rendszámtáblatartók, kipufogótrombiták, és tartókonzolok.

"Ugye, ki akarod próbálni?" – kacsint rám Vlado. Válaszomat sem várva folytatja: „Még most ősszel megkapod. Én már mentem vele, tényleg jobb lett, mint a korai prototípus."