Végre előjöttek hibák a Yamaha Gearen!

2017.04.23. 08:37
11 hozzászólás

Úgy látszik, 47 ezer kilométer körül határozottan kezd megfáradni pár dolog a Gearen, miközben a lényeg, a használhatóság és a rendelkezésre állás továbbra sincs veszélyben. 12 ezer tesztkilométert pörgettem bele úgy, hogy egyetlen indítást sem kellett megismételnem, a kissé koros gyertya idején 2-4, cseréje óta ismét egy másodperc a tényleges indulás. Ennek ellenére a Gear elmúlt háromezer kilométerét pár apróság beárnyékolta.

Alig tartott másfél hétig az önfeledt, dinamikus, jól kuplungolt száguldás, majd újra jelentkeztek a kuplung ki nem oldásának már ismert problémái. Halmazati büntetésnek 400 kilométerrel a tervezett szerviz előtt egyszer csak elment a sebességmérés és az alapjárat is. Felvillant a sárga lámpa a műszerfalon, egy ideig arra vártam, mikor áll le minden egyszerre, de kiderült, a helyzet nem komoly, csak annak látszik.

Az eddig legendásan jó duda is zavarosabb életet élt, gyaníthatóan a kapcsoló kezd elfáradni, egy ideig egyáltalán nem szólt, majd csak olykor-olykor, volt két nap amikor tökéletesen, aztán megint nem, majd mégiscsak... tiszta szerencse, hogy nem ragadt be, mert akkor a Hold is leesik az égről, annyira hatásos. Megváltás volt soron következő kötelező szerviz.

Már csak azért is, mert - tetézve az egyre zavarosabb helyzetet - én is megtettem a magamét. Épp a szerviz előtti reggelen, hatvannal száguldva fel a Flórián téri felüljáróra, egyszer csak blokkolva megállt előttem egy kisteherautó, kétségtelen, egyre szebbek a csajok a tavaszban. Hiába a keselyű-szerűbb fogóreflexem, a két dobfék sem volt elég a teljes megálláshoz, így a vészfékezés végén a Gear kosara lett a gyűrődési zóna. Pont ideális helyen volt, épp a lökhárítóval egy magasságban, a reflektorom meg a lökhárító alatt - egy karcolást sem ejtettünk az előttünk satuzó járgányon, melynek vezetője észre sem vette hogy kissé felgyűrődtem rá. A Gearről sem tört le semmi, minden sértetlen maradt - a kosarat kivéve. Utána egy utcasarkon, befogva az első féket, lábbal belelépve aránylag eredeti alakjára sikerült visszafeszegetnem.

Kiderült, hogy a kilométeróra bovdenjének szakadásával a motor is elvesztette az összes infót, ami a normális működéséhez - pl. az injektor vezérléséhez -  kell, merthogy ezek az órától érkeznek, nem a főtengelyről kapja. Ezért digitális vész-üzemmódban folytatta, megemelkedett fogyasztással és elvesző alapjárattal. Ez utóbbit a kuplung részben befogott állapota tovább bonyolította. Az állandó újraindítás már csak azért is jónak bizonyult, mert ezzel a leállással a megszoruló görgők végre beestek, tehát utána jó lett az indulási gyorsulás.

A Gear felettébb szellemes diagnosztikával hívja fel a figyelmet a problémákra: a generátorlámpa villogásának módjával. A WR-en a digitális kilométerórán megjelenhettek a hibakódok, a Gear sajátos morzeként villogással kommunikál. Felettébb szerelős művelet a spirál cseréje, de csak a Gear elejét kellett lebontani, komótosan haladva is megvolt 30 perc alatt, amiben a kosár cseréje is belefért.

A kuplung problémáit nem a görgők kopása, hanem az egyre jobban bevágódott ékpálya okozta, jelentősen súlyosbítva a variátorház egyre rosszabb állapotával.A görgők szabályosan fennakadtak a terhelés alatt álló rész kopott felületén, ez okozta a kuplung késő kioldását és a gyors újraindulás nehézségeit. Végül új varitátor-nyomólapot, új variátor-csúszkát és egy bontott, 30 ezret futott kuplungot kapott.

Ezek szerint 50 ezer kilométer körül ilyesmikre lehet számítani. Viszont ezek nem olyan hibák, amik miatt ki kellett volna hagynom munkanapot.