Motor a talált blokk köré

2001.12.19. 11:28
Kapcsolódó cikkek (1)
A Nóbik-műhely egyik sarkába lerakta Sanyi a blokkot, és szó szerint elkezdte építeni köré a motort. A közeli vaskereskedésben már előre köszöntek, és megszokott látvány volt, amint csövekkel a vállán hazafelé baktat.
 
   
   

Sokan a szívükhöz kaptak, mikor meglátták ezt a motort a Devils Motor Show színpadán. Egyesek azért, mert ilyen stílustiszta choppert nem sűrűn építenek, mások meg azért, mert a blokk egy muzeális értékű járműből származik.

Hát igen, ebben bizony egy Horex motor dolgozik, aminek legutolsó példányai is jóval túl vannak már a veteránkoron. Egy megszállott motor-restaurátor számára nincs nagyobb bűn annál, ha egy öreg járművet az eredeti állapotra történő restaurálás helyett átépítenek.

 
   
 

Még mielőtt valaki elhamarkodott ítéletet mondana Sárközi Sándorról, meg kell védenem őt. Bevallom, először én is szentségtörést emlegettem. Megismertem a Machete születésének történetét, ami nem más, mint egy technikai emlék új életre keltésének nagyszerű története.

Szó nincsen átépítésről. Csak építésről, aminek mindössze egy szerencsés véletlen folytán megtalált 1948-as Horex motorblokk volt az alapja. Egy motorblokk. Semmi több. És ami most következik, abban semmi túlzás nincs: az összes többi Sanyi saját keze munkája. Nem érdemes tételesen felsorolni a dolgokat. A váztól a kerekekig.

A szereplők Orosházán élnek, és nagyon jó barátok. Sárközi Sanyi a Nóbik család autószerelő műhelyében egy ládában lelt rá egy motorblokkra, ami darabokban volt bedobálva egy ládába. A családfő az egész ládát odaajándékozta Sanyinak, hogy kezdjen vele azt, amit akar. Jellemző a motorblokk állapotára, hogy a váz le volt vágva róla, a csőváz darabjai ott meredeztek.

 
   
   

A motor (már ami megmaradt belőle) 1948-az évjáratú 400 köbcentis Horex Sport. A Sport megnevezést a 350-es változatnál nagyobb teljesítménye miatt kapta.

Természetesen az első tennivaló a blokk teljes felújítása. Nyolc hónapig tartott, amíg az utolsó csavarig elkészült. A legnehezebb a gyújtásrész szerelése volt, mert az eredeti alkatrészek már olyan állapotba kerültek, hogy azokat már lehetetlen volt felújítani. Ezért egy MZ gyújtás került fel. Meg kellett oldani a forgásirány-váltás problémáját, mert az eredeti helyén az alaplap a blokk jobb oldalán volt, a Horexen viszont balra került. A felújítás után rakta fel a Weber karburátort, ami a saját készítésű szívócsonkkal és a felfelé álló légszűrőházzal úgy áll a motor oldalán, mint egy szobor. A hosszú szívócsonk miatt gondoskodni kellett arról, hogy ne csapódjon le benne a benzin-levegő keveréke, ezért úgy szerelte fel a légszűrőházat, hogy a tank alól meleg levegőt tudjon szívni.

 
   
 

Ezután indult be az igazi munka. A Nóbik-műhely egyik sarkába lerakta Sanyi a blokkot, és szó szerint elkezdte építeni köré a motort. Először a kerekek készültek el. A hátsó egy Volkswagen Bogár 15"-os felnijéből lett átalakítva, amire 195-ös gumi került. A féktárcsa C45-ös lemezből lett kivágva, amit egy olasz Grimeca féknyereg szorít. Az első kerék felnije D.I.D., ugyanaz a gyár terméke, ami a láncokat is gyártja. Ebbe egy ismeretlen származású kerékagy van beküllőzve. Fék nincs, ami még változhat, de a hiánya sem nagy hiba, mert egyrészt a motor súlyának legnagyobb része a hátsó kereket terheli, másrészt a chopper-stílusban nem ismeretlen a fék nélküli első kerék. A Szelíd motorosokban Henry Fonda gépe is fékezetlen első kerékkel volt összerakva.

Az első villa csillapítás nélküli, paralelogramma rugózású. Varrat nélküli 3/4 collos csőből van összehegesztve. Ez a motor névadója is. A bozótvágó késre emlékeztető forma tudatosan lett kialakítva, utalva ezzel a chopper szó eredeti jelentésére is.

 
   
   

A váz a blokk felújításához képest igen rövid idő alatt összeállt. Mindössze két hónap alatt hegesztette egy sablon szerint a blokk köré. Anyaga szintén varrat nélküli húzott cső, de a villánál vastagabb, egy collos. A közeli vaskereskedésben már előre köszöntek Sanyinak, és megszokott látvány volt, amint csövekkel a vállán hazafelé baktat.

Innen már az apróbb stíluselemek kialakítása, szinte csak szobrászkodás volt. Például a sárvédő, ami nem kevesebb, mint hét darabból áll. Egy MZ sárvédő szélei lettek levágva, és a végleges forma minőségi műszercsőből, acéllemezből, 4 milliméteres köracélból és sok-sok CO-huzalból lett kialakítva.

 
   
 

Egy horpadt Intruder tankot vágott szét Sanyi, de az egyengetés után nem kiszélesítve, hanem a szokással ellenkezően keskenyítve lett, de így sokkal jobban illik a Machete stílusához. A betöltőnyílás helyére egy menetes rész lett hegesztve, amire egy bronzból készült tanksapkát lehet csavarni. A tartály nagyobb lenne ugyan, de a viszonylag meredek állása miatt csak 8 liter benzin fér bele, ami később nem is bizonyult annyira kellemetlennek, mert a Horex csak 4 liter benzint fogyaszt száz kilométerenként.

Az olajtartály és az akkumulátor doboza a harmadik próbálkozásra sikerült. Ide került a Machetén található egyetlen műszer, ez az olaj hőfokát méri. Szintén sokadik próbálkozásra állt össze a hét darabból összehegesztett kipufogócső. Csak egészen közelről megnézve lehet felfedezni rajta az illesztések nyomait, először egy darabból hajlítottnak tűnik. Ez a kidolgozás egyébként az egész Machetére jellemző, mert ahol csak lehetett, rézzel eltüntettek minden hegesztési varratot, és még a festés előtt teljesen le lett csiszolva minden felületi egyenetlenség a vázon.

 
   
   

Az alapozás során nagyon minimális, mindössze néhány dekagramm glettet használtak fel.

A kormány a vázzal megegyező vastagságú cső, és magában rejti a gázbowdent. Még hátra van a kuplungbowden elrejtése (már elkészült a helye).

A Machete eredetileg kék lett volna, de hirtelen túl sok lett az ilyen színű épített motorból, ezért inkább zöldet tervezett Sanyi. Aztán ilyenből is túl sokat látott, ettől is elment a kedve. A sárgától először idegenkedett, de aztán nagyon bevált. A gyöngyház alapozású sárga még feltűnőbbé teszi a Machete vékony vonalait, és nem számít mindennaposnak...

Technikai adatok

Motor: Horex Regina (1948). Szárazkarteres, alulvezérelt, felül szelepelt motor négyfokozatú váltóval. Hengerűrtartalom: 400 cm3
Porlasztó: függőleges áramlású módosított Weber karburátor egyedi szívócsővel és légszűrőházzal
Első kerék: 21"-1,6 D.I.D. alumínium felni 90/90 21-es gumival
Hátsó kerék: 15" Volkswagen felni 195/65 R15-ös gumival
Fék (csak hátul): Grimeca úszó ágyazású féknyereg 2 dugattyúval. Tárcsa átmérője: 250 mm
Tengelytáv: 1950 mm
Teljes hossz: 2800 mm
Ülésmagasság: 520 mm
Hasmagasság: 90 mm
Kormányszélesség: 880 mm

 
  Akik az építésben részt vettek:
 
    Forgácsolás: Kolompár Gépműhely
Galvanizálás, polírozás: Sára Galvántechnika, Orosháza
Krómozás: Szabó Vince (profi mester), Kecskemét
Festés: Dobrotka László, Inásel Mihály
Tank dekor: Pokornikné Zsuzsa
Akiknek a legtöbb köszönhető, Sárközi Sanyi barátai: Nóbik Sanyi, Molnár Csabi, Kovács Zoli