A garázsba csilogot (nemszámítva a én szemeket) két motor. Elsőnek egy gáz turbina halytású Honda vázba kétkerekű rakéta, másik oldalán egy 1974-es Norton V twinnel. A fejem úgy mozdult, mind a tenisz szurkolónak.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Tulajdonképen minden elkezdet múlt szeptemberbe. Egyik nappon
megáltam az ulyságárusnál és
véletlenül belelapoztam a "PACIFIC FLYER" czímű pilóta
magazinba. A fénykép szemebe ütöt úgy, hogy alig tudtam álni a
lábán, és pedig nem is szívtam előzően. Meglepedéstől még nagyot
fütyültem is. Öreg néni, aki akkor pálcikával ballogot lassackán az
üzlet elöt, azt hitte, hogy a füty neki szól. Megált a reménybe,
hogy randira felhívom. Ellen áltam a száz karátos mosolynak, és
rohantam feladni a e-mailot.
Ancsa Nekem: Érdekel.
Én Johnak (a rakéta tudósnak): Akarom látni a motort és építőt is, ha még nincs bezárva a bolond házba a út forgalom zavarásért.
John nekem: Még nincs, de most nemér rá. Majd jelenkezem egy hónap múlva.
Addig tudtam várni egy holnapot. A végén már perceket is számoltam. Végre megjöt a e-mail Johntol: Jöhetsz már!
Én Johnnak: Most nemtudom. Elkel halasztalni a dolgot.
Az igazság az volt, hogy beszart a motorom és
nemvolt elég pénzem kivalcsanni a műhelyből. (Azóta, hogy
múltkor majdnem egy évig kergettek a javítások után, nemakarnak adni
hitelt töbé - micsoda emberek vannak manapságba. Nemcsoda, hogy gyakran
csőbe jutnak, ha nem néznek a kuncsaftaik után.)
Végre öszeszedtem eleg lóvét, hogy viszaadták a motoromat, de
addig már mindenhol NSW-be nagy tüzijátékok voltak (vagy játék a
tűzzel?), el is zartak két tucatni embert a gyújtogásért. Hat igen, nem
mindenki születik a Nérónak.
(Ti. hatalmas erdőtüzek tomboltak mostanában Ausztráliában Új
Dél-Wales-ben. Gyuri itt nyilván erre céloz.)
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Johnal megbeszeltünk, hogy Januáris első
vasárnapon meglátogatok és megsináljunk egy pár fotot és cikket.
Megvolt beszélve a Ivak Janoval, aki a fényképész profija.
Gondoltam, hogy lehet, hogy még két cikket is behozom belőle, mar
láttam a nagy bettűkkel a cik nevet: MOTORRAL A POKOL KERESZTÜL. De
megfoktok csalódni a
lángot csak akkor láttam, amikor benéztem a motornak tükörbe
(nem volt nagy latvany). Ja, meg egy kis égést szagoltam, amikor a
csizmám odaért a kipufogóhoz. Ez volt minden a nagy tűz kalandról,
ha nemszámolom be, hogy a út végén majdnem becsukkatak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Majnem célhoz juttam, amikor egy út záráshoz
motoroztam. Rendőrök bezárták a utat, mert tűz milyat veszéjes volt
továb haladni, és mindenkinek kellet menni kb. 15 km kerülőt.
Probáltam becsúszni rendőr háta mögé, majdnem sikerült is, de másik
elkapot és elkezdet faggatni, hova megyek. Mondom - hát szeretném
egy kis szalonat sütni, és még udvariassan hozzá tettem, hely van
elég, majd nefogom zavarni.
A zsarut majdnem gutta ütöt. Rám nézet elvörösült, és
elkezdet nyulkálni a bilincsek után. Nem vártam addig, amíg meg
fogja találni (olyan udvarias mégsem vagyok) és gyorsan távoztam
közeléből. Szerencsére nem követtek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nemsokára elértem a South West Rocks-ba (kb.
500 km Sydney-ből), ahol Paul barátom él.
Nyújt karrokal üdvözölt (megvoltam lepve, mert mindig egy
kicsit ideges, amikor a borkolekciója közelébe merészkedek). Későb
kiderült, hogy fogadot rám 100 dolárt, hogy lefogom motorozni
(mégsem volt tűz). Reggel már nem nézet olyan vidámnak, pedig még
elég sok üveget megmentet északán.
Másnap reggel elindultunk Wauchope-ba (nem
mesze a Port Macquarie-től). Paul és Jano autóval, én pedig
motoron. Amikor oda érkeztünk, bekopogok az ajtón. Magas, hoszúhajú
(már nem tavaszi csibének szóló) férfi nyit ki.
- Jól vagyunk a rakéta tudósnál? -- érdeklődök.
Elmosolyog és bólint. Azt hiszem, hogy Einstein bácsival
találkoztam, csak accentussa Austrál.
- Én már minden voltam -- asztmondgya, -- boiler csináló,
tűzoltó, pilota meg...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem vártam, amíg kisorolja minden álását,
futottam a garázsik. És ot, mint a kincses ládikót kinyitva
találtam nem egy, de két meglepedést. Ot garázsba csilogot
(nemszámítva a én szemeket) két motor. Elsőnek egy gáz turbin
halytású
Honda vászba két kerekű rakéta, másik oldalán egy 1974-es
Norton V twinnel 1500 köbcm. A fejem úgy mozdult, mind a tenisz
szurkolónak.
Megnéztem a Nortont, alig figyeltem John Willis magyarázást (vagy austrálazást?), de valahogyan megértettem, hogy a bottom end (motorház?) egy 1928 Harley-Davidson side valve motorjából van, és top end (barrels) saját tervezésű öntés volt rá. Ha Nortonnék adtak volna lehetőséget, nemjutnának csődbe ma. Ha akartok többet tudni külgyetek e-mail John Willisnak . Szívesen ad tanácst, vagy megmongya a motorrol sokat töbet...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Evel terorizálta sok pár évik semit nemsejtető
polgárokkat. Aztán a motor túl kicsi (150 ló a hácsó keréken) vagy
túl lassú volt (nemtudom pontossan hányal ment) neki, és
elhatározta, hogy épül valami mást. Beleugrottam a beszélgetésbe,
és megkérdeztem, hogy véletlenül
nemmarad még abból anyagból, amit szeddet, amikor eszébe juttot
a geniális ötlet. Csak szomorúan megrázta a fejét. Oda léptünk
a gázturbinhoz. Nézetek az oldalra! Az a cső nem karburátor, de
kipufogó.
Amikor elindította a motort, olyan volt, mint egy forró vihar átment az udvaron. Üvöltözést nem is emlegetem (azt hiszem, hogy hatvanadik szomszéd job oldalról üvöltöt legfájdalmassan). Amikor kikapcsolta a motort (milyen motort!), megmonta egy pár technikai adatokat. Azt monta, hogy a motor fogyaszt 1800 ml egy percbe. Amikor kiszámoltam menyi ez jelen 100 km távolságba (ha nem is sok perc), rájöttem, hogy megtudnám engedni magamnak, csak egy pár perc motorozást havonta. De mingyár job let a kedvem, mert a motor nemzabál csak benzint, de minden, aminek van energiája, még a használt étel olajat is megzabál. Mar gondolkoztam mijen nagy tankot kel föltenni a motorra, ha kedvem lesz uzsonálni Indonezsiába...
Már akartam javasolni, hogy elviszem kipróbálni a motort csak ide a blokok körül, amikor elmondta, hogy a kipufogó elején kb. 1000 fok van, és az nagyon közel volt a tökeimhez. Le kellet mondanom a motorozásról. A turbin egy 450 ló erős teher kocsiról van, a combustion chamber (ahol szikra jön) egy tűzoltó bombáról van megsinálva (és én csodálkoztam, hogy mért enyi tűz van a környékbe). Megkérdeztem, hogy minden szakma, amilyen keresztül ment, van ot a motoron képviselve. Azt válaszolta, hogy igen. Akkor mondom neki, hogy örülök, hogy nem nő gyógyász...
Még a fordulók kapcsoladba, ami a Harleynal 6000 rpm (forduló egy percbe), már magas ot a gáz turbinba kb. 74000 rpm, és kb. 45 psi nyomás lökés van. Ahogy montam, ha többet akartok tudni, írjatok Johnak, mert az én technikai tudásom totálisan kimerült mar elején, pedik ő beszélt a motorról egyfolytába két órát, és ahogy megfigyeltem, nem ismételte magát csak evvel, hogy "George nenyúlj hozza!".
Végül hát eláruljak egy titkot a két kerekű motor csak egy prototypes (ő se mer kockázni a tojásokat), és úgy szevez, hogy a gáz turbint átfog rakni egy trike-ba. És megígérte, hogy elvihetek kipróbálni. Ha kész lesz, akkor megírom, milyen volt OK?
George Lang, Valahol a déli polrol (South Pol?) REZKESSETEG EGERRREK!!! (vagy mégiscak jég medvék?)
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hölgyeim és uraim, itt a városok új rövidtávfutó bajnoka!Teszt: BMW CE 02
Ha nyélgázon is tudná tartani azt a hatótávot amit ígér, holnap mennék megvenni.
- Hírek
Sportos cruisergumi a nagytestűekhez
A Pirelli Diablo Powercruiser pontosan az, ami: nagy tömeghez és a világ összes nyomatékához tervezett, de hegyes profilú gumi.
- Hírek
Sorhármas Benelli? Jöhet! Automata? Hááát...
Jó, igazából a QJ Motor szabadalmaztatott sorhármas motort, de a Benelli hagyományokat nyilván hülyére fogják lovagolni vele.
- Hírek
A szuperbrutál Harley-Davidson, amiről az Euro5+ miatt lemaradunk
A Harley-Davidson CVO Road Glide RR-ben nem vicc a két "R" betű. Csak éppen nekünk nem lesz hozzá semmi közünk.
- Hírek
A Pirelli lesz a MotoGP gumibeszállítója 2027-től
A Michelin pedig 2026 végén távozik, pedig annyira bíztak a folytatásban, hogy még a fejlesztést is megkezdték 2027-re.