Kicsi a Bors

2001.06.06. 08:10
A motorépítést is el kell kezdni valahol, és ha nem telik Harley-ra, hát abból, ami van. A technikai megoldásokon így is kell gondolkodni bőven. A gyakorlat teszi a mestert...
 
   
   

Az egész történet 1988-ban kezdődött, amikor újonnan vásárolt Simson Electronic 51-es motorommal megszerettem a motorozást és a Simson típust. Nagyon jó, megbízható, hosszabb túrákra is alkalmas motor, ennek ellenére a túrasebességét kevésnek találom (55-60km/h), de ezzel a tempóval a "világ végére" is elmegy.

Úgy gondoltam nem árt a jövőre gondolva egy pár tartalék alkatrészt is beszereznem hozzá. Idővel szereztem egy 70 ccm-es blokkot, rengeteg alkatrészt, meg egy enduro vázat is. Az évek során sosem kellett nagyobb dolgot cserélnem rajta, pár apró hibát leszámítva. Mindig üzembiztos és startra kész volt a gép. A feleslegesen felhalmozott alkatrészekből úgy gondoltam összeépítek egy másik Simsont, de valami egyedit, ami nem mindennapi.

Aprólékos, pénzt, időt nem kímélő munkával született meg a képen látható gép. Kizárólag Simson, illetve házilag készült egyedi alkatrészeket tartalmaz. Eredetileg pálya tuningot terveztem bele, de meggondoltam magam, mert utcai használatra alkalmatlan lett volna, így maradt a "szolidabb" változat. Az eredeti enduro-vázba építetett 70 ccm-es blokk kb. 8 Le-s tuninggal rendelkezik, ami könnyedén viszi a műanyag-üvegszálas sárvédőkkel is könnyített vázat.

 
   
 

A teljes idomzat (Kesiár-féle) takarja a gyári tankot, légszűrőház nincsen már, helyette fémszálas sportlégszűrő. Házilag tervezett a sportkipufogó, a légszűrő, sportkormány is. A könnyűfém kerekek direkt ebbe a típusba készültek, átalakítás nélkül beszerelhetők. A végsebesség a gyorsító 4. fokozatnak köszönhetően bőven 90-100 között van, utazótempóban tartja a 75km/h-t, ekkor fogyasztása 3 liter körül van. 55km/h-nál a fogyasztás kb. 2,6 liter. Eddig 9000 km-t futott nagyobb gond nélkül. Búcsúzóul üdvözlöm minden Simson kedvelő motoros társamat, na és persze minden motorosnak problémamentes túrázást kívánok!