Dr. Frankenstein háromfejű szörnye

2005.05.30. 16:33

Cory Ness még a nyolcvanas évek elején bebetonozta magát a motoros történelembe azzal, hogy saját elképzelésit motorkerékpár formába öntötte. A kilencvenes évek végén már olyan radikális tervei születtek, amelyek a custom motorkerékpárok piacát fenekestül felforgatták. Legújabb ultraradikális járműve - amelyet a Discovery Channels "Biker Buildoff" sorozata számára készített - ismét lázba hozta a közönséget.

Biker Buildoff

A Discovery csatorna "Biker Buildoff" sorozata pont olyan szórakozást nyújt, amilyen az amerikai közönségnek kell: ember ember ellen - győzzön a jobb. Épp, mint a drag versenyek, a boksz, vagy amit az európaiak sportnak nem is neveznének, a pankráció. A téma ugyan más, de a koncepció hasonló: végy két világhírű custombike-építőt, és adj nekik olyan kevés időt, amennyi alatt csaknem lehetetlen megépíteni egy motorkerékpárt. Beletelt egy kis időbe, míg a tévécsatorna munkatársai megtalálták a megfelelő versenyzőket, majd elkezdtek forgatni.

A motor már 2004 szeptemberében elkészült, de a rajongóknak 2005 elejéig várniuk kellett, hogy a Daytona BikeWeeken megnézhessék és megérinthessék ezt az új szörnyeteget. Habár ezen a hatalmas fesztiválon évről évre egyre vadabb alkotások jelennek meg, azért még mindig Arlen Ness showkamionja az a találkahely, ahol a szakavatottak összejönnek, hogy megtekintsék a motorépítés mestereinek, Arlen és Cory Ness legújabb kreációit.

Cory háromfejű szörnyetege hagyományos vonalat követ, ami kiemeli, az sajátos születése. Ha a hengerek számáról egy rövid időre megfeledkezünk, akkor már csak az, hogy az első skicctől a tesztmotorozásig mindössze tíz nap telt el, igen figyelemreméltó.

Miután Cory legyőzte a saját édesapját egy emlékezetes tévéshow-n, 2004 szeptemberében, ismét felkérték egy szereplésre: ezúttal Eric Gorges ellen, aki nemcsak az európaiaknak, hanem még a legtöbb amerikai custombike-rajongónak is ismeretlen. Miután előző alkalommal elhozta az aranymedált, Cory tudta, hogy most valami különlegeset kell építenie, hogy ismét esélyes legyen.

Így esett a választása a Feuling W-3 motorjára. De ahelyett, hogy ezt a már amúgy is radikális motorblokkot úgy használja, ahogy van, vagyis mintha egy gyári Harley-Davidson-blokkhoz hozzá lenne építve még egy henger előre, ő másképp helyezte el. Azáltal, hogy a középső henger függőleges helyzetbe került, már nem is volt olyan egyszerű a dolga. Nemcsak a vázat kellett újraterveznie, hanem a meghajtás is módosításra szorult. Így azonban az olajtartályt úgy tudta elhelyezni, hogy ennél jobb helye nem is lehetne: a menetszél elöl, a hengerek mellett tudja hűteni legkönnyebben.

A nehézségek sorát szaporította, hogy a Ness cég eddig még nem épített be egyetlen motorkerékpárjába sem Avon 330-as hátsó gumit. A Baker Right Side Drive nevű módosító kit jelentette a megoldást. Szíjhajtásosról visszaalakították láncossá, figyelembe véve a várható nagy teljesítményt. A Feuling cég által tervezett W-3 motor ugyanis még gyári állapotában is 154 lóerőt ad le 5500-as fordulaton, és 236 Nm-t 3000-es fordulaton. Emiatt is hihetetlenül jó vezetni ezt a motort. Különösen, hogy ehhez a nagy erőhöz nem társul nagy vibráció és a műszaki megbízhatatlanság.

A Primo belső szíjhajtást maga Cory tervezte, és Ness márkájú deklivel szerelte össze. A három hengert három különálló, 39 mm-es Keihin karburátor táplálja, Ness légszűrőtrombitákon át szippantják a levegőt. A kipufogóoldalon a háromfejű sárkány három különálló csövön okádja ki tüzes leheletét. A hatalmas erő megzabolázására elöl a Ness hatdugattyús fékét használja egyetlen tárcsával.

Hátulra azért egy kicsit több munkára volt szükség, ugyanis a katalógusban nem szerepelt a 330-as gumihoz megfelelő felni. Ezért aztán Cory fogott két 6,2"-os "Evil 7" alumíniumkereket, és a kettőből kreálta meg azt a 12,5''-os felnit, ami a motorkerékpárba került. Kellett még egy új agy és egy használható fék is, amelyekhez az alapötletet a svéd chopperek adták. Az Exile cég lánckerékre szerelhető féknyerge külsőre egyszerűséget sugároz, felszerelése sem bonyolult, hiszen alapvetően a tengely tartja, és kitűnő a fékereje. Talán ez az egyetlen fék, amely tökéletesen megfelel a merev vázas építésekhez.

Az összes fémmunkára mindössze három nap maradt. Ez alatt még alapozni és fényezni is kellett (ami lássuk be, tökéletesen lehetetlen, ha a festékrétegek annyit száradnak, amennyit kell). A hatalmas motorblokk tetején ülő, 9,5 liter kapacitású benzintartály igazi kihívás volt. Az éles széleket precízen kidolgozták, a hegyes szögek pedig sárkányfogakra emlékeztetnek. Az alkotómunka lerövidítését az tette lehetővé, hogy sok minden van abban a bizonyos katalógusban, aminek Cory nagy hasznát vette. Ilyen például az új "I-Ball" első fényszóró, a kormány-kezelőszervek, a markolatok, az előretolt lábtartórendszer és a tükrök.

A "Biker Buildoff" utolsó megpróbáltatása az új motorkerékpár üzembe helyezése és a menetpróba volt. Cory azt nyilatkozta, hogy ahhoz képest, hogy 330-as gumi van benne, és a hátulja merev, egész jól elboldogul ezzel a hatalmas erővel, mintha egy sárkányon lovagolna. Persze azért nagyon kezes. Végülis mit is mondhatna az az ember, aki megalkotta ezt a szörnyeteget? És vajon mit szólna ehhez Dr. Frankenstein?

Műszaki adatok:

Motor: 2004-es Feuling
Dugattyúk: KB Kompresszióviszony: 9,5:1
Lökettérfogat: 2500 cm 3 Hajtókarok: króm-molibdén ötvözet
Nyomórudak: króm-molibdén ötvözet
Vezérműtengely: 3 bütykös, fogaskerék-vezérlésű
Karburátor: 3 x 39 mm Keihin síktolattyús
Légszűrő: Cory Ness
Gyújtás: Hellfire digitális gyújtás Kipufogó: Cory Ness
Teljesítmény: kb. 154 LE 5500 1/min-nél
Forgatónyomaték: 236 Nm 3000 1/min-nél
Meghajtás: lánchajtás
Sebességváltó: 6 sebességes
Kupplung: High Performance
Váz: merev, Cory Ness kézi munka, 40°-os váznyakkal
Villahíd: Flat Ness, 4°-os dőléssel
Első villa: Spyke alsó szár
Első kerék: 3,5 x 21'', Ness Evil 7 kerékagy, alumíniumküllők, Avon 120-as gumi
Hátsó kerék: 12,5'', két darab 6,25-ösből összeszerelve, Ness kerékagy, alumíniumküllők, Avon 330-as gumi
Fék: Ness/PM 6 dugattyús féknyereg elöl, Exile 2 dugattyús lánckerékfék hátul
Kormány: Cory Ness saját készítés
Tükrök: Ness
Markolat: Ness
Lábtartók: Ness "Radius"
Benzintank: Cory Ness, lemezből domborított
Ülés: Cory Ness
Olajtank: olajoshordó formájú
Sárvédők: Cory Ness
Fényszóró: Ness I-Ball
Féklámpa: Ness "Teardrop"
Fényezés: Cory Ness & Eric Reys, PPG Special Purple & PPG Sunrise yellow