Retróbb Komár Lászlónál, mégsem ciki

MZ ES250/2 Trophy

2010. szeptember 20., hétfő 00:16
Unalmas szoci motorokból tengernyi van. Az izgalmas modelleket letiltotta a pártvezetés, így nekünk csak a sóhajtozás meg a rajzszög egyszerűségű szerkezetek maradtak. Azokat is lehet szeretni, de ha mégis valami kelet-európai extrát látunk, elérzékenyülünk.

Így vagyunk a Trophyval is. Technikailag nem nagy csemege, ám formája mai szemmel nagyon beteg. Akkoriban ezt is tucatmodellnek tervezték, de mostanra az egyik legszeretettebb NDK motor lett. Aki ennél is furcsább kinézetű szoci gépet tudna a garázsban, az csak a Jawa Bizonhoz nyúlhat. Míg az MZ kifejezetten gyakori, addig a rendkívül tömör cseh kétütemű ritka csemege. Magyarországra nem is hozták, itt a szappantartó dizájn egyetlen képviselője a Trophy.

Formáját egyértelműen az angol Ariel Arrow ihlette, de az NDK-s mérnökök annyit szögletesítettek rajta, hogy az a párt ízlésének is megfeleljen. Ránézve nincs kétség: masszivitás és egyszerűség a két kulcsszó. A váz erős, az Earles-villa fölötti sárvédő hátracsapott bányászsisakra emlékeztet, a fényszóró egyértelműen homloklámpa.

Aki ismeri az MZ történetét, tisztában van a sportsikerrel. A kétüteműek fejlesztésében megkerülhetetlen eredményeik vannak: a versenypályán szerzett tudásból egy pici jutott ebbe az utcai motorba is. Oké, tudom, hogy nem ismerni föl, de az ismeretanyag lényege nem is a látvány.

A kihegyezett sportmotor jellemzője a nagy teljesítmény miatti üzemórás élettartam és a könnyű, filigrán felépítés. Mivel a nép igénye egy tartós és strapabíró eszköz volt, ezért a versenygépekből tanulva tudatosan nem olyat csináltak: ez egy vaskos, közepesen lomha, de kínzással azért megmozgatható köznapi motor.

Az első métereken kifejezetten furcsa volt, főleg, hogy a térdvédő lemez minden kuplungoláskor beleért az ujjamba. Az ergonómia feltehetőleg nem volt a tervezési folyamat kipipálandó eleme; ha mégis, akkor azt szocialista erkölccsel alaposan elsumákolták.

Túl magasan ülünk; ha szeretnénk lábból besegíteni a kormányzásba, a combot nyomja a tank gumibetétje. Éppen ezért kis terpeszben kell utazni, bár az egyenes derék részben kárpótol a kellemetlenségért. Az ülés széles, nem feledkeztek el az utasról sem.

Kiváló állapotúra restaurált tesztmotorunk egyetlen szépséghibája a karburátor renyhesége volt. Az alapgázzal nem volt barátságban, így minden lámpánál pettingelni kellett a markolattal. Ha néha lefulladt, akkor sem volt gond: hidegen és melegen egyaránt kiválóan indult az ES250/2.

Persze a „gyújtás nélkül megpumpáljuk, csak aztán rúgunk" módszer nélkülözhetetlen. Aki vezetett már régi kétüteműt, tudja a praktikát, a kezdők meg majd megbarátkoznak vele – ismerve a trükkjeit máig ügyesen használható a Trophy.

Bődületes veteránértéke persze sosem lesz, ahhoz túl sokat gyártottak belőle: Angliától Vietnamig mindenhol megtalálható. Az Egyesült Királyságban akkoriban ez volt a legolcsóbb 250-es: 225 fontot kértek érte. A második legspórolósabb gép a 60 fonttal drágább CZ250-volt.

Sok helyen oldalkocsival árulták. Ez az MZ modell egyike azon kevés fogatoknak, melyek együtt is jól néztek ki. A siker kulcsa a harmonikus, rokon forma: a keletnémetek hajója nem is hajó volt, szögletes vonalaival leginkább a szövetséges csapatok partra szálló dobozkáira emlékeztet.

Igazán azonban szóló üzemben élvezhető; ha nem finomkodunk a gázmarkolattal, pompás pengő hang kíséretében tisztességesen meglódul az egyhengeres. A modern motorokhoz szokott Ender kolléga falfehéren szállt le róla a fotózás után: „Hogy mertek ezzel motorozni? Az egy dolog, hogy egy kicsit megy, de megállni semennyire sem akar!"

Pedig a Trophy dobféke a kor színvonalán annyira nem is volt csapnivaló, szerintem használhatóbb, mint a hasonló Jawáé. A beblokkoló első keréktől nem kell tartani, tisztességesen be kell húzni a kart – határozott fékérzés, lineárisan növekvő fékerő: was, wo und warum?

Akárcsak a lassulást, a váltást is érdemes meggondolni: az olaszosan bepöccintett gang itt nem működik. Ha elsietjük, fémes csörgéssel hörög fel a kétütemű. Legyünk csak türelmesek, kapcsoljunk érzéssel; az MZ meghálálja.

Egyik kedvenc részletem a stencillel fújt Trophy felirat. Annyira primitív és annyira bájos – ilyet is csak a szocialista gyártáskultúra engedhetett meg. Az egyszerű megoldást viszont ellensúlyozza a lámpamaszk oldalán levő régi MZ logó: a zöld, kígyőbőrszerű spirálka az NDK ipartörténetének egyik fel nem ismert csodája.

A finomságok listája itt egyébként véget is ér: a motor maradéka vaskos és masszív: rossz utakon sem nyaklik a váz, nem bizonytalankodik a villa. Az említett angliai viszonyokat jellemzi, hogy ott sokan csak azért vették meg, hogy legyen mit szétcsapniuk terepen: a viccesnek gondolt húzásnak nem volt poénja, a Trophy nem akart széthullani. Masszivitása a hazai utakon sem hátrány; nem extrán kezes, nem fordul különösen jól, de legalább nem viselkedik rosszindulatúan.

A gonoszság nem is passzolna vidám színéhez. Ha jellemeznem kéne ezt a kéket, akkor árnyékba húzódott törpikét mondanék. Ami nem kék, az olyan zsíros törtfehér. Létezett feketében is, de ez sokkal menőbb: retró, mint Komár Laci, a rakenrollkirály.

Többen kérdezték már tőlünk, hogy milyen öreg motort vegyenek. Felesleges hitvitákba belemenni, de tény, hogy a Trophy jó választás. Exkluzív soha, semmilyen körülmények között nem lesz, de nem mindenki csengethet ki egy Vincent Black Lightningot vagy egy régi olasz versenymotort. Most, hogy a Pannoniák ára nonszensz módon kezd az égbe szökni, még szimpatikusabb az ES250/2: szerelhető, szerethető, és olyan formai zsákutca, amit már csak azért is becsülni kell, mert soha nem tér vissza.

Címkék:

Kommentek

  • 2010.09.20 07:47:12Papp Sanyi

    Le lehet venni a térdvédőt?

  • 2010.09.20 07:56:17baowah

    le.

  • 2010.09.20 08:13:57hátezgáz

    Én úgy emlékszem a 125-ösből lehetett kapni itthon anno. A 250-est az NDK-ban melózó néhány szerencsés hozhatta haza. Vagy már ahhoz is öreg vagyok, hogy jól emlékezzem...? :S

  • 2010.09.20 08:25:23Korcs

    Az enyémen pl. nincs, de tervezem, hogy felrakom, mert szerezni még lehet hozzá.
    [link]

  • 2010.09.20 08:27:25Korcs

    Ja, hozzáteszem, hogy japán sportmotorról ültem át a "varacskosdisznóra" és majdnem újra kellett tanulnom motorozni vele:-DDDD

  • 2010.09.20 08:32:06hátezgáz

    Korcs: Ne tedd fel. Így a kemény, csak a puhapöcsök használnak térdvédőt, meg a metroszexuálisok.

  • 2010.09.20 08:33:12hátezgáz

    Meg talán Karel Gott.

  • 2010.09.20 08:35:25joejoe1974

    Nekem mindig is tetszett ez a gép.

  • 2010.09.20 08:37:00Devil2

    Az az első villamegoldás lényegében egy Telelever szerkezet nem? De legalábbis a fékezéskori bólintás ellen dolgozik.

  • 2010.09.20 08:37:50Devil2

    Papp Sanyi: A /1-en nem is volt eredetileg.

  • 2010.09.20 08:38:34pappancs

    Bizony a 125-öst is lehetett idehaza kapni, én az első 800 db-os szállítmányból tudtam venni (pult alól!) egyet, 1968 márciusában, aztán később még kettőt, szintén 125-öst. A kor színvonalához képest jó motorok voltak, igaz olyan riválisokkal szemben, mint a Tatran, a Cezeta, és a Danuvia. Az első két MZ-vel mintegy 150.000 km-t motoroztam, az elsővel csak belföldön, a másodikkal, és a harmadikkal külföldön is jártam, Csehszlovákiában, Lengyelországban, és a harmadikkal Erdélyben. Kalandból is jutott bőven, de mindmáig nagy szeretettel emlékszem a motorjaimra. Ja, és magam szereltem őket, szerelő csak akkor látta, ha elhajtottam előtte, vagy mellette. Egyszerű szerkezetek voltak, nem kellett hozzájuk sok ismeret, hamar bele lehetett jönni a bütykölésbe. A térdvédő nálam is hasznosnak bizonyult, a 125-ösöknél nem zavart a kiképzése kuplungoláskor. Mai szemmel nézve sem fogyasztottak sokat, 3 literből ki lehetett jönni, és 80 km-es tempóval szinte a térképről le lehetett hajtani velük.

  • 2010.09.20 08:40:26rognork

    háháhá nekem is van egy, 125/1-es. az, hogy kezelhető, valami tévedés lehet, olyan nehéz a kormány, hogy rendesen kell kapaszkodni. meg az öregedő kábelkötegek is elhúzzák. 10,5 lóerővel szerintem tök jól megy, a fék meg bőven jó.

  • 2010.09.20 08:57:05gyvy

    kár hogy nem tudok motorozni, mert ez egy tök jópofa gép, teccik.

  • 2010.09.20 08:59:17Korcs

    Én úgy tudtam, hogy 246ccm és 17,3LE (12,9kW)... :
    [link]
    Itt meg minden tudnivaló fent van:
    [link]

  • 2010.09.20 09:03:56kafferbivalybalamber

    Egészen pontosan ilyenem volt, 1977-től '81-ig. A térdvédőt leszedtem róla, kapott helyette krómozott (gyári) bukócsövet, aminek a végei a lábtartókba fúrt menetekkel voltak rögzítve, középen meg egy bilincs fogta oda a vázhoz. Jól passzolt a csomagtartókhoz, meg aztán akkoriban a térdvédőt csak a postások használták.
    A karburátorban állítsátok be a benzinszintet, más baja szerintem nincs. Pöccre kell indulnia, mint a Trabantnak. (Bár ezek a mai nyikhajok már azt se ismerik, és ha kicsit nehezebb vezetni valamit, akkor teli lesz a gatyájuk. :)

    "Vajon milyen okból emeltek az ég felé a sárvédőt?" (24-es képaláírás.)
    Azért, mert a keletnémet mérnökök tisztában voltak a rugózatlan tömeg fogalmával, fontosságával, és ezért nem akarták, hogy a kerékkel együtt mozogjon a sárvédő. Műanyag akkoriban még nemigen volt megfelelő, ez az acéllemez dolog meg jópár kiló. Volt ott súlyos lengővílla meg egyebek így is rendesen, nem akarták fokozni. :)

  • 2010.09.20 09:09:39Piszok Alfréd

    "Formáját egyértelműen az angol Ariel Arrow ihlette"

    Annyira hasonlít tényleg, ennek is elől van az első kereke és hátul a hátsó.

  • 2010.09.20 09:39:58baowah

    kafferbivalybalamber - nem a magassaga, hanem a szoge.

  • 2010.09.20 09:52:34konti10

    A térdvédő könnyen leért a kanyarban. Szar utakon is lehetett vele gyorsan menni. Ha csurit húzott neki az ember, és az összes fokozatban kipörgette, ahogy kell, nos az ment akkor. Rendesen. Ezen lehet kopott a siber tű.

  • 2010.09.20 10:00:20kamikáze

    Álmaim motorja. Ez hasonlít a legjobban a scwalbee -ra. Nagyon király.

  • 2010.09.20 10:15:20tauros

    "Aki ennél is furcsább kinézetű szoci gépet tudna a garázsban, az csak a Jawa Bizonhoz nyúlhat."
    A Cezeta jóval betegebb formájú gép volt.
    [link]

  • 2010.09.20 10:21:05Carlo Hombre

    Mi ezt Dart Vader motornak hívjuk. Ha George Lucas ismerte volna, ezt rakta volna alá a filmben.

  • 2010.09.20 10:24:53gyvy

    A Cezeta igenis jól néz ki!

  • 2010.09.20 10:30:46baowah

    na ja, de az robogo. abban a kategoriaban meg a maico maicomobil a nyero.

  • 2010.09.20 10:40:10Csumpi Hálidéj

    Nekem nagyon tetszik a trofi!
    Egyszer begyűjtök egyet.
    Különben is imádom az MZ-ket.
    Most egy 250-es ETZ van, igaz már az is 28 éves.

    Kéne a trofi is!

  • 2010.09.20 10:41:07Csumpi Hálidéj

    gyvy:

    Kéne a Cezeta is!

  • 2010.09.20 10:50:09kafferbivalybalamber

    baowah: A szöge azért ilyen, hogy ha berugózik koppig a kerék, akkor se dörzsöljön be a sárvédőbe. A hátsó végét meg nemigen lehet feljebb húzni a váz miatt. (Mindennek megvan a maga oka, ez egy tüchtig motorbicikli, kéremszépen.) A lengővilla miatt nem a teleszkópok vonalában mozog föl-le a kerék, hanem köríven. Azért kell a szilentpersely a lengéscsillapítók alsó-fölső végébe.

  • 2010.09.20 10:54:58gyvy

    Csumpi Hálidéj:

    Nekem a motorozás kimaradt valahogy, egyszerűen nem igazán vonz, de ezek a gépek akkor is jól néznek ki! Ha másra nem, akár az előszobába dísznek vagy valami kis tárolópolcnak beállítanék egyet! Vagy virágállványnak :))

  • 2010.09.20 11:04:39PREDATOR Joe

    Mia fasz van? Írtam és nem adták be???

  • 2010.09.20 11:17:48PREDATOR Joe

    Na mindeggy..
    Én is motoroztam anno "75-"80,között,voltunk 3-4-en haverok.és volt egy srácnak egy Trophy-ja /M.Józsi Szigethalom/,nekem egy P-21-es /Pannonia/,a többiek TS-MZ-kel nyomták.
    S bizony azokkal volt a legkevesebb baj-gond...
    Az Én P21-esem meg állandó kuplung-gyjtás-gyertya-lánc,,,stb....vlszinú a nagy frdulatnak köszöhetően /tul pörgős volt!/
    Az MZ-k nagyon megbízható gépek voltak !!!
    Szó szerint esőben-hóban-fagyban...
    Egy-két nyálas pöcs szrint nem mentek...?! Mihez képest!?...140-150km/h.!!!...azzal a sebességgel is el lehetett hullani simán...
    JÓ GALERY VÓÓÓT..!

  • 2010.09.20 11:22:17Csumpi Hálidéj

    PREDATOR Joe:

    Ja ja.
    MZ-mre pattanva bárhova el mernék indulni vele.

  • 2010.09.20 11:24:43tommodore

    Nekem is tetszik a Trophy, de utódja a TS már nem annyira. Abban már valahogy nincs meg az "X-Faktor"... Régi rendszerben elég furán mentek a dolgok fejlesztés terén: 312-es Wartburg-ból csináltak 353-ast. Skoda Ocativa-bol meg 2 lépés alatt S100-at.

  • 2010.09.20 11:29:14PREDATOR Joe

    S mielőtt még vlaki lekezelő lenne/mert az nagy divat manapság!/ Én még ma is "oda merek állni",srácok !!! /53..../
    Igaz van szerencsém gyakorolni ,kis és nagy mocival is /mint futár/...Sőt néha egy kis cross a haverokkal/Pest krnyékén/,de már rég "csak autós vok" !
    Ja igen..:a Trophy-t tényleg elég nehéz volt vezetni. Nem igazán az a sport kategória,de az is megszokás krdése volt...
    R.József Bp.XX.ker...
    ciaó.

  • 2010.09.20 11:35:38Lord heckman

    Kéne :) bár talán inkább egy czetka

  • 2010.09.20 11:37:20PREDATOR Joe

    Bizony gyerekek,az MZ "EGYSZERŰ VÓÓÓT MINT A SZÖG"!
    legfeljebb "ELGÖRBÍTENI" LEHETETT ha odaverted vele magad...S nem kellett hozzá 200 feletti sebesség../mert most ez a "trendi"/,ugye,még a dal is azt mondja "220 felett"...!

  • 2010.09.20 11:41:11PREDATOR Joe

    Lord Heckman..
    Divatból,kéne ,lehet hogy hamar kiábrándulnál belőle,vlhogy elég nehezen volt vezethető,én is mentem 1-2-szer vele,de bzonyára megszokás kredése volt ...

  • 2010.09.20 11:43:09gnme

    hamár Komár legyen kövér (meg alkesz.. stílusosan) :-)

    bazegh'.. alig bírtam megenni egy "ilyet" 125-ös tzr-rel, máa' egekbe kellett pörgetni aszta szart ..nem lebecsülendő gép

    :-)

  • 2010.09.20 11:46:22GGerg

    Fateromnak kettő volt, kb. fél éve adta el az egyiket, most csak egy van és egy Pannónia.

  • 2010.09.20 11:50:58petrolhead

    vartam, h vki megemliti a tenyleg ritka 175-ost, de akkor majd en, hatezgaz hsz-at felhasznalva:
    "Én úgy emlékszem a 125-ösből lehetett kapni itthon anno. A 250-est az NDK-ban melózó néhány szerencsés hozhatta haza"
    annyiban javitanam ki, hogy lehetett kapni 250-est is, csak 175-t nem! azt tenyleg csak nehany szerecses hozhatta haza...

  • 2010.09.20 11:51:47PREDATOR Joe

    gnme..
    milyen márka a tzr..vlhogy nem ugrik be...?!!

  • 2010.09.20 11:54:36PREDATOR Joe

    Én meg 175-ösről nem is hallottam..de 250-est tényleg lehetett kapni..
    A "70-es években,15-18 ezer körül volt az ára..
    Az Én P-21-esemnek meg 24 ezer körül..

  • 2010.09.20 12:12:43nagybela2

    miért, mennyit ér egy 125-ös?

  • 2010.09.20 12:13:03bsa

    Nem értem mi bajotok van a "fordulásával".
    Mi ezzel versenyzünk csak a térdvédő nincs rajta a többi ugyanígy néz ki. Hibátlanul kanyarodik. Az igaz, hogy ami útban lenne azt arrébb raktuk és a lengéscsillapító is csak kívülről érintetlen meg a blokk vezérlése sem gyári de nagyon stabil jól dönthető motor volt szerintem széria állapotban is.
    Ja és nem telelever hanem earles villa az alkalmazott rendszer neve.
    Én a divattal ellentétben nem azért vettem mert ilyenem volt gyerek koromban hanem pont azért mert akkor (16 évesen) rá nem vettek volna, hogy a P20-ast erre a "szörnyűségre" cseréljem.

  • 2010.09.20 12:18:14gnme

    Predátor Joe: neem tom, elfelejtettem

    maj megkérdezem Hoffit

    Hoffi, melyik márka ez? Írd már be! - thx

    ilyen van benne e':

    [link]

    meg izé' egy hengeres

  • 2010.09.20 12:22:42PREDATOR Joe

    A P20-,P21-esek elég kényelmetlenek voltak /mintha "kakasülőn"ültél volna,de a P24-es az már más üléssel készült /úgymond "nyugatissabb" volt/ ..puha íveltebb,varrott üléssel.!
    De mikor azt a piacra dobták a széria már a végét járta és kevés készült belőle,a legtöbb /az Én tudomásom szerint/ a P20-ból készült...

  • 2010.09.20 12:28:04system69

    150-es volt szerintem, de az is a 125-ös vázban volt. A nagytankos 300-asra emlékeztek? Katonai zöld színben, de az már nem a Trophy sorozat része volt, noha vele egy időben lehetett szerezni az NDK-ból

  • 2010.09.20 12:29:16PREDATOR Joe

    gnme..
    áruld már el miért kell rögtön ilyen nagyképü-szemét módon válaszolni,Én nem hiszem , hogy így kérdeztem...

  • 2010.09.20 12:33:35PREDATOR Joe

    System69...
    Jaja,emlékszem ha jól tudom az már az ETZ tipus volt,...vagy lhet,tévedek!???
    egyébként ezeket az MZ-ket szinte nem lehetett széthajtani sem,legfeljebb totálra törni...

  • 2010.09.20 12:33:50gnme

    PREDATOR Joe: nem volt benne mosoly jel

    viszont volt benne baxtatás

  • 2010.09.20 12:43:19PREDATOR Joe

    Kösz,jó veled bezsélgetni...

  • 2010.09.20 13:02:56jbl

    szép darab! az Apám 68-as, 125-es még itt figyel a garázsban!!! 69-ben vett egy 250-est is, de az 73-ban eladódott:(. a "szömi" ma is hibátlan, csak kb. 4 éve esett vele a Fater, azóta nem lett levizsgáztatva. én is akkor mentem vele utoljára, hát érdekes volt kb. 30 év után újra menni vele. nagyon szerettük, jó kis "utitárs" volt!

  • 2010.09.20 13:04:57ymel

    ö ö, itt van pár öreg motor, meg egy lepukkant Babetta is látható:[link]

    Itt öreg Simsonokat és elvétve 1-1 ETZ-t lehet még találni.

  • 2010.09.20 13:09:43Bazsi(HUN)

    Hát igen... kicsit másabb egy ilyen régi moci... Él lélegzik, szuszog... Magyarázhatok, de csak kevesen értik meg.:D ( a mai motorok között már egyre kevesebb az ilyen)

    A Pancsin is körülbelül ilyen hatásosak a fékek... óvatosan is megyek ha vannak előttem!:D

  • 2010.09.20 13:13:47kafferbivalybalamber

    Egyébként kivételesen tetszik a cím. Elegánsan utal a Komar mopedre, aminél azért tán nem retróbb a Trophy. (Bár a fene tudja. :)

  • 2010.09.20 13:21:54kafferbivalybalamber

    Ja, és a kék színe, az meg a klasszikus strandkorlátkék. ("Az eladó jármű megtekinthető a strand parkolójában.")

  • 2010.09.20 13:35:22Totál-szar

    Ez már a túl öreg kategória, buliból elővenni évi 1-2szer még megéri de forgalomba kimenni szuicidkodni inkább valami mást.
    "Ez a fajta igényesség ma már a német luxusautókból is hiányzik"
    Manapság mindenfajta igényesség hiányzik a német túlfújt méretű szarokból. De legalább sokan elhiszik hogy mégse, így súlyos árat lehet kérni értük.

  • 2010.09.20 13:39:00donpueblo

    azt hiszem, a képeken szereplő motorra felújításkor a 125-ös trophy angyalszárnyát (térdvédőjét) szerelték. Erre utal a kuplungkar-ütközés is.
    A 250-esé durva szögletes, mint egy első generációs lopakodó.

  • 2010.09.20 13:59:19Korcs

    donpueblo: Hát nem tudom, mert az enyém is ilyen, sőt a KGST party-n körbefotózott angyalszárnyas 250/2-esé is ilyen volt. Nekem a kormány helyzete tűnik furcsának, az van szerintem nagyon lefelé fordítva azért üt a kuplung.

  • 2010.09.20 14:02:57halszájú

    nagyon régen mentem ilyennel. buli volt jobbos sötét utcába bekanyarodni. balról gyalogos megvakult, jobbról gyalogos meg meghalt.

  • 2010.09.20 14:56:35lacekos

    Öt évig hajtottam! Már le írni is rég 1973-78. Imádtam. Bár rendesen bedőlni nem lehetett Vele, de azért az akkori P10,P20 nem sokkal vert meg.Ja azok voltak az igazi versenytársak.Most nincs motorom, de nosztalgiából vennék egyet!

  • 2010.09.20 14:57:10bervas

    halszájú:

    Akkor autókkal ugyanilyen problémád lehet. Ott se a kerékkel együtt fordul a lámpa.

  • 2010.09.20 15:00:09bervas

    Amilyen zömök meg semmilyen külsejű ez az ES 250, olyan ügyesen meg lehet csinálni.
    A képen a kormány szerintem lejjebb áll, mint kellene. Van hozzá gyári kiemelt túrakormány, azzal kellemesebb.
    Ismerős kicsit megfésülte a belét, tett rá rendes bowdeneket, ikertrafót, meg második gyertyát a hengerfejbe. Csúnyán megindul a gép, még két személlyel is. Bőven 100 km/h felett utazik két személlyel.

  • 2010.09.20 15:13:37mtk001

    Nagyon menő motor volt, csak "pult" alól lehetett kapni. Csak utasként ültem rajta, kisgyerekként, de arra emlékszem, hogy arra panaszkodtak, hogy szitál az eleje.

  • 2010.09.20 16:07:18rognork

    a 300-as az etz volt,és ritka mint a fehér holló. valamint a klasszik peregyes is a ts-ből, ugyanis azt se hozták ide.

  • 2010.09.20 16:46:04zotyesz66

    Ennek volt egy elődje is; az ES250/1, na azt nem lehetett itthon kapni, annak volt a 175-ös "tesója"
    Itt van egy eladó:[link]
    Szerintem ez szebb volt egy kicsit.
    Volt még az ETS 250, a púpos tankos, ezt sem lehetett kapni, pedig ez volt az igazi. Egy barátomnak volt, azt mondta, még harmadikban is nyikkant a hátsó kerék. 21 lóerős volt.
    Amúgy ilyen /2-esem nekem is volt, csak a torka volt véres sajnos.

  • 2010.09.20 16:57:11aljaminden

    Édesapámnak is van egy 72-es 125-ös Trophy-ja. 50. születésnapjára fel lett újítva. Azóta szép állapotban pihen a pincében, de bármikor beindul, ha rárugunk. Sárga-fekete imádom. :)

  • 2010.09.20 17:15:26Korcs

    Volt es-ből is 300-as MZ es 300:
    [link]

  • 2010.09.20 17:41:22p3kprojekt

    Nagyon szép ez az Trophy, a logoja tényleg überszép, de valahogy azért még mindig a Pannonia az igazi. Nemrég mentünk vele majd 4000 km az ország körül és kifogástalan volt, oldalkocsi pedig maga a mennyország. www.p3k.blog.hu

  • 2010.09.20 20:17:29Szsrobert

    "még harmadikban is nyikkant a hátsó kerék". :-D

    Láttam egy polír 1500-as Ladát, mint az új. Bólogatós kutya a hátsó ablakban, gumiföldelések a hátulján.

  • 2010.09.20 21:04:04tibita

    Kerékpárversenyzőként,85 augusztusától, 86 februárjáig voltam katona Tatán a sportszázadban.

    A kommendáns-századba raktak be Harmati Árpival és Petrikovics Józsival a salakmotorossal és ha már "kétkerekesek" voltunk, mindjárt motoros forgalomirányítónak.

    A "SZOLGÁLATI GÉPEK" a mattzöld, katonai terep MZ-k voltak, a dupla háromszögnyereggel........hát, láttam egy-két érdekes dolgot a fiúktól......méghogy nem kanyarodnak az MZ-k ?! Az Agostyán környéki szerpentinek mást tudnának erről mesélni.
    Bár akkor már beindult a spórolás, úgyhogy sokszor nem tudtunk motorral menni, de csak lestem miket meg tudtak csinálni azokkal a gépekkel, főleg azután, hogy rendesen beállították az évek óta "közöslóként" strapált gépeket.

    Tihanyi Sanyi is velünk volt katona, de úgyemlékszem, pechjére a felderítőkhöz tették, ahol nem volt motor.

  • 2010.09.20 21:39:24motoregeer

    Élvezet volt olvasni, de látom többek is így vannak vele :) Nekem 150es tz-m van, 3éve. Sok mindent megéltem vele, de mindig hazahozott. Mondjuk ez a 3év kellett hogy megbízható gépet varázsoljak belőle, elsősorban az elektronika miatt.
    Viszont most már lemotoroztam vele 12-13ezer km-t, úgy, hogy egy csavarhúzó sincs nálam, csak egy fél literes olajos üveg a dekli mögött :)

  • 2010.09.21 11:57:44pappancs

    mtk001

    Nagyon menő motor volt, csak "pult" alól lehetett kapni. Csak utasként ültem rajta, kisgyerekként, de arra emlékszem, hogy arra panaszkodtak, hogy szitál az eleje.

    Bizony, szitált néha, elsősorban 2 személlyel, ha a hátul ülő termetesebb volt, vagy ha a hátsó csomagtartón nagyobb súly volt. Az első Earls villa miatt lehetett, mert pl. a későbbi TS-emen ez a jelenség alig jelentkezett, az ugyanis teleszkópos volt elől.

  • 2010.09.21 18:13:55Krisi

    jó cikk, köszönnyükszépen!
    majdnem ilyenem lett, végül ETZ-re esett a választás. azért nem bántam meg :)

  • 2010.09.21 19:09:46Tekila

    Végre valami, amire felkaptam a fejem. Bár elfogult vagyok, mert birtokomban tudhatok egy 250-est, és egy 125-ös kistesót is. Jó hogy egy Jawa tulaj is ennyi szépet tud írni erről a típusról. Köszönöm én is!

  • 2010.09.21 23:18:232,5mach

    Elsős lehettem általános iskolában, mikor a fater 125-ős "trofiját" elvittük a vasgyűjtésbe.(most sírok hogy akkor ilyen gyökerek voltunk) A bratyóval osztoztunk, 60-60 kiló került mindkét osztály füzetébe. Akkor már használta a csutkakormányú pereggyest az apám. Azóta is megvan, jövőre lesz veteránkorú, a fater meg nyugdíjjas. Akkor elhozom tőle és a simsonnak lesz nagytesója.

  • 2010.09.25 23:43:58bh pearl

    Szevasz tekila!

    Na szóval nekem is van pát ilyen motorom, ES 125/1, 150/1, 250/2.
    Meg van ETZ 250 Delux.
    Csak olvasom a sok gyökeret, hogy nem lehetett itthon kapni, meg hogy nem is hallott még ilyen motorról, meg stb..
    Azt hiszem elmondható, hogy ragyogó motorok voltak és azok ma is. Ha azt vesszük alapul, hogy menyivel többet ér, mint bármilyenrobogó akkor nem vitás a helyzet.

    ENNEK VAN MOTORFORMÁJA!

    A szitáláshoz: egyáltalán nem szitál a motor eleje ez általános érvényű.
    Amitől szitálhat: mivel belsős, így elég egy elfordulás, vagy gumihiba. Mivel alufelnis egy enyhe kátyú is maradandó nyomot hagyhat a felnin. A tojást lehet centírózni, de a felni oldalt kör-kamrás szerkezete miatt az oldal irányú deformációt nem lehet javítani. Csak cserélni. Szitálhat még a lengéscsillapítótól is. De nem jellemző. Rendkívül erős anyagból készültek a rugók, gyaníthatóan, amit nem vertek tönkre, az még jó pár évig szolgálni fog a motorban.

    Az mondjuk nem igaz, hogy a 125/1 80 km/h utazót tud hosszú úton. Aki ilyet ír az hazudik. 70 maximum az utazója! A 150/1, 80 körül tud. A 250/2 simán bírja a 80-90 km/h utazót két személlyel is!

    Amiért nagyon tetszik a cikk, hogy végre elindult talán valami. A fene kíváncsi minden héten herli 30 milkás újdonságára, vagy egyéb motor-formát nélkülöző műanyag szemétre.
    A magam részéről szívesen olvasnék cikket akár az összes létező trophy-ról, vagy jawa-ról, vagy bármiről, ami régi. Akár hagyomány lehetne, hogy minden 3-4 cikk régi motorról szólna!
    Ha kell tesztelni valamelyik tökéletes muzeális minősítésű trophym, akkor jelezze az oldal gazdája!

    Hajrá MZ.

  • 2010.09.25 23:47:25bh pearl

    Még annyit: a cikkíró eddigi írásait olvasva a magam részéről köszönöm a fogalmazásmódot, ahogy írt.
    Nekünk elvakult trophysoknak a szívünket melengeti, amikor egy egyébként nem ehhez a motorhoz szokott embert megérint, és talán kicsit fogva tart imádatunk tárgya!

    Köszönjuk Zirig Árpád!

  • 2010.09.26 18:45:31Korcs

    bh pearl: "Csak olvasom a sok gyökeret" hát ez igen intelligens megnyilvánulás volt. De amúgy igazad van.

  • 2011.02.09 10:30:16alfa64

    Nagyon örültem szintén a cikknek, az egyik hozzászólónak teljesen igaza van abban, hogy a kormánycsutkák el vannak hajolva. Normál esetben teljesen a felső burkoló lemezhez majdnem hozzá ér jobb-bal oldalt is a kormánycső. Ezen a gépen láthatóan mindkettő jelentősen le van hajolva. A lábvédő gyári erre a típusra való. 175 ccm-es létezett ebből a típusból az NDK-ban, mely kinézetre teljesen ilyen volt mint a 250-es ( MZ ES 250/2 illetve ES 175/2) Nekem is van négy 250/2-esem, nagyon szeretek velük motorozni. A lámpa nem fordulását kritizálni butaság, hiszen egyetlen mai idomos vagy félidomos motorkerékpár lámpája sem fordul, hiszen azok fényszórója is a műanyag idomba vannak rögzítve. Az első kerék csak akkor szitál ha nem megfelelő a gumi, a lengéscsillapító vagy a felni.

  • 2011.03.10 15:06:22Wari

    Nekem 82-ben volt 250-es Trophym.Az elsö nagymotorom amit nemkellet mindig bütykölni,nemúgy mint a P20 ast:).Az mz-k közül még a 251-es a másik nagy kedvencem.Sajna már régen eladtam mindkettőt,de ha egyszer végzek az építkezéssel,akkor minden pénzem az autó-motor álomcsapat beszerzésére fogom költeni!-)

  • 2011.03.20 09:57:06PeteSK

    Most, 31 éves fejjel készülök vásárolni egy 1990-es MZ251-est.. A pioneer-os időszak 15 éve lejárt, és mérhetetlen űrt érzek a 2ütemű szocimotorok iránt. Olyan motor kell, ami olcsó, szerelhető, meg tudom nézni a horgászhelyeket és vadászleseket a határban, közúton még megy valahogy. Egyszerűen univerzális. Hasonlóan, mint a Transalp v DL650, csak azok pontosan 10x-es áron vannak.

    Néhány ismerősöm óvott tőle,h nehogy megvedd, mások viszont istenítik. Vélemény?

  • 2012.03.29 10:57:45balumz

    Én majdnem minden nap használom a 150/1-em. Mivel kb 2700km volt benne amikor megkaptam igazából nem volt agyonhasználva. Lepapíroztuk, azóta lassan 20 000 km van benne. Sajna kb 7000 km-nél fel kellett újítanunk mert csapágyas lett. Azóta nem volt vele semmi baj mindig indult, soha nem hagyott ott. Nem kell többet szerelni mint egy robogót vagy egy nagy motort. Csak a szokásos karbantartást kell rajta elvégezni.

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
 

Hirdetés