BMW R 1100 GS, 1998

Aki ezzel terepre megy, az bármire képes

2011. augusztus 10., szerda 06:39
Még nem is volt nálam a GS, de már a javítására gyűjtögettem. Eddig minden japán és európai géppel átvertek egy kicsit, ezért először a lehetséges bajokra koncentráltam. Eldöntöttem, ha a kiválasztott R 1100 GS nem visz a sírba mindenféle fődarab hibákkal, elnézem a bűneit és életben tartom, amíg tudom. Aztán szétesett a váltó.

Ha adhatok egy baráti tanácsot, jelentős megtakarítás nélkül ne üljenek át japán motorról BMW-re! Aki hozzászokott, hogy évekig semmilyen komoly probléma nem jelentkezik a motorján, annak kín lesz minden pillanat, amíg átáll a folyamatos aggódásra, a megelőző karbantartásnak nevezett alkatrészcserékre és a rituális törpejárásra. Mert az biztos, hogy hamarosan minden leszállást olajszivárgás-keresés követ majd, sajnos nem mindig eredménytelenül.

A BMW-nél ez a mai napig nem számít különlegességnek, nézzenek csak utána az amerikai márkafórumok R és K topikjain. Persze az is lehet, hogy másokat nem feszít akkora közléskényszer, azért nem dokumentálnak ennyit az interneten. Kedvencem a lista, amely a világ BMW szöghajtás-károsultjait fogja egybe a nyolcvanas évek végétől napjainkig. Nem rövid.

A BMW 1993-tól 1999-ig ontotta az R1100 sorozat különböző változatait. A motorblokk, a váltó, a paralever, vagyis a kétcsuklós, kitámasztott kardánhajtás, illetve a telelever, a teleszkópszárakat kiváltó, komplex első futómű minden verzión azonos, csak a szögek, centik és milliméterek térnek el. Az R utójelű roadstertől a GS-en át a delfin formájú RT-ig hasonlóan viselkedő motorok készültek Berlin mellett, ezzel a forradalminak számító felépítési sémával. A BMW menet közben tanulta meg jó minőségben gyártani a hengerenként négyszelepes boxer modellcsaládot, így a korai évjáratokat senkinek nem ajánlom. Az alapos update-ekkel ráadásul csak annyit értek el a modellciklus végére, hogy többé nem volt botrányosan megbízhatatlan az R sorozat. Persze még ez sem jelenti azt, hogy mondjuk a tesztben szereplő, kései GS akárcsak közel olyan strapabíró, mint mondjuk egy akármilyen Honda VFR vagy Pan European. Mégis rengeteg olyan 1100-as boxert látni a garminschi márkatalálkozón, amelyben többszázezer kilométer van, megvásárolták hozzá a teljes Touratech kiegészítő katalógust, és még mindig megy.

Négy éve éppen egy RC36-os VFR-ről váltottam BMW-re, de egyáltalán nem azért, mert be akartam állni a motoros társaknak soha vissza nem intő sznobok közé. A márka- és szemléletváltásig hosszú vajúdás vezetett. Leszámoltam a precíz működéssel kapcsolatos igényeimmel, felkészültem a kétszeres karbantartási költségekre, és arra, hogy a kevés privát BMW-szerelőnél kígyózó sorok állnak időpontért, utángyártott alkatrész alig van, az is méregdrága.

Akkor törtem meg végleg, amikor végigpróbáltam Balázs barátom GS-flottáját. A kóstolót egy R80 GS Basic jelentette. A klasszikus, kétszelepes szériát mindössze egy évig gyártották. Ezzel búcsúztatta a BMW a régi boxereket, és képzeljék, a pofonegyszerű szamár most annyit ér, mint egy HP2 Enduro. Jó élmény volt vele táncolni a Dunakanyar országútjain, de éreztem, hogy nagyobb teljesítményre lesz szükségem a száz lóerős Honda után.

Egy 1100-as következett. Ez már tetszett, mert sokkal jobban ment, mint a Basic, igaz, annyira hatalmasnak tűnt, hogy megijedtem, amikor először láttam középsztenderen.

A legnagyobb meglepetést az 1150-es okozta. Ez gyakorlatilag egy továbbfejlesztett 1100-as, hatfokozatú váltóval, pörgősebb motorral és finomabb befecskendezővel. Végül rájöttem, hogy nem lesz pénzem az akkoriban még igen fiatal ötvenesre, így maradt az 1100-as. Abból mindenképpen utolsó évjáratút akartam, mert arról írták, hogy már nem hajlamos a szétesésre a Getragtól származó váltó, kicsit kevésbé fogyasztja az olajat, mint a régebbiek és Németországban sok szervizkönyves példány kapható belőle öt-hatezer euróért.

Az első két év nagyon jól telt a München mellett vásárolt gépen, bár egy korábbi főnököm folyamatosan azzal viccelődött, hogy addig fogom szeretni a BMW-t, amíg el nem kezdem úgy igazán használni. Hogy igaza volt-e vagy sem, azt már nem tudom eldönteni. Húszezer gondtalan kilométert tettem meg a világjáró terepmotorként marketingelt, valójában egy földútnál nehezebb terepen becefrézett elefántként bénázó álom BMW-vel, miközben mindig volt a kezem ügyében egy-két tesztmotor. Aki valóban endurózni akar a régi GS-sel, annak a Metzeler Tourance-nál bütykösebb gumikra lesz szüksége. Ha nem akarja, hogy boruláskor eltörjön a kormányhatároló vagy a túlterheléstől megrepedjen a váltóház és a hátsó váz csatlakozási pontja, a szinte kötelező bukócső mellett kellenek a megfelelő erősítő kitek.

Néha én is lemerészkedem az aszfaltról, de legjobban a nagy országúti kihajózásokat szeretem. A csupa fém behemótnak nem áll jól a város, mert széles és nehéz, kánikulában hiányzik a menetszél a hűtéshez. Rájöttem, nem vagyok elég erős ahhoz, hogy érezzem, a lassú manővereknél sem csak a szerencsén múlik, hogy nem fekszünk bele egy mellettünk araszolgató autó oldalába.

Fél évig rettegtem középsztenderre húzni a garázsban, mert attól tartottam, hogy agyonnyom. Aztán kénytelen voltam megtanulni az egyébként nagyon egyszerű mozdulatot. Komolyan vettem a tanksapkára ragasztott „Motorölstand regelmaßig prüfen”, vagyis rendszeresen ellenőrizze a motorolajszintet utasítást. Most már helyesen ellenőrzöm az olajszintet, és a hosszabb utakra viszek magammal egy kis adagot, hátha csökkenni kezd.

Lassan megtanultunk együtt élni a szó összes értelmében. A BMW-vel szabályosabban motorozom, mint korábban, úgy hajtok autópályán, mint a VFR-rel az Alkotás úton. Szóval úgy tűnik, kezdek lehiggadni. A legendás GS-es kényelem, a jó pakolhatóság és a lendületes, de nem túl gyors kanyargás többet jelent már nekem. Ezekben igazán erős ez a motor. Ha nem kell állandóan kapcsolgatni a botrányosan hosszan megvezetett váltót, rettentő nagy dolgokra képes az öreg. Mivel a legtöbb nagy túraenduróhoz volt már szerencsém, ki merem jelenteni, hogy fordulékonyságban, kortársai közt nincs ellenfele az 1100-asnak. Nem túl sok a nyolcvan ló, de elég a száz newtonméter, és nem igaz, hogy sehol nem húz a boxerblokk.

A bajok akkor kezdődtek, amikor készen volt a fejemben a veszedelmes életfilozófia, amely nem engedi pár év után eladni a motort és emlékkönyvbe ragasztani a közös kalandokat. Éppen a kétévente esedékes kivándorlásomra készültem, amikor szétesett a váltóban egy távtartó gyűrű, ettől megnőtt a bementő tengely axiális játéka, elbúcsúztak a szimeringek és az egytárcsás szárazkuplungra ömlött az olaj. Halkan jegyzem meg, hogy egy komplett Sachs kuplungszett százezerbe kerül, persze pult alól.

A nagy rémület napjaiban korrigáltam korábbi ballépésemet, és visszatértem a totalbike-on már többször megénekelt régi kedves szerelőmhöz, Attilához. Körülbelül két hét, két szét- és összeszerelés, valamint egy fölösleges főtengelyszimering-csere után ismét összeállt a motor. Három nappal később felültem rá, volt egy minden korábbinál pontosabb és csendesebb váltóm. Többé nem szimatoltam menet közben a jól ismert hajtóműolaj szagát a katalizátor környékén, és felszabadultan nyomtam le az egyévnyi csomaggal, mozgó bunkerré változtatott GS hátán a Brüsszelig vezető 1356 kilométeres utat.

Másnap az egyetemi évnyitón megkérdezték, miért ilyen piros a szemem. Egy hatvannégyezret futott öreg BMW túraenduróval utazgatok Európában, feleltem hanyagul. Van, aki cigire meg orvosra költi a pénzét, én olajra, alkatrészekre és benzinre. Van ezzel valami gond?

Címkék:

Hozzászólások

  • 2011.08.11 07:14:58japan...

    Azért kiváncsi lennék hogy amikor egy szimpla csúszástól leszakad az egyik henger az mibe fáj. Lehet hogy többe mint pár műanyag idom? De talpmelegítőnek biztos tuti a boxer.
    Habár ha tele lennék akkor bizti MG V11 sport. Ha már szar legyen olasz, annak még el is nézném mert gyönyörű.

  • 2011.08.11 07:31:55x

    Én ezt az integetést nem értem.
    Aki pl. motorosfutár az integet szerintetek minden "civil"-nek vagy sznob ő is. vagy azt gondolja ezek a bohócok itt hawai-oznak én meg melózok itten és pont leszarom az élvezkedésüket.

    Szerintem februárban-márciusban még elmegy az integetés, de jó időben amikor már sokan kint vannak mi a fsznak integetni. én egész nap elengedett kormánnyal mehetnék bzmeg.

  • 2011.08.11 07:37:04'saztán?

    @x: biccents

  • 2011.08.11 07:39:33x

    ok

  • 2011.08.11 07:40:14x

    meg villanthatok is

  • 2011.08.11 07:43:12x

    meg csináltatok egy matricát " intettem " felirattal
    akkor nem leszek sznob. de minek. ha kint a terepen pl. endurozás-kor, vagy valami extra helyen találkozunk még elmegy..de könyörgöm egész nap azt figyeljem kivel voltam bunkó?

  • 2011.08.11 07:51:16Rocso Cafe

    Nekem is vannak ilyen gondolataim, hogy a jól bevált gépemet lecseréljem-e állítólag drágán fenntartható egyéb más típusra. Ilyen esetemben a pl a Ducati Monster. Imádom a hangját, kinézetét, de a szervízköltségekről nem sok jót hallottam. Tudom a tulajdonosok tudják majd cáfolni, de a negatív dolok miatti aggodalom befészkelte magát a tudat alattimba... Majd egyszer ha elkap a gépszíj...:)

  • 2011.08.11 08:07:29'saztán?

    Rocso Cafe: épp tegnap voltam a dibosco-ba, voltak használt vasak. diavel 2000, multistrada 10000 km-el. az egyiket azért adják el, mert nagynak bizonyult a tulajnak (idő közben összement?), másik tulajának meg anyagi gondjai vannak. hmm...

  • 2011.08.11 08:17:54k0diak

    Egyebkent ez a dragasag is annyira relativ: atlag havonta koltok kb. nyolcvan-szaz ezer forintot (+uzemanyag) a DR650-re (olcso, leghuteses egyhengeres), pedig mindenki azt mondja, mennyire olcso fenntartani. Azon mulki, ki-mire-mennyire hasznalja.

    [link]

  • 2011.08.11 08:18:28GERI87

    "de jó időben amikor már sokan kint vannak mi a fsznak integetni. én egész nap elengedett kormánnyal mehetnék bzmeg."

    Na ez mekkora probléma baszki.

    Hát nemtom...sokat mentem idén hétköznap meg hétvégén is, de azért annyira sok motoros nem volt, nincs nálunk soha hogy fárasztó legyen inteni...
    (Valami motoros paradicsom környékén nyilván nincs sok értele kalimpálni)

    Tán el kéne hagyni a várost bazzeg:)

    Lehet BP-en, meg Hanoiban minden második közlekedő motoros...de az egy dolog.

  • 2011.08.11 08:58:02gaborab

    Jó cikk!Megmutatja,h. motorozás érzelmi és nem értelmi alpon működik :) Ha annyi pénzünk lenne, mint egy arab olajsejknek vszínűleg minden létező motor ott állna a garázsunkban és mindbe más indok miatt lennénk fülig szerelmesek. ('94,'06 Tiger)

  • 2011.08.11 12:19:42mindegy ha szereted

    Jó cikk, mert reális, két kerékkel a földön jár, nem misztifikál, vagy fikáz.
    gaborabnak pedig igaza van.

  • 2011.08.11 12:27:20mindegy ha szereted

    Egyébként pedig röhejes ez a BMW kontra Japó műbalhé. Mint az ovisok; az én apukám erősebb, mint a tied...
    A normális ember a maga örömére veszi a motort és élvezi - vagy cserél, ha belátja, rosszul választott. Aki pozőr, annak meg hiába dumál az ember - ilyenek pedig vannak bármilyen vason, robogótól GoldWingig (ez most nem célzás volt)...
    Nekem egyébként van tapasztalatom mindkét fajtával (kék fehér propeller, vagy vörös szárny), és mondhatom, egyik sem hibátlan (távolról sem), egyik sem az isten és a Hondánál is fizettem már komoly 10eseket kötelezőn. Szerettem azt is, amit eldatam és azt is ami van éppen. Egy viszont biztos: a bömös futóműve, fékje fényévekre áll a Hondától (legalábbis azoktól, amiket én próbáltam).
    A köszönéssel kapcsolatban: nem motor függő, minden típusból és kategóriából lehet példát hozni, hányan nem intenek. Én intek, mindegy mit hajtok. Ráadásul van, amikor a másik figyelmét épp elvonja valami, azért nem köszön.

  • 2011.08.11 14:15:49zsolt1214

    Végig olvastam megint a kommenteket :D vannak köztük nagyon jók és légből kapodtak :D Minden motorra elmondható hogy kell rá költeni ez törvény szerű hisz amit használsz az elromlik. De abban szerintem mindenkinek fejet kell hajtani ha elfogadod hanem a világ legnagyobb motorgyártója A HONDA ,ezt egyenlőre senki meg sem közelíti. 2009-ben 28 trillió font volt a forgalmuk.
    Lehet mondani a rizsrakéta fogalmakat meg hogy lelketlenek. Ez a saját sebeink nyalogatása. Japánoknál megbízhatóbb jobb motort jelenleg senki nem tud építeni mindegy hogy honda, yamaha, suzuki, kawasaki. Ezt srácok el kell ismerni és bele kell nyugodni. Ez a 4 gyártó fejlesztett mindent a motorokon tökélyre a változó torok átmérőtől a kipufogó exup szelepig.

  • 2011.08.11 14:25:15Wolfram

    @mindegy ha szereted: "Egy viszont biztos: a bömös futóműve, fékje fényévekre áll a Hondától (legalábbis azoktól, amiket én próbáltam)."

    milyen irányban? előtte? mögötte? esetleg mellette? (ebből nem igazán derül ki, melyiket tartdod jobbnak)

  • 2011.08.11 14:41:48zsolt1214

    Bmw motorokon előszeretettel alkalmaznak brembo fékeket az pedig elég erősen olasz :D

  • 2011.08.11 16:11:30mindegy ha szereted

    Wolfram: úgy értem, hogy jobb.

    Zsolt1214: a BMW féke olasz, de az az olasz gyártó a világelsők között van. Sok gyár használ nem saját terméket a gyártás során (fék, futóműalkatrész, műszerek, stb.), ami ettől még nem von le az adott gyár termékének értékéből.

  • 2011.08.11 17:30:41zsolt1214

    Igen ez így van ahogy írtad ezzel nem is lehet vitatkozni. A honda beszállítója meg a nissin, meg a tokico :D ugye egyiket sem kell bemutatni ebből kifolyólag nem hiszem el hogy amilyen hondaval fent mentek annak szarak voltak a fékjei. Mert akkor ott a karbantartás hiánya miatt volt rossz a helyzet nem a fék gyártója miatt. A 97es mocimon nissin van gyári gumi csövekkel minden évben leengedem a fékfolyadékot és semmi baja sincs. Közel sem tudom a fékeket úgy használni rajta mint amit tudnak. Szóval engem ne etessen senki azzal hogy a honda fékei rosszak mikor a legelső elektrónikus abs-t is ők csinálták sportmotorra.

  • 2011.08.11 17:45:50bmwrider

    zsolt1214: es az elso elektronikus ABs-t MOTORRA ki csinalta a 80 as evek kozepen?

  • 2011.08.11 19:23:33Wolfram

    engem még az érdekelne, hogy a K100 /16V motorról lehet-e rosszat mondani?

  • 2011.08.11 21:25:36zsolt1214

    bmwrider olvasd el mit írtam oda pontosan.

  • 2011.08.11 22:32:21mindegy ha szereted

    Én nem állítottam, hogy rosszak a Honda fékei, sőt, soha sem volt gondom vele (az Alpokban is bírta minden probléma nélkül, utassal, csomaggal), többet tud nálam, de a BMW féke még annál is meggyőzőbb. Én persze nem vagyok sem szakértő, sem tesztelő, sem versenyző, csupán örömmotoros - ha van ilyen. Nem is akarok senkit győzködni, csupán azt írtam, amit tapasztaltam.

  • 2011.08.12 00:35:32zsolt1214

    Senkit sem akarok megbántani a meggyőződésében ha fent írtak alapján ez történt akkor sajnálom de alapvetően én is motorozni szeretek mint sokan mások. De nincs rajtam szemellenző tisztán látom azt ha valami jobb annál mint amit a másik csinál, készít gép formájában. Mint ahogyan azt is látom hogy az 1000rr a bmw-nél nagyon kemény lett de beállt a japán gyártok mellé minden tekintetben. Ezt meg nektek kell elismernetek bmw-seknek mert a boxer már ezen a szinten halott. Ekkora blokk fordulatra és erőre már csak a sor 4 képes. Soha nem állítottam azt hogy a Bmw nem gyárt jó motorokat mert hazugság lenne azt mondani. 650-es gs-hez volt szerencsém kényelmes volt, a teljesítményétől nem ájultam el megjegyzem tisztelettel, de jó volt vele menni. Azt viszont látom hogy a japánok olcsóbban juttatják hozzá a világot teljesítményhez és megbízhatósághoz. Ehhez nem fér kétség. Amíg az 1200-as Vfr-t megveszem a Hondanal 4 milláért addig egy 1200 rt-t 5 millióból.
    Az 1000 rr-t 4,4 milláért veszem meg a bmw-nél ennek az úgy mond megfelelőjét a hondanal 3,7 millióért abs-szel 3,9 millió. Van köztük 13 lóerő diferencia teljesítményben a bmw javára.
    Minden motor eladási statisztikában a japánok vezetnek leginkább.

  • 2011.08.12 01:30:07GelandeundStrase

    a 650gs meg az 1000rr nem bmw haver, az rt-t meg ne hasonlítgasd már egy vfrhez, ülj fel kicsit egy gsa-ra rögtön megérted mennyivel vannak elôrébb a japánok... persze csak ha leér a lábad ;)

  • 2011.08.12 06:57:03alvaro84

    Wake ga wakaranai...

    Má' megin egymásnak estek a fanatikusok.

    Én biztos azért nem vagyok köztük, mert az f650 nem is bmw és nagy ívben sz@rok a teljesítményre, ami itt egyesek szerint a minden.

  • 2011.08.12 07:49:48k0diak

    GelandeundStrase: nemelyek szerint az airhead generacio utan nincs GS. Most akkor mi van?

  • 2011.08.12 07:53:40'saztán?

    r1100gs: meglátni és megszeretni? :/

  • 2011.08.12 07:53:45jobblab

    Zsoltika, 12 vagy 14? De mindegy is, inkább készülj, mert jön a suli :))
    Amúgy amit összeírkáltál itt, tele van tárgyi tévedéssel. A japánjaid még egymást csapkodták szamuráj karddal, mikor a BMW-nél már motort gyártottak - és a japók csak koppintani tudtak a 50-70-es évek közt, mint ez köztudott.
    És az 1000RR, amit most csinált a BMW, 1-1.5 éve az összes összehasonlító tesztet megnyeri, akkor annyira rossz nem lehet (ja tudom, a japánoktól koppintották a sor4et :D)

  • 2011.08.12 08:24:01eko

    Igen Zsoltikának egy kicsit egysíkú a világnézete, és erősen hiányos a tudása.
    Talán ha kipróbálna egy-két motort is a rondája mellett.. :-))

  • 2011.08.12 09:21:51mindegy ha szereted

    Zsolt1214!
    Egyrészt a teljesítmény nem minden, lehet egy erősebb motort nehezebb motorozni és inkább csak küzd vele az ember, egy másik, esetleg gyengébbel pedig örömködik.
    A VFR kontra RT összehasonlítás azért sántít, egyrészt, mert nem egy kategória a kettő, ami az RT-nél benne van az alapcsomagban (dobozok, markolatfűtés, elektromos szélvédő, stb.) az a VFR vagy nincs, vagy külön meg kell venned. Az RT-nek egyébként is a Pan az ellenfele.
    Viszont a japók tényleg olcsóbbak a németeknél (és a briteknél és az olaszoknál és a ....), nem csak motorban, autóban, egyebekben. Mégis apresztízs márkákból kevesebb a japán, mint az európai. Nem mellesleg pedig sok japán jár BMW-vel, Mercedessel.
    Egyébként pedig ez meddő vita. Kinek a pap, kinek a papné. Mindenki azzal csapasson, ami nekei jó, csak az csapja ki a biztit nálam, ha csak azért fikáz valamit valaki, mert az mondjuk BMW. Ha nem tetszik, nem kell miatta csatákat vívni, lehordani a sárga földig. Aki nem akar BMW, vagy Hondát, vagy HD-t, az ne vegyen és itt zárja le adolgot.

  • 2011.08.12 22:03:25zsolt1214

    azért szomorúan látom fent hogy a saját márkátokon belül a 650 gs-t nem ismeritek :D azért vicces :D
    Amúgy zsolt1214 a születés hónapom és a napom ez még nem volt foglalt a freemail szerverén. 25 vagyok, pár motorhoz volt szerencsém és még lesz is, lehet hogy többhöz mint neked jobblab :D De jobb láb látom még olvasni sem tudsz rendesen így nem is feltételezem szellemi szinvonalat hogy eltudj egy motort vezetni vagy nagy különbséget tudj közte tenni. Mint ahogy írtam fent az 1000rr-t nagyon komolyan eltalálták. De ha sajnos értelmezési problémáid vannak arról nem tehetek.

    Kedves GelandeundStrase
    A 650 gs mióta nem bmw?

  • 2011.08.12 22:06:30zsolt1214

    pontosabban bmwf650gs a teljes hivatalos megnevezés

  • 2011.08.12 22:07:39zsolt1214

    Ha pedig ahogy írtátok fent hogy ilyen rég gyárt motort meg olyan rég akkor elég szégyen hogy csak 96-ban érték el a 130 egy néhány lóerőt amit a japánok elötte már majd nem 10 éve elértek.

  • 2011.08.12 22:10:05zsolt1214

    illetve nemzetközi szinten is a japók vernek mindent gp, superbike stb stb stb. Bár az 1000 rr nálatok jön fel mint a talajvíz ez tény.

  • 2011.08.12 22:38:15zsolt1214

    írtam egy baromi nagy kommentet de a gép nem küldte el valamiért pedig tök frankón megfogalmaztam.

  • 2011.08.12 22:44:58zsolt1214

    Többet szerintem nem fogok írni afórumba mert engem dobálnak azzal hogy szemellenzőm van pedig ez nem igaz csak a konkrét tényeket ha leír az ember azt nem fogadják el mások.
    Tipikus japán pörgős motorokra jellemző a dohc 16 szelepes ezres blokk extra magas fordulatszámmal 320-as négydugattyús fékekkel nissin főfékhengerrel, csúszókuplunggal, 46 milliméteres fordított villákkal felszerelt motorok. És nem paralever rendszerrel megáldva.
    Igen ez az 1000 rr bmw. Egy kihegyezett német ezres pörgős motor ami szét van elektronikázva. Az elektronikán kívül ami egyszerűen mesteri rajta, nem csinált semmi ujjat a bmw csak átvette a jól bevállt receptet.

  • 2011.08.12 22:52:26zsolt1214

    Én nem szoktam vitatkozni hogy kinek jobb a gépe kinek nem. Én oda teszem és kész ha megverem megverem ha nem akkor nem. Augusztus van most járok a második fékbetét garnitúrámnál és a continental gumikat eldobva vettem pirelli diablo gumikat tehát abból is a második garnitúrát nyüstölöm és még a nyárnak nincs vége. És nem a közepe fogyott el gumiknak hanem a széle. Gondolom ezt sokat nem kell magyaráznom. Senki motoros tudását nem firtatom de fordítva is elvárom mert csúnya meglepetésben lehet része bárkinek. Jobblabnak szól fent vigyázz arra hogy ki van a bukósisak alatt. Ne hogy belefuss egy meglepetésbe és a japógépek szét alázzák a fejed. Ezt egy egyszerű pöcs fejű 25 éves srác írta neked anikek igen 12 14 a név utáni része.

  • 2011.08.12 23:59:58GelandeundStrase

    felesleges ballasztot eregetsz csupán, ne válaszolj

  • 2011.08.13 07:48:55alvaro84

    Ja, teljesen irreleváns, amit írkálsz, zsolt1214. Kit érdekel a gumid széle vagy a sportmotorok teljesítménye?

  • 2011.08.13 08:53:20mindegy ha szereted

    Na nálam ez hiányzik a gondolatmenetből: ""Én odateszem és kész, ha megverem megverem ha nem akkor nem."
    A motorozás (főleg a cikkben említett típussal) sokszor-sokszor nem a versenyzésről szól. Akinek ilyesmire van ingere, húzzon el egy pályára. Az pedig eszembe sem jut, hogy alázzak, mert rohadtul nem azért ülök a motoron, hogy másokkal foglalkozzam, hanem azért, hogy én jól érezzem magam.
    Valahol ez a mentalitás is felelős lehet a hazai közlekedési kultúra alakulására: verseny, megverni, alázni, lelépni, letolni, stb.
    Mindazon által ha már az 1000rr koppintásáról van szó, akkor fűzzük tovább a gondolatmenetet: ez alapján az első motorkerékpár megjelenése óta minden koppintás...
    Nem beszélve arról, hogy a japánok valóban koppintással kezdték az ipar legtöbb területén.

  • 2011.08.13 17:59:42FakezuVakeger

    Az integetés szép szokás. Akinek nem szokása, nem integet. Mindegy. Ezen ennyit rugózni!!!? Én nem azért inegetek, hogy visszaintsen, csak mondom: "heló bazmeg te is?" Nem intek vissza kanyarban, v. ha rossz kedvem van, ettől még nem utálom a motorosokat, és nem vagyok nagyobb fasz sem, mint előtte. Pont akkora.

  • 2011.08.15 18:20:54torokszultan

    Zsolt1214!
    Ez a megbízhatóság dumád úgy hülyeség, ahogy van. Az a Honda tulaj cimborám, akit hétvégén 600 km-ről mentettek egészen biztosan hülyének is néz.
    Téged, apafej.

  • 2011.08.15 18:23:15torokszultan

    Zsolt1214!
    Szerinted milyen magasról szarja le itt sok motoros, hogy hány fékbetétet koptatsz el hetente? Ez lenne a mérték? Közel sem. Te ennyi marhaság után nem hogy 25 nem vagy, de tán még 15 se! Ha meg így motorozol, necces, hogy nem is leszel 25!
    Te bajod.

  • 2011.08.15 18:30:14torokszultan

    Most fordult át 74 ezernél az 1150 RT-m km. számlálója. 10 ezrenként olajcsere, közte 6-7 decinyi utántöltés (ez kevesebb, mint amennyi láncspray fogy más modelleknél...) "oszt jó' van". A másik RT-nk még "csak" 64 ezernél tart és olajat sem kajál, hanem szimplán teszi a dolgát.
    Engem már senki nem fog egyetlen japán motorról sem meggyőzni, de ahogy nekem a papné, másnak még lehet jó a pap...legyen ez az ő választása.

  • 2011.08.19 12:45:08VFR800

    CubE-nak nyitni kene egy kulon topicot ahova osszegyujtve leirna BMW-s gondolatit!!! Elinte komolyan vettem a hozzaszolasait, de mar en is csak rohogok rajta ( mint mindenki mas :-) ). Soooot ... tovabbmegyek ... mar vadaszok az irasaira !!! :-) Utoljara Rejto Jeno tollabol szulettek ekkora blodsegek :-)))) CubE FOR PREZIDENT ( a BMW klubbank termeszetesen ; hulye mar nelkule is van eleg a parlamentben !!!! :-)))

  • 2011.08.19 22:12:57tozse76

    torokszultan :
    nyilván a bmw nem rossz motor ,de azért maradjunk már meg a valóság talaján. először a 74 ezer minden csak nem sok, legalábbis ettől elájulni azért nem kell - persze az is kérdés mennyi idő alatt . De hogy ezen a motoron eddig nem kellett dógumit sem cserélni, sőt fékbetéteket sem azért az már vmi. Ehhez képest a gyári szerviz leirás első pontja a szervizkódok kiolvasása ... aztán 3 helyen kell olajat cserélni - pl a hátsó kardánban 10 ezrenként azért azt is érdemes lenne a spray -el szemben felszámolni. aztán további 20 ponton kell a motort ellenőrizni 10enként ami egy japánnál ismeretlen um gázbowden stb. 10 enként nincs az a japán motor aminek a szelepeit ellenőrizni és állítani kellene . Szóval van vele dolog, hogy egy 10est elmenjen . persze gondolom te sem szakszervizben végezteted a feladatokat hanem béla bá egy sufniban 3 ezerért az egészet végig csinálja pl ellenőrzi a kardánhajtás elemeit 10ezrenként . szóval ennek téyleges kötségét is bele kellene számolni a költségekbe. Biztos bazi jó motor baj sincs vele ( még jó ) csak ehhez sokat kell rákölteni és sűrűn. képzeld el ha még pályán is lehetne vele menni ...mint amire a japánok azért többnyire alkalmasak.

  • 2011.08.21 19:39:03mindegy ha szereted

    Na akkor a vörös szárnyasról, mert már nem bírom magamban tartani:
    Az első kötelező szervíznél cserélni kellett a kuplungkiemelő-tengely szimeringet (még alig egy-két száz volt benne, amikor pöttyözött, mint egy szűzlány az első menstruációnál (össze is ugrott a homlokomon a bőr). Aztán a 12ezres körül (ha jól emlékszem) kenni kellet a kormány csapágyat, mert fékezésnél roppant.
    24ezernél karbi szinkron, kardán véghajtás olajcsere, stb., 60 fölött volt a számla. Időnként beindítás után a tompított fény helyett csak a helyzetjelző dolgozott - az önöndítógomb kontakthibája miatt.
    Típushiba a vízpumpa házának korróziója, és volt olyan márkatárs, akinek elszállt a hátsó rugóstagja, pedig mág garis volt a gép. Másik legendás típushiba az AC-pumpa megszakítójának beégése, és akkor egyszerűen leáll a gép - ez általában 40ezernél jön elő. Orvosolható előre is, meg helyben is, de akkor is hiba. Velem előfordult, hogy az első kerék felverte a kis kavicsokat, ami bekerült a hűtő mögé, megakasztották a ventillátort és vízforrás. Meg lehetett csinálni, de előfordult - pedig HONDA. És pont.
    Nem mondom, melyik típus, mert nem akarok róla rossz hírt terjeszteni, hiszen legendásan - és tényleg az - megbízható gép hírében áll. 36ezernél váltottam, de nem a hibái miatt. Szerettem, és ezt nagyon éreztem, mikor elvitték, de nagyobbat akartam. Most is ajánlanám bárkinek, mert tényleg jó gép, de ez sem hibátlan!

  • 2011.08.21 19:42:00mindegy ha szereted

    Ja, és elfelejtettem a szelephézag állítást szintén 24ezernél, ha jól emlékszem, mert V2.
    És tényleg szeretem, akár vissza is ülnék rá...

  • 2011.08.21 21:03:05mindegy ha szereted

    És azt is meg kell jegyezzem, hogy 6ezrenként kellett szervizbe vinni a szárnyalót. Nem kellett nagy meló ilyenkor, de a füzet előírta...
    A propelleres "csak" 10ezrenként hívja be a pacienst...

  • 2011.12.30 16:08:39tamast2

    mindegy ha szereted: hat a 24 ezres szelephezagellenorzes az nem tul suru, a BMW-nek biztosan surubben kell azert ellenorizni, nezd csak meg. Az olajcsere is 12 ezernel van egy japan nem szupersport motorban, a kardanolajat meg a Pan eseteben 36ezrenkent kell cserelni.
    Most szandekosan nem emlitettem a hidrotokes 1100-as Shadow-ot, vagy a 750-es CB-t, amiknek 100 ezernel kell ellenorizni a szelepeket :-)
    Remelem a megbizhatosagi vitakat mostmar tenyleg lezartuk.

Motorválasztó

mi ez?

Ha már tudja, hogy 125-öst szeretne, de még nincs meg a kiszemelt kedvenc, használja motorválasztónkat. Ár, felépítés vagy praktikus szempontok alapján böngészhet a motorkák között, de az egyes márkák kínálatát is egyetlen kattintással lekérdezheti. Anélkül, hogy nyüstölnie kéne az egér gombját, fotókat is nézegethet a kínálatról, ha a lista bal szélén látható ikonon felejti a nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot húzhat ki kartotékunkból.
Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, legalább ennyire számít, hogy milyen messzire lehet eljutni egy tank benzinnel, mennyire van jó erőben a motor, illetve mekkora súllyal kell birkózni vezetése közben. A hatótáv esetében három literes fogyasztást vettünk alapul, ebből számítva a megtehető kilométereket, a gyors és könnyű gombokkal pedig teljesítmény, illetve súly alapján rangsorolhatja a motorokat, robogókat.
Ha bizonytalan, milyen 125-ösre van szüksége, ne tétovázzon, olvassa el Motordoktorunk alapművét, amelyben mindent megtudhat a választási szempontokról.

Praktikus gépet szeretne, de kicsivel nagyobbat, mint egy 125-ös? Használja az A2 jogosítványhoz hangolt motorválasztónkat! Az új, Magyarországon is érvényes európai jogosítványkategória maximum 35 kW-os, vagyis 47 lóerős motorokat enged meg – ebben a nagy halmazban szinte minden megtalálható: robogó, meztelen gép, enduro, custom vagy túramotor. Ár, felépítés vagy használati szempontok alapján böngészhet, de az egyes márkák kínálatát is egy mozdulattal lehívhatja. Képeket nézhet, szerelembe eshet a szemére hagyatkozva: elég, ha a lista bal szélén látható ikonon tartja az egér által vezérelt nyilacskát. Ha megtetszik egy motor, rákattintva részletes adatlapot nyithat meg az adatbázisunkból. Nem csak az ár és a felépítés lehet fontos a választásnál, ugyanennyit számít az üzemanyagtartály mérete – ebben a kategóriában átlagban 3-4,5 literes fogyasztással számolhatunk. Tanulmányozza át a teljesítményadatokat, a lóerőt és az elérhető nyomatékot. Nőknek az ülésmagasság is számít, az örömet keresőknek meg az alacsony tömeg. Ne legyen bizonytalan, a motorválasztó segítségével válassza ki melyik motor a legalkalmasabb önnek.

Hirdetés