A Dongó újjászületése!

2001.09.17. 08:40
Nincs olyan ember, aki kényszerű kerékpározás közben nem gondolt volna rá, milyen nagyszerű lenne, ha egy motor néha átvenné a pedálozás keserves kínjait. A vágy immáron másod ízben is testet öltöt Magyarországon. Ismét segédmotort barkácsolhatunk a biciklinkre.
 
   
    A Dongó

A hatvanas években forgalomban volt egy kicsi, 38 köbcentiméteres segédmotor, a Dongó. Kerékpárra szerelték, és dörzskerékkel hajtotta a hátsó kereket. Acél hengere volt, és rettenetes rossz gyújtása. Állandó dörzskerék hajtása révén csak folyamatos haladásra lehetett használni. Két falu között nagyszerű volt, ekkor csak a gyertya csere miatt kellett megállni. A városban használhatatlan, mert minden megálláskor egy dekompresszor segítségével le kellett állítni a motort. Csak álló helyzetben lehetett megszüntetni a gumikerék és a kismotor közti kapcsolatot.

 
   
  A restaurált Dongót, nem sikerült beindítanom soha

A Dongó szinte teljesen az olasz Mosquito másolata volt. Hogy mi módon sikerült olyanra, talán már soha nem tudjuk meg. Minôsége pedig említésre sem méltó. Én több darabból próbáltam egyet eredeti állapotúra összehozni, de működésre soha sem bírtam. Ami manapság üzemel, az nem eredeti gyújtással fut.



 
   
   

A Dongózás élményérôl a huszonegyedik században sem kell lemondanunk. Egy jóval korszerűbb és megbízhatóbb modell hazánkban ismét kapható. A Bernardi mini kerékpármotor kísértetiesen hasonlít a mi Dongónkra.




 
   
 

A Mosquito továbbfejlesztése szinte ugyan úgy néz ki, és a meghajtási elv is azonos. Kerékpár vázra erôsített, egy hengeres, kétütemű motor egy dörzskerék segítségével hajtja a kerékpár hátsó kerekét.





 
   
   

A motor immáron 48 köbcentiméteres, 1.8 Lóerôs. Egy röpsúlyos kuplung gondoskodik a kényelmes közlekedésrôl. A gáz elvételével megállhatunk, a motor leállítása nélkül. A gyújtás teljesen elektronikus, így megúsztuk a Dongó még egy betegségét. A modernizálások mellett a henger is alumínium lett, így a motor súlya a Dongó 7 kg-jával szemben csupán 5.3 kg.

 
   
 

Bármilyen kerékpárra akár házilag is könnyen felszerelhetjük, amelyiken van oldaltámasz rögzítô fül az alsó villaszárnál. A pedálagy alá kerül a motor, amit egy karocska elfordításával kapcsolhatunk a kerékhez. Lekapcsolt állapotban hagyományos módon kerékpározhatunk.


 
   
   

Az üzemanyag tartály, mint egy hátsó csomagtartó kerül az ülés mögé. Űrtartalma 3 liter. A kismotor átlagosan 2 litert fogyaszt 100 km-en, így akár egy nyarat is átmotorozhatunk egy tank benzinnel.





 
   
 

Ha belelendültünk, 45km/ó sebességgel is suhanhatunk egyenes úton. Emelkedôn viszont ne várjunk csodát, nem árt, ha pedálozással segítünk a segédmotornak.





 
   
   

Egy éve kapható hazánkban. Megbízhatóságát mi sem bizonyítja jobban, hogy a szervizben azóta egy darab dörzskerék cserére volt csak megrendelés.







 
   
 

Az egységcsomagot 90 ezer forintért vásárolhatjuk meg. Egy kartonban mindent megtalálunk, ami az üzembe helyezéshez szükséges, a karoktól az extra támasztóig valamennyi alkatrészt. Két óra alatt menetkész állapotba hozhatjuk, ha ezt a bringánk műszaki állapota lehetôvé teszi. A szerviz szerint az átalakítandó kerékpárok rendbehozása mindig több idôbe telt, mint a kismotor felszerelése.

 
   
   

Van ennél segédmotorabb segédmotor? - így természetesen hivatalosan is segédmotornak minôsül, ezért vezetôi engedély és bukósisak viselése kötelezô. :o)

Hegyikerékpárra szerelve, kompletten, menetkészen is megvásárolhatjuk. Akkor az ára 125 ezer forint



Megint nincs Dongó (2002. november 8.)

Sajnos a Dongó-őrülteknek egy rossz hírrel tudunk szolgálni: a Bernardi gyárat a Peugeot megvette. Ezzel leállították kismotoruk sorozatgyártását és a jövőben csak alkatrészeket fognak gyártani, a Peugeot gyári beszállítói lettek.

De van egy jó hírünk is: A magyar kereskedő a Dongó helyett egy másik moped forgalmazásába kezdett: a Törökországban gyártott RAMZEY-ből már több darab érkezett. Hamarosan részletes tesztben számolunk be róla oldalunkon.