Flexszel játszani

Teszt: Husaberg FE 450 és FE 570

2008.10.09. 07:07

Adatlap Husaberg Fe450 2008 (450)

  • Hengerűrtartalom: 450 cm3

Adatlap Husaberg Fe570 2008 (570)

  • Hengerűrtartalom: 570 cm3

A második fordulóban a kisebbik Husaberget, az FE 450-et kaptam. Mérete, tömege és felszereltsége ugyanaz, mint a nagytestvérnek, csupán viselkedése kiszámíthatóbb és ereje marad el az 565,5 köbcentistől. Nekem ez a verzió kedvezett, kiszámíthatóbb, kevésbé versenyszerűek a reakciói. A szűk szlalomozás közben kifejezetten előnyös a kisebb blokk, nem annyira harapós, kevesebb tapasztalattal könnyebb vele motorozni. Természetesen a 985 milliméteres ülésmagasság nem könnyítette meg a lassú manőverezést, de hát ez egy ilyen stílus, szokni kell, vagy meg sem próbálni.

A krosszpályás csapatást kifejezetten élveztem, képes voltam figyelni azokra az apróságokra, amelyek különbözővé teszik a Husaberget a konkurenciától. Az irányíthatóság tényleg kivételes, elég rágondolni a helyes irányra, és a motor már megy is, átvágva kövön, vízen és ágakon. Terepen létkérdés a pontos fék: a kar milliméterenkénti behúzására növeli szorítását a Brembo a 260 milliméteres tárcsán; bárcsak több utcai motoron lenne ilyen jól adagolható berendezés.

Akárhol vizsgálódunk, nincsen olcsó vagy annak tűnő alkatrész. A KTM-eknél megszokott minőséget még magasabb mércéhez igazították. Nemcsak a jóság, hanem a tiszta ész is öröm, amivel az egész konstrukciót megtervezték. A fárasztó körök után érdemes volt megnézni a nemzetközi brigádot: egy-egy szakadt dressz, sár mindenhol és mindenkin. A vélemény szinte egybehangzó: elsőosztályú a WP futómű, pillekönnyű a váz, és végre egy blokk, ami nemcsak erős, hanem elrendezésével a motorozást is segíti. A szabad hasmagasság egyedülálló, 39 centire nőtt, a fektetett henger miatt a szívócsonk is magasabbra mutat, ami nagyobb gázlómélységet engedélyez.

Elfáradt a karom, vetkőzés nélkül tudtam, hogy combom legalább olyan kék, mint a gép idomai. A zsibbadás és a merev izmok ellenére világos volt, hogy menni kell, komoly lecke a terepezés a Husaberg FE-vel. A svédek, izé, osztrákok húsz év után ismét felforgatták a piacot – remélem egy hosszú téli estén terveznek a blokk köré egy utcai motort is – Skillingaryd helyett immár Mattighofenben.

Műszaki adatok:

Husaberg FE 450 és FE 570 – 2008

Motor: egyhengeres, négyütemű, négyszelepes , 449,3/565,5 köbcenti

Furat/löket: 95/63.4 mm, 100/72 mm

Kompresszió: 11,8 : 1

Váltó: 6 fokozatú

Üzemanyag-ellátás: Keihin befecskendező

Kenés: két olajpumpa

Kuplung: olajban fürdő, többtárcsás

Váz: dupla bölcsőváz 25CrMo4

Hátsó segédváz: keresztmerevítéses polietilén

Kormány: Magura, alumínium, Ø 28/22 mm

Első felfüggesztés: WP fejre állított villa, Ø 48 mm

Hátsó rugóstag: WP-PDS

Rugóút első/hátsó: 300/335 mm

Fékek első/hátsó: 260 mm/220 mm tárcsa

Kerék első/hátsó: 1,60 x 21" DID/2,15 x 18" DID

Gumiabroncs első/hátsó: 90/90-21"; 140/80-18"

Tengelytáv: 1475 ± 10 mm

Szabad hasmagasság: 390 mm

Ülésmagasság: 985 mm

Üzemenyagtartály: 8,5 l

Száraztömeg: 114 kg