"The Flying Mythos" hirdeti az Aprilia könnyű egyhengeres mindenesén a felirat. A szárnyas lovacska nevének megfelelően vidáman repített bennünket a tél kemény markában összezúzott budapesti utak kátyúi felett. Túra-endurós vonásait kihasználva a Pegasót valóban mítikus helyszíneken, a Dobogókő lábánál fekvő Pilisszántón is kipróbáltuk.
|
Az egyhengeres, két felülfekvő vezérműtengelyes, ötszelepes Rotax motor tisztán húz, egészen a fordulatszámmérő 7500-nál húzódó vörös vonaláig. Állítólag 47 lóerő érkezik a főtengely felől, a szakirodalom mérése szerint ez valójában 35 lóerőt jelent a hátsó keréken mérve. A kuplung agresszív használatával még az is megeshet, hogy felágaskodik a Pegaso, amit két személlyel könnyebbé, egyben látványosabbá tehetünk, de ehhez azért igencsak meg kell korbácsolni a lovacskát. A nyomaték csúcs 3500-6000 között érezhető.
A kiegyenlítő tengely hatása - ez hivatott az egyhengeres vibrációit kiszűrni - nem százszázalékos. A lábtartó 4200-tól kezd neki a rezgésbe, a kellemetlen érzés 6000-es fordulatnál éri utol a kormányt és az ülést. Ez utóbbi már kellemetlenebb volt, bár ez ízlés kérdése: van, aki pont ezekért a rezgésekért van oda.
Öt sebesség áll rendelkezésünkre, de a hatodik utáni vágyunk is eljut a noalei gyárba, ha hosszabb távú, nagysebességű túrázásra szánjuk magunkat. A kuplungkar lányosan könnyű, a váltó, ha nem is nevezném durvának, azért emberesen csattan. Még azt a tapasztalatot kell említeni, mely visszaváltás során a harmadik és a második fokozat között alattomos álüres húzódik meg.
|
Egészen pontosan 120 km/h az ideális és maximális túrasebesség, egyrészt itt a legideálisabb a fogyasztás, másrész felette már annyira zavaró a vibráció, hogy azt csak rövidebb előzéses időszakokban tűri a vezető. A tartalék innen már nem sok, két személlyel lassacskán éri el a 160 km/h-t a Pegaso, a vége pedig egy személlyel, idom mögé kuporogva is épp csak megcsípte a 170-et. A kis plexi 170 cm alatti motorosnak kifejezetten jótékony hatású, magasabbaknak inkább zavaró, erősen fokozza a sisakzajt.
Az egy hengerből két kipufogó leömlő indul ki, egyesül a két cső a motor alatt, majd ismét kettéválik, és nagyszerű megoldással két csodaszép dobban végződik a hátsó ülés alatt. A kivitelezésnél csak a hang a jobb. A mélyről előtörő dübörgés biztos, hogy veri a versenytársak halk sustorgását, pedig beépített katalizátorával teljesíti az Euro1-es zaj- és károsanyag-emissziós normákat.
A keskeny váz felépítésének köszönhetően a Pegaso meglepően mélyen dönthető, a legkisebb munkával a megfelelő nyomvonalra talál a lovacska, nem csak vadregényes erdei kanyarokban, de a városi csúcsban is. A nagyon kényelmes, puha és otthonos ülés magassága 817 mm. A lábtartókat eléggé alacsonyra szerelték, hogy a magasabb motorosok is kényelemben utazhassanak. Nekem majdhogynem álló pozitúrát kellett felvennem, de hát az átlagnál alacsonyabb vagyok. Központi támasz szériában nincs a Pegasón, ezzel a hasmagasság szinte végtelen (200 mm), ezzel a motor dönthetőségi határait csak a saját magunk szabott majrécsík vastagsága szabja meg.
A 45-ös Marzocchi telók igen masszívak, és terepgéphez illően lágyak. Míg az eleje nem állítható, a hátsó Sachs egység előfeszítése és csillapítása is a terhelés függvényében és igényeinknek megfelelően hangolható. Gyári beállítással durva felületű úton nagysebességgel hajtva is kiváló a stabilitása.
A fékezés érdekes. Míg az első fékkarra igazából ráférne egy kis segítség: rövid a fékkar útja, emellett nagy erőt kell kifejteni, hogy működésre bírjuk a kétdugattyús Brembo féknyerget, addig a hátsó fék nagyon erős, a könnyű, szárazon mindössze 161 kg-os motor hátsó kerekét a pedál gyengéd kezelésével is blokkolásra késztethetjük.
Az üzemanyagtankba 21 liter benzin fér. A két EFI üzemanyag-befecskendező kifinomult munkájának köszönhetően 5-6 literes a tesztfogyasztás 100 km-re, fokozott terhelés esetén. A teljes üzemanyagtanknak számszakilag 350-400 km-re elégnek kellene lennie, de 230 km-nél már kicsit elhamarkodva figyelmeztetett a visszajelző fénye, mert alig több mint 13 litert tudtunk beletankolni.
|
Műszerfala tisztán áttekinthető. A sebességmérő és a fordulatszámmérő konvencionális kerek egység. A hűtőfolyadék hőmérsékletét szintén mutatós műszer jelzi. A baloldalra került visszajelző kupacban a szokásos fények mellett találjuk a már említett üzemanyagfogyás jelzőt, de van itt lámpa az injektornak is, az olajnyomásnak stb.
Mindent végigvizsgálva a Pegaso egy rendes, tisztességes motorkerékpár, de mégsem hiszem, hogy friss jogsis motorosok első verdája lesz. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy kategóriájában nem tekinthet vissza olyan sportmúltra, mint a BMW F650 GS-e. Kiváló városi, vagy munkába járó motorkerékpár, könnyű termete és ötszelepes, injektoros motorja vonzó lesz azoknak tapasztalt motorosoknak, akik megbízható, de nem túl drága motort keresnek mindennapi használatra. Csinos külseje sok női motoros kedvére van, nekik kedveztek azzal is, hogy 840 mm-ről 817 mm-re eresztették le az ülést.
A Pegaso igazából ezekre a hihetetlenül leromlott budapesti utakra való, vagyis jobb szezonkezdetet nem is kívánhatnánk.
|
Műszaki adatok:
Motor: Egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses, DOHC, ötszelepes
Furat x löket: 100 x 83 mm
Lökettérfogat: 651,8 cm
3
Kompresszióviszony : 9,1 : 1
Max. teljesítmény (főtengelyen mérve): 47 LE (35 kW) 6500
1/min-nél
Max. nyomaték (főtengelyen mérve): 58 Nm 4500 1/min-nél
Üzemanyagellátás: 34 mm-es torokátmérőjű elektronikus
benzinbefecskendező
Váltó: ötfokozatú, többtárcsás olajos kuplung
Váz: hajtott, alumínium hídváz, elöl acél olajtartállyal
Első futómű: 45 mm-es Marzocchi teleszkóp 170 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: változó keresztmetszetű acél lengővilla,
progresszív (APS) felfüggesztéssel, Sachs hidraulikus központi
rugóstaggal, állítható csillapítással és előfeszítéssel, 165 mm-es
rugóúttal
Fékek: elöl 300 mm átmérőjű féktárcsa, kétdugattyús Brembo
féknyereggel, hátul 240 mm-es féktárcsa egydugattyús féknyereggel.
Kerekek: küllős kerekek, alumínium felnik, elöl 2,15 x 19", hátul
3,00 x 17"
Gumik (elöl/hátul): 100/90-19 / 130/80-17
Hossz x szélesség x magasság: 2180 x 880 x 1260 mm
Ülésmagasság: 817 mm
Tengelytáv: 1480 mm
Villaszög/utánfutás: 28,4º / 111 mm
Üzemanyagtank: 21 l (ebből 4,5 l tartalék)