Napnak háttal

2002.07.01. 16:06

A Stone egyszerű és ugyanakkor különleges. Ahogy a neve is sugallja (Stone =kő) kemény, és borzasztó erős. A motorja a legendás, 90 fokos, keresztbe fordított V2-es blokk legújabb kori inkarnációja.

 
   
   

A Moto Guzzi California 2000-es, az alapokhoz visszanyúló modellje a Jackal volt, amelyet 2001-ben követett a Stone. 2002-re, a 80 éves évfordulóra a limitált változat, a Stone Metal is elkészült. A Jackal óta technikailag szinte semmit nem változott, hiszen a minimál dizájn mellett már akkor mindent bevetettek a tervezők a túrázás kényelmének érdekében. Ami a legfontosabb, a futómű továbbra is kiváló. A látszólag magas súlypont ellenére a motor bármilyen úton tökéletesen viselkedik, a teleszkópok elnyelik az egyenetlenségek okozta rázkódásokat. Egyaránt alkalmas városi robogózásra, és országúti túrázásra. Lassan még városban sem lehet közlekedni, autópályán pedig 150 km/órás sebességnél még kényelmesen lehet előzni vele. A gázadásokra azonnal reagál és a Brembo fékeknek, valamint a gyári fém fékcsöveknek köszönhetően hibátlanul fékez. A Jackallal összehasonlítva kiderült, hogy valamivel puhább lett a Stone féke, így aztán jobban adagolható.

 
   
 

Sokan azt gondolják, hogy a keresztben elhelyezett hengerek miatt a motor keresztben ráz, emiatt nehezen vezethető. Ezt a tévhitet el kell, hogy oszlassam. Indításkor és alacsony fordulaton valóban tapasztalható némi keresztirányú rezgés, de ez inkább szórakoztató, mint félelmetes. Magasabb fordulaton, menet közben, ez a rezgés tökéletesen kiegyenlítődik, és észre sem vehető. A kanyarokban szintén nem zavar be a rázkódás, és nem dönti be a járművet az ívre. A Harley tulajdonosoknak furcsa lehet, hogy a két henger ellenére a motor nagyon pörgős, az 1150-es alapjárat fülre magasnak tűnik. A nyugodt utazást biztosítja a szintén gyárilag felszerelt kormány-lengéscsillapító.

 
   
   

A Jackal óta (vagy a legelső Guzzi óta?) nem változott a motor váltója, amely váltáskor hatalmasakat csattan, időnként két sebesség között üresbe vált, de azt mondják, ez is a Guzzi varázsa. Hosszú távon meg lehet szokni, csak közben japán motort ne próbáljon az ember, mert azonnal különböző parajelenségeknek esik áldozatául, és elkezdi keresni a nem létező hibákat.

 
   
 

A különbségek a külsőségekben jelentkeznek a Jackal és a Stone Metal között. Ahogy a neve is utal rá, a fém, vagyis a króm szín azonnal szembetűnik a tankon, és rögtön felmerül a kérdés, hogy lehet-e napos időben is motorozni a Metalon. Nos, a középen elhelyezett széles piros csík a terv szerint megakadályozza, hogy a fény elvakítsa vezetés közben a sofőrt, és ezt a megtett kb. 200 kilométer alatt egyszer sem sikerült megcáfolni. Azért lehet, hogy ezen a motoron praktikusabb, ha a napnak háttal, és csak kizárólag délben motorozunk - persze ez csak vicc.

 
   
   

További szemlélődés után aztán lassan rájövünk, hogy részleteiben a Jackal metálabb a Metalnál is. A szelepfedelek például itt grafit-szürkék, ami nekem egyébként nagyon tetszik, de a Metalon lehetne legalább polírozott. A blokk feketére van színterezve, ami persze elegánsabbá teszi a motort. A hátsó teleszkóp is megváltozott, előnyére, egy pont a króm javára. Az utas kapaszkodója, ami újdonságnak számít fekete lett, szintén feketék a sárvédők, az oldaldeklik, és a hátsó lámpák is befeketedtek, pedig az a Jackalon még metál volt - azaz króm.

 
   
 

Nagyon tetszett, hogy a kormány valamivel vastagabb, bár a kormánykapcsolók felszerelésénél látszik a turpisság. A markolat kényelmes, és főleg szép, egyszerű - a Jackal biciklimarkolata helyére is valami ilyesmit képzelnék. Kényelmesebb lett az ülés is. Talán amiatt, hogy az első és a hátsó ülés egyben van, a sofőr kicsivel hátrébb került, ami a szerencsétlen, digó méretű vezetőre tervezett üléspozíción is javít valamicskét. A sarokváltó azonban számomra még mindig elérhetetlen. A sarkam ugyanis a magasságom miatt lejjebb kerül a lábtartónál, így aztán a sarokváltó, ahelyett hogy segítené, inkább megnehezíti a váltást. A sarkam minduntalan beleakad... a lábfejem viszont nem ér el a 45-ös cipőméretre tervezett váltórúdig...

 
   
   

A legnagyobb meglepetést számomra az összes változtatás közül az oldaltámasz okozta. Már a 2001-es Stone modellek megjelenésekor is csodájára jártam, és mindahányszor elgondolkodtam azon, hogy vajon a Jackal mit vétett, hogy azt a fél méter hosszú, ormótlan, kályhaezüsttel lefújt vasrudat érdemelte (amelynek felfüggesztésébe akkor akad bele az ember lába, amikor első sebességbe tenné a motort). Nos, a hossza semmit nem változott, ezért aztán a benzinkútnál továbbra is ki kell számolni, hogy a pisztoly elérjen a tankig, de a formája alapos formatervezői munkára utal. A krómozás pedig már egyszerűen a luxus kategóriáját súrolja.

Mindent összevetve a Stone Metal egy nagyon mutatós, jól motorozható, és erős motor a maga 72 lóerejével. A különleges "fényezés" odavonzza a tekintetet, hangjára forgolódni kezdenek, láttára pedig megállnak a járókelők.

Technikai adatok

Motor: 90 fokos iker elrendezésű, 4 ütemű, léghűtéses.
Hengerűrtartalom 1064 cm3
Furat x löket: 92 X 80 mm
Max. teljesítmény: 72 LE 6400 1/min fordulatnál
Max. nyomaték: 94 Nm 5000 1/min fordulatnál
Kompresszió viszony: 9,5:1
Üzemanyag adagoló rendszer: Többpont fázisú soros befecskendezés, 2 db 40 mm-es szívótorokkal, Weber IW 031 befecskendező fúvókákkal
Gyújtás: Magneti Marelli IAW elektronikus digitális gyújtás indukciós szikra-képzéssel
Kuplung: duplatárcsás, olajfürdős
Szelepek és működésük: könnyűfémötvözet nyomórudak és himbák, 2 szelep hengerenként
Kenés: kényszerkeringtetés fogaskerék szivattyúval, nyomásszabályzóval
Kipufogó rendszer: két különálló rozsdamentes acélcső csatlakoztatva a központi elosztóhoz, két hangtompító
Erőátvitel: primer kúpkerekes, szekunder kardántengellyel dupla univerzális gömbcsuklóval
Sebességváltó: 5 sebességes, állandó ívelt fogaskerekekkel, beépített segéd-hajtással
Váz: szétszerelhető dupla cső, speciális nagyszilárdságú acél
Felfüggesztés: első: 45 mm-es hidraulikus teleszkópvilla, hátsó: lengőkaros, két szabályozható hidraulikus lengéscsillapítóval
Elektromos rendszer: 12V, 14V 25A generátor, 30 Ah akkumulátor
Fékrendszer: első: hidraulikus, szabályozható helyzetű, kézi behúzásos, dupla 320 mm fúrt Brembo tárcsával és 4 db különböző dugattyúátmérőjű fékpofával; hátsó: egy 282 mm-es, fúrt rozsdamentes Brembo tárcsa, 2 dugattyús fékpofával
Gumik: első, 110/90 VB 18, hátsó, 140/80 VB 17
Kerekek: első: 2,50×18", hátsó: 3,50×17"
Üzemanyagtank térfogat: 19 l
Üzemanyagfogyasztás: 5,0 l/100 km (CUNA szabvány)
Max. sebesség: 200 km/h
Üres tömeg: 246 kg

A 2005-ös Moto Guzzi Stone érdekes árösszehasonlítása:

23,500 USD - Norvégia
25,500 USD - Dánia
12,700 USD - Svédország
12,000 USD - Ausztrália
11,500 USD - Nagy Britannia
11,000 USD - Japán
11,000 USD - Magyarország
10,100 USD - Olaszország
10,000 USD - Amerikai Egyesült Államok