2015.03.24. 08:59

A Cyclone 1915-ös évjáratú versenygépe a mai sportmotorokhoz képest igen viccesnek tűnik, mintha csak egy motorizált biciklit nézegetnénk. Ez persze ebben a formában nem egészen helytálló: ez a gép a múlt század elején csúcstechnikának számított.

A maga 61 köbinches, azaz egyliteres, 45 lóerős V2-ese kora leggyorsabb motorkerékpárjai közé emelte. Egy 1914-es példánnyal elérték a 178 km/h-t is, amely még mai szemmel nézve is elég jónak tűnik. Igaz, a megbízhatóságot tekintve korántsem volt kiemelkedő a Cyclone. Maga a gyártó sem bizonyult hosszú életűnek, csupán 1914 és 1917 között működött.

A típus egyébként elsősorban oválpályás versenyeken tűnt fel, ez a konkrét példány pedig az autó- és motorbolond filmsztár, Steve McQueen tulajdona volt egy ideig. 1984-ben egy aukción talált új gazdára, majd teljesen felújították. Ma már igazi ritkaságnak számít, mindössze hat darab létezéséről tudnak a szakértők.

Nem csoda tehát, hogy a múlt hétvégén, egy Las Vegas-i árverésen 775 ezer dollárért, vagyis mintegy 215 millió forintért talált gazdára, túlszárnyalva az előzetes várakozásokat is. Igaz, ez nem számít kiemelkedő összegnek egy motorkerékpárért: korábban a Szelíd motorosokban Peter Fonda által használt Harley-ért egy tehetős gyűjtő 1,35 millió dollárt (375 millió forintot) csengetett ki.

Érdekli, hogyan versenyeztek a múlt század első évtizedeiben? Az alábbi videó az ovál pályás, vagyis Board Track motorversenyzés világába enged betekintést:

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.