Kipörgésgátlót kapnak a Husqvarna terepmotorjai
Úgy tűnik, a kipörgésgátló az új lóerő, amivel bármit el lehet adni, és amiből egyre több kell. A Husqvarna most még tovább ment, és bejelentették, a 2017-es négyütemű terepmotorjaikhoz rendelhető lesz kipörgésgátló, ez pedig egy új korszakot nyit a műfajban.
A terepmotorokon ez egyébként nem új, ezt a hullámot izgazából a Kawasaki kezdte meg a 2015-ös KX450F-fel, de most látszik először, hogy ez a megoldás idővel széles körben el fog terjedni.
Utcai motornál sem triviális egy kipörgésgátló felprogramozása, terepmotornál pedig ha lehet, még nehezebb a feladat, hiszen laza talajon mindenképpen kell valamennyi kipörgés a haladáshoz, sőt, a jó tempóhoz elengedhetetlen valamilyen szintű keresztbe csúsztatás is - na, ennek a mértékét belőni a különösen nehéz feladat.
A Husqvarna megoldásánál a motorvezérlő figyeli a gázállást, a fordulatszámot, a kerekek fordulatát, és ezekből számolja ki, hogy mennyire kell elvennie a gyújtást ahhoz, hogy az ideális közelében tartsa a kerekek tapadását.
Nagy túraendurókon már létezik egy ideje úgynevezett offroad állás a kipörgésgátlón, amik jellemzően jól is működnek, tehát nem ördögtől való dolog ez terepmotoron sem, amiknek teljesítménye messze meghaladja azt, amit egy kezdő vagy középhaladó pilóta magabiztosan ki tud használni.
Az sem lenne meglepő, ha következő években megjelennének a még finomabb offroad-kipörgésgátlók rajtautomatikával, egykerekezés-gátlóval, illetve olyan kifinomult részegységekkel, mint a dőlésszög érzékelő és a gyorsulás-szenzor.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrségi alapmodellt csinált az NT 1100-ból a Honda
Eszedbe jutott már a Honda NT 1100-ról, hogy akár rendőrmotor is lehetne? Másnak is.
- Hírek
Jön: Benelli TRK 902 Explorer
Ezzel megérkezik a Benelli-féle túraenduró a 90+ lóerős motorok ligájába.