Egy román motoros szervezet kísérlettel ellenőrizte, mennyi igaz abból, hogy a hangos kipufogó életet ment. A MotoADN és a Bukaresti Egyetem egy környezeti zajszakértővel közösen megvizsgálták, hogy egy hangosabb kipufogót jobban észrevesz-e egy autóvezető.
A kísérlet során a motorokat különböző távolságra helyezték el az autók mögé - mind a kettőt járó motorral természetesen, illetve az autóban különböző hangerővel szólt a zene, hogy jobban modellezzék a valóságot, és közben az utastérben mérték, hogy mennyi jut be a motorkerékpár hangjából.
Az eredmények azt mutatták, hogy 15 méterről az autós még nem hallja a motorost, tíz méterről pedig ugyan hallani a hangos kipufogót, de csak az annyira alacsony frekvenciájú hangok jutnak el az autósig, hogy azoknak a forrásának az irányát az emberi fül nem tudja betájolni.
A tanulmány megállapította, hogy a sofőrhöz akkor jut csak el egyértelműen (tehát meghatározható forrással) a hangos kipufogó zaja, ha már az autó mellé ért, illetve éppen elhalad mellette - vagyis balesetmegelőzési szempontból már későn.
A tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a motor már 15 méterre az autó mögött is hallható legyen, ahhoz 135 dB feletti zajt kéne kibocsátania - miheztartásnak, egy sugárhajtású repülőgép felszállás közben kb. 120 dB-t termel.
A tanulmány azzal zárul, hogy a hangos csövek életmentő hatása hamis állítás, bármennyire is hangos a kipufogó, az autós csak későn fogja észlelni a hátulról érkező motorost.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.
- Hírek
3 hónapon belül 2 visszahívást kaptak a hibrid Kawasakik
Komoly probléma miatt hívták vissza a Z7 Hybrid és Ninja 7 Hybrid modelleket, ráadásul ez rövid időn belül a második akció.