A Honda gyárilag turbófeltöltős motorkerékpárja megvolt?

2023.10.10. 09:33

Előfordul, hogy a kísérleti technológiák alkalmazása végül roppant érdekes járművet szül. Ilyen volt az 1983-as Honda CX650 Turbo is, ami bár egy motorkerékpár, mégis gyárilag turbófeltöltővel szerelték.

A Honda a 70-es évek végén indította a CX-szériát a CX500-assal, ami 1978-ban érkezett. Ebből később, 1982-ben készült a CX500 Turbo, ami a világ első, szériagyártású motorja, amit turbóval fújtak meg.

Egy évvel később érkezett a továbbfejlesztett CX650 Turbo, ami a feltöltésnek köszönhetően elég durva lett. A 673 köbcentis motort egy IHI turbóval izmosították 100 lóerősre, így a maga korában és kategóriájában a legerősebb motorok közé tartozott. További érdekesség, hogy ennél a típusnál digitálisan vezérelt injektorokat használtak, ami elég modern dolognak számított akkoriban.

Maga a turbósítás nem egyszerű feladat, ha egy olyan motor a cél, ami napi használatra is alkalmas. Gondoljunk csak bele, hogy a korai, turbós autókban is durva lehetett a turbó késése. De ami ott kellemetlen, egy motornál kimondottan veszélyes: ha hirtelen sok lóerő érkezik, az szülhet kellemetlen helyzeteket. A CX500-ashoz képest épp ezért kisebb nyomáson dolgozik a 650-es turbója.

A külső nagyon hozza a 80-as évek stílusát: a háromágú felnik, a hangsúlyos, magas fejidom, és a szögletes vonalvezetés sok motorra jellemző volt akkoriban. Ennek ellenére a CX650 Turbo állatul néz ki, bitang erős, és már újkorában is különleges volt, nem készült belőle sok. Ennek az egyik oka az volt, hogy nagyon sok pénzt kértek érte.

Csak 1983-ban gyártották és mindössze 1777 darab készült. Amelyik túlélte az elmúlt 40 évet, az már vágyott, nehezen beszerezhető, gyűjtői darab lett. A képeken látható példány is ilyen, amire a közeljövőben a Bonhams aukciós ház árverésén lehet majd licitálni.

Egy remek állapotú, rendszeresen szervizelt Hondáról van szó, aminek az órája csupán 6177 kilométert mutat. Bár az állapota szép, azt mondják, hogy kisebb javításokra számítani lehet majd, hiszen rengeteget állt.

Az aukción 10 ezer és 15 ezer dollár közötti összeget várnak érte, ami átszámítva nagyjából 3,7 millió és 5,5 millió forint közötti összegnek felel meg. Nem is tűnik vészesnek egy ennyire különleges és öreg motorért.

Forrás: Bonhams