Változó üléspozícióval segítene be a Honda a kanyarba

2023.10.11. 10:56

Első blikkre nettó vadcsapásnak tűnik a Honda friss szabadalma, aminek a segítségével aktívan változtatnák az ergonómiáját kanyarokban. Magyarul egy olyan kanyarodást segítő rendszerről van szó, ami kvázi beletolná a motorost a kanyarba. Ettől függetlenül az ötlet érdekes, és ki tudja hova fog vezetni. Az viszont egy picit vicces, hogy a tervrajzokat pont egy CBR1000 RR-R-en mutatják be, egy olyan motoron, aminek a tulajdonosai jó esetben ritkán segítségre.

Az aktív ergonómia ötletének alapja, hogy egy nyomórudas vezérlés segítségével a tank két oldalán elhelyezett paneleket mozgatnák finoman a dőlésszög függvényében. Ott, ahol jó esetben a térdízület és a tank kontaktba kerül egymással. Tehát egy bizonyos szöget elérve a mindkét oldali panel a kanyar ívbelső oldala felé mozdulna el, ezzel mintegy rásegítve a kanyarodásra.

De a Honda szerint nem ez lenne az egyetlen lehetőség a technológia felhasználására. Elképzelésük szerint a paneleket nem csak kanyarban, hanem fékezés során is hasznosítani lehetne. Egyfelől az intenzív lassítás folyamata közben segítene jobban betámasztani a lábakat. Másfelől az egyre terjedő radaros biztonsági rendszerrel kötnék össze. Tehát amikor a motor azt érzékelné, hogy valamilyen akadály közeledik, a panelek enyhe nyomást helyeznének a motoros térdeire, ezzel mintegy figyelmeztetve, hogy helló, helló, itt most fékezés fog történni, amivel értékes tizedmásodperceket nyerhetnének a motor vezetőjének.

Mindemellett őszintén szólva ez nem tűnik többnek egy érdekes elképzelésnél, egy kísérleti ötletelésnél, amit valószínűleg a gyártó szerint is egészen egyszerűen csak jobb levédetni, mint nem.