Debütál a Yamaha-féle félautomata váltó

2024.09.13. 07:08

Ameddig van olyan közönség, akinek tetszik, ameddig akad olyan motoros, aki így is, ennek ellenére vagy talán jobban élvezi a motorozást, igazából teljesen mindegy, hogy mit gondolok, mit gondolunk a nyomatékváltó kezelésének modern trendjéről, amiben lassanként egyszerűsödik a váltás folyamata a váltókar eltűnésével. Idén debütált a Honda E-Clutch, szeptember 30-án pedig a Yamaha is bemutatja az Y-AMT-t.

A Yamaha-féle félautomata váltó csak enyhén különbözik a hagyományos rendszerű váltóktól. Kuplungtárcsák segítik az átvételt, az áttételeket pedig fogaskerekekkel érik el. A felhasználó oldalán viszont megváltozik maga a folyamat. A kuplungkar teljesen eltűnik, a felfelé és lefelé váltást pedig nyomógombok segítségével lehet irányítani.

Apró érdekesség, hogy korábban úgy volt, a teljesen középre pozicionált MT-07-en mutatkozik be a Y-AMT, helyette viszont a huligán természetű MT-09-re kerül fel a Yamaha újdonsága. És bár szerintem a jó motorozáshoz egy jó gyorsváltó kell, és minden más tévút, a kulungkar eltűnésének lehetnek előnyei az általam preferált rendszerrel szemben. Demagóg érv, hogy talán az is jobban tudja kezelni, akinek nem teljesen ép a bal karja, de lehet validitása. Vitathatatlan előnye a gyorsváltóval szemben viszont az alacsony fordulatszámon történő zökkenőmentes váltás.