B125: Öltözz fel ötvenezerből!
Egyre gyakrabban kérdezik olvasóink, hogy milyen védőfelszerelésekre lesz szükségük a gyorsított eljárásban megszerzett A1-es jogosítványukhoz. Cikksorozatot indítunk, melyben konkrét példákon keresztül mutatjuk be, mennyiből tud ma felöltözni egy kezdő, jó-e az olcsó motoros kesztyű, illetve érdemes-e ötvenezres bukósisakot venni egy százhuszonötös robogóhoz.
Mivel a B125 fontos előnye a takarékosság, az árakra is koncentrálunk. Felkutatjuk a legjobb vételeket, de nem törődünk az akciókkal, hogy megóvjuk olvasóinkat a készletkifogyásból adódó pofára esésektől.
Ezúttal azok figyeljenek, akik maximum néhány tízezer forintot szánnak a teljes védőfelszerelésre. Az eredeti ötletünk az volt, hogy a teljes kötelező szett kerüljön maximum ötvenezerbe. Később rájöttünk, hogy ez elég sok kompromisszummal jár, így ez csak hozzávetőleges összeghatár. A szerkesztőség összes tagja kedveli a jó, de olcsó megoldásokat, és egyként valljuk, hogy kevés pénzből is fel lehet öltözni a motorozáshoz, de mindenkinek más a fontos.
Erősen testalkatfüggő például, hogy kinek milyen szabású ruhadarab lesz megfelelő, de egy protektoros, vagyis ütéselnyelő betétekkel ellátott kabátnál elengedhetetlen, hogy a könyökvédő ne csússzon el a helyéről, miközben viselője hempereg, és ugyanez a helyzet a nadrágokban lévő térd- illetve csípőprotektorok esetén is. Ezt minden esetben ellenőrizzük a vásárlás előtt.
A bukósisak méretének kiválasztásában általában segítenek az eladók, de magunk is meggyőződhetünk a méretpontosságról, ha a felpróbált sisakot jobbra-balra fordítva ellenőrizzük, hogy jól illeszkedik-e a fejünkre. Az új bukósisakok homloktájékon enyhén szoríthatnak, de annyira semmiképpen, hogy a következő sarokig megfájdítsák a fejünket. A motoros öltözködés alapszabályairól érdemes elolvasni Motordoktorunk cikkét is.
Bukósisak
Nyitott bukósisakokat már a 10-15 ezer forintos ártartományban is találtunk. A Shox motoros áruházban kapható, 10900 forintért kínált JET-615-ről például azt írják, bármely robogó sisaktartójába befér. Ehhez annyit tennénk hozzá, hogy nem minden 125-ös robogónak van sisaktartója, de való igaz, hogy rengeteg bukósisakkal megjártuk már, amikor megpróbáltuk bezárni őket az ülés alá.
Érdekes darab a német Louis áruházlánc termékeit forgalmazó Bázismotor kínálatában szereplő Highway 1 JX2 Sun is. Ez szintén nyitott, ám nincs hagyományos plexije, csak egy kis lenyitható napszemüveg, és fölötte egy fixen rögzített sild, mindezért 13500 forintot kérnek.
Akit zavar a szemébe csapó menetszél, de nem szeretne klausztrofóbiás rohamot kapni a belváros közepén, annak jó megoldás lehet egy olyan nyitott modell, amelynek állcsúcsig érő plexije van. A Caberg Riviera V2+ viselője valószínűleg nem fog rettegni a kötőhártya-gyulladástól, neki is jár a napszemüveg, sőt jut kiszedhető, mosható bélés, de 23 ezer forintot kell fizetnie a Motoroázisnál.
Nyitott bukósisakot, teljes arcot takaró plexivel a Motowellnél is találtunk, ott 13-14 ezer forintot kérnek érte; persze a két termék közti valós különbséget nyilván egy személyes próba mutathatja meg.
Ebben az ártartományban akár zárt vagy felnyitható állrésszel készített, úgynevezett flip-up sisakok is kaphatók. Papp Tibi két éve vásárolt egy ilyet a Lidl-ben, gyengéit is felfedezte, majd kiderítette róla, hogy négy csillagos minősítést szerzett a Nagy-Britanniában honos Sharp biztonsági teszten, igaz más márkanéven. Azóta Sipos úr is vett egy hasonló sisakot ugyanott, az 18 ezer forintba került. A két termék közös jellemzője, hogy nagyobb tempónál hangosak, ráadásul az újabb példány rettentően recseg-ropog, legyünk hát óvatosak.
Aki nem szeretne a parizer mellől sisakot vásárolni, annak ajánljuk, hogy próbáljon fel egy Grex RF1-et. Ez a márka az olaszok legnagyobb bukósisak-gyártójának legolcsóbb termékvonalához tartozik, nem élvonalbeli konstrukció, de van mögötte tapasztalat. Az RF1 ára 23 ezer forint, így ez a piac egyik legjobb választása az olcsó kategóriában.
Dzseki
Mivel ettől az évtől csak az ütésektől védő könyök- és gerincprotektorban, vagy azzal ellátott motoros dzsekiben lehet vizsgázni, mindenképpen szükségünk lesz erre a ruhadarabra is. A szerkesztőség motorozó tagjainak egy része szerint jó megoldás lehet egy egyszerű protektoring, amelyre akár egy közönséges széldzseki is felhúzható, mások úgy látják, jobb, ha az egész eleve egyben van, azt könnyebb le- és felvenni.
A legolcsóbb motoros dzsekik egy része hálós kialakítású, vagyis teljesen átereszti a menetszelet, ugyanakkor például a 15600 forintos Shox Ventex-hez adnak vízzáró bélést is, és nem hiányoznak belőle a protektorok sem. Ennél valamivel több pénzért, körülbelül 20-25 ezer forintért kaphatunk más cégeknél is klasszikus gyöngyvászon motoros kabátot, melyben szintén ott vannak a szükséges, európai szabványnak megfelelő, tehát CE jelzéssel ellátott védőbetétek. Ilyen például a Louis magyarországi helytartóinál látható Cycle Spirit 0207 modell, melyet női és férfi szabással is megvehetünk.
A legolcsóbb, nem hálós kialakítású kabátok és nadrágok sajnos nem lélegző anyagból készülnek. Ez azt jelenti, hogy nagy melegben hiába vesszük ki az esetleg bennük lévő meleg paplanbélést, szinte biztosan beizzadunk. Akkor is legyünk szkeptikusak, ha valamelyik olcsó kabátról azt állítják, hogy esőálló, bélelt, de nem fülled bele a viselője. Ez így együtt sajnos nem ennyibe kerül. Ebben az árkategóriában minden terméknél érdemes figyelembe venni ezt a problémát, és olyan modellt keresni, amelyen legalább elhelyezték néhány, cipzárral nyitható szellőzőzsebet.
Kesztyű
A kínálat legolcsóbb darabjai közönséges nyári hálós kesztyűk, melyeknek legfeljebb a kézfején találunk kemény protektorokat, vagy vastagítást. A Shox Dakarhoz hasonló alaptípusokat például 3-4 ezer forintért megvehetjük, de velük le kell mondanunk a szél és esővédelemről, vagyis tényleg csak nyárra és városba valók.
Tízezer forintért már őrületes kínálatból válogathatunk, sőt lehet akár bőrnek mondott kesztyűnk is. A Probiker Street a németek kedvenc motoros áruházából való. Elvileg vízálló, kicsit műbőr, kicsit textil, hosszú szárú, bizonyára jobban is véd, mint a Dakar, és nyolcezerért még akkor is jó vételnek tűnik, ha egy szezon alatt lemállik az emberről. Az olcsó kesztyűk neuralgikus pontja egyébként a vizesen összetekeredő bélés. Senkinek nem kívánjuk az élményt, amikor a tankolás után nem tud távozni a kútról, mert a kisujját nem képes visszadugni a helyére.
Nadrág
Ha azt javasolnánk, hogy B125-ös motorjukhoz vegyenek tizenötezer forintos, gyöngyvászon túranadrágot, már az első úton joggal gyűlölnék meg a praktikus közlekedést. Nincs annál szörnyűbb, mint amikor az ember egy félórás városi úthoz is kénytelen teljesen beöltözni, mert van egy huhogó a környezetében, aki a mindennap leszakadt végtagokat lát az interneten. Óriási szerencse, hogy elég sokan gondolkodnak a megfelelő megoldáson, így már régóta léteznek motoros farmernadrágok.
A Shoxnál ebből a termékfajtából is találni olyat, amiért nem kérnek egy vagyont. A Citylife ára 22900 forint, ami nem kevés egy sima farmernadrágért, de ebbe belevarrták a térdprotektorokat és egy bélést is, így egy próbát megér. Lehet, hogy tényleg el lehet kerülni vele a napi két átöltözést. Ennél olcsóbban csak aramid szállal erősített farmert találtunk, de abban nem volt protektor, így például nem lehet benne vizsgázni sem.
Menekülő utat jelenthet a meglévő utcai nadrággal kombinálható tépőzáras térdprotektor. A Moto Completnél 6800-ért adnak megfelelőnek tűnő, a térdnél szélesített, csuklós UFO térdprotektort. Ha a nadrágvásárlást szeretnénk elnapolni, erre van szükségünk.
Cipő/Csizma
Amikor rábukkantunk a 16 ezer forintos, fényvisszaverő csíkokkal ellátott Probiker City motoros cipőre, ismét fellángoltak az indulatok a szerkesztőségben. Van, aki szerint egy valódi motoros cipő nem egyenértékű egy masszívabb utcai bakanccsal, így erre is költeni kell. Mások viszont úgy gondolják, egy katonai surranó, vagy még inkább egy merev talpú, hétezer forintos Beta munkavédelmi cipő minden szempontból jobb vétel.
Tény, hogy aki nagyon olcsón akarja megúszni a motoros védőfelszerelések beszerzését, nem válogathat a világmárkák agyontesztelt termékei közül. Jobban jár, ha folyamatosan pásztázza az internetet, nyitott marad a felsorolt alternatív megoldásokra is, és bármennyiért vásárol végül, előtte több lehetséges terméket is szemügyre vesz, hogy a végén ne egy kényelmetlen, ráadásul nem különösebben olcsó szettet legyen kénytelen mindennap magára rángatni.
A kitartó böngészés és árvadászat után sajnos meg kell állapítanunk, hogy ötvenezer forintból csak nagyon nehezen, az optimális megoldások mellőzésével lehet felöltözni a B125-ös motorozáshoz. Ha minden termékkategóriából a legolcsóbb alternatívát választjuk, felszerelésünk nem lesz univerzális, vagy kényelmes, vagy pedig tartós. Erre mindenképpen készüljön fel, aki nagyon olcsón akar belevágni a motorozásba, esetleg gyűjtsön még egy kicsit, illetve vásároljon olcsóbb motort.
Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.