Rossi végre bajnok lehet?

Moto GP 2013

2013.04.02. 10:54

Valentino Rossi visszatért sikerei egykori színhelyére, Yamaha brigáddal próbál ismét talpra állni, eddig úgy tűnik, nem is rosszul. Csapattársa változatlan, a különbség talán annyi, hogy Lorenzo időközben klasszissá nőtte ki magát.

Az idei év páratlanul izgalmasnak ígérkezik, ám az esélylatolgatás még korai. A gyári Yamahák jól szerepeltek mindhárom idei teszten, Rossi és Lorenzo kivétel nélkül az első ötben végzett – Jerez és Sepang köztudottan fekszik a hangvillás versenyzőknek. A rajongók nem panaszkodhattak: míg régebben közelharcot vívtak egy-egy magazinért, és a ritkább képeket házi albumokban őrizték a tisztaszobában, manapság félóránként posztolnak fotót magukról a versenyzők, jellemzően a twitteren. Ez egy igazi rajongónak ezt követni legalább annyira létkérdés, mint nekem meggyőződni arról, hogy Christina Aguilera nem vesztett súlyából, így keblei régi pompájukban tündökölnek. (Rossi barátaival töltötte a húsvét hétvégét, motorozott a „rancson”. Lorenzo ettől sokkal visszafogottabban, edzőtermi képekkel jelezte a közönség felé, hogy kifogástalan erőnléttel várja a katari nyitófutamot.)

A Ducati jövője kérdéses. Rengeteg pénzt költöttek Rossira, a projekt megbukott, a felelősöket felkutatták és megbüntették, a receptet tökéletesen alkalmazták, a siker azonban továbbra is várat magára. Nem véletlen, hogy az önbizalmukat vesztett olaszok német segítséget hívtak, s miután az Audi alapos tőkeinjekcióval menekítette meg a csapatot a csődtől, a vezetőgárdát is németre cserélték. Bernhard Gobmeiert teljes csapatvezetési hatalommal ruházták fel.

A szakember a BMW Superbike versenyrészlegének igazgatói székét adta fel a pozícióért. Mindenki számára óriási csalódás lenne, ha így sem történne előrelépés. Többen vizionálták, ha a siker ismét elmarad, kiszállnak a MotoGP-ből és ismét a Superbike-ra koncentrálnának. Üzleti terveik ezzel szemben nagyon pontosnak, előre kiszámítottnak tűnnek. Talán nem véletlen, mind a gyári, mind a félgyári alakulatban az olasz-amerikai versenyzőpárosítás. Az Egyesült Államok piaca rendkívül fontos a gyárnak, vásárlónövekedést és újabb tőkét várnának. A kommunikáció is megkezdődött, nemrég a Bloomberg gazdasági magazin készített propagandariportot, mely szerint a MotoGP versenysorozatba invesztálni óriási lehetőség, hiszen kis befektetéssel nagy hasznot húzhatnak.

Külön kiemelték a Ducati amerikai versenyzőit, valamint, hogy az idei évtől három pályán rendeznek futamot az USA-ban. Ha alaposan átgondoljuk, a Ducati és a komplett versenysorozat számára az Egyesült Államok lehet az utolsó mentsvár, de néhány elemző továbbra is úgy véli, a Grand Prix még soha ennyire nem tántorgott a szakadék szélén.

A Ducati két amerikai versenyzője Nicky Hayden és Ben Spies. Hayden klassz reklámarc, nem izgága. Legyünk őszinték, ha olyan jól menedzseli önmagát, mint eddig, nyugdíjas állása lehet a gyárnál. Ben Spies a betétcsapat versenyzője, a Yamaha gyári istállóját volt kénytelen elhagyni, s jobb híján itt kötött ki. Őszintén csodálom, hogy nem rohant vissza a Superbike világbajnokságba, ahol kezdő évében zseniális teljesítménnyel világbajnoki címet szerzett. A Ducati két olasz versenyzője közül Dovizioso feladata lenne a jó eredmények szállítása, de a téli teszteken elért hetedik legjobb helye alapján erre nem sok esélyt látok. A Valentino Rossi ellen intézett megjegyzéseit talán már maga is megbánta.

A Moto2-ből érkezett Andrea Iannone személyével még menőbbé tehetik a márkát a fiatalok körében. Ben Spies csapattársaként, a „félgyári” Pramac Ducati csapatát erősíti. Magát csak „Mániákus Jóskának” hívatja, agresszivitásával többször kitűnt a mezőnyből már a kisebb kategóriákban is. Az utolsó teszten, Jerezben elért nyolcadik helyével megelőzte a gyári motoron köröző Haydent.

A Yamaha kettesszámú csapatánál (Tech3) versenyző Cal Crutchlow lehet a szezon egyik nagy meglepetése. Azt nem állítom, hogy őrült elmebeteg módjára robbant volna a sorozatba, de szépen lassan felnőtt az élversenyzőkhöz. Két dolog hiányzik: néha a megbízhatóság, máskor a gyári támogatás. A Yamaha nyilván nem ad konstans gyári technikát egy betétcsapatnál motorozó versenyző részére, legyen az bármennyire is tehetséges, viszont elhanyagolnia sem szabad. Bízom benne, hogy dobogós helyekre juthat az angol.

Crutchlow sikereit mindenki nagyon várja, különösen az angolok, Barry Sheene óta nem volt győzelmük a királykategóriában. A brit sajtó külön ünnepelte a versenyzőt, mikor az utolsó jerezi tesztet, sokak szerint némi szerencsével az időközben eleredő eső miatt, de abszolút első hellyel megnyerte, másfél századdal megelőzve Rossit. A man-szigeti lakos Crutchlow, jó barátjával, a profi biciklis Mark Cavendish-sel kerekezett az elmúlt hétvégén Toszkánában. A csapat másik versenyzője szintén angol. A Moto2-ből érkező Bradley Smith érkezését néhányan diplomáciai húzásnak vélték, mondván, találtak volna alkalmasabb embert is a pozícióra.

A gyári Hondákat szándékosan hagytam a végére. A Repsol lezárta az egyenletet, Stoner távozásával újabb spanyol versenyzőt igazolt. Ha véletlenül ők szolgáltatnák a világbajnokot, biztos a hazai siker. Az olajtársaság 1995 óta főszponzora a Grand Prix gyári Honda csapatának, ennek ellenére még csak egyszer sikerült spanyol versenyzőt világbajnokká avatni, 1999-ben Alex Crivillé-t. A jól kipróbált, tehetséges, ám eddig nem túl szerencsés Dani Pedrosa továbbra is a gyáriak pilótája – bennfentesek úgy vélik, az utolsó esélyét kapta a Hondától.

Az újonc Marc Marquez átvette Pedrosától a nagy reménység szerepét, épp hogy betöltötte huszadik életévét, máris a gyári csapatnál találta magát; a fogadóirodáknál már katari győzelmére voksolhatnak a szerencsejátékosok. Eddig kizárólag Jarno Saarinennek, és Max Biagginak sikerült élete első királykategóriás versenyét megnyerni. A Marquez-zel szemben támasztott elvárások tudatában emlékeznünk kell Jorge Lorenzo esetére is, amikor a spanyolt hasonló nyomás alá helyezte a sajtó. Élete harmadik versenyét megnyerte, ami szenzációszámba ment. Ezt követően viszont olyan bukássorozatot halmozott fel, melyekben majdnem maradandó sérüléseket szerzett, sőt, kis híján karrierje is ráment. Persze a történet folytatását ismerjük, és Marquez előtt is intő példaként szolgálhat. Még egy apró adalék az első verseny, első győzelem rekordhajhászáshoz: sem a tragikus sorsú Saarinen, sem Biaggi nem szerzett később világbajnoki címet a kategóriában.

A Honda további két versenyzőjéről eddig nem írtam. Alvaro Bautista és Stefan Bradl maradtak kenyéradójuknál, Bautista a Gresini, Bradl az LCR csapat színeiben folytatja pályafutását. A téli tesztek folyamán egymást üldözte a két versenyző, bár hosszútávon még mindig Bradl-re voksolnék; bízom benne, hogy a Honda is hasonlóképpen gondolkodik.

A CRT motorokról vagy jót, vagy semmit, a rosszat úgyis megkapják kérés nélkül. Hogy egy prototípusokra szakosodott sorozatban „szériamotorokat” indítani mekkora butaság, mindenki döntse el maga, viszont abban talán kiegyezhetünk, hogy nem szerencsés. A költségkímélés indokait persze megértem, de a motorok közti különbség már a tavalyi évben is veszélyes helyzeteket szült. Ennek ellenére, nemrég érdekes nyilatkozatot adott Karel Abraham, aki tavalyi prototípus Ducatiját idén egy CRT-re cserélte. Elmondása alapján minden szempontból elégedettebb jelenlegi motorjával. Az eredmények tekintetében, pályától függően, 1,3 és 2,5 másodperces hátrányt könyvelhettek el a CRT versenyzők.

A Moto2-ben uralkodó erőviszonyok, szintén kiegyenlítettnek tűnnek, bár a szakértők többsége Pol Espargaróra tenné a voksát, de három-négy lefutott verseny előtt kár jósolgatni. A legnagyobb izgalmakat továbbra is a legkisebb kategória tartogatja a nézők számára. Kezdő motorverseny rajongóknak mindenképp ezt a géposztályt ajánlom. A küzdelem szoros, legjobban egy pehelysúlyú bokszmérkőzéshez tudnám hasonlítani versenyeiket, nemritkán kiütéses győzelemmel végződnek.

Az esélyesek közé sorolhatjuk Fenatit, Vazquez-t, Vinalest, az angol Webb-et vagy a német Folgert. A kategória indulói között neves pilóták ifjabb rokonai is szerepelnek, Marc Marquez öccse Alex, Peter Öttl fia Philipp, vagy az idény szenzációja Luca Marini, akinek első világbajnoki szereplését Misanóra tervezik, és egyébként Valentino Rossi féltestvére.