Idén éppen hatvanévesek az első Honda Monkey-k, bár akkor nem igazi, utcai használatú gépként indult a modell pályafutása. Az évtizedek alatt nagyon sokféle változattal bővült a paletta.
Eredetileg talán nem is gondolták ezt teljesen komolyan a japánok: az első Monkey egy tokiói vidámparknak készült 1961-ben. A Tama Tech nevű park egyébként a szuzukai Forma-1-es pálya közelében működött, 2009-ben zárt be végleg. A kismotor annyira népszerű lett, hogy elkészítettek belőle egy tizenöt darabos szériát. A Z100-as ős-Monkey-ból napjainkig mindössze három maradt fenn
Fotó: Honda
A kedvező fogadtatás miatt a japán mérnökök hozzáláttak az utcai változat fejlesztéséhez. 1963-ra készült el a CZ100-as, amely eljutott az európai és amerikai kereskedésekbe. Ötcolos tömör abroncsai és zéró rugózása nem tette valami kényelmessé, de a törpemotor a 49 köbcentis blokkal így is sokaknak csalt örömöt az arcára
Fotó: Honda
Japánban érdekes módon csak 1967-től forgalmaztak utcai Monkey-kat. Ez a Z50M volt, elődeihez képest némi trükkel. A lehajtható kormánynak, lábtartónak és nyeregnek köszönhetően akár a csomagtartóba is besúvaszthattuk, ha magunkkal akartuk vinni akár egy nyaralásra, akár máshová
Fotó: Honda
A hatvanas évek legvégén jelent meg a Z50A, amely már a korábbinál nagyobb, öt helyett nyolccolos kerekeket kapott. Ráadásul elöl olyan csodálatos fejlesztés is megjelent, mint a rugózás: teleszkópvillával szerelték a modellt
Fotó: Honda
1970-ben a Z50Z-ből már az első villát is könnyedén ki lehetett kapni a helyéről, hogy minél kisebbre össze lehessen csomagolni a majmot
Fotó: Honda
A Z50J-vel már egészen komolyan rámentek a komfortra 1974-ben, hiszen hátra kétoldali rugóstagot építettek be, így immár elöl-hátul egyaránt rugózott a Monkey. Új stíluselemként bütykös gumikat is kapott
Fotó: Honda
1978-ban aztán jött a csepptankos Z50J. Az üzemanyagtartálynak nemcsak a formája változott, kapacitása is nőtt, ötliteresre
Fotó: Honda
Ebből aztán egy évvel később kiadták a krómos bevonatút is. Fehér vagy barna ülést lehetett hozzá választani
Fotó: Honda
Nem álltak meg a krómnál: 1984-ben piacra dobták az aranyszínű kivitelt, méghozzá limitált szériában
Fotó: Honda
Míg eddig röpsúlyos kuplung tartozott a Monkey háromgangos váltójához, addig 1985-től már hagyományos, kézi működtetésű tengelykapcsolóval is meg lehetett venni
Fotó: Honda
Hatalmas változást hozott megjelenésben az 1987-es esztendő. Átmenetileg szakítottak ugyanis a megszokott dizájnnal, és bemutatták az A-AB22-t: egy zsugorított sportos naked bike-ot idéző gépet. A Monkey R alumínium hídvázra épült, elöl tárcsafékkel, hátul központi rugóstaggal dobták fel
Fotó: Honda
Egy évvel később az A-Z50J volt az első Monkey, amelyik már két visszapillantó tükörrel került a vevőkhöz
Fotó: Honda
Akinek a hagyományos és a sportos Monkey kevés lett volna, annak 1991 hozta meg a nagy áttörést: ikerfényszóróval, kézvédővel, bütykös gumikkal dobták ki a Baját, amely offroados kinézetével újabb célcsoportot tudott elérni
Fotó: Honda
Az ezredfordulóra az 1971-es Z50Z-ig nyúltak vissza, annak a dizájnját ültették át a Millennium Editionre. Ebből a különkiadásból mindössze háromezer példány készült összesen
Fotó: Honda
Fast Freddie, vagyis Freddie Spencer a nyolcvanas-kilencvenes évek GP-menője volt. Kétszer lett világbajnok az 500-asok mezőnyében, 1985-ben pedig azt a bravúrt is elérte, hogy mind az 500-as, mind a 250-es géposztályban őt koronázták meg a szezon végén. A 2004-es Freddie Spencer Special az ő 1982-es Daytona 100-győzelme előtt tisztelgett, a kék-ezüst fényezést az ő CB750F-jétől örökölte
Fotó: Honda
Ez a vörös-fekete Monkey egy jubileumi kiadás. 2006 decemberében leplezték le, a 2007-es modellévre készült, akkor volt ugyanis 40 éve annak, hogy Japánban elkezdték árulni a modellt
Fotó: Honda
2009-ben elektronikus befecskendezővel és frissített blokkal újított a Monkey. Különlegessége volt a csapágyazott szelephimba és a főtengely középvonalától eltolt dugattyú
Fotó: Honda
Végül pedig a típus megjelenésének (Japánban) ötvenedik évfordulójára időzített jubileumi modell, szürke üléssel, krómos fényezéssel. Az európai piacra egyébként némi kihagyás után 2018-ban tért vissza a Monkey, immár 125-ös blokkal. Nemrég mutatták be a legfrissebbetFotó: Honda
Idén éppen hatvanévesek az első Honda Monkey-k, bár akkor nem igazi, utcai használatú gépként indult a modell pályafutása. Az évtizedek alatt nagyon sokféle változattal bővült a paletta.