Mi kell a B125-ös jogosítványhoz?

2012.04.06. 07:32

Ettől az évtől minden eddiginél gyorsabban és olcsóbban szerezhet A1-es motorjogosítványt, aki már megszerezte a B kategóriás vezetői engedélyét. Az A1-es kategóriával legfeljebb 125 köbcenti hengerűrtartalmú, 11 kilowattnál nem nagyobb teljesítményű motorkerékpárt, illetve robogót lehet vezetni. Ezt érte el a Totalcar és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének tavalyi kezdeményezése. De ha eldöntöttük, hogy fel szeretnénk pattanni egy 125-ösre, mire lesz szükségünk a jogosítvány megszerzéséhez?

Akinek már van autójogosítványa, arról feltételezhetjük, hogy képes tájékozódni a forgalomban, ismeri a KRESZ-t, illetve rendelkezik némi vezetési rutinnal. Korábban megszerzett tudása nagy részét a motorozás közben is hasznosítani tudja, nincs áthidalhatatlan szakadék a két járműkategória közt. Mivel az autójogosítvánnyal továbbképzés nélkül is lehet legfeljebb ötven köbcentis motort vezetni, a többség számára nem okoz majd gondot a valamivel nagyobb méretű és erősebb járművek kezelése. Ez a többlet csökkenti, és nem növeli a balesetveszélyt.

Miből kell vizsgázni?

A B125-ös tanfolyam a kötelező elméleti vizsgán felül két óra vezetést és három óra elméleti képzést tartalmaz, további egy órát szánnak a forgalmi vizsgára. A számonkéréskor azt kell bemutatnia a tanulónak, hogy képes biztonságosan közlekedni a forgalomban a 125 köbcentis motorkerékpárral, illetve robogóval, és elsajátította a járműkezelés alapjait.

Ez röviden annyit tesz, hogy képes egy íven megfordulni lábletétel nélkül, illetve nem köti le a figyelmét a manőverezés, és képes a közlekedés más résztvevőire koncentrálni. A vizsga a bójákkal kirakott motoros rutinpályán kezdődik és közúton folytatódik - pontosan e két helyszínen gyakorolnak a kezdők a tanfolyam során. A vizsgabiztosok a szükséges minimumot kérik számon, aki ennek megfelel, a mindennapokban szerezheti meg a jártásságot és a biztonságot fokozó rutint.

A motoros tanfolyamokkal és vizsgáztatással kapcsolatos idei újdonság, hogy a vizsgakövetelmények közt minden esetben szerepel a protektorokkal ellátott alsó- és felsőruházat is, szemben a korábbi gyakorlattal, amikor csak zárt öltözéket, bukósisakot, kesztyűt és zárt cipőt írt elő a vizsgaszabályzat. Ez azt jelenti, hogy a tanfolyamra jelentkező autós-motorosnak már a beiratkozás előtt célszerű beszereznie a szükséges védőfelszereléseket, melyet később bővíthet, kedvére alakíthat a céljainak és lehetőségeinek megfelelően. Erről hamarosan részletes összeállítást közlünk a Totalbike B125 oldalán.

Mennyibe kerül?

Az általunk megkeresett iskolák árai 30 ezer forint körül szóródnak. Ebben a tanfolyami díjon felül a vizsgadíjak is szerepelnek. Több helyen felhívták a figyelmünket arra, hogy az oktatók szerint képtelenség 3+2 óra alatt elsajátítani a motorozás alapjait, így aki a gyors motorjogosítvány reményében jelentkezik tanfolyamra, de korábban még segédmotorral sem közlekedett, annak pótórákra lesz szüksége, különben megbukik a vizsgán.

Másokhoz hasonlóan mi is úgy látjuk, hogy még néhány pótórával számolva is gyorsabb és lényegesen olcsóbb lehet az új lehetőség, mint a korábbi, átlagosan 80 ezer forintos, teljes óraszámú A1-es motorvezetői tanfolyam. Aki úgy látja, hogy a jogszabályban előírt két vezetési óra alatt nem sikerült felkészülnie a vizsgára, vegyen néhány pótórát. Ezt Budapesten nagyjából óránként kétezer forintért megteheti. A bizonytalanok tehát igényeiknek megfelelően, csekély extrakiadás mellett továbbtanulhatnak, és mivel időközben elhárult a néhány héttel ezelőtti, elsősorban Budapesten tapasztalt vizsgaidőpont-hiány, némi halasztással jelentkezhetnek a vizsgára.

A Jogsi Központ nevű fővárosi autós-motoros iskola ügyintézője azt mondja, az első B125-ös tanulói csoport tagjai a napokban teszik le forgalmi vizsgájukat. Kevés többlettanulással is jók az esélyeik, pedig többségük valóban drágán fenntartható és városban lassan közlekedő autóját váltja egy praktikus 125-ösre. A tanfolyamszervezők tapasztalata az is, hogy az autós-motorosok többsége nem hagyományos, lábváltós motorkerékpárral szerzi meg A1-es jogosítványát, hanem automata váltós robogóval. A jogszabály erre is lehetőséget ad, de ilyen esetben záradék kerül a vezető engedélybe, amellyel annak feloldásáig legfeljebb 125-ös robogó vezethet a tulajdonos.

Ha többet szeretne tudni a B125 világáról, nézzen át Totalbike.hu/B125 oldalunkra, ahol mindent megtalál, amire szüksége van, és azt is, amire nincs.