Még egy gondolat az olajadalékokról

2017.04.27. 17:40

A Töltehetek-e olajadalékot a Hondámba? című Motordoktor-tanácsra nagyon érdekes olvasói levelet kaptunk.

Feladó György

Címzett Motordoktor

Dátum 2017. április 21.

Tárgy MoS2

Kedves Motordoktor, FIMOL ügyben írott legutóbbi (ellen)véleményében egy ellentmondást vélek felfedezni. Ön azt írta, hogy ennek a (szerintem csoda-) szernek az alkalmazása elronthatja a kicsit kopott kuplung működését. Ebben ugyan tökéletesen igaza van, azonban pont ez bizonyítja a kiváló kenőképességet, ami a motor minden részének (a kuplung kivételével, mert az súrlódó erő révén működik) kifejezetten előny. De hát akkor nem a FIMOL-t kell elhagyni, hanem a tengelykapcsolót kellene rendbe hozni, nem?Ha én olajgyártó/forgalmazó lennék, tiltakoznék az MoS2 ellen, hiszen azt állítom, hogy az én olajam "maga a tökély"! Ön azonban, függetlenként, el kell, hogy gondolkozzék azon, hogy a tribológia, vagy a marketing az előbbre való. (Bár abban igaza van, hogy ha a tanácsa alapján meghal a tengelykapcsoló, akkor a saját szakértői presztízsét rontja (alaptalanul).

Üdvözlettel: György, mérnök, MoS2 használó.

Kedves György!

Azt írtam, hogy a kopott, esetenként határhelyzetben lévő kuplung megcsúszhat és valóban azért, mert a MoS2 adalék súrlódás csökkentő hatással is bír. Nyilvánvalóan ez a hatás jelentkezik is a szélsőséges esetekben, pl. az indításkori vegyes súrlódásos állapotban, vagy amikor a csap pl. extrém terhelés miatt megsüllyed a csapágyban (pl. kis fordulaton erőltetésok, amikor a hidrodinamikus kenés nem alakul ki tökéletesen).Ha azonban a hidrodinamikus kenés során a csap szépen felúszik az olajfilmre, akkor az adaléknak minimális, vagy semmilyen szerep nem jut, a majdnem nulla súrlódást nem igazán tudja csökkenteni. Ellenben még mindig nem tudjuk, hogy a MoS2 adalék hogyan hat például a kenőolaj felületi feszültségére, hogyan változtatja meg a tapadását, esetleg a bázikusságát idővel mennyire csökkenti, vagy a habzási hajlamára, illékonyságára milyen hatással van. A kenőolaj egy komplex rendszer, a gyártók nem véletlenül tiltják sok esetben az adalékok használatát, mert a komplex rendszerbe bevitt külső anyag ismeretlen hatással lehet a többi tulajdonságra. Elképzelhető, hogy egy vagy két tulajdonságot biztosan javítunk vele, de nem tudjuk, hogy a többire milyen hatással van. Ezért nem tartom jó ötletnek az adalékok, még akár az egyszerű molibdén diszulfidos, viszonylag egyszerű, kopáscsökkentő adalék alkalmazását sem.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.