Parádés szezonzáró, tizedik Talmácsi

2010.11.07. 17:21

Kiegyenlített teljesítmény, rengeteg célba érés, biztonság és rutin, meggyőző tempó. Ezek kellettek Tamácsi Gábornak ahhoz, hogy az idei több mint negyvenfős mezőny nagy részén átverekedje magát, és az összesített pontversenyen hatodik helyén végezzen. Egy – tegyük hozzá – teljesen új szabályok szerint megalkotott, senki által nem ismert sorozatban, melynek félidejében a csapat főszponzora egyszerűen fogta magát, és kihátrált a versenyzők mögül.

1

MotoGP

Stoner és Pedrosa nagy rajtjával kezdődik az idei utolsó GP futam. Rossi beragad, mint mindig, ám ezúttal Lorenzo is – utóbbi kis híján már a második körben elesik, amikor Marco Simoncelli ráfordul a Yamaha első kerekére. Ott van az élcsoportban Hayden, jó versenye lehetne, ha nem törné miszlikre a Ducatit rögtön a táv elején.

3

Stoner próbál szökni, bődületes tempót megy; Rossi csak annyit mondott a szombati időmérő után, hogy Casey úgy megy a Ricardo Tormón, mintha egy másik sportot űzne – érthető, hogy már az elején el akarja dönteni a dobogó sorsát. Azonban vasárnapra feljavultak a többiek is, Pedrosa árnyékként követi a 27-est, néha benéz Stoner mellé, de ugye tudjuk, hogy a testközeli csata nem a spanyol asztala.

2

Közben Lorenzo szedi vissza a Simoncelli miatt eladott helyeket, mászik rá csapattársára, tandemben, egy kanyar alatt előzik meg nagyon kegyetlenül Andrea Dovizosót. Aztán leszedik – az utóbbi időben egyébként szenzációsan nagy formába kerülő – Marco Simoncellit, de pár kör múlva megvan Pedrosa is. A két Yamaha átmegy mindenkin, Stoner viszont már arrébb van.

A középmezőny is megvívja a maga küzdelmeit, iszonyatos darálóban megy Barbera, Bautista és Aleix Espargaro egyaránt – közülük tör előre Ben Spies, és veszi célba az előtte haladókat.

Stoner nem hozza azokat a körönkénti fél másodperces fórokat, amitől rettegtek Rossiék, sőt, utóbbi hátránya rundról-rundra olvad. Aztán ismét eljön a pillanat, amikor Lornezo ritmust vált, kifékezi Rossit, és nekiront Stonernek. A 46-os ugyan még próbálkozik, néha közelebb is kerül hozzájuk, de a hajrában leszakad.

Lorenzo meglehetősen aktívan támadja Stonert a táv utolsó harmadában, de nincs akkora tempókülönbség, amivel valóra lehetne váltani az előzést. A spanyol minden féktávon megmutatja azért magát, nyomást gyakorol az ausztrálra, aki be is dobja a törülközőt: az egyik kigyorsításon megcsusszan a rázókövön, ami pont elég ahhoz, hogy a világbajnok elslisszoljon mellette.

4

A célvonalig már nem tud visszavágni: Lorenzo, Stoner, Rossi sorrendben érnek be. Negyediknek meg bejön Ben Spies, aki teljesen sportszerű, de legalább annyira hajmeresztő gyakorlatokkal manőverezett el Dovizioso és Simoncelli mellett. Összesen 383 ponttal zárja ezzel Jorge Lorenzo a 2010-es szezont, amivel ledönti Rossi korábbi, 2005-ös rekordját. Van mit ünnepelni.

Eredmények:

1.  Jorge Lorenzo  ESP Fiat Yamaha Team  46:44.622

2. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team 46:49.198

3. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team 46:53.620

4. Ben Spies USA Monster Yamaha Tech 3 47:02.265

5. Andrea Dovizioso ITA Repsol Honda Team 47:03.782

6. Marco Simoncelli ITA San Carlo Honda Gresini 47:05.296

7. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team 47:11.419

8. Hector Barbera ESP Paginas Amarillas Aspar 47:13.910

9. Alvaro Bautista ESP Rizla Suzuki MotoGP 47:14.073

10. Randy de Puniet FRA LCR Honda MotoGP 47:14.482

11. Aleix Espargaro ESP Pramac Racing 47:16.383

12. Colin Edwards USA Monster Yamaha Tech 3 47:18.226

13. Marco Melandri ITA San Carlo Honda Gresini 47:21.244

14. Hiroshi Aoyama JPN Interwetten Honda MotoGP 47:23.59

15. Carlos Checa ESP Pramac Racing 47:40.791

40P7959 c

Moto2

Andrea Iannone precíz rajtjával, és az első körökben mutatott félelmetes dominanciájával kezdődik a Moto2 verseny. Elias már az elején hibázik, el is mennek mellette hatan, Talmácsinak sem sikerül ma az extra rajt, a tizedik hely környékén fordul be az első kanyarba.

Az olasz le akarja rázni a mezőnyt, előnyéhez pár tizedmásodpercet mindig hozzácsap körönként. Mögötte viszont egy emberként jön a komplett üldöző boly, összekoccannak, egymásra térdelnek, van itt minden, még a szupersport világbajnokság ketrecében edzett Kenan Sofouglu is nagyot néz, amikor a célegyenes végén száznyolcvannal kivezetik a sóderbe. Őrült verseny, Talmácsi tizenegydik, az egyik boly végén, üldözők nélkül.

5

Iannone előnye a verseny végéhez érve elkezd súlyosan apadni, a Julian Simon felvezette Karel Abraham, Thomas Lüthi, Toni Elias négyes megérkezik, mint a tank. Ekkor dobja be vésztartalékait az olasz, és úgy néz ki, bírni is fogja a végéig – ha ki nem ütik alóla a motort.

Julian Simon persze siet, ő még tétre motorozik, épp a vezető Iannone mellé akarna befékezni, amikor a hátulról túl későn fékező Toni Elias elszáll mellette, és nekimegy Andrea motorjának. Mind a hárman mentenek, Elias kirobog a bukótérbe, a gumifal előtt elfekteti a gépet – Iannone és Simon versenyeznek tovább, de csak a dobogó alsóbb fokaiért, mert közben az egész szituációt kikerülő Karel Abraham elszökik mellettük.

610x

Az utolsó kigyorsításon még megpróbálja Simon a lehetetlent, kiugrani Iannone szélárnyékából, de ez már nem jön össze. Abraham, Iannone, Simon sorrendben jönnek be – utóbbinak így is elég a pont, ezzel éppen megszerzi az összetett második helyét.

40P3884 c

Talmácsi végig egy ritmust motorozva, nagyobb csetepatéktól mentesen szerzi meg Toni Elias kiesésével a tizedik helyet, és ezt mondja a mai nap után: „Örül a lelkem, hogy sikerült megőriznem a 6. helyet, ami mégiscsak elárul valamit egy nem túl szerencsés szezont követően. Az idei évadot a Humangestes korszakhoz tudnám leginkább hasonlítani. Sokat küzdöttünk, de mindig a maximumra törekedtem, így nagy dolognak tartom, hogy egy ilyen erős mezőnyben 6-ként zártam. De visszatérve kicsit a mai versenyre: nem volt szenzációs, nem olyan volt, mint amilyet terveztem az utolsó versenynek. Végig küzdöttem a motorral a kanyarokban, féktávon és később tudtam csak gázt adni, mint ahogy szerettem volna. Mindeközben próbáltam arra is figyelni, hogy Cluzelt magam mögött tartsam. Sok minden összejött ebben az évben, de úgy gondolom, hogy 6-nak lenni egy ilyen kiélezett kategóriában semmiképp sem lebecsülendő. A tárgyalások továbbra is folynak arról, hogy 2011-ben hol folytatom. Meglátjuk, mit hoz a jövő.”

Friss hír: jóllehet Talmácsi Gábornak még nincs csapata a 2011-es szezonra, nevezését azonban elfogadta a Dorna.

A Bimota gyár képviselői, valamint Eskil Suter úr megkereste Talmácsit, hogy felajánlják neki a Bimota és a Suter váz kipróbálását – ezt Gábor örömmel elfogadta. A hétfői motorpróbák természetesen nem jelentik azt, hogy a magyar versenyző szerződést is kap – csupán úgy gondolta, hogy tapasztalatszerzés szempontjából mindenképpen jól jön a lehetőség. „Holnap a célom mindenképpen az, hogy minél több kört tegyek meg a motorokkal.” – mondta Talmácsi. „ Egy igazán jó lehetőségnek tartom ezt a motorpróbát, nagyon kíváncsi vagyok, hogy mekkora különbségek vannak a vázak között. Az időjárás előrejelzés alapján eső várható, de remélem, a nap végéig elkerülik a pályát a felhők és egy tartalmas napot zárhatunk majd.”


Eredmények:

1. Abraham (FTR)

2. Iannone (Speed Up) +0.522

3. Simon (Suter) +0.583

4. Luthi (Moriwaki) +0.760

5. Redding (Suter) +4.205

6. de Angelis (MotoBI) +5.385

7. Corsi (MotoBI) +11.399

8. Gadea (Pons Kalex) +21.420

9. Aegerter (Suter) +22.439

10. Talmacsi (Speed Up) +22.912

125

A legkisebbek versenyét rajt-cél győzelemmel nyerte meg a jövőre a Moto2-es kategóriába szerződő Bradley Smith.  A mai futamot biztonságos motorozással teljesítő Marc Marquez negyediknek jött be, amivel megszerezte az idei világbajnoki címet – az összesítésben Nicolas Terol végzett a második helyen, akinek tizenhét pontos hátrányával ugyan még volt matematikai esélye, de a mai harmadik helye még akkor sem lett volna elég, ha Marquez egyáltalán nem szerez pontot.

Sebestyén Péter szabadkártyával indulhatott a szezonzáró futamon. Balul sikerült rajtja után végig egyedül motorozva mindössze két helyre a pontszerzéstől, tizenhetediknek ért be.

"Összességében egy jó hétvégén vagyunk túl, sokat tanultam, de hogy őszinte legyek a tegnapi köridők alapján többre számítottam. A rajtom rosszul sikerült, így elhúzott az előttem haladó boly, pedig velük jobb lett volna menni. Így saját tempót kellett diktálnom és egyedül motoroztam, ami számomra még nagyobb koncentrációt követelt. A verseny végén megdicsért a csapatom és elismerően gratuláltak a teljesítményemhez, ami nagyon jól esett." - mondta Sebestyén a verseny után.