Régen gyakran megfordultam vidéki ökölvívógálákon, ahol mind a legnagyobb hangzavarban, mind síri csendben gyakran felzúgtak a nézőtér valamely sarkából, az „üsd már ki”, esetleg „végezzé' vele” felkiáltások, még akkor is, ha a biztatást kapó delikvens épp a fogvédőjét alig tudta szájában tartani, és legfőbb vágya nem volt más, mint egy bedobott törölköző.
Nagyjából így indult a 2016-os MotoGP katari nyitánya, ahol a szenvedő fél Valentino Rossi, a bekiabálók pedig rajongói lehettek volna. Hiszen nem volt más, kizárólag hergelés, de az messzemenőkig, olyannyira, hogy Rossi már a futam előtt összetűzésbe került csapattársával. Lorenzo a bokszból pályára érkezve lassú tempóban haladt versenyíven, miközben az olasz épp gyors körét teljesítette volna. Rossi mutogatott, Lorenzo vissza, és máris ott folytattuk, ahol tavaly abbahagytuk. Szombat este sokan érezték úgy, erre már végképp nincs szüksége senkinek.
Rossi fájlalta a manővert, őt tavaly hasonlóért egy pontra büntették, míg a spanyol megúszta, végül folytatódott a verbális párharc a sajtótájékoztatón, miután a Yamaha bejelentette, hogy még az idény első versenye előtt további két évre leigazolta az olaszt, aki így 2018 végéig egészen biztos, hogy motorozik.
Egy kis bulvár
A MotoGP versenyzők velveti élete a hírek szerint igencsak változófélben van. Néhány napja óriási híráradat lepte el az olasz bulvársajtót, mely szerint Valentino Rossi dobta modell barátnőjét, Linda Morsellit, de a felek ezt nem erősítették meg. Az olasz média viszont remek időzítéssel, a katari futam előtt néhány órával jelentetett meg fotókat egy pasarói születésű, egyébként ukrán hölgyről, akit Yanának hívnak, és van már közös fotója Rossival, és állítólag sokáig együtt elmélkedtek a riccionei Cocoricó diszkóban, ahol az olasz legenda szülinapi buliját tartották baráti körben.
Lorenzo ezen alaposan felhúzhatta magát. A szerződéstervezetet ugyan ő is megkapta, az aláírás azonban elmaradt, mert a pletykák szerint a Ducati ajánlatára vár. Ennek ellenére megragadta a lehetőséget, és beszólt az olasz veteránnak, mely szerint megérti, sok más lehetősége úgysincs. Rossi erre úgy reagált, hogy Lorenzo nyilván a Ducatira vár, de egy esetleges motorváltáshoz igencsak tökös legénynek kell lenni, ezért úgy gondolja, csapattársa a végén mégiscsak maradni fog.
Mondanom sem kell, hogy a hasonló, meccs előtti szájkarate ugyancsak az ökölvívó-mérkőzések hangulatát idézi. Ezek után pedig egyáltalán nem mindegy, hogy másnap ki kerül ki győztesen a csatából, hiszen a tényektől függetlenül neki fog a közönség igazat adni.
Lorenzót egyébként gyakran piszkálják humortalansága miatt, talán tettem már én is, az viszont mindenképp nagyformátumú döntés volt a részéről, hogy amikor végre szakított előző sisaktámogatójával, a HJC-vel – köszönhetően a tavalyi rendszeres bakiknak és technikai hiányosságoknak – akkor idén a Shark (magyarul cápát jelent) mellett döntött, kihasználva és humorossá téve így a bélyeget, amit még tavaly Rossi ragasztott rá a misanói hétvégén, amikor magát szimbolikusan kishalként, Lorenzót pedig cápaként tüntette fel sisakfényezésén.
Utólag már teljesen egyetértek Mat Oxley tavalyi véleményével, mely szerint a legnagyobb hiba volt eltörölni a valenciai futam előtti nyílt sajtótájékoztatót, mert a Dorna így még inkább szította a hangulatot a versenyzők között. Sokkal célravezetőbb lett volna egymás mellé ültetni őket, és hagyni, hogy az újságírók kicsontozzák őket, úgy legalább fontolóra vették volna, mikor csinálnak még egyszer ekkora cirkuszt. Mert félreértés ne essék, nem azzal van a gond, hogy abban a két hétben még az is MotoGP-ről szóló híreket olvasott, aki előtte soha életében nem tette, inkább arról, hogy ezek a felbőszült alakok a pályán mégiscsak háromötvennel utaznak egymás kerekén, az pedig sokkal veszélyesebb, mint egymás mellett ülni egy kárpitozott széken. Úgy érzem az angol szakember fején találta a szöget ismét.
Végül a szombati csinnadratta alapján várt tűzijáték helyett egy sokkal laposabb, ugyanakkor kiegyensúlyozottabb versenyt láthattunk vasárnap.
A végeredmény alapján a legjobb négy személye változatlan, Viñales egyelőre nem tudott dobogós helyért harcolni, bár első soros kvalifikációja ettől többet ígért. Ennek ellenére nem kizárt, hogy szimplán elgumizta magát, és ha előre kicsit keményebb keveréket rakat a lágy helyett, odaér a végére.
Mert úgy hiszem, ezen a versenyen még sokan csak tapogatóztak, és próbálták belőni a Michelin abroncsok kínálta lehetőségeket. Azonban úgy tűnik, a félelmek messze nem igazolódtak be, mert Lorenzo pole pozíciót érő ideje mindössze négy tizeddel maradt el a tavalyi legjobb edzésidőtől, az első négy befutó pedig hét, illetve öt másodperccel gyorsabban teljesítette a versenytávot idén, mint a tavalyi győztes Rossi.
A legalkalmasabb abroncsokat egyértelműen Jorge Lorenzo választotta, legalábbis a stílusához legjobban illeszkedőt. A Michelinek specialitása, és Bridgestone-októl való eltérése leginkább abban mutatkozik, hogy míg a japánok előre kínáltak egy végtelen tapadást ígérő abroncsot, addig a franciák hátulra kínálják ugyanezt, a motorok eleje viszont sokkal bizonytalanabb mint eddig. A szezon előtti teszteken történt temérdek bukás is ezt igazolta, így a versenyzőknek gyakorlatilag teljesen át kellett programozni gondolataikat e téren. A flat track, mint edzésmódszer ugyanakkor mégsem volt hiábavaló, ugyanis Marc Marquez épp néhány hete nyilatkozta, hogy flat track-es tapasztalatai révén pont azt a módszert igyekszik kidolgozni motorján, mely szerint rendszeresen, még fokozottabb erőcsúsztatással igyekszik kanyarodni, ezzel is kímélve az első abroncsokat. Ezt később azzal tetézte, hogy az első abroncsok csúszáshatárát is keresgélni kezdte, mert úgy vélte, ezáltal jobban kontrollálni tudja a motor mozgását.
Robban Michelin
Néhányan talán emlékeznek a megrázó felvételekre, amely akkor készült, amikor Loris Baz alatt felrobbant egy hátsó Michelin kettőkilencvenes tempónál a sepangi teszten. Sokan azonnal átkot szórtak a francia gumigyárra, néhányan a bojkottól tartottak, a tesztet kénytelenek voltak felfüggeszteni néhány óra erejéig, és visszavonták aznapra az összes olyan típusú keveréket, amilyent a francia versenyző használt.
Két heti csendet követően azonban a Speedweek magazinnak nyilatkozott a gyár technikai igazgatója, Nicolas Goubert - „Csak ismételni tudom, hogy Sepangban kétszer is figyelmeztetnünk kellett egy csapatot, akik ugyanazon versenyzőjüket az általunk javasolt 1,5 bar guminyomásnál alacsonyabb, 1,45 bar nyomással küldték a pályára. Sepang amúgy is különös igénybevétel az abroncsoknak ilyen forróságban, ezért nem szabad hanyagul kezelni a gyár által ajánlott paramétereket.” Mivel a hangok időközben elcsitultak, és a csapatot sem nevezték meg pontosan, elképzelhető, hogy az érintettek személye azonos, és a technikai vezető nemcsak magyarázkodott, hanem velős igazságokat közölt.
Jorge Lorenzo stílusa viszont nagyságrendekkel lágyabb, mint Marquezé, vagy Rossié, így megengedhette magának, hogy előre kemény, hátra viszont lágy gumikat szereltessen, míg Marquez és Rossi hátul egyaránt közepesen lágy gumikat használtak, amelyhez Marquez agresszivitása kicsit jobban passzolt, így miután megelőzte az olaszt, végig gyorsabb volt tőle, Lorenzo tempóját pedig egyikőjük sem tudta tartani. Közéjük ékelődött azonban még a két Ducati is, de Iannone reményei hamar elszálltak, amikor michelinesen kicsúszott a motor eleje. Arra viszont már talán kevesebben számítottak, hogy Andrea Dovizioso idén is remek teljesítményt mutat Katarban a tavalyi második helyezése után.
Talán nem is a versenyzőben, sokkal inkább a megváltozott körülményekben kételkedtek, hiszen anno a Ducati volt az első, aki Michelin helyett Bridgestone-ra váltott a királykategóriában gyári csapatként. Arra pedig végképp nem számított senki, hogy az egykor motorozhatatlan fenevadként emlegetett olasz erőgép olyan lágy lesz, hogy vígan kihúzza a versenytávot két puha abronccsal. Változnak az idők. Ugyan az utolsó körökben Marquez többször is megkóstolta Doviziosót, az olasz belehúzott, és részben irgalmatlan, háromötven körüli csúcssebességének köszönhetően megőrizte a második helyet Marquezzel szemben, Rossi pedig csak negyedik lett.
Az egységes elektronikával szemben érzett aggályok sem okoztak túl nagy problémát, még akkor sem, ha néhányan óriási visszalépésként írták le az első tesztek után, sőt a szatellit Ducatik extra előnye sem domborodott egyelőre, Hector Barbera legjobb szatellit ducatisként a kilencedik lett, úgy, hogy mindkét Tech3 Yamaha megelőzte. Rossi szerződéshosszabbítása mellett a másik nagy meglepetés Bradley Smith újdonsült KTM-es szerződése volt. Az osztrák gyár a futam előtt néhány órával hozta nyilvánosságra az információt, mely váratlannak nem tekinthető, mert az angol már többször panaszkodott, hogy úgy érzi, a Yamaha nem számol vele komolyan.
MotoGP Katar 2016 | |||
Végeredmény | |||
1. | Jorge Lorenzo | SPA | Movistar Yamaha MotoGP |
2. | Andrea Dovizioso | ITA | Ducati Team |
3. | Marc Marquez | SPA | Repsol Honda Team |
4. | Valentino Rossi | ITA | Movistar Yamaha MotoGP |
5. | Dani Pedrosa | SPA | Repsol Honda Team |
6. | Maverick Vinales | SPA | Team Suzuki Ecstar |
7. | Pol Espargaro | SPA | Monster Yamaha Tech3 |
8. | Bradley Smith | GBR | Monster Yamaha Tech3 |