A SuperMoto az egyik legéletszagúbb motorversenynek tűnik. A változatos terepen, szinte utcai közlekedésre alkalmas gépekkel vívott küzdelem viszonylagosan olcsó is. A tempó mérsékeltebb, mint a gyorsasági motorversenyeken, a nézők számára azonban a kigyorsítások, csúsztatások, szűk fordulók és ugratások miatt nagyon élvezetes.
A sportág története a közelmúltba nyúlik vissza, mégis az urbán legendák jótékony homálya fedi. Egyesek szerint a SuperMoto francia eredetű, nagy valószínűséggel azonban a tengerentúlról érkezett. Az AMA Superbike bajokság versenyzői találták ki ezt a furcsa jószágot, akik a téli erőnléti edzéseken használtak krossz illetve enduró motorokat. (Ez egyébként jellemző szinte az összes gyorsasági motorkerékpár versenyzőre.)
Hogy
az edző motor ne különbözzön annyira a gyorsasági
motoroktól, lecserélték a kerekeket, elöl-hátul 17 collos,
pályagumival szerelt felnikre cserélték a bütykös abroncsos
enduró-kerekeket, és előre nagyobb fék is akadt. Ezzel aztán olyan
szerkezetet kreáltak, ami két, egymástól fényévnyi távolságra lévő
sportágat egyesíti magában.
És hogy ezzel még ne legyen annyira egyszerű a helyzet, a motorokhoz vegyes pályát jelölnek ki - sokszor a város közepén található nagy parkolókban, vagy parkokban. Egy része, általában nagyobb, aszfalt. Itt nem lényeges a pályatisztítás, némi felhordott sóder, homok vagy sár csak még érdekesebbé teszi a versenyt. A szilárd burkolatú szakaszokat helyenként terepszakaszok teszik izgalmassá, a fűcsomós zsombékostól kezdve a murvás rázatókig és persze elengedhetetlen a krosszmotor ősnek kijáró tiszteletből néhány ugrató. A 30-40 évvel ezelőtti népligeti motorversenyek hangulata juthat eszünkbe.
A verseny tempója a gyorsasági versenyekhez képest lelassult, mert
a pályagumival sokkal nehezebb a terepszakaszokat és az
ugratókat leküzdeni. A szűk kanyarok és a rövidebb,
technikásabb szakaszok robbanásszerű kigyorsítást, utolsó
pillanatig késleltetett fékezést követelnek a versenyzőktől.
Kezdetben, gyakran még ma is, krosszmotorokat és endúrókat alakítottak át a sport első képviselői. A motorgyárak is észrevették, hogy furcsa szokásokat vesznek fel vásárlóik, és megjelentek a kereskedésekben a versenyre - és utcára - kész supermotók. Bár ezeken a versenyeken igen változatos az induló géppark - a Scooter kategória kétütemű robogóitól kezdve az átalakított MZ-ken át az 1000 cm 3-es erőgépekig mindenféle motorral rajthoz lehet állni -, a profi versenyzők a nagyköbcentis négyütemű gépeket kedvelik, hiszen az erőcsúsztatások, a kemény kigyorsítások ezekkel a motorokkal könnyebben megvalósítható gyakorlatok.
|
A profik frissen vágott slik gumival versenyeznek. |
A kiskunlacházi volt katonai reptér a SuperMotosok kedvenc terepe.
Idén negyedszerre rendeztek itt SuperMoto Nemzetközi Bajnokságot,
amely egyben az Alpok Adria országok Supermoto bajnoksága is.
A Motorsport Zsembery Kft. jelentősen kivette részét az eseményből, hiszen nem csak saját versenyzőjük állt rajthoz a Supermoto Bajnokságon, hanem két saját kategóriát is indítottak a kiskunlacházi repülőtéren kijelölt versenypályán. Az idén indított KTM Junior SuperMoto Kupa már a harmadik fordulónál tart, de emellett összeverbuváltak egy újságíró csapatot is, hogy belekóstolhassanak a kollégák ebbe az embert próbáló sportba.
|
A médiafutam résztvevői mind kezdőként ültek a Junior Kupa versenygépeire, de az egyéb versenyágakban szerzett tapasztalatok - és legfőképp a kondi hiánya már az edzés alatt megmutatkoztak. A 3 körös bemelegítő futam, az öt körös időmérő után egy hendikep rajtstílusú verseny zárta megmérettetésünket, ahol némi elhullás mellett öt - másoknak hat - kör volt a penzum.
Az örömmotorozás során fékcsikorgatásban nem volt hiány, az
elmért - vagy tudatosan rövidre vett - féktáv végén hátsórész
riszálással érkeztünk a kanyarba, majd hirtelen váltás és jött a
földutas zötykölődés, és egy 170 fokos fordító. A földutas
egerészés után az oda-vissza futó dupla egyenesen a kezdők kezelése
alatt is kinyitott a powerszelep. Mintha fenékbe rúgták volna a kis
KTM-et. Talán a kis jelző kissé erős, mert ugyan 125 cm3-jével a
legkisebb a KTM SX szériából, és 93 kg súlyával a legkönnyebb, de
az ehhez tartozó 40 LE-nyi, igen hirtelen jelentkező teljesítmény
kordában tartásához tapasztalt motoros kell, mert egy hirtelen
gázadásra könnyedén egykerékre áll.
A nyereg elég keskeny és vidáman lehet rajta előre-hátra
csúszkálni, ha ugratónak felfelé hasítunk, vagy lefelé ereszkedünk,
de ehhez is szükséges némi tapasztalat, egyébként közeli
ismeretségbe kerülhetünk az első sárvédővel.
A széles Magura kormány kónuszos, azaz középen vastagabb - 28mm - és a markolatok felé csökken az átmérője. Ez volt a motor egyetlen olyan alkatrésze, mellyel sikerült a verseny egész ideje alatt folyamatos testkontaktust fenntartanom. A kondihiány legfeltűnőbb jelei is a kormány felől érkeztek: a koca supermotós újságírók közül többen heveny alkarfájdalomra panaszkodtak, míg ez engem teljességgel elkerült, viszont annál kimerítőbb vállfájdalmak kínoznak azóta is. Ezt az ugratók utáni valami csak lesz stílusú földet-érési technikámnak tulajdonítom.
A bevállalós csapatot a szervező emlékéremmel díjazta. Mi meg
hangosan jajgattunk, közben meg már azon pörgettük magunkat, hogy
mikor lehetne ezt megint kipróbálni.
A versenyzők szórakoztatása után jöttek a profik. Délután mindhárom kategóriában két-két versenyen próbáltak sorrendet felállítani. Az április óta supermotozó juniorosok meglepően rutinosan vették az akadályokat, de az igazi látványos fektetéseket, broadside-olást a nagyok produkálták.
Nem csak a SuperMoto iránti vonzalom, hanem egy rekordkísérlet
híre is vonzotta azokat az utcai motorosokat, akik kijöttek a
hőségben a vasárnapi programra. Ifj. Kökényesi György, miután a II.
fordulóban learatta a babérokat, a díjkiosztó után megdöntve eddigi
183 méteres saját rekordját supermoto géppel - sérült csuklóval - a
210 méteres új csúcsot állított fel elsőkerekezésben.
Eredmények:
Junior
I. futam
1. Dománszky Richárd
2. Németh Balázs
3. Necsász Márk
II. futam
1. Németh Balázs
2. Dománszky Richárd
3. Necsász Márk
Open
I. futam
1. Hauber János (Yamaha)
2. Zóka Attila (Husaberg)
3. Sulyán György (KTM)
II. futam
1. Sulyán György (KTM)
2. Németh József (Yamaha)
3. Hauber János (Yamaha)
Alpok Adria és a Prestige kategória (együtt indult)
I. futam
1. Christian Ackerl (Honda)
2. Radomir Zubor (KTM)
3. Wágner Zsolt (KTM)
II. futam
1. Ifj. Kökényesi György (Yamaha)
2. Christian Ackerl (Honda)
3. Radomir Zubor (KTM)