Alapértelmezett Totalcar kép, hero image olyan cikkekhez, ahol nincsen külön definiálva

A sportrobogók királya?

<br /> <br /> A Gilera Runner 180-as verziójáról legendákat hallottam.

robogo robogoblog
Kőbájker

Közzétéve: 2011. 05. 02 10:57

Közzétéve: 2011. 05. 02 10:57

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <title></title> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>

A Gilera Runner 180-as verziójáról legendákat hallottam. Szinte paráztam, hogy majd ágaskodik az eleje, és akkorákat borítok vele, hogy a fülem szikrázik az aszfalton. Van, aki szerint a gépecske élmény-faktora übereli a Suzuki GSX-R 600-ast.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>A Runnert 1997-ben mutatták be ötvenesként, majd egy évvel később már jött a 125-ös FX, aztán egy évre rá 180-as FXR. Ezek mind kétüteműek voltak, de 2000 körül jöttek négyütemű típusok is.

Az FXR 180-at sokan a legdurvább kétütemű robogónak tartják, legfőképpen maga a Gilera. Valójában határozott luxusautós érzésem volt (pedig ilyesmire végképp nem számítottam) abban a tekintetben, hogy mint egy nagy limuzinban, nem érzékeltem a sebességet. Fel sem tűnt, milyen gyorsan megyek és mindig meglepett az érték, amit mutatott az óra, pedig az ember éppen fordítva várná egy robogón. Hogyan érték el ezt a csodálatos hatást? Ehhez sajnos végig kell olvasnod az egész posztot.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>

Mielőtt megosztom a szubjektív élményeimet, nézzük jelen példány történetét - ez ugyanis fontos. Tíz év körüli teszt-Runnerünk az utóbbi két évet különféle szerelőknél töltötte. Nem feltétlenül önhibájából: a szerelőpopuláció megbízhatósági kvóciense vetekszik az állami hivatalok képességeivel. Legfőképpen a haver-típusúak a trehányak, akiket azért érdemes elfelejteni örökre, mert a haveri alapon történő szerelés ennél is a beleszarásban nyilvánult meg. 

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Az FXR 160 ezer forintos vételérához úgy adódott hozzá két év várakozás és 100 ezer forint javítási költség, hogy több szerelőnél is megfordult. Csak a legutolsónál lett nagy nehezen jó - már amennyiben a mostani állapotot annak tekinthetjük. Motoszkál bennem némi gyanú, de nincs összehasonlítási alapom.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Mint egy sportmotor: legalábbis középállvány nincs

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Bár nincsenek megbízhatósági adataim, érdemes leszögezni: a teljesítménynek ára van, és ezt sokan még a modern dízelautóknál is csak akkor értik meg, ha elromlik valami, mert az általában sokba kerül. És általában el is romlik.

Hidegen nem túl biztatóan indul - kissé horror hangok jönnek az önindító környékéről. Ahogy beröffen, idegesen jár a tekintélyes egyhengeres. Ha az automata szívató rajta van, könnyen lehet, hogy nem lehet hátratolatni járó motorral, mert a felpörgött alapjárat már összeereszti a kuplungot. Mindez elég agresszív benyomást tett rám elsőre.<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/>

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>


Komoly méretű sisaktartó

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Volt már kétütemű 125-ösöm, igaz nem robogó, de Gilera. Az egy RX 125-ös enduró volt, amely tipikus példánya a hírhedt powerszelepes, kis kétüteműeknek. Úgy ment, mint egy Simson, amíg valahol - egy jó magasan levő, de legalább igen szűk fordulatszám-tartományban - megindult, mint a mérgezett egér. Nem mellékesen - szemmel láthatóan horpasztva a tankot. Valami ilyesmire számítottam a Runnernél is, ezért óvatosan indultam el vele, nehogy rögtön hanyatt vágjon. Különösen, mert ki tudja, hol és hogyan kapcsol a kuplung.

Elindultam, húztam egy óvatos gázt, és... semmi sem történt. Szinte ugyanúgy indult meg, mint bármilyen mezei robogó. A Runnerről különböző túlzó teljesítményadatokat hallottam már, köztük a harmincvalahány lóerős álomképet is, pedig a vizes 180 köbcentis blokk valójában 21 lóerős. Ez egyáltalán nem kevés egy robogónak, ami üresen csak 107 kiló körül van. Lehet vele hozni a híres, közel 140-es végsebességet. 

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Komoly futóműve van, elöl 120/70, hátul 130/70 R 12-es gumikkal, ez mindkettő valaha régen (az átmérőt leszámítva) nagymotor gumiméret volt - igaz, 17-18 collon már virslinek tűnt, amit itt még tekintélyes vastagságnak látszik. (Ezt a logikát nem árt figyelembe venni azoknak, akik bedőlnek a péniszhosszabító reklámoknak.)

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Sportmotoros sziluett

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>A Runner teste nagy. Sőt, ötvenes arányokban még nagyobb, mert az majdnem tök ugyanez. Míg a 125-ös létezik elöl-hátul tárcsafékkel, addig a 180-ason érdekes módon csak dobfék van hátul.

A formaterv igen sportos, valahol ötvözné a sportmotorokat és a robogókat. Rajta ülve azonban pontosan ugyanaz a majom-a-köszörűkövön üléspozíció fogad. Ráadásul a lábat előrenyújtani sem engedik az idomok, hátrébb ülni pedig nem lehet, mert a nyereg a seggünk alatt egyszer csak meredek ívben emelkedni kezd. Ha hátrafelé araszolnánk, hiába - a görbület megakadályozza a pozícióváltást.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Hideg időben lábfűtés

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Van azonban egy nagyon hasznos extra, feltéve, ha még nyithatók a lamellák: a motor forró levegőjét a térdünkre irányíthatjuk az idomban található rostélyokon át, ugyanúgy, mint az autókban. Ez nem jön rosszul hűvös időben.

A műszerfal robusztus és egyszerű: a korai példányon nem olyan dizájnos még. Semmiféle digitális kijelző nincs, nekem ezzel nincs bajom, viszont a benzinszintjelző óra nem éppen pontos: már fél tanknál villogni kezdett a figyelmeztető lámpa, én pedig nem kockáztattam, hogy megtudjam, melyik téved. Valószínűleg az előbbi, a mutató jóval feljebb van, mint kéne.


10km/h felett is állunk

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Van vízhőmérséklet-jelzőnk, hogy ne hajtsuk hidegen a gépet - ez talán inkább a parasztvakítás kategória, remélem nem a régi Skoda-betegség miatt van szükség rá. És természetesen akad olajszint visszajelző lámpa, ami életbevágó fontosságú műszer, csak ki ne égjen egyszer. Én ennek csinálnék plusz mutatós szintjelzőt, mert a 140 végsebességű robogónál nem biztos, hogy elfogadható egy kiégett lámpa miatti nyélgázas megszorulás. Igaz, végsebesség környékén a műszereket nézegetni nettó életveszély, túlságosan az ölünkbe kell pillantanunk, amivel értékes tizedeket veszthetünk, miközben a fék messze nem egyujjas.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Kétdugattyús féknyereg, de hiába

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>A menetpróba igazolta ezt a kevésbé pozitív hírnevet is, miszerint a Runner fékjei középszarok. Nem állítom, hogy normálisan közlekedve nem elég, és nyilván robogós viszonylatban érdemes hasonlítgatni, de ennél kicsit jobbat vártam. Az adagolhatóság például: menj el egy büfébe vagy lacikonyhára, és nyomj magadnak annyi mustárt a kolbász mellé, amennyit akarsz. Így legalább megtapasztalhatod ezt a fogalmat, mert a Runnernél nem nagyon.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Normál fékhasználatnál halálba idegesített: azt hittem, bal oldalra került az első fék, amíg húzósabb fékpróbákkal rá nem jöttem, hogy az érzet csalóka. <meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>A jobb oldali az első tárcsaféket működteti, csak az nem fog, miközben a hátsó dobfék sokkal jobb a vártnál. Sajnos egyáltalán nem egészítik ki egymást annyira, hogy a Runner erejét kihasználva, kanyarokban is keményen csapatva, biztonságosan és precízen lehessen féktávokat tartani, mert tulajdonképpen együtt is csak egy nyekergő, bowdenes biciklifék gyéren bizalomgerjesztő érzetét nyújtják.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Az olaj betöltéskor kicsit félrement

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Sportosságban nem partner a CVT-váltó sem. Nem tudom, hogy ez a példány veszti-e el az erejét, vagy a röpsúlyok beállítása nem ideális, de keményen borogatni a kanyarban és nyomatékból kijönni – az nem jelen Runnerünk pályája. Egyáltalán nem indul meg erősen és kanyarból kigyorsulni is csak kis trükkel lehet, ha nem akar az ember fekve pihenni: még éppen annyival előtte rá kell húzni a gázt, amennyi késést a CVT okoz. Ez azonban nyilván nem az az élmény, mintha lenne rendes váltónk és kuplungunk - amellyel ez a blokk sokkal többet nyújtana. Gondolom, aki meg sportolni akar ilyennel, az már régen bevásárolt  a tuningközértben.

Mielőtt elásnánk a Runnert, vagy a fanek a lovat (amelynek fejét előtte berakták az ágyamba), rá kell térnem a pozitív dolgokra, mert azért a Runner a fenti, számomra némi csalódást okozó tulajdonságai ellenére, nem rossz robogó.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Hátsó lábtartó nyitva, belül előredőlve a 180-as henger

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>A blokk ugyan a vártnál kisebbet durrantott (inkább csak pukkantott), viszont éppen ezért hülyebiztos, vagyis biztonságos. Nincsenek hirtelen allűrjei: nem tépi le a fejed, egyenletesen gyorsul, csak valamivel jobban és jóval tovább, mint a többi robogó. Nem mondom meg, hol mentem vele 120-at, csúnya dolog volt. A végsebesség-mérés pedig a gané idő miatt elmaradt, így a nagy igazságot teljes mértékben nem tudjuk meg. Egy biztos: kulturáltan és jól megy, biztosan gyorsabb, mint a legtöbb robogó.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Ezzel már elég király voltam a városi forgalomban, 10-12 másodperc alatt lehet százon, mint egy közepesnél valamivel jobb autó. De mivel ez a Runnernek alap, egy autót meg nem forgatnak ki hétköznapi használatban, csak annyit mondtam a forgalomnak: huss!

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
Vannak már kisebb bukásnyomok

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Mérsékelt tempóban a motor nem pörög sokat, így kevéssé hajtva talán elméletileg <meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>a gazdaságosság is felbukkanhat a ködből – mert abban biztos vagyok, a gázállás itt pénztárcába vágó tény. Meg merem kockáztatni, hogy keményen hajtva úgy beveri akár a 7-8 litert is, mint a pinty, és a gyári adat sem sokkal kevesebb egy hatosnál.

A Runner legjobb része szerintem a futómű: persze itt megint nem versenypálya-tapasztalatokról beszélek, hiszen a hétköznapi használhatóság érdekel. Adtam neki rendesen: cseppet sem óvatoskodva használtam ki drága Budapestünk görény útviszonyainak minden csapdáját. Még egy feka autónepperhez is ezzel mentem a kőbányai gyártelepre. Macskakő lyukakkal, kátyúk, kiálló villamossínek, nyomvályúk - azt kell mondjam, robogóhoz képest jól vizsgázott. Relatíve nagyok és ballonosak a kerekek, elöl masszív teleszkópok, hátul monoshock: meglepően jó rugózási komfortot nyújtottak. Hétköznapi használatra szerintem teljesen jó az irányíthatóság is, ha nem vadulunk.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>
A kormánysúly nem segít

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/><meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/><meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Persze a robogó az robogó, nagy csoda nincs: a rövid tengelytáv átka, ha nem is annyira erősen, itt is érezhető. Kanyarokban azt hittem, tök jó lesz. De nekem túl billegős, ugyanígy érzékeny a hosszanti útbordákra is. Mintha egy utálatos, gonosz, büdös lábú manó csavargatná szemből a kormánynyakat balra-jobbra, hogy a hosszirányra merőlegesen billegtető labilitás és az első futómű riszálási hajlama ne feledtesse egy percre sem: ez még nem motor.

Felmerül, vajon mennyire rentábilis egy ilyen robogó. Egyelőre sokak számára hallatlan előnye van: kamuötvenesként működik, így más robogónál ilyen teljesítmény rendszám nélkül nincs.

Ennek persze megvan az ára: a fogyasztás, meg ki tudja, mi még. Az esetünkben 100 ezer forintos mi még a vételárral együtt már egy rendszámos négyütemű nagyrobogó ára. Vagy közel egy kezdőmotoré, amihez ugyan jogsi kell, de az már nem robogó, annak minden pozitívumával.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Mi még nélkül a Runner nem lenne rossz közlekedésre, talán alapos beletanulással mókára sem: persze ezt a véleményt alátámasztandó, nem lenne rossz kipróbálni egy tuti jót is. Talán van olyan, aminek nem csal 20 km/órát az órája (bár olasz robogónál olyan ez, mint a tiszta kezű politikus); ez okozta ugyanis azt a benyomást, mintha nem lehetne érezni rajta a sebességet. Nem lehet annyinak érezni, mert valójában hússzal kevesebb. Száz helyett nyolcvan, hatvannál valójában negyven -a robirészereknek nagyon ciki, ha kiderül a nagyot mondó versenyen: simán akkora égés, mint cerkaméret-kamuzásból lebukni.

<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="CONTENT-TYPE"/> <meta content="OpenOffice.org 3.2 (Win32)" name="GENERATOR"/>Részben vigasztal, hogy utólag lecsekkolva a műszerfalat, a sebességmérő alapból 10 km/órát mutat - amikor még állsz. Ezzel még állva is te vagy a leggyorsabb.