Ezt tessék szériában is gyártani!

2015.03.25. 09:37
3 hozzászólás

Fényképen már láthattunk korábban is, de élőben most, a Budapest Motor Fesztiválon volt hozzá szerencsénk először. Az eredeti, gyári Harley-Davidson Street 750 és az átépített motor egymástól kartávolságnyira volt a térben, de a látvány olyan messze volt a két gép esetében, hogy aki nem volt tisztában a rokonsággal, talán sosem jött volna rá.

IMG 9753
Nem csak látványra lett könnyedebb, de a mérlegen is kevesebbet nyom

A Harley marketingesei az új belépőmodell bevezetését támogatták meg egy házi versennyel, amiben a márka dílerei vehettek részt, és a feladat a Street átépítése volt. Hogy a Battle of the Kings verseny résztvevői nagyjából egyenlő feltételek közt mérhessék össze a motorjaikat, 4000 eurós költséglimitet emeltek a szervezők. Ez az alap motor nagyjából 2,8 milliós árához képest nem kis összeg, a civil vásárlók közül kevesen fognak durván 1,2 millió forintot átépítésre költeni, de a profi motorépítők világában ez csak egy szerényebb faragásra elég.

A fenti megállapítás persze csak akkor igaz, ha valaki nem elég kreatív, és méregdrága alkatrészekből, neves beszállítók katalógusából válogatva építkezik. A kelet-európai elődöntő résztvevőit elnézve nagyjából ezt is látjuk: sok nevező motorja ránézésre csak a fényezésben és egy-két apróságban tér el a széria modelltől, nem is esünk hasra az átalakulástól. De a budapesti Street átépítésének tervezésekor biztosra mentek, nem katalógusból rendelt alkatrészekből csavarozták össze a motort.

IMG 9889
Nem szégyellik, hogy folyadékhűtéses a blokk, de a hűtőt hangsúlyozó idomot az elsők között hajították jó messzire. Így alig venni észre a vízhűtőt, sokkal decensebb a látvány

Természetesen vannak elemek, amiket neves beszállítóktól szereztek be, de az összképet a kreatívan összeválogatott használt, esetenként más modellekről származó alkatrészek határozzák meg. Nem csak a kinézetnek tesz jót, hogy korábbi Sportster üzemanyagtankját, használt Buell-fejidomot, egy levetett farokidomot, rugóstagokat és lábtartókat használtak. Így az alkatrészek költségeit is kordában lehet tartani, több tér marad a munkaigényes átalakításokra, az alkatrészek igényes beépítésére.

IMG 9667
A benzintank valamikor egy Sportsteré volt

Egyetlen kevésbé harmonikus része van a motornak, a hátsó kerék. Amikor ezt felemlegettük, Sapka - projekt egyik tagja - fájdalmas arcot vágott. Szerinte is túlságosan keskeny a motor arányaihoz képest, és különösen a bődületesen széles hátsó lengőkar méretei mellett tűnik bicikli keréknek a 110/80 19-es gumi, de sajnos csak ilyen felni-gumi kombót találtak az adott rövid időn belül. Hátulról nézve jól látszik, a gyáriak eleve úgy tervezték a lengőkart, hogy akár 210-es gumi is beleférjen, ha valaki ebbe az irányba módosítaná a motorját, nem csoda, hogy egy 110-es abroncs elvész benne.

IMG 9890
Ebbe a lengőkarba kétszer ilyen széles kerék is elférne, a gyáriak gondoltak a megalománokra is

Hogy mitől ennyire összeszedett és jó arányú a motor, és tűnik úgy, hogy akár a H-D aktuális kínálatából is származhatna? Nem egyszerű erre a válasz, de tökéletes példa a Kőbájker által feltett kérdésre kapott, több percen keresztül fejtegetett válasz. Pedig csak annyit kérdezett: hogy a francba jut eszetekbe, hogy pont ezeket a színeket és pont ezt a dekort használjátok?

Mindennek az oka az ülés. Mert ahhoz, hogy kényelmes legyen, jó húsos tömés kell bele, de akkor meg ormótlan. Ezért a kárpit oldalrészébe mindenképpen bele kellett tenni valamilyen mintát, ami megtéveszti az ember szemét, és sokkal kisebbnek láttatja az alkatrészt. Így került az ülésre a két csík. Amikből kiindulva aztán az összes fényezett elemen végigfutó dekoráció lett. A kárpit anyagához keverték a festékeket, ettől van az az érzése az embernek, mint ha csak egy versenymotorosan vékony üléspárnát látna, pedig ez egy hétköznapi használatra, akár kisebb túrákra is alkalmas nyereg.

IMG 9743
Ügyes trükk a nyereg színes, mintás kárpitja, sokkal filigránabbnak hat, mint valójában

Az ilyen trükkök azok, amik miatt teljes nyugalommal szólítunk fel mindenkit, szavazzon a H-D Budapest és Sapka közös átépítésére, hogy a regionális elődöntőt megnyerhessék. A konkurenciát elnézve teljesen jogosan lenne övék a dicsőség, de ha valaki a szavazata leadása előtt maga szeretne erről meggyőződni, nézze meg a felhozatalt, biztos vagyok benne, utána még határozottabban fog erre a motorra voksolni. Minél tovább nézegetem a motort, annál erősebben érzem, kéne egy levelet írni Milwaukeeba: tessenek ezt így, ahogy van elkezdeni gyártani, helye van a palettán. Csak egy kicsivel szélesebb hátsó kereket passzítsanak be hátra, ha szabad kérni.

Szavazni, facebook segítségével itt lehet. Ha te is úgy viszolyogsz a FB-használatától, mint Kőbájker, kérjed meg valamelyik kevésbé fóbiás ismerősödet, hogy szavazzon helyetted.

Ha valaki megkívánna egy Harley-Davidson Street 750-et, jó ha tudja: idén az alsóörsi Open Road Festen kisorsolnak egyet a résztvevők között.