Aláöltözők: báránytól a technóig

Termékteszt: Forcefield Tech2 aláöltöző

2018.09.16. 10:55

Vagy tíz éve annak, hogy megtértem az aláöltöző-hordók kisegyházába. Az első szettet nem is motorozási céllal vettem, hanem hétköznapi használatra, és egy rövidujjú és a egy hosszúujjú póló annyiba került, amiből akkoriban tetőtől talpig felöltözhettem volna. Akkor az új-zélandi Icebreaker márka mellett döntöttem, ami merinójuhok gyapjából készít ruhákat. Több oka volt, hogy éppen azt a márkát választottam, egyrészt akkoriban tetszett, hogy természetes anyag, nem valami high tech műszálas cucc, másrészt baromi jó a cég filozófiája, például volt bennük egy kód, amit a honlapon beütve megnézhettem, hogy melyik farmon élő birka gyapját hordom. Plusz elhittem a marketingszöveget, miszerint a merinógyapjú nem hőszigetel, hanem hőszabályoz, tehát annak ellenére, hogy télen meleg, nyáron is kellemes viselet. Arról nem is beszélve, hogy a merinók észveszejtően jól néznek ki.

A merinó juhok pengén néznek ki
A merinó juhok pengén néznek ki

Tehát hordtam éjjel nappal, és felfedeztem, hogy további jó tulajdonságai is vannak, például sokkal később lesz büdös, mint más pólóm, illetve nagyon vékony anyagból van - és nálam itt kapcsolódott össze végérvényesen az aláöltöző és a motorozás. Ugyanis akkoriban rengeteget túráztam, viszont a sok csomagot már akkor is utáltam. Az ilyen vékony technikai aláöltözők pedig sokkal kisebb helyen elfértek, a póló-zokni-alsógatya vonalon fele annyi hely elég nekik, és a késői büdösödés miatt kevesebb is elég belőle. Teljes ruhatárat nem engedhettem meg magamnak méregdrága cuccokból, így mindenféle sportáruházas aláöltözőket vettem, és a célnak azok is megfeleltek, még ha a jó tulajdonságaik tényleg messze elmaradnak a csúcsminőségű termékektől.

Aláöltözőnadrágot valamivel később kezdtem hordani, amikor életvitelszerű lett a téli motorozás és robogózás, és beláttam, hogy a cicanadrág (leggings) nélkül tönkre fognak menni az izületeim. Sajnos ami nyáron működött, az hideg időben nem sokat ért: ugyanis a sportáruházas aláöltözők sportoláshoz vannak, tehát azokban mozog az ember, viszont a motoron csak kushad, egészen más lesz ott a jó. Nyáron nagyjából mindegy, hogy motoros vagy általános sportaláöltözőt hordok, de ahogy hűl az idő, úgy válik el az ocsú. Mostanra van több garnitúra téli és nyári aláöltözőm, amiket kombinálni is tudok, például novemberben általában felveszek egy vékony nyárit és egy vastag télit a motoros farmer alá, és máris tökéletes a komfort.

A hideg időre szánt aláöltöző legfontosabb tulajdonsága, hogy a szélzáró, a nyári szett pedig elvezeti az izzadtságot a bőrödről, ami aztán az aláöltöző felszínéről párolog el, ezzel is hűtve téged. Mert ha nem tud kijutni az izzadtság az aláöltöző alól, akkor csak párolódsz benne, de jobb nem lesz. És éppen ez az, ami miatt nyáron is jó hordani ezeket. Pláne bőrruha alá.

Így jár, aki amatőr módon rövidujjú aláöltözőt vesz a bőrruha alá
Így jár, aki amatőr módon rövidujjú aláöltözőt vesz a bőrruha alá

Ugyanis a bőr egy alapos beleizzadás után kegyetlenül rá tud ragadni az emberre. Például így jár az, aki azt hiszi, felesleges a nagy melegben a hosszúujjú aláöltöző. És az csak egy dolog, hogy könnyebb kibújni a lucskos bőrből, ha van alatta valami, de biztonsági szempontból is érdemes alsó réteget hordani. Ugyanis egy kiadós csúszás után hiába nem szakad át az overál, alatta tud égési sérülés keletkezni - olyankor nem a ruha és az aszfalt súrlódási hője okozza a bajt, hanem a ruha belső része és a bőröd közötti interakció, ezt tudja megakadályozni az alsóruházat.

Aláöltözővel egy másik, jellemzően szintén pályamotorosokat érintő sérülés is megelőzhet: esésnél a bőrre letapadó bőrruha képes nagyon durván elcsavarni a testet, akár izomszakadást is okozva. Furcsán hangzik, de van olyan versenyző, aki így szakított el nagyjából mindent a vállában, pedig egyébként egész simán megúszta volna.

Illetve van az aláöltözőknek egy sokadik fontos tulajdonsága: a testre simulva kompressziós hatása, amiről kellő orvosi ismeretek nélkül nem tudok hitelesen nyilatkozni, a lényeg, hogy növeli a vérármalást - ugyanezért hordanak a profi hosszútávfutók kompressziós térdzoknit, sőt, gyakran a karjukra is húznak valami hasonlót.

Ezek ismeretében a Totalbike24-re több szettet vittem, és ott avattam fel a Forcefield Tech2-őt, ami az aláöltözők Maybach-ja, vagyis alapvetően mindent tud, amit egy csúcskategóriás cuccnak tudnia kell, csak ahová lehet, betettek egy kis extrát, például ahol lehetett, ott nélkülözték a varrásokat, és szövésből oldották meg a különböző strukturájú részek kapcsolódását, illetve ahol elkerülhetetlen volt, ott fektetett varrást alkalmaztak, hogy ne legyen zavaró. A gyártó külön büszke arra, hogy emiatt két és félszer tovább tart legyártani, mint egy sima aláöltözőt.

Könnyű és kellemes tapintású, de érezhetően szintetikus anyagból van, és egészen sok felületből áll össze, míg varrás tényleg alig van rajta. És nem csak a szövés más, hanem a vastagsága is, a könyöknél például erősített míg a hónaljnál vékonyabb.

Nem olyan légiesen vékony, mint az egykori merinó cuccaim, de nagyon rugalmas anyagból van, az L-es és az M-es egyaránt jól feszült rajtam, lentre végül M-est, fentre L-eset választottam, félig találomra, mind a kettő passzentos volt.

Az általános aláöltözők közé sorolnám, tehát amolyan nyári/átmeneti szett, fő feladata a légáteresztés és nem a szélzárás, illetve a Forcefieldnek van dedikált téli szettje, aminek a szálai üregesek, ezáltal jobban hőszigetelnek.

Mivel vannak fehérnemű-fetisiszták is, nem teljesen hülyeség egy aláöltöző esetén dizájnról beszélni: a Tech2 viszont tagadhatatlanul jól néz ki, különböző részein eltérő texturával, a karokon és az oldalán kis légbeömlő-szerű barázdákkal. Amikor a Totalbike24-en az aláöltöző már rajtam volt, de bőrruha még nem, Pere Laci az enyhén elalekoszosodott felsőtestem ellenére is Marvel szuperhősnek nézett benne.

A versenyen mindenesetre kiderült, hogy a tényleg csavarható szintre izzadt aláöltöző tényleg gyorsan száradt - ez egyébként összefüggésben van azzal, hogy jobban elvezeti a nedvességet. Állítólag erre az a magyarázat, hogy a szálprofilja nagyobb felületű, mint a pamut vagy más technikai ruháké, így hatékonyabban párolog el a víz.

Hightech cucc, az ára is ennek megfelelő - itt köszön vissza a Maybach/Mercedes reláció, a csúcs és majdnem csúcs között hatalmas az árkülönbség. A Forcefield Tech2 felsőrésze 27 490 forint, az alja pedig 19 500, ami önmagában magyarázat arra, hogy egy átlagos pályanapon miért van a mezőny fele lidlös aláöltözőben. Az áruházas kategóriában ugyanis kb. 10 ezer forint a teljes szett, aminek a dedikáltan motoros aláöltözőből még a noname is a duplája, a komolyabb márkák (Dainese, Alpinestars) pedig nagyságrendileg ugyanott vannak, mint a Forcefield.