A hét pletykája: kirúgják a fiatalabb Márquezt, hogy Pol Espargaro mehessen a helyére
A hétvégén a motorsportbuzik fórumai szinte felrobbantak, amikor egyszerre több helyről is jött a pletyka, hogy a Honda kirakná a frissen igazolt Alex Márquezt a gyári csapatból, és a helyére Pol Espargarót igazolnák le. A feltételezést a Honda csapatfőnöke Alberto Puig visszautasította, de a hivatalos közleménye igazából csak olaj volt a tűzre, hiszen azt nem cáfolta, hogy a fiatalabb Márquez elhagyhatja a csapatot - Puig nyilatkozatában csak arról volt szó, hogy Marc Márqueznek van érvényes szerződése 2021-re, ez pedig egy nagyon diplomatikus közlése annak, hogy a fiatal Márquez helye egyáltalán nem garantált.
A fenti pletyka azért is érdekes, mert Alex Márquez így úgy hagyná ott a gyári csapatot, hogy egy versenyt sem futott náluk - ha valóban ez a forgatókönyv lesz, akkor várhatóan Márquez az LCR Hondához kerül. Ez elég igazságtalan eljárásnak tűnik Alex Márquezzel szemben, viszont a Honda vezetői talán így akarják visszaszorítani a Márquez család nepotizmusát a gyári csapatban. Marc Márquez befolyása hatalmas a csapatban, elsősorban azért, mert ő az egyetlen, aki képes kimotorozni az RC213V-t, és megbízhatóan szállítja vele a világbajnoki címeket. És ennek a befolyásnak az eredménye, hogy Alex Márquez azonnal a gyári csapathoz került, ahelyett, hogy először egy szatellit csapatnál kellett volna bizonyítania.
És hogyan jön Pol Espargaro a képbe? A MotoGP boxutcájában többen úgy gondolják - köztük Alberto Puig -, hogy a KTM motorosa rendelkezik olyan vezetési stílussal, ami passzolna az RC213V-hez. Márquezt négyéves szerződés köti a Hondához, és ha kirakják mellőle a testvérét, az megbonthatja a versenyző és a csapat egységét - ha a hír igaz, akkor kellemetlen feszültségek lehetnek a HRC-nél.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy Pol Espargaro titokban aláírt a Hondához 2021-re, de Espargaro menedzsere, Homer Bosch úgy nyilatkozott, hogy még folynak a tárgyalások a Hondával, a KTM-mel és a Ducatival is.
A közelmúltba Espargaro lenyilatkozta a spanyol Motociclismónak, hogy csak a Honda vagy a Ducati gyári csapata kedvéért hagyná el a KTM-et, ugyanis ez a két csapat olyan, amely szerinte esélyt adna a világbajnoki cím megszerzésére. A Honda mellett szól, hogy a KTM-hez nagyon hasonló, erőszakos vezetői stílust követel, és Espargaro stílusa ilyen - a másik véglet a Yamaha, amely nagyon folyékony pilótát igényel, és az nem is feküdt annyira Espargarónak a Tech3-as éveiben, még akkor is, ha azzal stabilan a mezőny elejében tudott menni - igaz, Sepangban ez a KTM-mel is sikerült.
A Honda számára Espargaro azért lenne jó választás, mert vele a csapat erősebb lenne, nem az lenne, hogy a Honda mindent egyetlen lapra tesz fel: Márquezre. Espargaróval a csapat kiegyensúlyozottabb eredményeket hozna, és a két egyforma stílusú versenyzővel a fejlesztés iránya is egyértelműbb lenne. Ráadásul ha Espargaro stabilan ott lenne Márquez mögött, csökkenthetné az ellenfelek esélyét, hiszen tőlük venné el a pontokat a Honda számára.
Espargaro ígéretes pilóta, bár az eredményeit nehéz úgy megítélni, hogy az elmúlt három évet a KTM-nél töltötte, de beszédes, hogy a három év alatt a 17. helyről eljutott a 11. helyre egy teljesen új motorral és új csapattal.
Alex Márquezt viszont a Honda nem engedné el, és érzik, hogy igazságtalan úgy kitenni a csapatból, hogy még nem ment egy futamot sem - valószínűleg egy jó LCR-es szerződéssel azért meg lehet győzni, és Cal Crutchlow amúgy is már pedzegeti egy ideje a visszavonulását. Az LCR egyébként inkább Crutchlow-hoz ragaszkodik, a másik pilótájuk, Nakagami versenyzését nagyrészt a Honda és az Idemitsu finanszírozza - egyszerűen arról van szó, hogy a Hondának fontos, hogy legyen japán versenyző a GP-ben. De nem kizárt, hogy ha Crutchlow marad, akkor Nakagamit áttehetik a Superbike VB-re.
Már csak az a kérdés, hogy Marc Máquez hogyan fogja venni, hogy kirakják mellőle a testvérét, és az egykori Moto2-es nagy riválisát teszik be mellé. Bár Espargaro nem veszélyeztetné nagyon a győzelmeit, de mindenképpen rosszul veszi ki magát, hogy nem az ő akarata érvényesül - és ez a fajta rossz érzet vezet oda, hogy a versenyző nem érzi úgy, hogy a csapat kellően megbecsülné, és ilyenek után szoktak egy idő után továbbállni. Elég csak visszanézni az elmúlt 20 évet: Rossi a Hondához érkezett a MotoGP-be, de aztán a Honda úgy érezte, hogy a motor teszi világbajnokká Rossit, nem fordítva - aztán Rossi átment a Yamahához, és bizonyította, hogy nem a motoron múlt a sikere. Aztán amikor öt évvel később tiltakozott, hogy leigazolják mellé Lorenzót. Miután úgy érezte, hogy hiába szerzett négy bajnoki címet a Yamahának, nem becsülik meg kellően, tovább is ment a Ducatihoz.
Ez is bizonyítja, hogy a versenyzők nem azért váltanak csapatot, mert a rajongóknak akarnak bizonyítani, hogy más motorral is tudnak nyerni, hanem mert úgy érzik, hogy a csapat nem becsüli meg őket eléggé. Ezért kérdéses, hogy az idősebb Márquez mit fog erre reagálni.
Rövid távon Espargaro leigazolása jó a Hondának: egyszerre lesz egy B tervük arra az esetre, ha Márquez összecsukja magát, és ugyanezzel a húzással iszonyatosat rúgnak a KTM-be is. Marc Márquezt rekordhosszú szerződés köti a gyárhoz, és ezek a szerződések olyanok, hogy a menekülési kiskapuk általában a csapat számára állnak fenn - viszonylag ritka az olyan záradék, ami a versenyző szabad távozását engedné, két esetben szokott ilyen lenni: a Moto2-es pilótáknál a feljebblépéskor, illetve a szatellit versenyzőknek a gyári csapatba igazolás esetén szokták engedni a csapatok a távozást.
A cikk írása közben telefonon konzultáltam hazánk két fontos MotoGP-bubusával is, Guld Péter kollégával és Király "GP King" Lászlóval is, és mindketten úgy látják, hogy van alapja a pletykának, sőt, ez a fajta lépés nagyon is a Hondára vallana.
Illetve van egy harmadik szál is, mégpedig a Hondánál már túlzónak tartják a csapatban Márquez befolyását - amikor Marc fellépett a Moto2-ből, hozta magával a teljes stábját, és azóta is egyre nagyobb teret hódított magának a csapatnál, egyre több HRC-s szakembert szorítva ki. A számok igazolják is, hét szezonból hatot világbajnokként zárt, 127 versenyből 56-ot megnyert, tehát a futamok 44%-át behúzta, és ha elindult, akkor 75%-ban dobogón állt. 2019-ben szinte egyedül szállította a csapat- és konstruktőri VB címet is, és ehhez kellettek mögé a saját emberei.
Feltételezhetjük, hogy amikor Emilio Alzamora, a Márquez testvérek menedzsere leül tárgyalni a HRC-vel, elég jó alkupozícióból indul, nem véletlen, hogy Márquez hatalmas pénzeket keres a Hondánál, állítólag 20 millió Euróról indul az alapfizetése.
És egyre inkább úgy tűnik, hogy Marc Márquez ha menni akar, nincs az a pénz, amivel maradásra bírható - a MotoGP-ben töltött hét éve alatt 100 millió Eurónál is többet keresett, miközben nem él extravagáns életet - sőt, ebből sokáig az anyjával élt. Olyan szinten jól áll, hogy sok versenyzővel ellenben nem szorult arra, hogy Andorrába költözzön az adóelkerülés miatt, hanem még azt is megengedheti magának, hogy befizessen mindent az államkasszába. És azt is megengedhetné magának, hogy kivásárolja magát a HRC-s szerződésből. Sőt, ebben minden rivális gyártó örömmel segítené. A Ducati annak idején több mint 20 millió Eurót költött Rossi igazolására, majd 25-öt Lorenzóra, hogy megszerezzék a GP címet, örömmel fizetnének Márquezért bármennyit. A KTM-nek is lenne rá forrása a Red Bullal a háta mögött.
A fentiek miatt, ha tényleg igaznak bizonyul Pol Espargaro leigazolása, arra tippelnék, hogy Márquez nem fogja kitölteni a négyéves szerződését a HRC-nél. Viszont nehéz elképzelni, hogy Márquez a KTM-hez vagy a Ducatihoz is vihesse magával az összes emberét - szóval sok a kérdőjel, de abban biztosak lehetünk, hogy ha a Hondánál nem ápolják kellően Márquez egóját, könnyen elveszíthetik.
Bár az egész pletya meredeken hangzik, hajlok rá, hogy elhiggyem, hiszen az elmúlt években több hasonló meredek pletyka is igaznak bizonyult.