Nézheted, érteni úgysem fogod

Bemutató: Honda RC213V-S - 2015.

2015.07.01. 06:16

Felfogni is nehéz mit jelent ez: utcai motor még soha nem állt ennyire közel a világ legjobb motorjához. Ahhoz, ami két világbajnoki címet gyűjtött a királyok királyai között. Ez pedig konkrétan az.

Lappangó pletykaként már több éve velünk élt a hír, hogy a Honda elkészíti a MotoGP gépének utcai változatát. Aztán a tavalyi milánói kiállításon ott állt egy lámpás, rendszámos MotoGP-Honda koncepció motorként, és a találgatások folytatódhattak. Most már ennek vége, Barcelonában bemutatták az RC213V-S-t, a lehető legközelebbi hasonmását annak a motornak, amivel Marc Márquez megnyerte az utolsó két világbajnoki címet a királykategóriában.

MotoGP az utcára

Nagy volt az izgalom, de nem csak a meghívott újságíróknál, hanem a Honda japán és európai mérnökei és menedzserei között is. Hiszen a Katalán Nagydíjon egy olyan motort mutattak be, ami egyaránt szerepel mérnökök és motorosok sikamlós álmaiban, aminél nem a nagy darabszám, a nagy haszon, hanem egyszerűen a műszaki lehetőségek kiaknázása áll a középpontban – tekintet nélkül a költségekre.

188 000 Euró (átszámítva kb. 58 millió forint), ennyi az alapár. Ehhez jön még a pályakit, ami 200 000 Euró fölé viszi az árát. Ezért viszont gyakorlatilag ugyanazt a motort kapja a vásárló, amivel tavaly Nicky Hayden és Hiroshi Aoyama az Aspar csapatnál, Scott Redding a Gresininél és Karel Abraham a saját csapatában versenyeztek. Nekik két ilyen Production Racer (a nem gyári csapatok által megvásárolható versenymotor) 1,2 millió Euróba került, ehhez képest most ez alkalmi ár. Pláne úgy, hogy kap az ember hozzá egy forgalmi engedélyt, és nemcsak a pályán, hanem a kávéház előtt is villanthat vele.

55607 RC213V S
A fullos gyári galériáért kattints ide!

Eredetileg az volt a terv, hogy az RC213V-S-ből 213 darab készül, de ennyire pontosan nem akarja a Honda meghatározni a célt. Valahol 200 körül lesz ez a szám, legalábbis hivatalosan ezt állítják. Szeptemberben kezdődik a gyártás, és mivel ugyanúgy kézzel hegesztett a váz és a lengővilla, mint a gyári versenygépnél, csak napi egy motort tudnak építeni, jövő évben meg már le is akarnak állni vele. Így lesz egyszeri és megismételhetetlen.

Csavarokig megegyezik

Az RC213V-S alapja a múlt évi Production Racer. Ez főleg abban különbözött Marc Márquez és Dani Pedrosa motorjaitól, hogy hagyományos szeleprúgók húzzák vissza a szelepeket, nem légrugók. Ezt az erőforrást alapul véve a projektvezető Yosuke Hasegawa csak azokat az alkatrészeket cserélte ki az erőforrásban, amiket feltétlenül módosítani kellett az utcai típusbizonyítványhoz. 

„A versenygépnek kétgyűrűs dugattyúi vannak, de azokkal nem lehet teljesíteni a károsanyag-kibocsátási határértékeket, így három dugattyúgyűrűt használtunk dugattyúnként” – mondja Hasegawa. „És persze be kellett helyezni egy önindítót. Ezen kívül a versenygépnek CNC-vel van megmunkálva a karterház öntvénye, az RC213V-S-nél ezt a lépést kihagytuk. A többi alkatrész az anyagját és a felületkezelését illetően megegyezik a versenygéppel.”

A gyári gépeknél a Honda a híres átmenet nélküli váltóját használja, de ez olyan bonyolult, hogy külön mérnök van a pályán aki semmi mással nem foglalkozik, csak ezzel. Egy másik meg az elektronikát programozza hozzá, vagyis tényleg nem egyszerű. Mivel nem lehet minden motor mellé két mérnököt állítani, ráadásul Shuhei Nakamoto, a Honda MotoGP igazgatója szerint egy ilyen váltó többe kerül, mint az ő háza, ezért ehelyett hagyományos hatsebességes váltót kapott az utcai változat. De a vásárolható versenygépnél sem volt ez másként, és pont annak a váltója van az RC213V-S-ben is, csak nem nyitott szárazkuplunggal.

A befecskendezés, a vezérműtengelyek fogaskerekes meghajtása, minden más megegyezik a versenygéppel. A pályakitben a kipufogó, a nyomásos légszűrő rendszer, de még a vezérlő elektronika nagy része is azonos a MotoGP-ben használt alkatrészekkel. A kipufogó az utcai változatnál persze erősen eltér, különben megsüketülne a vizsgabiztos, és akkor nem igen adna matricát a rendszámra.

Ilyen futómű utcán még nem volt

A váz és a lengővilla a mai versenymotorok futóművének a lelke. Nagyon komoly tudomány van mögöttük, nem mindegy, hol kell merevnek és hol kell rugalmasnak lenniük, hogy minden helyzetben ideálisan tapadjanak a gumik. Mivel a MotoGP-ben hat éve egyforma Bridgestoneokon versenyeznek, ezekhez optimaizálták a vázat és a lengővillát. A pályán csak az utolsó tizedmásodperc számít, de ez nem jár mindig a legkellemesebb érzéssel, így a Honda az elmúlt pár év terméséből azok közül a válogatott, amik a leginkább kezes viselkedést biztosították, és végül ezek közül is a legsimulékonyabb került az utcai változatba. Marc Máquez kipróbálta az RC213 V-S-t, és igazolta, hogy nagyon kellemesen fordul, és pont azt az érzést adja, mint az ő vb-motorja.

A rugóstagoknál ugyanazok a méregdrága Öhlins elemek kerültek be az utcai gépbe is, amivel Hayden és társai megkapták tavaly a motorjaikat, és ugyanaz a Brembo féknyereg is lassítja az utcai változatot mint az övékét. Viszont természetesen nem szénszálas féktárcsákkal, hanem az egyszerű halandók számára ismeretlen, de a versenysportban legendának számító Yutaka Giken legfinomabb acéltárcsáival.

A kedvezőbb súlyelosztás érdekében a versenymotorok tankjának nagy része az ülés alatt van. Ez természetesen megmaradt az utcai változatnál is, viszont a térfogatát húsz literről visszavették 16,3-ra.

Az utcára oldaltámasz, lámpák, indexek és tükrök is kellenek. Utóbbiak a féket és a kuplungkart védő pajzsokra kerültek. A fényszóró a versenygép eredeti légbeömlő-nyílásába került, így az utcai változat torlónyomás nélkül szívja a levegőt, ha a pályára kiszedjük a fényszórót, a helyére beköthetjük a pályakithez tartozó ram air csöveket.

Akárhol nézünk körül az RC 213 V-S-en, csak nemes dolgokat találunk. Ugyanazokat a finoman mart, beállítható lábtartókat és felhajló karokat használták, mint a gyári gépnél, mesésen kidolgozott szénszálas idomokat és ahová nem a versenygépről emeltek át a megoldást, oda a kapható legjobb minőségű széria alkatrészek kerültek.

Az RC213V csak a HRC piros-kék-fehér színeiben kapható, hasonló leosztásban, mint ahogyan az utolsó NR500-on használták 1982-ben. A fényezést ugyanaz a cég végzi, aki a gyári csapat motorjait is festi, és nemcsak az esztétikumra, hanem a súlyra is ügyelnek a munka közben. Akinek ez nem tetszik, megkaphatja a motorját fényezetlen szénszálas idomokkal, amit aztán a saját ízlése szerint színezhet.

Nem is olyan erős

Gigantikus ár, mindössze 170 kilós száraz tömeg (utcai tartozékok nélkül, pályakittel 160 kiló) és az eredeti MotoGP erőforrás. Így a teljesítmény terén is valami gigantikus szenzációra, egy új ősrobbanásra várt mindenki, de ez elmaradt. Ellenkezőleg: mindössze 159 lóerős az RC213V-S utcai változata. Ez meg hogy lehet, hiszen a mai hipersport gépek ennél lazán 40 lóerővel többet tudnak? A laikusnak érthetetlen módon ez annak a következménye, hogy ennyire meghagyták az eredetinek a blokkot. „A zaj és a károsanyag-kibocsájtási előírások betartásához módosítani kellett volna az áramlási viszonyokat a motorban”, magyarázza Hasegawa. „A kipufogó is nagyon sokat elvett a teljesítményből.”

A fejlesztőcsoport itt azon az állásponton volt, hogy ez a motor eleve az érettebb vásárlóközönségnek készül. Utcára untig elég 159 lóerő, pláne, ha ilyen finoman adja le a teljesítményét. Aki viszont pályára akar menni a motorjával, az csak ráteszi a pályacsövet, az elektronikát, és máris közel akkora teljesítménnyel motorozik, mint tavaly Nicky Hayden és társai. Ebben az esetben több mint 215 lóerőt ad meg a Honda, de ismerve a Production Racer adatait, ez lehet akár 225 lóerő is.

A kiválasztottaknak

Egy különleges motor csillagászati áron. Volt már ilyen a Hondánál 25 éve, amikor elkészítették az NR750-et. De az csak távoli rokona volt annak a hosszú távú versenymotornak, amivel a világ legnagyobb gyára mindössze kétszer villantott az ováldugattyús projekt befejezéseként. A királykategóriás versenymotorhoz meg semmi köze nem volt. Az RC213V-S viszont a lehető legközelebbi rokona egy olyan motornak, ami kétszer egymás után megnyerte a legmagasabb motorsport kategória világbajnoki címét. A pályamotorok királya.

Hogy ezt a technikát szervizelni is tudják, az RC213 V-S-t nem a szokásos módon fogják forgalmazni. Szalonokban nem, csak az interneten rendelhető meg a www.rc213v-s.com oldalon. A Honda be fog rendezni több szervizközpontot célszerszámokkal és elektronikus mérőműszerekkel, amiket különlegesen képzett személyzet fog használni.

Az évek óta kószáló hírek tehát valóra váltak, legalábbis egy kis kiválasztott körnek lesz elérhető. Viszont egy olyan motor született, aminek műszaki részletein még sokáig fogunk ínyenckedni.