Honnan ismerni fel a jó bőrruhát?

2020.05.26. 06:08

Rögtön az első kérdés: miért egyrészes? Mert a kétrészes igazából nem jó. A kétrészes mellett annyi érv van, hogy amikor megállsz, le tudod venni külön a dzsekit. Ez praktikusnak tűnik, viszont a kétrészes ruhában a felépítése miatt nem tudsz annyira komfortosan mozogni, mint az egyrészesben, ez pedig a motorkezelés rovására mehet! Ha választanom kell, akkor inkább a motoron érezzem jobban magam, mint a kávézóban...

Ha jó a ruha jobban tudok motorozni? Igen! De ne arra gondolj, hogy ha olyan márkában motorozol, mint a nagyok, akkor a tudásuk is beléd száll. A jó ruha első körben azt jelenti, hogy passzol rád, nem korlátozza abban a tartományban, amit motorozás közben használtsz. Ott enged, ott nyúlik, ahol kell, és ahogy belebújsz, abba az optimális tartásba csomagol, ahogy a motoron kell üljél.

Kapcsolódó
Hogyan ülj a motoron?

Hogyan ülj a motoron?

Kilenc alapszabály, amit betartva kapásból szebben és jobban fogsz motorozni.

A bőroverál választásakor nem mindegy, hogy milyen motorra veszed. A sportmotorokat hason fekve vezeted, a supermotókat egyenes háttal. Ebből következik, hogy a két ruha nem ugyanaz. A jó bőr kényelmetlen. Ennek az az oka, hogy anatómiailag úgy alakították ki, hogy akkor passzoljon hozzád, amikor a motoron kuporogsz. Az eleje rövidebb, hogy amikor a tankon hasalsz akkor ne gyűrődjön fel, a háta viszont hosszabb és nyúlik, pont azért, hogy a célegyenesben rá tudj szervülni a vasra. A vállai kicsit előre esnek, könyökök, térdek behajlítva. Minden helyen szűk, mintha egy második bőr simulna rád. Ha nem passzos, akkor a protektorok könnyen elfordulhatnak, és ebben az esetben fabatkát sem érnek.

Éppen ezért vásárláskor, ha a boltban peckesen tudsz parádézni benne, és nem úgy nézel ki, mint egy hasgörcsös macska, akkor az a kombi nem a te méreted. Az lenne a legjobb, ha rá tudnál ülni ott és akkor egy motorra, hogy érezd, minden rendben van-e. Sőt a legjobb,, ha viszed magaddal a teljes cuccodat, sisakot, csizmát, kesztyűt, gerincprotektort, mert azoknak is passzolni kell az új ruhához. Ha éppen motor nincs kéznél, akkor guggolj le lábujjhegyen, és a karjaidat nyújtsd előre, a hátadat görbítsd be. A ruhának ebben a pózban kéne illeszkednie rád.

A bőroverálnál a mérettel van a legnagyobb baj. A különféle gyártók saját szabásminták alapján próbálják egységesíteni a földi populációt, de lássuk be, vert helyzetből indulnak. Ahány ember, annyiféle. Szerencsésebb helyzetben vagy, ha az átlagot képviseled, de még akkor is kevés az esély, hogy olyan ruhát kapsz a boltban, ami teljesen passzol. Ha azt akarod, hogy tuti legyen, akkor magadra kell igazíttattni. Kétségtelenül a méretre készített ruha a legjobb.

Bőrruhát százezer és ötszázezer között árulnak, és ránézésre mindegyik jó. Az ördög most is a részletekben van. A megadrága ruha árában több a kutatás/fejlesztés – ez már azonnal némi eufémizmus, mert valódi kutatás-fejlesztési programról csak a legnagyobb gyártók esetében beszélhetünk. A kisebbeknél sokkal inkább egyfajta tapasztalati úton történő orvoslásról van szó, mintsem a problémák elé menetelről. Természetesen a legnagyobb brandek is kicsiben kezdték, de mára jelentős iparággá alakult a bőrgúnyák gyártása is, és azt az előnyt, amit a fejlesztésre fordítható tőke jelenti, lehetetlen behozni. A kisebbek inkább csak a nagyokat másolják. De van egy csavar is a történetben.

Minden gyártónak vannak fejőstehenei, amiből a nagy pénzt csinálja. Ezek jellemzően olyan termékek, melyek ára lehetőséget ad arra, hogy volument forgalmazzanak belőle, tehát nem a ritka forint, hanem a sűrű fillér elvét érvényesítik. Természetesen ezek nem képviselhetik ugyanazt a műszaki tartalmat, mint az adott gyártó prémium ruhái, mert akkor saját magát kannibalizálná. Így viszont a logón kívül ezek a termékek jellemzően nem sokkal jobbak, mint a no-name gyártók portékáik. Itt jön be a képbe a brandérték. Pont azért ölnek dollármilliókat a nagy gyártók a reklámba, azért mennek a versenyzők az ő cuccaikban, hogy te őket válaszd, még akkor is, ha éppen az adott alsó-közép árkategóriában egy névtelen gyártó jobb terméket kínál.

Akkor mitől jó a ruha?

Felhasznált anyagok, megfelelő szabás, technológia. A bőrruhák zöme marhabőrből készül, de vannak például kengurubőrből készült ruhák is. A kengurura azt mondják, hogy a bőr többet képes nyúlni és a kopásállósága kisebb vastagság mellett is jobb, így a ruha könnyebb lehet. A súly fontos, nem mindegy, hogy mekkora koloncot kell mozgatnod. Bőrruha és bőrruha között több kiló is lehet a különbség, és a nehezebb nem törvényszerűen jobb. Az állati bőr minősége változhat. Az igényesebb gyártók a prémium ruháikhoz csak hibátlan bőröket használnak. Ha egy bögöly megcsípte a néhai állatot, vagy éppen fennakadt a kerítésen, az nyomot hagyhatott a bőrén, illetve a bőr minősége, vastagsága sem állandó az állaton.

Az olyan részek, mint a hasaalja nem igazán alkalmas minőségi bőruhához. A nagy tudorok azt mondják, hogy egy bőrruha annál jobb, minél kevesebb varrás van benne. Ehhez nagy darab, hibátlan bőrökre van szükség, ami már önmagában drágítja az alapanyagot. A várhatóan nagy igénybevételnek kitett részeken a ruha akár 3 réteg bőrből is állhat, illetve egyéb erősítést is kaphat. A sztreccspanelek száma, elhelyezkedése nagy hatással van a kényelemre, de legalább ilyen fontos a bélés anyaga, és átgondolt kialakítása.

A profi ruhák bélése kivehető, így könnyebb a tisztítás. A figyelmesebb tervezők a nyaknál, csuklóknál neoprén betétekkel fokozzák a komfortot. De a cipzárak elhelyezkedése és minősége is fontos, bukásnál nem nyílhat szét a ruha. Szintén lényeges a varrás, ami extrém igénybevétel mellett is össze kell tartsa a ruhát. Nagy szakítószilárdságú cérnát használnak, amit a nagyteljesítményű varrógépek olyan szorosan öltenek bele az anyagba, hogy a varrás kvázi a bőr síkján belülre kerül, így csúszásnál nem az kopik el először.

A protektoroknak is meg kell felelni különféle minősítéseknek, de azért ezek nem teljesíthetetlen sztenderdek. A protektorok formája és elhelyezése jelentősen befolyásolja a ruha komfortját és energiaelnyelő képességét. Léteztek olyan, megoldások is, ahol a protektort közvetlenül beleöntötték a ruhába két bőrréteg közé. Manapság már a könyökkoptató is alapkövetelmény, ha iszod a szörpöt a pultnál jól fog jönni. A könyök-, váll-, térdprotektor az alap, de van olyan gyártó, ahol a ruhához adják a gerincprotektort is. A mellkasprotektor jellemzően külön extra. A legújabb trend a légzsákos ruha. Ezek versenypályán igazoltan tovább csökkentették a sérülések súlyosságát, utcán is bizonyos körülmények között jó szolgálatot tesznek, de nem leszel tőle mindenható.

Összefoglalva:

1. A márkás (drága) ruha jellemzően jobb.

2. Az olcsó sem feltétlenül rossz, de jobban oda kell figyelni a választásnál.

3. A teljesen noname cuccokat inkább ne erőltesd.

4. Nehéz megmondani, hogy az olcsó ruha mennyivel tud kevesebbet, feltehetően annyival nem, mint amennyivel kevesebbet kell kitenni érte. De vannak nagyon elszabott cuccok, szóval nincs általános szabály, mindig eseti döntést kell hozni.

5. Menj és próbáld fel elsőnek a legdrágábbat, aztán ahhoz tudod mérni a többit.

6. A legfullosabb bőrruha sem sérthetetlenségi vért!

7. Hordva derül ki, hogy milyen valójában.

8. Ha a megfelelő pozícióban úgy érzed, hogy csak egy kicsit kényelmetlen, az már rossz.

9. A jó motoros ruha nem áll ellen, nem korlátoz a vezetéshez szükséges mozgásodban.

10. A budget ruha is elég jó védelemre lehet képes.

+1 Az aerodinamikai púpnak leginkább a légáramlás optimalizálásában van szerepe, védelmi funkciója nem hangsúlyos. Baleseti ellátás esetén (lélegeztetés) leginkább csak gondot okoz.

Az oldalról ajánljuk

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

tegnap, 13:29
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25