Ez a javított váz valóban életveszélyes
A motorkerékpárok váza hivatalosan nem javítható elem. Ennek ellenére az acélból készülteket szokták javítani, és a megfelelő technológiával lehetséges jó eredményt elérni - tehát megoldható, csak ugye egyfelől van a megfelelő technológia, amihez eszközök és szakértelem szükséges. És vannak azok az esetek, amikor elég ránézni, és látszik, hogy az egész egy életveszélyes tákolás. A most következő is egy ilyen volt.
A motor előélete egészen jól visszakövethető: Szlovákiában helyezték forgalomba, onnan került Németországba, majd onnan hozták hozzánk és helyezték forgalomba. A sérülésmentesnek hitt motort elvitte Gépátvétel Gáborhoz, hogy nézze át, milyen karbantartások szükségesek - Gábor pedig gyanakvó, egyből szemet szúrt neki a fiatal, keveset futott Kawasaki Z800-on látható utángyártott kormány és a lámpatest mögötti tákolás nyomai. Hiányzott egy csavar innen, egy onnan - ezek intő jelek.
Dagadtabb, de ügyesebb
A kinézete erősen osztja majd a véleményeket, utast vinni rajta pedig reménytelen. De akár hiszik, akár nem, van benne valami.
A Kawasaki a Z800-hoz nem készített drága, alumínium hídvázat, hanem egy olcsóbb konstrukció mellett döntöttek, acél hídvázzal oldották meg a feladatot, amit a blokk mellett egy öntött alumínium elemmel támasztottak meg. Ebben a kategóriában ez nem szentségtörés, a költségeket lent tartják vele, és mivel utcai modell, az a pár plusz kiló olyan nagyon sokat nem számít - egy élvezetes hangolással ezek lehetnek élvezetes motorok, példának okáért ott van még a Suzuki GSX-S750, ami szintén egy acélvázas, egyszerű gép, mégis rendkívül betyárosan lehetett vele menni, és nem csak az utcán, hanem a Hungaroringen is helyt állt. Visszatérve a Z800-hoz, amikor GG hozzányúlt a vázat és a blokkot összefogó alumínium elemhez, érezte, hogy az csak lazán van a helyén, az egyik blokktartócsavart kézzel ki is tudta húzni. Nem kicsavarni, kihúzni, a mögötte a blokktartó fül le volt törve. Innentől nyilvánvaló volt, hogy egy vázsérült motorral van dolga, amit ráadásul rosszul is javítottak.
Fél lábbal az igaz úton
Nem vagyok tahó, csak sportosan vezetek - simán lehetne ez a GSX-S reklámszlogenje.
A hídvázak önmagukban nem túl merevek, ahhoz, hogy jól működjenek, szükségük van arra, hogy blokk bent legyen a helyén - ez az, amikor a blokk teherviselő elem, tehát hozzátesz a váz merevségéhez. Viszont ezt rosszul javították, feszültség maradt vázban, a blokk sem tudta betölteni a teherviselő szerepét, így egyrészt az egész valószínűleg nyeklett-nyaklott, rugalmasan viselkedett, és ezért is törtek le a blokktartó fülek, illetve ez az, ami idővel egy fáradásos váztöréshez is vezethet.
A blokk és a váz mozgására bizonyíték, hogy volt akkora játéka az egésznek, hogy deklicsavar bele is vert a vázba.
A részleteit megnézve is kiderül, hogy korábban már javították, a terhelési pontokon látszik, ahogy a két réteg festés felgyűrődött.
Ezeket a vékony, húzott acélcső vázakat nehéz javítani, és ez egy remek példa volt, arra, hogy még baleset sem kell ahhoz, hogy további károk keletkezzenek - ennél például a blokk az ép volt, de a nem megfelelő talpraállítás miatt az is sérült.
Gábor végül nem vállalta a motor helyreállítását, de elmesélte, mi lett a történet vége: egy körülbelül 650 ezer forintos javítás, melynek egy részét az eladó állta. Cserélni kellett az egyik teleszkóp becsúszószárát, a hengersort, illetve újra, immáron szakértő módon egyengetni kellett a vázat, az alsó- és a felső villahidat, illetve a motor kapott végül egy új, gyári kormányt. Azóta jó, és már nem jelent közvetlen életveszélyt a tulajdonosára.
Arról, hogy hivatalosan a motorok váza miért nem javítható, arról itt írtunk.
Miért problémás a fához kikötött, autóval rángatott vázegyengetés?
A motorok szervizkönyveiben nincs benne, hogyan kell javítani a vázat. Mert hivatalosan nem javítható - mégis csinálják. Hol az igazság?