Ez a javított váz valóban életveszélyes

2021.10.14. 06:07

A motorkerékpárok váza hivatalosan nem javítható elem. Ennek ellenére az acélból készülteket szokták javítani, és a megfelelő technológiával lehetséges jó eredményt elérni - tehát megoldható, csak ugye egyfelől van a megfelelő technológia, amihez eszközök és szakértelem szükséges. És vannak azok az esetek, amikor elég ránézni, és látszik, hogy az egész egy életveszélyes tákolás. A most következő is egy ilyen volt.

A motor előélete egészen jól visszakövethető: Szlovákiában helyezték forgalomba, onnan került Németországba, majd onnan hozták hozzánk és helyezték forgalomba. A sérülésmentesnek hitt motort elvitte Gépátvétel Gáborhoz, hogy nézze át, milyen karbantartások szükségesek - Gábor pedig gyanakvó, egyből szemet szúrt neki a fiatal, keveset futott Kawasaki Z800-on látható utángyártott kormány és a lámpatest mögötti tákolás nyomai. Hiányzott egy csavar innen, egy onnan - ezek intő jelek.

Kapcsolódó
Dagadtabb, de ügyesebb

Dagadtabb, de ügyesebb

A kinézete erősen osztja majd a véleményeket, utast vinni rajta pedig reménytelen. De akár hiszik, akár nem, van benne valami.

A Kawasaki a Z800-hoz nem készített drága, alumínium hídvázat, hanem egy olcsóbb konstrukció mellett döntöttek, acél hídvázzal oldották meg a feladatot, amit a blokk mellett egy öntött alumínium elemmel támasztottak meg. Ebben a kategóriában ez nem szentségtörés, a költségeket lent tartják vele, és mivel utcai modell, az a pár plusz kiló olyan nagyon sokat nem számít - egy élvezetes hangolással ezek lehetnek élvezetes motorok, példának okáért ott van még a Suzuki GSX-S750, ami szintén egy acélvázas, egyszerű gép, mégis rendkívül betyárosan lehetett vele menni, és nem csak az utcán, hanem a Hungaroringen is helyt állt. Visszatérve a Z800-hoz, amikor GG hozzányúlt a vázat és a blokkot összefogó alumínium elemhez, érezte, hogy az csak lazán van a helyén, az egyik blokktartócsavart kézzel ki is tudta húzni. Nem kicsavarni, kihúzni, a mögötte a blokktartó fül le volt törve. Innentől nyilvánvaló volt, hogy egy vázsérült motorral van dolga, amit ráadásul rosszul is javítottak.

Kapcsolódó
Fél lábbal az igaz úton

Fél lábbal az igaz úton

Nem vagyok tahó, csak sportosan vezetek - simán lehetne ez a GSX-S reklámszlogenje.

A hídvázak önmagukban nem túl merevek, ahhoz, hogy jól működjenek, szükségük van arra, hogy blokk bent legyen a helyén - ez az, amikor a blokk teherviselő elem, tehát hozzátesz a váz merevségéhez. Viszont ezt rosszul javították, feszültség maradt vázban, a blokk sem tudta betölteni a teherviselő szerepét, így egyrészt az egész valószínűleg nyeklett-nyaklott, rugalmasan viselkedett, és ezért is törtek le a blokktartó fülek, illetve ez az, ami idővel egy fáradásos váztöréshez is vezethet.

A blokk és a váz mozgására bizonyíték, hogy volt akkora játéka az egésznek, hogy deklicsavar bele is vert a vázba.

A részleteit megnézve is kiderül, hogy korábban már javították, a terhelési pontokon látszik, ahogy a két réteg festés felgyűrődött.

Ezeket a vékony, húzott acélcső vázakat nehéz javítani, és ez egy remek példa volt, arra, hogy még baleset sem kell ahhoz, hogy további károk keletkezzenek - ennél például a blokk az ép volt, de a nem megfelelő talpraállítás miatt az is sérült.

Gábor végül nem vállalta a motor helyreállítását, de elmesélte, mi lett a történet vége: egy körülbelül 650 ezer forintos javítás, melynek egy részét az eladó állta. Cserélni kellett az egyik teleszkóp becsúszószárát, a hengersort, illetve újra, immáron szakértő módon egyengetni kellett a vázat, az alsó- és a felső villahidat, illetve a motor kapott végül egy új, gyári kormányt. Azóta jó, és már nem jelent közvetlen életveszélyt a tulajdonosára.

Arról, hogy hivatalosan a motorok váza miért nem javítható, arról itt írtunk.

Kapcsolódó
Miért problémás a fához kikötött, autóval rángatott vázegyengetés?

Miért problémás a fához kikötött, autóval rángatott vázegyengetés?

A motorok szervizkönyveiben nincs benne, hogyan kell javítani a vázat. Mert hivatalosan nem javítható - mégis csinálják. Hol az igazság?