Fred Miano és Bertrand Dubet a két tulúzi jóbarát odavolt az amerikai Hot Rod autókért. Leginkább a Chrysler (Amerikában Plymouth) Prowler elnevezésű járgánya mozgatta meg a fantáziájukat, és mindketten rengeteget gondolkodtak azon, hogyan lehetne ezt a stílust átültetni a motorkerékpárokra is.
Éppen egy évvel a DreamTech cég megalakulása után, 2002-ben megszületett az Anima, amelyet először a müncheni Intermoton, az Avon standján állítottak ki. Talán nem is csoda, hogy hatalmas feltűnést keltett.
Szóval azt azért biztosra vehetjük, hogy kettőjük közül Bertrand a
kreatívabb, és hogy a tervezésnél ő indítványozta a három
legtipikusabb Hot Rod elemet: az oldalról teljesen látható
kerekeket, az oldalt futó kipufogót, és azt, amelyet mind közül a
legbonyolultabb volt megvalósítani, az automataváltót tökéletes
yankee stílusban.
A megvalósítás a tervektől a kész kétkerekűig egy évet vett
igénybe. Az első, és legfontosabb munka az alumínium váz
létrehozása volt. A lengéscsillapítás megtervezése előtt még ott
volt a megoldandó feladat: hogyan oldják meg az első félkarú
lengővilla beépítését. Ehhez részben felhasználták a Yamaha GTS
1000 kormányszerkezetét. Ez az elem szintén alumíniumból van és a
váz elejéhez csatlakozik. A kormány egy hidraulikusan szabályozott
készüléket (PHSS - Pressure Hydraulic Steering System) hoz
működésbe, mely kettő, a kerékhez kapcsolódó teleszkópot működtet.
A hátsó lengővilla - szintén DreamTech tervezés, és az elsőhöz
hasonlóan a motor bal oldalán helyezték el - az elsővel együtt
dolgozik. Az állítható erősségű, a váz aljára szerelt
lengéscsillapító rendszer, a RISS (Radial Integrated Suspension
System) végső megvalósítása sokban köszönhető a
Quint-Fonsegrivesben székelő Fournales Suspension cégnek.
A hátsó futómű másik érdekessége a 9,5X18"-os felnire feszülő
250-es Avon gumi. A hátsó kereket Hot Rod szektor egyik
specialistája, Boyd Coddington biztosított. A szükséges méretű első
felni (3,5 x 17") azonban nem létezett a piacon, ezért azt le
kellett gyártatni. A különleges darabot egy 100 kg-os alumínium
tömbből marták ki egy kifejezetten felni-gyártásra specializálódott
kis műhelyben.
A kéthengeres, 1700 köbcentiméter hengerűrtartalmú Rev Tech
blokkot fordítva szerelték a vázba. Az ok nagyon egyszerű, csak így
tudták összekombinálni a motort az automata sebességváltóval.
Miután elvetették azt az ötletet, hogy egy Chevrolet
sebességváltóját használják fel, nem maradt más megoldás, csinálni
kellett egyet. DreamTech tervezésű váltómű kétsebességes, az
üressel együtt három állás közül a kormány bal oldalán elhelyezett
gomb nyomásával választhatunk.
A kormánykapcsolókhoz futó vezetékeket a kormány belsejében
rejtették el, ami még jobban kihangsúlyozza a motor formáját. A
kuplungot egy pár héthüvelykes, szíjas váltóval helyettesítették. A
karbon primer dekli egyébként némi hasonlóságot mutat a
Harley-Davidson Evolution modelljein láthatóval. A hajtóművet egy
függőlegesen elhelyezett Mikuni Jet Ski karburátor táplálja, az
oldalsó, katalizátoros kipufogó ovális hangtompítóban végződik.
Az Anima karosszériája egy műremek. A karbonszálas idomokat
kétszínű, sötétlila tónusú festékkel fújták, melyet speciális
alumínium festékkel kombinálták.
A rengeteg különleges technikai megoldást és a teljesen egyedi megjelenést összevetve azt gondolhatnánk, hogy az Anima csupán a DreamTech cég koncepciómotorja. Meglepő, de csalódnunk kell. Fred és Bertrand úgy döntöttek, hogy sorozatgyártásban összesen harminc darabot gyártanak a teljesen egyedi megjelenésű gépből.
Ha minden jól megy, már idén megkezdődik az Anima forgalmazása,
bár egyelőre igencsak borsos áron, 50 000 euróért, vagyis valamivel
több, mint 12 millió forintért kerül majd a polcokra az elő
szériában gyártott Hot Rod motor. Végülis ha úgy vesszük, nem olyan
sok.
Fotó: Matteo Boem
Forrás: Bikers Life
Műszaki adatok
Tulajdonos: Dreamtech
Gyártási év: 2002.
Konstruktőr: Dreamtech
Név: Anima
Motor: RevTech 2002, 100 ci (1700 cm
3), V2, léghűtéses
Gyújtás: elektronikus
Karbuátor: Mikuni Jet Ski
Légszűrő: Dreamtech
Kipufogó: Dreamtech
Váltó: Dreamtech, Dream Glide, automata, kétsebességes
Primer meghajtás: Dreamtech szíj
Hátsó meghajtás: szíj
Váz: Dreamtech 2002, alumínium
Lengővillák: Dreamtech egykarú
Lengéscsillapító: Dreamtech RISS (Radial Integrate Suspension
System)
Kormány: Dreamtech 1,5"
Markolatok: Dreamtech
Sárvédők: Dreamtech
Fényszóró: Harley-Davidson V-Rod
Hátsó lámpa: Fiat Barchetta
Kilométeróra: Auto Meter
Pedálok: Dreamtech
Benzintartály: Dreamtech
Olajtartály: Dreamtech
Ülés: Dreamtech
Első kerék: felni: 17" x 3,5" Dreamtech Billet, Avon 120X17 gumi,
Billet hatdugattyús fék
Hátsó kerék: felni: 18" x 9,5" Boyd Coddington, Avon 250X18"
Venom R gumi, Billet hatdugattyús fék
Fényezés: Alumínium-Deep Purple, Dream Thech, "Liquid Silver" by
Standox
Krómozás, polírozás: Polisseurs Réunis
Ára: 50 000 euro
Olvasói hozzászólás:
A fenti cikkben említett "első Hot Rod motor" kifejezés nem pontos, a Bourget Motorcycles már több éve gyárt hasonló motorokat, a fentinél lényegesen szebb kivitelben (bár ez szubjektív). A cikkből nem derül ki, mitől nevezünk ki egy lowridert széles hátsó kerékkel hot rod-nak.
A szó definíciója : Hot Rod (noun): a car with an engine that has been radically modified to produce increased power.
A hot rodok jellegzetessége:
- mindenképpen megkapóan kell kinéznie,
- nagy hengerűrtartalmú motor
- brutál felni
- általában a dragra használt autókat, amit már nagyon durván
módosítottak, azokat hívjak hot rodnak, de az igazi hot rodok mégis a
régi kasztnik felhasználásával készült, big block (azaz nagy
hengerűrtartalmú, köznyelvi kifejezést használva. A pontosság kedvéért
hagy jegyezzem meg, hogy csak a GM Chevy V8-as blokkoknál helyes a
small, ill. a big block elnevezés, ami hengerűrtartalombeli - 400 cubic
inch, 6,5 l alatt és felett - és felépítésbeli különbségből adódik)
általában automata vagy szekvenciális, illetve extrém esetekben
levegős/gyújtásmegszakítású váltásos autók.
Szinte mindig negyedmérföld dragra módosítják a kocsikat, ennek a
mellékterméke a dizájn.
A Prowler megfelel az fenti kívánalmaknak, éppen ezért hot rodnak minősül. Bár a Prowler eredetileg csak egy tanulmány volt, annyira jól sikerült, hogy márkaimage autónak (mint az Opelnek a Speedster) kirakták az utcára. Élőben durván néz ki, azonban sajna kis motor van benne, 3,5 V6, de a kis tömeg miatt így is igazi élményautó. Kategóriailag a Prowler a Caterham Super 7 / Westfield kategória kicsit felszteroidozott, amerikai változata, a britekhez képest nagyobb motorral az automataváltóhoz, levén az amerikaiak hülyék a kézi váltóhoz. Annyit még hozzátennék, hogy csak amerikai gyártmányt hívnak hot rodnak, a többi (Honda, Subaru stb) "import" kategóriába esik. A Fast and the Furious című film kommentárjában van egy alapos ismertető a dragversenyzésről.
Motorkerékpárt elsősorban a motor teljesítménye okán hívnak Hot Rodnak, s mivel az ágaskodás elkerülésére hosszabbnak kell lennie, mint egy szériának, így sokszor cruiser-t alakítanak át (blokk, vázhosszabbítás, show elemek), de a japán erőgépek (elsősorban Busa az amerikai mércéhez közelebb eső, bivaly blokkjával) is gyönyörűek. A " hot rodding" kifejezés egyenesen a gyorsulgatással tarkított cirkálásra vonatkozik. Európában nem annyira elterjedtek a fentihez hasonló motorok, az Államokban az általad bemutatott motor simán fat tyre kategóriába esne. A fenti motorhoz képest például a Bourget Fat Daddy annyival másabb, hogy eleve a gyárból azonos összegért megkapható mindaz, amit a fenti cég ajánl, plusz nitrót meg 3 kiló krómot.
Összefoglalva: motornál akkor mondjak rá, hogy hot rod, ha - legyen chopper vagy superbike - van eléggé nagy teljesítménye és tengelytávja a jó 1/4 mérföldes időhöz (10 és 9 másodperc körül van). Ez choppernél hosszított, fat tyre kialakítást (lasd Anima, Bourget Fat Daddy, Big Dog Motorcycles), superbikenál áltaalában hosszított hátsó lengővillát jelent (ez általában ritkább, mert nem annyira vezethető utcán, meg furcsán néz ki), de mindig követelmény a bivalyerős blokk.
Az Államokban elképesztő kultúrája van a fentieknek. Nem hittem el, de tényleg, szombat este, nagyváros (Richmond, VA), piros lámpa, Hayabusa hosszított lengővillával vs. turbo TL1000. Simán, utcán, ötletszerűen. Kimennek ellenfélre vadászni. Elképesztő!
Ha valaki a fentieket máshogy látja vagy ki szeretné egészíteni, a
akos.czermann@chello.hu címen tud elérni.
Derűs estét:
@kos
Utóirat gyanánt:
Háttérinfó az amerikai motorizációhoz: frissen végzett rendőr
keres 800,000 Ft-ot ($40000/év, levadásztam egy fakabátot, ő mondta),
egy liter benzin 110 Ft körül van. 5 év, 0%-os kamatra lehet kocsit
venni. A híres sárga taxik New zorkban 5 l V8-as Ford Crown Victoriák,
rendőrautók nemkülönben. A legnagyobb modellek lenyomnak vagy 25-40
litert: Chevy Escalade, Ford Excursion - vannak vagy 6 m. A Ford
mikrobuszaiban a vezető kinyújtott jobb karral éppen eléri az utas
vállát, aki mellett még van 35-40 cm (amikor egy autót 9 személyesként
hirdetnek, akkor az TÉNYLEG 9 személyes). Az utak egyenes jellegéból
fakadóan - konkrét várostervezés - terjedhettek el pl. a chopperek:
megesett, hogy 250 km-en volt 5 kanyar. Sok az egyenes, jó az aszfalt
(nem foltoznak, egész útszakaszt cserélnek , hosszútávon olcsóbb) Más
autóskultúra: autópályán nem szabad megállni, így őzike békésen
legelészhet 2x4 sáv mellett 50 m-re.
A fogyasztási adatok tükrében nem meglepő, hogy a világ
népességének 5%-át adó ország a Co2 kibocsátás 25%-át adja.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?
- Esemény
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.
- Hírek
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.