Ezért szar a kamu Akrapovic kipufogó

2019.05.29. 06:43

Az Akrapovic nagy név a versenysportban, épp ezért mindenki vágyik rá, akit kicsit is érdekelnek a sportos gépek, legyen az autó vagy motor. Meglehetősen drága, de aki látta már, hogy milyen gondossággal készül, és milyen hihetetlen mérnöki munka van mögötte, az nyugodt szívvel fogja kifizetni. Vagy felmegy Aliexpressre és mindent eldobva, rendel egy utánzatot 6000 forintért.

Vettem egy 400 köbcentis, egyhengeres Malaguti nagyrobogót, amire az előző tulaj felpattintott egy Akrapovic kipufogót. Már akkor gyanús volt, mit keres egy 3-400 ezres motoron egy 240 ezres kipufogó, sőt az sem nyugtatott meg, hogy a tulaj elárulta, 30 ezer forintért vette. Mivel elvesztette az előzőt, és elég nehéz beszerezni a gyárit, kénytelen voltam egy darabig ezzel járni.

Kapcsolódó
Akrapovič: egy garázsból indultak, ma a világ legjobb kipufogóit gyártják

Akrapovič: egy garázsból indultak, ma a világ legjobb kipufogóit gyártják

„Még mindig a fékpad a fő eszközünk” - mondja a szlovén kipufogóisten.

Az első 100 kilométeren elkezdett elégni, ráadásul borzalmasan hangos volt és zavaró. Itt már majdnem biztos voltam benne, hogy kamu. A kétségek akkor szálltak el, amikor szétszedtem, és megláttam, hogy még csak össze sem rakták rendesen, ponthegesztések tartják az egészet, ami még nem feltétlen lenne baj, de a gyenge illesztéseken helyenként átlátni. Az még a kisebbik baj lenne, hogy igénytelen, a legrosszabb, hogy ezzel tönkreteszi a motort is.

Sok szerelő démoni romlást ígér, ha rárakjuk ezt a kipufogót a motorra, ezért felhívtam a Motordoktort, Göbölyös Zsoltot, mondja el, mit okozhat a kamu-Akrapovic. A motor gyári kipufogója úgynevezett torlónyomást képes generálni. Erre azért van szükség, hogy arra a tizedmásodpercre, amíg egyszerre van nyitva a kipufogó- és a szívószelep, a keverék a nyomás következtében az égéstérben maradjon, ne távozzon fölöslegesen a kipufogóba. Az adott modellhez tervezett kipufogók ezt tudják – még ha nem is gyári –, de egy olcsó utánzatnál ezzel nem foglalkoznak. Emiatt elnyúlik az égés, ami miatt megnő a fogyasztás és a károsanyag-kibocsájtás, és mivel a motor kevesebb keverékkel dolgozik, gyengébb is lesz.

Ez az elmélet tényleg rosszul hangzik, viszont Zsolt azt mondta, ez elég ritkán fordul elő. Nyilván a kijutó üzemanyag miatt szétég majd a kipufogó és a szelepek a hengerfejben  jobban melegednek majd, de nem igazán volt még rá példa, hogy tönkretett volna egy motort. Ennek ellenére biztosan nem köszöni meg és a teljesítménykiesés is érezhető. Tényleges probléma, hogy mivel a szelepvezérlést nem ehhez a fojtottsághoz tervezték, eltolja a nyomatékgörbét is. Robogónál kis fordulaton fontos a nyomaték, hogy amikor elindulásnál összezár a kuplung, legyen ereje megindulni. A torlónyomás itt is fontos szerepet játszik, mert mozgatható vele a nyomatékgörbe.

Azt tapasztaltam, hogy a motor képtelen volt 30-as tempó körül egyenletesen járni. Rázott, remegett az egész, és nagyon fájt neki amikor összezárt a röpsúlyos kuplung. Még az 50 is kellemetlen volt, olyan 60-nál simult ki a járása, onnantól nem erőlködött és nem melegedett. Elvileg azzal, hogy eltolja a görbét, nagy fordulaton – jelen esetben 7000 környékén – kéne teljesítményt hoznia, viszont a motor végsebessége csak romlott, 130 km/óra fölé képtelen volt felgyorsulni.

Nemrég sikerült megoldani a kipufogó-kérdést, szereztem egy rá való dobot. Ég és föld volt a különbség, egyrészt a motor tud lassan menni, másrészt érezhetően jobban gyorsul – arról nem is beszélve, hogy végre nem üvölt. A végsebesség olyan 10-15 km/órát javult, és a fogyasztáson is nyertem cirka fél-egy litert. Nem vészes, de mégis érezhető különbségek, és ugyan Zsolt megnyugtatott, hogy a motort nem nyúzta meg a régi kipufogó, a hallásomat viszont biztosan.

Meglepően jól lemásolták az eredeti Akrapovic kipufogó méreteit és arányait, inkább az összeszerelés minősége problémás. A hegesztésekkel spóroltak, az illesztések se nagyon passzolnak, és az anyag sem olyan vastag, mint az eredeti Akrapovicoknál. Mivel jók az arányok és a méretek, így akár még némi teljesítménynövekedést is okozhatna nagy fordulaton, de szakember legyen a talpán, aki ezt észreveszi menet közben. Az egyetlen gond, hogy járó motornál, orrán-száján ömlik belőle a kipufogógáz, ami máris elrontja az arányokat.

Ráadásul ezekben a kipufogókban kellene lennie tömőanyagnak – gyapotnak - ami a hangtompításért és a torlónyomásért felel. Megnéztem több kicsomagolós videót is, és nézegettem az internetes webáruházakban, sehol sem adnak hozzá betétet. Elég hasznos kellék a sportkipufogókban, viszont hívhatjuk kopó-fogyó alkatrésznek, mert egy idő után kiköhögi a kipufogónyomás – még akkor is, ha az erre alkalmas zsákban tömik bele. Ezeknek a kamu-Akrapovicoknak még meg is bocsátaná az ember, viszont az eredeti ugyanúgy kiköpi, sőt, az egyhengeres supermotók, robogók vagy endurók a hullámzó nyomás miatt még jóval hamarabb. 

Ugyan az Akrapovic gyárt 400 köbcentis robogóra kipufogót, sőt majdnem minden ma kapható motorkategóriához, viszont Zsolt szerint nincs értelme. Nagyon szép, részletes és igényesen kidolgozott egy Akrapovic kipufogó, viszont azt a 3-4 lóerőt, amit egy félliteres robogó esetében ad, nem fogjuk észrevenni. Szép lesz a hangja, jól fog kinézni, de az már inkább érzelem kérdése, hogy megéri-e kifizetni cirka 300 ezer forintot. Harmadennyi pénzért sok neves, nagy gyártótól kapunk olyan kipufogót, ami ezt tudja és ugyanúgy érezhetetlenül fogja megdobni a teljesítményt.

Versenyen, hobbi- és pályamotoron több értelme van, ott értékes másodperceket nyerhetünk egy jó kipufogórendszerrel, de 125-ös kávédaráló nem fog GSXR-t alázni, maximum hangerőre. Hogy szabad-e megvenni a kínai Akrapovicot: jogilag egyértelműen nem, mivel nincs rajta E jelzés. Ha mégis lázadnánk a rendszer ellen, akkor a hallásunk mehet rá a dologra. A legfontosabb mégis, hogy a motor vélhetően nem megy majd tönkre, de nem érdemes játszani a tűzzel. 

Az oldalról ajánljuk

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

tegnap, 13:29
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25