Szelíd motorok

2002.07.24. 10:43

A legtöbb motoros, amikor kiejti azt a szót, hogy "chopper" valami olyasmire gondol, mint a Captain America, és a Billy Bike - Wyatt (Peter Foda) és Billy (Denis Hopper) motorjai az Easy Rider című filmben. Ez a két motor egyesít mindent, amitől egy chopper különbözik a széria motoroktól és a többi átalakított motortól is.

 
   
   

Mielőtt az Easy Rider című film forgatása elkezdődött 1968-ban, Peter Fonda négy darab (egy 1950-es, két 1951-es, egy 1952-es) Harley Panhead-et vásárolt a los angeles-i rendőrségtől egy árverésen. A motorokat Cliff Vaughn motorépítő építette meg Tex Hall kaszkadőr, és Dan Haggerty színész segítségével. Négy motor épült, hogy műszaki probléma esetén váltogatni tudják őket a forgatás alatt: két Billy Bike és két Captain America - ezek közül az egyik öt centiméterrel hosszabb első villával.

 
   
 

A négy motorból mindössze három élte túl a forgatás viszontagságait, ugyanis az egyik Captain Americát totálkárosra törték a film utolsó jelenetében, a három megmaradt motort pedig nem sokkal a forgatás után ellopták. Csak a törött motort hagyták hátra, mivel ekkor még a film nem jött ki, ezért a tolvajok számára - akiket egyébként soha nem találtak meg - értéktelen volt. A betörés után Peter Fonda úgy határozott, hogy a megmaradt motort Dan Haggerty-nek ajándékozza, Haggerty pedig eredeti állapotában őrizte, hogy emlékeztesse filmben végzett munkájára. 1996-ban, miután teljesen újraépítette a sérült Captain Americát, eladta a Texas Múzeumnak.

 
   
   

A film 1969-ben jelent meg. A szakértők szerint a westenfilmek új generációját képviselő road movie nem lett nagy durranás, mégis a következő néhány évben önálló életre kelt. Peter Fonda, Dennis Hopper és Jack Nicholson, valamint a filmben szereplő motorok, a Captain America és a Billy Bike élő legendává váltak. Máig mértékadó maga a film, a szereplők ruházata, viselkedése, a párbeszédek szállóigévé váltak, és a motorosok azóta is folyamatosan másolják a filmben szereplő chopperek stíluselemeit.

 
   
 

Maga a stílus az ötvenes évekből származik, amikor az amerikaiak rájöttek, hogy motorjaikból hiányzik az az erő, ami az angol motorokban benne van. Csakhogy ahelyett, hogy lecserélték volna a motorokat, inkább átalakították őket. A legegyszerűbb lépés az volt, hogy mindent leszedtek róluk, amire nem volt szükség. Végül egy csomó kaotikus alkotás után megjelentek a chopperek, amelyek a '60-as, '70-es években valódi show motorokká váltak.

 
   
    Panzer replika

A filmben szereplő Amerikai Kapitány, az 1951-es Harley-Davidson Panhead megfelel a minimalizmus kihívásának. Nincs rajta első sárvédő, első fék, ülés rugó, teleszkóp, irányjelző, szélvédő. A króm szinte minden alkatrészen megjelenik, még a vázon is. A mostanra már klasszikusnak számító, felfelé hajló, halfarkas kipufogók vonalát követve, pillantásunk a krómozott hátsó sárvédőre esik, majd a négy darab kis kerek lámpára. A motor kormánya legalább fél méterrel magasabb az átlagnál, és összesen két pár kormánykiemelője van. Az egyik pár a kormánykifli közepe táján indul, majd egy rúddal összekötve egy kutyacsont formájú kormánykiemelőhöz csatlakozik, és csak ebből indul a meglehetősen magas kormány, persze mindez krómozva. Egyébként a motoron krómozott még a magas háttámla, a kerékagy, az olajtartály, a pedálok, szóval minden. A krómnak valami különleges mondanivalója van a filmben, visszatükrözi a tájat, az utat. A Captain Amerika saját környezetének tükörképe.

 
   
  Jeff Seiser ülés-megoldása

A motornak csak néhány része nem krómozott, mint például a fekete kerekek, a vörös hátsólámpák, az üveg fényszórók, a fekete ülés (mellesleg krómozott gombokkal). Az építő a gyári Panhead tanknál kisebb tartályt rakott a motorra, hogy megtartsa a chopperek minimalista hagyományait. Először gyöngyház-pirosra fényezte, majd jöttek a fehér sávok, később pedig a csillagok kék mezőben - vagyis az amerikai zászló motívuma.

 
   
   

A Billy Bike a chopperépítés sokkal konzervatívabb formáját képviseli. A Panhead széria tartozékaiból sok mindent megtartott az építő, mint például a sárvédőket és a fékeket. Egyszerűen csak letisztította a motort. Van ugyan első sárvédő, de némiképp visszavágták, mielőtt visszaillesztették a jó néhány centiméterrel meghosszabbított első teleszkópra. A magas kormánykiemelők az egyenes drag kormányt közelebb helyezik a sofőrhöz. A nagyobb gyári HD üzemanyagtank helyére itt is egy jóval kisebb került.

 
   
 

Az ülés követi a váz és a hátsó sárvédő vonalát. A féklámpát és a rendszámtáblát oldalra helyezték. A fényezést ismét a metál-pirossal kezdték, amelyre sárga lángnyelvek kerültek. Valóban tökéletes munkát végeztek a Billy Bike-on, mégsem tudták úgy megérinteni vele az embereket, mint a Captain Amerikával, amely azóta is a klasszikus chopperek irányadója.

A film megjelenése óta több cég is meglátta a filmbéli motorok replikáinak gyártásában a fantáziát. Először a California Motorcycle Company (jelenleg az Indian Motorcycle Company része) kapott észbe 1999-ben, amikor limitált szériában gyártott egy sorozatot a Captain Amerikából Peter Fonda aláírásával, majd valamivel később a Billy Bike-ot is piacra dobta. Bár a replikákat CMC blokkal és a cég által gyártott alkatrészekkel rakták össze, a legendás motorok másolataiból a rajongók azonnal elkapkodták az összes darabot.

 
   
    Panzer Billy replika

Később a Panzer Motorcycle Works Colorado-ban, és a Paughco a nevadai Carson City-ben is kizárólag a Captain America és a Billy Bike replikák gyártására specializálódott. Saját kereskedőhálózatukon keresztül egész Amerikát ellátják a motorjaikkal, átlagosan fél év a megrendeléstől számított várakozási idő. Bár összességében megvalósították azt, amit a filmbéli motorok képviselnek, a motorokat önindítóval látták el, pedig egy valódi chopper csak rúgásra indulhat! Paughco a saját replikáit eredeti panhead blokkal építi össze, míg a Panzer Neo-Pan-t használ, hogy csatolt áruként így a cég által gyártott alkatrészeket is forgalmazza.

 
   
  CMC replika

Sajnos ezekből az utángyártott példányokból már hiányzik az eredeti chopperek lényege. Ahhoz, hogy egy cég egy hivatalos, utcán is használható járművet készítsen, mindenféle kütyüvel el kell látnia: irányjelző, első-fék, és -sárvédő, szabványos, nagyobb hangtompítóval ellátott kipufogócsövek, és a motor máris nem ugyanaz. Még a hangja sem hasonlít az eredetiére, pedig az éppen úgy meghatározója egy choppernek, mint a V2-es motorblokk.

 
   
    Jeff Seiser féle blokk

Persze nem csak nagy gyárak készítenek másolatokat. Az Arizónai Sedonában élő Jeff Seiser talán az egyik legtehetségesebb motorkerékpár-replikaépítő a világon. Őt nem gátolják a forgalombahelyezés kötöttségei, az általa épített két darab, az eredetivel majdnem mindenben megegyező "Captain America" a Barber Vintage Museum és az Allen Vintage Motorcycle Museum gyűjteményeit gazdagítja.

 
   
  Paughco replika

De szerencsére nem mindenki szeretne másolaton motorozni. Az igazi chopperista minden részletet maga tervez meg, és a művészi munkák csak az inspirációt nyújtják a saját elképzelések megvalósításához. A jó szakemberek pedig mindenre képesek, csak meg kell találni őket. A Captain America és a Billy Bike nagyon klasz motorok, de a filmforgatásra készültek, és azok Wyatt és Billy motorjai. Tehát ha choppert szeretnél, építs magadnak! Egy valamit azonban vegyél figyelembe, mielőtt chopper építésbe kezdesz: A chopper nem kezdőknek való, meglovagolásához férfi kell!