A legtöbb motoros, amikor kiejti azt a szót, hogy "chopper" valami olyasmire gondol, mint a Captain America, és a Billy Bike - Wyatt (Peter Foda) és Billy (Denis Hopper) motorjai az Easy Rider című filmben. Ez a két motor egyesít mindent, amitől egy chopper különbözik a széria motoroktól és a többi átalakított motortól is.
Mielőtt az Easy Rider című film forgatása
elkezdődött 1968-ban, Peter Fonda négy darab (egy 1950-es, két
1951-es, egy 1952-es) Harley Panhead-et vásárolt a los angeles-i
rendőrségtől egy árverésen. A motorokat Cliff Vaughn motorépítő
építette meg Tex Hall kaszkadőr, és Dan Haggerty színész
segítségével.
Négy motor épült, hogy műszaki probléma esetén váltogatni tudják
őket a forgatás alatt: két Billy Bike és két Captain America -
ezek közül az egyik öt centiméterrel hosszabb első villával.
A négy motorból mindössze három élte túl a
forgatás viszontagságait, ugyanis az egyik Captain Americát
totálkárosra törték a film utolsó jelenetében, a három megmaradt
motort pedig nem sokkal a forgatás után ellopták.
Csak a törött motort hagyták hátra, mivel ekkor még a film
nem jött ki, ezért a tolvajok számára - akiket egyébként soha nem
találtak meg - értéktelen volt. A betörés után Peter Fonda úgy
határozott, hogy a megmaradt motort Dan Haggerty-nek ajándékozza,
Haggerty pedig eredeti állapotában őrizte, hogy emlékeztesse
filmben végzett munkájára. 1996-ban, miután teljesen újraépítette a
sérült Captain Americát, eladta a Texas Múzeumnak.
A film 1969-ben jelent meg. A szakértők szerint
a westenfilmek új generációját képviselő road movie nem lett
nagy durranás, mégis a következő néhány évben önálló életre
kelt. Peter Fonda, Dennis Hopper és Jack Nicholson, valamint a
filmben szereplő motorok, a Captain America és a Billy Bike élő
legendává váltak. Máig mértékadó maga a film, a szereplők ruházata,
viselkedése, a párbeszédek szállóigévé váltak, és a motorosok azóta
is folyamatosan másolják a filmben szereplő chopperek
stíluselemeit.
Maga a stílus az ötvenes évekből származik,
amikor az amerikaiak rájöttek, hogy motorjaikból hiányzik az az
erő, ami az angol motorokban benne van. Csakhogy ahelyett, hogy
lecserélték volna a motorokat, inkább átalakították őket. A
legegyszerűbb lépés az volt, hogy
mindent leszedtek róluk, amire nem volt szükség. Végül egy
csomó kaotikus alkotás után megjelentek a chopperek, amelyek a
'60-as, '70-es években valódi show motorokká váltak.
Panzer replika |
A filmben szereplő Amerikai Kapitány, az
1951-es Harley-Davidson Panhead megfelel a minimalizmus
kihívásának. Nincs rajta első sárvédő, első fék, ülés rugó,
teleszkóp, irányjelző, szélvédő. A króm szinte minden alkatrészen
megjelenik, még a vázon is. A mostanra már klasszikusnak számító,
felfelé hajló, halfarkas kipufogók vonalát követve, pillantásunk a
krómozott hátsó sárvédőre esik, majd a négy darab kis kerek
lámpára. A motor kormánya legalább fél méterrel magasabb az
átlagnál, és összesen két pár kormánykiemelője van. Az egyik pár a
kormánykifli közepe táján indul, majd egy rúddal összekötve egy
kutyacsont formájú kormánykiemelőhöz csatlakozik, és csak ebből
indul a meglehetősen magas kormány, persze mindez krómozva.
Egyébként a motoron krómozott még a magas háttámla, a kerékagy, az
olajtartály, a pedálok, szóval minden.
A krómnak valami különleges mondanivalója van a filmben,
visszatükrözi a tájat, az utat. A Captain Amerika saját
környezetének tükörképe.
Jeff Seiser ülés-megoldása |
A motornak csak néhány része nem krómozott,
mint például a fekete kerekek, a vörös hátsólámpák, az üveg
fényszórók, a fekete ülés (mellesleg krómozott gombokkal). Az építő
a gyári Panhead tanknál kisebb tartályt rakott a motorra, hogy
megtartsa a chopperek minimalista hagyományait. Először
gyöngyház-pirosra fényezte, majd jöttek a fehér sávok, később pedig
a csillagok kék mezőben - vagyis az amerikai zászló motívuma.
A Billy Bike a chopperépítés sokkal
konzervatívabb formáját képviseli. A Panhead széria tartozékaiból
sok mindent megtartott az építő, mint például a sárvédőket és a
fékeket. Egyszerűen csak letisztította a motort.
Van ugyan első sárvédő, de némiképp visszavágták, mielőtt
visszaillesztették a jó néhány centiméterrel meghosszabbított első
teleszkópra. A magas kormánykiemelők az egyenes drag kormányt
közelebb helyezik a sofőrhöz. A nagyobb gyári HD üzemanyagtank
helyére itt is egy jóval kisebb került.
Az ülés követi a váz és a hátsó sárvédő
vonalát. A féklámpát és a rendszámtáblát oldalra helyezték. A
fényezést ismét a metál-pirossal kezdték, amelyre sárga lángnyelvek
kerültek. Valóban tökéletes munkát végeztek a Billy Bike-on, mégsem
tudták úgy megérinteni vele az embereket, mint a Captain
Amerikával, amely azóta is a klasszikus chopperek irányadója.
A film megjelenése óta több cég is meglátta a filmbéli motorok replikáinak gyártásában a fantáziát. Először a California Motorcycle Company (jelenleg az Indian Motorcycle Company része) kapott észbe 1999-ben, amikor limitált szériában gyártott egy sorozatot a Captain Amerikából Peter Fonda aláírásával, majd valamivel később a Billy Bike-ot is piacra dobta. Bár a replikákat CMC blokkal és a cég által gyártott alkatrészekkel rakták össze, a legendás motorok másolataiból a rajongók azonnal elkapkodták az összes darabot.
Panzer Billy replika |
Később a Panzer Motorcycle Works Colorado-ban,
és a Paughco a nevadai Carson City-ben is kizárólag a Captain
America és a Billy Bike replikák gyártására specializálódott. Saját
kereskedőhálózatukon keresztül egész Amerikát ellátják a
motorjaikkal,
átlagosan fél év a megrendeléstől számított várakozási idő.
Bár összességében megvalósították azt, amit a filmbéli motorok
képviselnek, a motorokat önindítóval látták el, pedig egy valódi
chopper csak rúgásra indulhat! Paughco a saját replikáit eredeti
panhead blokkal építi össze, míg a Panzer Neo-Pan-t használ, hogy
csatolt áruként így a cég által gyártott alkatrészeket is
forgalmazza.
CMC replika |
Sajnos ezekből az utángyártott példányokból már
hiányzik az eredeti chopperek lényege. Ahhoz, hogy egy cég egy
hivatalos, utcán is használható járművet készítsen, mindenféle
kütyüvel el kell látnia: irányjelző, első-fék, és -sárvédő,
szabványos, nagyobb hangtompítóval ellátott kipufogócsövek, és a
motor máris nem ugyanaz. Még a hangja sem hasonlít az eredetiére,
pedig az éppen úgy meghatározója egy choppernek, mint a V2-es
motorblokk.
Jeff Seiser féle blokk |
Persze nem csak nagy gyárak készítenek
másolatokat. Az Arizónai Sedonában élő Jeff Seiser talán az egyik
legtehetségesebb motorkerékpár-replikaépítő a világon. Őt nem
gátolják a forgalombahelyezés kötöttségei, az általa épített két
darab, az eredetivel majdnem mindenben megegyező "Captain America"
a Barber Vintage Museum és az Allen Vintage Motorcycle Museum
gyűjteményeit gazdagítja.
Paughco replika |
De szerencsére nem mindenki szeretne másolaton motorozni. Az igazi chopperista minden részletet maga tervez meg, és a művészi munkák csak az inspirációt nyújtják a saját elképzelések megvalósításához. A jó szakemberek pedig mindenre képesek, csak meg kell találni őket. A Captain America és a Billy Bike nagyon klasz motorok, de a filmforgatásra készültek, és azok Wyatt és Billy motorjai. Tehát ha choppert szeretnél, építs magadnak! Egy valamit azonban vegyél figyelembe, mielőtt chopper építésbe kezdesz: A chopper nem kezdőknek való, meglovagolásához férfi kell!