A tavalyi év kimaradt Fucskó Antalnak, a Farkasok versenyzőjének, ami nem jelenti azt, hogy nem ment a matekolás. Ilyen tehetséget - sokan belátták - kár veszni hagyni. Szponzor gyűjtés, tervezgetés, és megszületett az ütős gép: Suzuki Hayabusa Wiseco szettel, Yoshimura vezérműtengelyekkel, és kipufogóval szolgáltatta a kiváló alapot. Igazi drag bike a cél.
Fucskó Antal. Aki nyomon követi a gyorsulási versenyek eseményeit tudja, kit takar ez a név. Az első Easy Wolf gyorsulási versenyen ismerhettük meg őt, és motorját. A Hungaroringen rendezett első gyorsulási sorozaton már nem csak a motorosok, hanem az autósok és a TV jóvoltából ország-világ szurkolhatott a kockás Suzukinak. Az 1998 évi sorozaton abszolút első helyet ért el. Aztán kezdtek a motoros gyorsulási versenyek gatyába rázódni. Hivatalos formát kapott a motoros gyorsulási sorozat Motul kupa néven.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fucsi
rajtjai legendássá váltak motoros körökben. Sokan kérték,
hogy próbálja ki a gépüket, és ő menjen mért időt, hogy kiderüljön,
jó kezekben mit produkál a bringa. Mégis, Fucsi gépe
a kockás Suzuki GSXR1100 volt. 1998-ban az újszilvási
motoros találkozón a fékpadon mért eredmények alapján a legerősebb
gépnek lett kikiáltva. Sok vitát is okozott versenytársai körében.
Ugyan mi lehet a motorban? Miért forgat olyan nehezen az önindító,
mennyi az az 1100 cm3? Milyen lehet ez a szuperszonikus üzemanyag,
amivel a sokkal modernebb technikájú fiatal gépekre is rávert egy
motorhosszt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az öregedési folyamat elkerülhetetlen. Főleg,
ha ekkora teljesítményt veszünk ki egy motorból. És jöttek az új
csodák is: XX-ek, Hayabusák, ZXR12 Kawák. Az öreg olajos GSXR
esélyeit csak extrém beavatkozással lehetett növelni. Így a 2000-es
szezonban
megkezdődtek a turbós próbálkozások, és meg is maradtak
kísérleti szinten. Egy versenyen indult el, amikor is a negyed
mérföldes pályán 160-at inkább csak lassult a motor.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tavalyi év kimaradt a farkasok
versenyzőjének, ami nem jelenti azt, hogy nem ment a matekolás.
Ilyen tehetséget - sokan belátták -
kár veszni hagyni. Szponzor gyűjtés, tervezgetés, és
megszületett az ütős gép: Suzuki Hayabusa Wiseco szettel, Yoshimura
vezérműtengelyekkel, és kipufogóval szolgáltatta a kiváló alapot.
Igazi drag bike a cél.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Februárban
elkezdődött az építkezés. Átalakítás alá kerültek a
hengerfej felömlői, a szelepek erősebb rugót kaptak. A kuplung
rugók megerősítése csak a kezdet volt, a bivaly erős motornak ez
nem volt elég. A
NOS-t (Nitrous Oxide Injection System) támogató elektronika
segítségével beállítható, hányadik sebességnél, és mekkora
fordulatszámnál adja rá a szintén változtatható nitronyomást a
rendszer.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A beépített
levegős váltó elektronikája a megfelelő fordulatszám
elérésekor rakja a motort a megfelelő sebességbe. A
Power Commander gyújtóelektronika éppen az utolsó
pillanatban érkezett meg.
A futómű is jelentős változáson ment keresztül. Hátsó rugóstag nincs. A meghosszabbított hátsó "nemlengővilla" fixen kapcsolódik a vázhoz.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első teló maximálisan fel van keményítve, és
az eleje 6 cm-re lett lesüllyesztve. Ezáltal a kipufogó és a föld
közötti távolság mindössze 4 cm-re redukálódott. Ennek megfelelően
a motorkerékpár csak és kizárólag az egyenes pályán való haladásra
alkalmas. A hátsó kerék 200-as Mickey Thompson ET-drag gumija
szinten nem a jó kanyarodási tulajdonságairól híres. Tapadásáról
annál inkább. Végső simításként a motort a földön tartó kitámasztó,
és a szponzorokat is feltüntető diszkrét dizájn került a
dragsterre.
Az utómunkákat éppen befejezték a Motul kupa első futama előtt, csak a tesztelés volt hátra, amit a tököli repülőtéren szerveztek meg a fiatalok. Mivel ez egy katonai reptér, a bejutás sem volt teljesen zökkenőmentes, hosszas szervezkedés után is alapos vizsgálat alá vetődtek a belépni szándékozók.
Igaz a tököli főúton már egy-egy próbálkozás során megvillantotta a Hayabusa a benne rejlő lehetőségeket - váltás 1,2,3, és forgott a Suzuki alatt a kerék, míg a megfelelő hőmérsékletet elérve megtapadt és úgy indult el mint a rakéta -, de a debütálásra a "biztonságos" pályán került sor.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Meglehetősen szép számban gyűltek össze
barátok, haverok, támogatók a reptér aszfaltján. Fucsi, miután
bemelegítették a gépet rajtolt az egyik irányba, majd meg is állt a
pályán, leszállt, és elkezdte szétbontani a motort a tűző napon. A
segítség szaladt, és kiderült, csak egy biztosíték okozta a
galibát. Talán a nagy hőség, az izgalommal teli társaság, a
megmutatni akarás vágya spannolta fel Fucsit annyira, hogy
a második rajtba beleadott mindent.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elmondása szerint annyira
nem érzékelte a valóságot, hogy a pálya végén az enyhe ívet
a másik irányba látta kanyarodni. A fékezésnél az amúgy sem magas
építésű motor még inkább megsüllyedt, így a kanyarban, ahol
egyébként egy kis szintkülönbség is volt, leért a kipufogó.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ekkor már Fucsi is
tudta, hogy baj lesz. A körülbelül 300 km/h-val száguldó
motor irányíthatatlanná vált, lefutott a betonról. Az első gödrön
még szinte átrepült, de a talaj egyenetlenségei megdobták a
száguldó motort. 15-20 méterenként ért le a földre, félteknőnyi
darabokat hasítva ki az ugarból, így még 160 métert tett meg a
füvön.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A riadalom leírhatatlan volt. Feleség, barátok
rohantak segíteni, hívták a mentőket. Szerencsére Fucsi könnyebb
vállsérüléssel
megúszta a bukást, és még aznap este saját felelősségére
kiengedték a kórházból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Május elsején Kunmadarason saját szememmel
meggyőződhettem arról, hogy átvészelte a balesetet. Inkább látszott
rajta az irányú fájdalom, hogy nem indulhat a versenyen, mintsem a
vállát fájlalta volna.
A bukásnál az injektorsor leesett a blokkról, ezért azt a
hengertalpig szétszedték, hogy a belement port kipucolják.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezt követi a görbületek kiegyengetése. Sajnos a
kipufogó sem úszta meg, ahogy a tank sem és még sorolhatnám. Közben
megérkezett a nyomaték kuplung, ami elbír már a nitrótól duzzadt
lóerőkkel is. Tervben van egy 35-ös drag gumi beszerzése, hogy még
nagyobb felületen tapadjon a gép.
A csapat, mert azt hiszem, hívhatom így a
lelkes brigádot, akik sem pénzt, sem időt nem kímélve foglalkoznak
a motorral,
ütőképesnek tartja a motort, és eredményes évzárásban
bizakodnak, ahogy a szponzorok is, akik mindezek ellenére már most
jelezték együttműködési szándékukat a jövőben is.
A június 2-i, kunmadarasi versenyen mindenki saját szemével
láthatja Magyarország új, - talán a leggyorsabb -
dragszterét.