Motorépítés két ünnep között

2001.07.09. 15:02

1997 óta Józsi tulajdona a motor. Régi fényét már rég elvesztette, azt is mondhatnánk, elég szutyok volt a bringa, ezért tulajdonosa sokat morfondírozott, mit is lehetne tenni vele, hogy kiérdemelje barátai elismerését. A barátnőjéről nem is szólva, aki mindig húzta a száját, ha fel kellett púposkodnia a nem túl szívetmelengető, itt-ott már fesledező ülésre.

Józsi nem volt éppen a tettek embere, amolyan Pató Pál úr mentalitással áldotta meg az ég, de egy baleset kizökkentette eddigi nyugodt életéből. Ehhez valószínűleg hozzásegítette az ütközés során szerzett apró agyrázkódás is.

 
   
   

A töréskár megtette a hatását. Már nem kellett gondolkozni az idomfényezésen, az eredeti alkatrészek foltozgatásán. Miközben Józsi szokás szerint motoros újságot lapozgatott a WC-n, jött a hirtelen elhatározás: Streetfightert kell építeni!

 
   
 

Elérkezett a havas évszak. Hősünk kezdett kétségbe esni. Mi lesz, ha a belső udvar madara már nem a "kiscipőt" követeli, hanem átvált "húznikékre"?
Világvárosi lakos révén a házi motorépítés teljességgel kizárható volt, Józsinak sem helye nem volt a VII. emeleti lakásban, sem megfelelő apparátusa.

 
   
   

Karácsony a rokonlátogatás ideje. Hódmezővásárhelyi unokatestvére kifaggatta, hogy miért lógatja úgy az orrát a karácsonyfa alatt. Miután kiöntötte a szívét, Szabolcs már is előállt a javaslattal. Hozzák le vidékre a motort. Neki van egy sufnija, ahol a szét és összeszerelést meg tudják oldani. Némileg ért is a fémipari munkához, vidéken pedig jóval olcsóbb a szakmunka, mint a székesfővárosban.

 
   
 

A szétbontás nem okozott gondot. Az miszlikre szedett gép alkatrészei szortírozás után elindultak a mesteremberek kezei közé. Az egyetlen színfoltot az alkatrészkupacban a kormánykapcsolók narancssárga gombjai jelentették. Így Józsi el is határozta, hogy az egyik színe a motornak a narancs lesz.
A kerekek, a vízhűtő széle és a motorblokk egy hét múlva már ebben a színben pompáztak. A váz egyenletes antracit szürke színt kapott. Ezzel megkezdődött a helyi fényező tesztje. A vizsgán megfelelt az iparos, gyorsan és szépen dolgozott, bár amikor meghallotta, hogy a tulaj "erbrást" szeretne a tankra, egy kicsit elbátortalanodott.

 
   
   

Mivel motorikusan nem volt gond a géppel, egy kis tuning alkalmazása - sportlégszűrő, nyitott kipufogó - jöhetett szóba. A légszűrők elrendezésében szakítottak a hagyományokkal. Az egyébként enyhén horpadt benzintank átalakításával immáron a sofőr előtt szürcsölik a levegőt a filterek.

A motor a vázban, megkezdődött a futómű beépítése. Az FZR elejét változatlanul hagyták, a hátsó kereket azonban az egy collal szélesebb GTS felnire cserélték ki, ami majdnem passzolt is, csak a jobb oldalát kellett egy kicsit "megesztergányolni."

 
   
 

A kormány odaveszett a borulásnál, de egy streetfighter gép elképzelhetetlen superbike kormány nélkül. A világoskékre eloxált alumínium endúrókormányt - amit végül sikerült szerezni - az aluból mart kiflin, alu kormányleszorító tartja. Ezt és a két első telót összekötő, szintén alu hidat Szabolcs követte el.
A felső kiflibe süllyesztették a visszajelző lámpákat és a leszorítóra szerelték fel a digitális biciklis kilométerórát, amit Szabolcs húga, Zsuzsi bringájáról szereltek le.

 
   
   

A rozsdamentes kipufogó, bár rajta van a budapesti Kornélművek fémplakettje, szintén hódmezővásárhelyi iparos műve. Csak mivel ő nem rendelkezett a cégét reklámozó billoggal, díszítésként Józsi felrakatta a régi kipufogójának tábláját.

 
   
 

A motor már majdnem üzemképes, csak a ruha hiányzik. Volt is fejtörés, hogy a futó trendek közül melyikhez ragaszkodjanak. A kínálat azonban nagy befolyással volt a keresletre. Az utángyártott üvegszálas farokidom a 748-as Ducati alapján készült. Hogy mégse legyen annyira hétköznapi, egy zsanéros szerkezettel látták el, minek következtében az idom a rászerelt üléssel egyetemben hátrafelé felhajtható. Így könnyen hozzá lehet férni az ide rejtett tartalék olajhoz, izzókészlethez, és itt van a duda is. A hátsó indexek a GSXR irányjelzőinek lekicsinyített másai. A két kerek hátsólámpa óriási szerencsével, az első tavaszi veterán börzén vándorolt Szabolcs tulajdonába, majd Józsi motorjára. Azt maguk sem tudják, hogy eredendően milyen motorizált járművön szolgáltak.

 
   
   

Miután felpróbálták a motorra a faluban fellelhető összes kerek és szögletes, krómozott és fényezett, sok kicsi és egy nagy óriás lámpát, és egyik sem felelt meg az elképzeléseknek, budapesti keresés következett. Józsi sem akart hinni a szemének, amikor egy üzletben, ahol egyébként krosszmotorokhoz tartottak kiegészítőket és extrákat, rávigyorgott az FZR-re képzelt fejidom. Szerelem első látásra, és már ment is a műanyag a fényezőhöz, aki az arcára fagyasztotta a mosolyt.

 
   
 

Utolsó simításként megkezdődött a felesleges glanc eltűntetése, azaz a trafók berejtése a tank alá, a termosztát felszerelése a fejidom mögé, a hűtőcsövek pedig fémburkolatot kaptak az esztétikai élmény növelése érdekében. Az ülés alatti elektronika, kanócok és zsinórok, relék, csatlakozók és dugaszok mind elrejtésre vártak. Műanyagos segítség hiányában saját maguk próbálták ezt a problémát is megoldani. A fémipari szakma állt közelebb Szabolcs természetéhez, így az oldalidom acélhálóból lett vágva, majd formára hajtogatva. Ez a részlet Józsi szerint is csak ideiglenes megoldás a motoron, amit egyéb apró problémákkal kijavít a közeljövőben. Ilyen a tankból kinyúló, a túlzott mennyiségben betöltött üzemanyag eltávolítására szolgáló túlfolyó csonk, ami éppen a biker lába között foglal helyet. Ennek az lehet a következménye, hogy a fullos tankolás után tűzveszélyes lesz a bőrnaci.

 
   
   

Húsvétkor Józsi Hódmezővásárhelyen ünnepelt. A két fiú a lányok locsolása helyett a motort készítette fel az első útra.
Hazafelé kisebb javítást kellett eszközölni. Apró probléma: teljesen megállt a motor. A hiba oka a kürtben keresendő, ami kinyomta a biztit. Szerencsére gyors volt a megoldás, és mostmár a pesti utcákon fighterkedik Józsi és streetfighter Yamahája.

Hmm határozottan jó lett. Ha 1x lesz egy Hornetem, abból is valami hasonló jóság átalakitást kívánnék, nade az még odébb van. :( :) Byz McEmru