Kilóg a sorból

2003.10.03. 10:06

Míg hazánkban az illegalitás határmezsgyéjén bukdácsolnak a trike-ok tulajdonosai, a rugalmasabb hatóságokkal rendelkező országokban a háromkerekű járgányokat építő vállalkozások tucatjai virágoznak. A leginkább elterjedt VW Bogár-alapot sokan már unalmasnak, esetleg szerény teljesítményűnek tartják, ezért új műszaki megoldásokat tartalmazó verziók egész sora jelent meg.

Ide illik Bécsbe szakadt hazánkfiának, Virág Gábornak járműve. A szokásosnál sebesebb haladásról 100 köbhüvelyknyi lökettérfogat gondoskodik, két egyforma, 45 fokos szöget bezáró, léghűtéses, nyomórudas vezérléssel ellátott hengerre elosztva. Amennyiben akadna olyan, aki a fenti paraméterek alapján még nem sejti az erőforrás eredetét, annak elmondom, hogy ez egy Harley-Davidson mintára készült RevTech-blokk. 1640 köbcentiméter, bőségesen 100 lóerő feletti teljesítmény és a HD-re jellemző hangzás - ezek jellemzik Gábor gépét.

De honnan indult a szenvedélyes vonzalom a trike-ok iránt? Gábor motoros körökből származik, most is egy HD és egy Yamaha búslakodik a garázsban, ha a gazdi épp a háromkerekűt választja. Baráti ajándék gyanánt kapaszkodott egy kölcsönzős trike-ra. A rövidke nap után olthatatlan gerjedelem támadt benne, és mivel a bankszámláján rendelkezésére állt a megfelelő összeg, hamar megszerezte vágyai tárgyát. Most okkal feltételezhetitek, hogy Virág úr biztosan egy jól menő brókercég vezető munkatársa, esetleg Bécsben orvosi magánpraxisából gyűjtögette a milliókat. Nem, ez súlyos tévedés. Gábor nyomdász. Ausztriában. Itthon is lehetne ugyanez, és vágyakozhatna magatehetetlen öregkoráig az elérhetetlen luxusárunak számító járműre. Jó, család nincs, és a barátnők sem tudják annyira befészkelni magukat, hogy közös kasszán éljenek, de hősünk alig múlt el 50 éves, hova kapkodjon? Majd egy-két évtized, és talál egy korban hozzáillő, húsz körüli lánykát, aki nem öregszik mellé az ápolásban.

Szóval egy gyors döntés, és megvolt az első trike, 1,3-as Bogár-motorral. Ezt az éppen aktuális nőci elvitte magával, amolyan lelépési ajándékként. A jó kuncsaftot nem várakoztatja meg az élelmes kereskedő: a gyors rendelésre pár napon belül szállították az 1449 köbcentis, Twin-Cam hengerekkel szerelt háromkerekűt. A jármű gyártója a Köln melletti, lindlari székhelyű REWACO GmbH. Sokféle gép található palettájukon, ezek egyike a HS6-V-twin sorozat. Saját karterházukra illesztik a látványos megjelenésű hengereket, majd az itt termelődő 116 Nm-es nyomatékot Porsche-váltón keresztül juttatják a kerekekhez. A gyárilag 82 lóerős blokk 150 km/órás maximális sebességet tesz lehetővé.

Kétszázas első, illetve 295-ös hátsó gumival kerül le a szerelősorról a HS6-os, de ha valaki úgy kívánja, 345-ös abroncsot húznak a terepjáró-felnire. A biztos megállás záloga az Audi-tárcsafék. A menetszél csak ímmel-ámmal éri el a hűtőbordákat, ezért egy ügyesen elrejtett, ventilátor pótolja a természetes fuvallatot. Kényelmes poroszkálás esetén ráhagyható az érzékelőkre az automatikus ki- és bekapcsolás, de autópályán történő tempós haladásnál jobb előre aktiválni, a bőségesen termelődő hő miatt.

A 2001-ben vásárolt gép egy évet sem tölthetett gyári állapotában. Tavaly Gábor ismét jó mélyen a zsebébe nyúlt, mely cselekedete következtében a legújabb fejlesztésű RevTech alkatrészekből valódi erőgéppé varázsolták az addig sem erőtlen masinát. Tuning-hengerfej, spéci üzemanyag-ellátó rendszer, sportlégszűrő és az emelt lökettérfogat segítségével szokatlanul virgonc lesz a Harley-erőforrás. Manapság inkább a sofőr határozza meg a maximális utazótempót, ugyanis kétszázzal is repeszthetne, ha a menetszél elleni küzdelem nem lenne eleve kilátástalan. Mert szélvédelem, az nincs, hacsak a kormányra rögzített Teddy-maci kicsiny testét nem tekintjük erre a célra alkalmasnak.

A fényezőnek szintén jókora summát kellett fizetni. Az amerikai zászló motívumai aprólékos munkát igényelnek, és ha mindezt még a bőrülésekre is rá kell vinni, a technológia sem lehet a mindennapokban megszokott.

Az idei szezonban új első villát illesztettek a járgányra. Gábor terveiben szerepel még néhány csecse-becse fölszerelése: némi futófény, egy-két jól elhelyezett lámpácska. A trike-tulajdonosok közül sokan szállítják lakóautóra csatolt utánfutón a járművüket, de ez nem vonatkozik bemutatónk tárgyára. Az előző két évben 25 000 kilométert tett meg gazdájával. Hibákról, útszéli szerelgetésekről, kihívott autómentőkről nem esett szó. Feltételezem, ha ezekre sor került volna, a HD-háromkerekű is egy szerencsés ex-barátnő tulajdonát képezné.

Külön történet tartozik a bukósisakhoz. A fejfedő egy amerikai hölgy ajándéka, aki nyilván elégedett lehetett Gábor érdeklődésének színvonalával. Legalábbis a "hivatalos ciciellenőr" felirat erről tanúskodik. A sisak belsejében fityeg a gyári figyelmeztetés, miszerint motorkerékpáron nem viselhető. Már messziről látszott az út mellett posztoló rendőrökön, hogy ők is sejtenek erről valamit, mivel alig rejtett, elégedett mosollyal vetették le a fejéről. Szigorú szavakkal vonták felelősségre, és már a büntetési tételeket kezdték sorolni, amikor a triker visszakérdezett: "ez önök szerint egy motorkerékpár?". Szó szót követett, és a végén kénytelenek voltak útjára engedni. Lám, nem csak a hazai közegeket lehet elbizonytalanítani néhány jól elhelyezett, pimasz keresztkérdéssel.

Eddig nem esett szó a költségekről. Nos, attól tartok, ha rögtön azzal kezdem, hogy mintegy 40-45 000 eurót kóstál a járgány, sokan végig sem olvasták volna a cikket. Amiből itthon egy 50 négyzetméteres lakáshoz, vagy egy városkörnyéki családi házhoz juthatunk, az Ausztriában nem is olyan horribilis összeg. Azért ne keseredjünk el, hiszen ha beérjük egy kisebb motorizáltságú változattal, alig 5,5 millió forintnak megfelelő európai fizetőeszközt kell letennünk.

Gábor trike-ja a feltűnést kedvelő személyek számára nagyon megfelelő. Már a típusból is csak három szaladgál Ausztria útjain, ilyen fényezéssel pedig biztos, hogy kevesen látták el. Természetesen megítélés kérdése, hogy ebben az állapotában esztétikus vagy sem, és vannak olyanok, akiket kifejezetten irritál az amerikai kultúra ilyen megjelenítése. Mindenesetre a műszaki tartalom különlegességet sugall, a két hatalmas henger összetéveszthetetlenné teszi, a biztonságos vezethetőségről pedig a profi futómű gondoskodik. A német háromkerekűek igencsak egy kaptafára készülnek, bemutatónk alanya viszont garantáltan kilóg a sorból.