Ahol a Hornet születik

2004.09.10. 14:36

A Honda - japán legnagyobb motorgyára. A termelés volumene akkora (tavaly több, mint 8 millió kétkerekű készült Honda márkanéven), hogy az öt szigetországi gyáregység nem tudná kielégíteni a vásárlók igényeit. A globális terjeszkedés érthető, jelenleg a világ 20 országában működnek Honda gyárak. Európában már 33 éve megvetette a lábát a szárnyas márka: az olaszországi gyárat, a Honda Italia Industriale-t 1971-ben alapították, ezenkívül a spanyolországi Montesában gyártanak Hondákat kontinensünkön.

Honda Hungary meghívásának eleget téve tavasszal Atessába motoroztunk, hogy az Appenninek keleti oldalán meglátogassuk a Honda hozzánk legközelebbi gyáregységét.

Az olasz csizmán középtájt, az Adria partjától alig 20 kilométerre fekvő Atessa leginkább az ide települt üzemekről híres. A város melletti ipari területen 135 000 m 2-es területen - ebből 43 000 beépített üzemcsarnok - fekszik a Honda olaszországi gyáregysége. A szezon igényeitől függően egy vagy két műszakban 750 főt alkalmaznak. A hajtós, kétműszakos időszakokban ideiglenes, betanított dolgozókat vesznek fel.

A gyár legnagyobb mennyiségben az 50 cm 3 feletti nagyrobogókat ontja, ez érthető is, hiszen az olasz, azaz a legközelebbi piacon erre a legnagyobb a kereslet. Emellett készülnek itt 50-es robogók és nagymotorok is évente közel évi 150 000 db. A motorkerékpárokon kívül a gyár termelésében jelentős mennyiséget képviselnek az itt gyártott kisgép hajtóművek, készül itt Honda fűnyíró, szivattyúmotor, tavaly 400 000 darab. Bár a termelés fele országon belül talál gazdára, 1995. óta nem csak az olasz igények kielégítésére törekszenek. Sok-sok motort visznek Spanyolországba, Franciaországba, de a többi európai országába - köztünk hozzánk is - érkeznek Atessában gyártott motorkerékpárok. A termelés nagyságát tekintve az olasz gyár az európai és USA Honda gyárak között a legnagyobb.

Napjainkban az atessai gyárban készülnek a Honda annyira kedvelt nagyköbcentis négyütemű robogói: a Pantheon, a Dylan, a Foresight a Jazz, az SH125/150 és a @125/150. A nagymotorok közül a hatszázas Hornet készül itt (az olasz fejlesztésnek is köszönhető az a három fenomenális szín, amilyenre a Hornetet fényezik), és 2004-től a CBF600 ABS-es verziója, valamint a CBF500ABS is.

A gyár területe a technológiai lépéseknek megfelelően több részre tagolódik. A gépüzemben számítógép-vezérelt fémmegmunkáló gépek alakítják a motorblokk öntvényeket és az egyéb fém motoralkatrészeket egy mikronos pontossággal. A hegesztés szinte teljesen robotizált. Ezt érthetően zárt körülmények között végzik, mi csak a kézzel végzett utómunkálatokat láthattuk rövid ideig. Az öntödére kifejezetten büszkék a gyár mérnökei, hiszen többek között itt készül saját fejlesztésű öntési eljárással a X8R robogó alumíniumöntvény váza.

Nem minden alkatrészt gyártanak házon belül. A nagymotorok blokkjai japánból érkeznek, a Hondák hagyományos Showa teleszkópját spanyol gyárban készítik, de a környéken sok kisebb ipari üzem beszállít a Honda gyárnak, így pl. vázelemeket, műanyag idom alkatrészeket és még számos kisebb alkatrészt. Összeszerelő sor három is működik a gyárban. Az egyik kifejezettem motorblokk összeszerelő, a másikon a robogók készülnek, a harmadik a nagymotoroké.

A legizgalmasabb munkája az összeszerelősor végén dolgozó munkatársnak van: Ő az, aki elsőként beindítja a motorkerékpárt, leteszteli a világítótesteket, kipróbálja a fékeket, és ha minden rendben, késznek nyilvánítja. Ha bármilyen változás történik, más beszállítótól érkezik az alkatrész, vagy változtatnak valamit a technológián, a környékbeli hegyes-dombos vidéken, kijelölt útvonalon kell a tesztpilótának kipróbálnia a módosításon átesett gépet.

A gyárban kiemelt figyelmet szentelnek a minőségre, magukat az egyes alkatrészeket, és az elkészült motorkerékpárt is folyamatosan tesztelik. A környezet megóvása érdekében emissziós tesztlaboratórium is van a gyárban. Itt analizálják a kipufogógáz károsanyag-összetételét különböző üzemi-terhelési körülmények között, így pl. bemelegedési foktól, menetsebességtől, időjárási tényezőktől függően. A berendezés részét képezi a SOKKI fékpad berendezés és a HORIBA analizáló központ, ami európai viszonylatban az egyik legkomolyabb környezetvédelmi laboratórium.

Bár SH125/150 és a @125/150 már teljességgel olasz fejlesztés és gyártás eredménye, 2006-tól új óriásrobogó gyártását tervezik az atessai Honda gyárban, valamint 2007-től a 900-as Hornet új variációja is itt készül majd.

 
  A Honda Italia Industriale-ban készült motorkerékpárok
 
 

Neked fontos, hogy hol gyártják álmaid motorját?

1971 a gyár alapítása
1977 CB125
1985 XL125
1985 NS125
1989 NX125 (a gyárban is fejlesztették ki.)
1993 Bali SJ50
1994 NX650 Dominator (ez volt az első Honda nagymotor, amit Európában gyártottak)
1995 CB500
1997 XL600 Transalp
2000 XL650 Transalp
2000 négyütemű robogók
2001CB600 Hornet
2002 Pantheon