A Honda - japán legnagyobb motorgyára. A termelés volumene akkora (tavaly több, mint 8 millió kétkerekű készült Honda márkanéven), hogy az öt szigetországi gyáregység nem tudná kielégíteni a vásárlók igényeit. A globális terjeszkedés érthető, jelenleg a világ 20 országában működnek Honda gyárak. Európában már 33 éve megvetette a lábát a szárnyas márka: az olaszországi gyárat, a Honda Italia Industriale-t 1971-ben alapították, ezenkívül a spanyolországi Montesában gyártanak Hondákat kontinensünkön.
Honda Hungary meghívásának eleget téve tavasszal Atessába motoroztunk, hogy az Appenninek keleti oldalán meglátogassuk a Honda hozzánk legközelebbi gyáregységét.
Az olasz csizmán középtájt, az Adria partjától alig 20 kilométerre fekvő Atessa leginkább az ide települt üzemekről híres. A város melletti ipari területen 135 000 m 2-es területen - ebből 43 000 beépített üzemcsarnok - fekszik a Honda olaszországi gyáregysége. A szezon igényeitől függően egy vagy két műszakban 750 főt alkalmaznak. A hajtós, kétműszakos időszakokban ideiglenes, betanított dolgozókat vesznek fel.
A gyár legnagyobb mennyiségben az 50 cm 3 feletti nagyrobogókat ontja, ez érthető is, hiszen az olasz, azaz a legközelebbi piacon erre a legnagyobb a kereslet. Emellett készülnek itt 50-es robogók és nagymotorok is évente közel évi 150 000 db. A motorkerékpárokon kívül a gyár termelésében jelentős mennyiséget képviselnek az itt gyártott kisgép hajtóművek, készül itt Honda fűnyíró, szivattyúmotor, tavaly 400 000 darab. Bár a termelés fele országon belül talál gazdára, 1995. óta nem csak az olasz igények kielégítésére törekszenek. Sok-sok motort visznek Spanyolországba, Franciaországba, de a többi európai országába - köztünk hozzánk is - érkeznek Atessában gyártott motorkerékpárok. A termelés nagyságát tekintve az olasz gyár az európai és USA Honda gyárak között a legnagyobb.
Napjainkban az atessai gyárban készülnek a Honda annyira kedvelt nagyköbcentis négyütemű robogói: a Pantheon, a Dylan, a Foresight a Jazz, az SH125/150 és a @125/150. A nagymotorok közül a hatszázas Hornet készül itt (az olasz fejlesztésnek is köszönhető az a három fenomenális szín, amilyenre a Hornetet fényezik), és 2004-től a CBF600 ABS-es verziója, valamint a CBF500ABS is.
A gyár területe a technológiai lépéseknek megfelelően több részre tagolódik. A gépüzemben számítógép-vezérelt fémmegmunkáló gépek alakítják a motorblokk öntvényeket és az egyéb fém motoralkatrészeket egy mikronos pontossággal. A hegesztés szinte teljesen robotizált. Ezt érthetően zárt körülmények között végzik, mi csak a kézzel végzett utómunkálatokat láthattuk rövid ideig. Az öntödére kifejezetten büszkék a gyár mérnökei, hiszen többek között itt készül saját fejlesztésű öntési eljárással a X8R robogó alumíniumöntvény váza.
Nem minden alkatrészt gyártanak házon belül. A nagymotorok blokkjai japánból érkeznek, a Hondák hagyományos Showa teleszkópját spanyol gyárban készítik, de a környéken sok kisebb ipari üzem beszállít a Honda gyárnak, így pl. vázelemeket, műanyag idom alkatrészeket és még számos kisebb alkatrészt. Összeszerelő sor három is működik a gyárban. Az egyik kifejezettem motorblokk összeszerelő, a másikon a robogók készülnek, a harmadik a nagymotoroké.
A legizgalmasabb munkája az összeszerelősor végén dolgozó munkatársnak van: Ő az, aki elsőként beindítja a motorkerékpárt, leteszteli a világítótesteket, kipróbálja a fékeket, és ha minden rendben, késznek nyilvánítja. Ha bármilyen változás történik, más beszállítótól érkezik az alkatrész, vagy változtatnak valamit a technológián, a környékbeli hegyes-dombos vidéken, kijelölt útvonalon kell a tesztpilótának kipróbálnia a módosításon átesett gépet.
A gyárban kiemelt figyelmet szentelnek a minőségre, magukat az egyes alkatrészeket, és az elkészült motorkerékpárt is folyamatosan tesztelik. A környezet megóvása érdekében emissziós tesztlaboratórium is van a gyárban. Itt analizálják a kipufogógáz károsanyag-összetételét különböző üzemi-terhelési körülmények között, így pl. bemelegedési foktól, menetsebességtől, időjárási tényezőktől függően. A berendezés részét képezi a SOKKI fékpad berendezés és a HORIBA analizáló központ, ami európai viszonylatban az egyik legkomolyabb környezetvédelmi laboratórium.
Bár SH125/150 és a @125/150 már teljességgel olasz fejlesztés és
gyártás eredménye, 2006-tól új óriásrobogó gyártását tervezik az
atessai Honda gyárban, valamint 2007-től a 900-as Hornet új variációja
is itt készül majd.
|